Käyköhän nuo somalinaiset töissä ollenkaan? Työasu ongelmaa

  • Viestiketjun aloittaja Pieni olen
  • Ensimmäinen viesti
Kaksi kymmenestä on sun mielestä paljon.:D

Kerros muuten miten erotat somalin kenialaisesta ja sudanilaisesta?
Teit jonkin omituisen päätelmän. Joo laitetaan vaikka, että 9/10 niin on järkevämpi. Ja mitä tulee työllisyystilanteeseen Suomessa niin osalla alueilla on töitä ja paljon mutta ei työntekijöitä ja osalla alaa taas liikaa ja työttömiä paljon. Ei siis ihme, että somalitaustaiset työllistyy. Itse en ole vielä kokenut työttömyyttä ja olen sentään vaihtanut alaa lennossa. Tekevälle löytyy töitä ja tiedän, että monet somalitaustaiset haluaa tehdä töitä.
 
Niin ja Helsingin nuorisotoimi tukee myös hyvin somalitaustaisia esimerkiksi meillä nuorisotalolla käy vanhempi somalityttö joka pitää somalikoulua vartsuikäisille somalinuorille. Eli opettaa kieltä.
 
joopajoo:D
Teit jonkin omituisen päätelmän. Joo laitetaan vaikka, että 9/10 niin on järkevämpi. Ja mitä tulee työllisyystilanteeseen Suomessa niin osalla alueilla on töitä ja paljon mutta ei työntekijöitä ja osalla alaa taas liikaa ja työttömiä paljon. Ei siis ihme, että somalitaustaiset työllistyy. Itse en ole vielä kokenut työttömyyttä ja olen sentään vaihtanut alaa lennossa. Tekevälle löytyy töitä ja tiedän, että monet somalitaustaiset haluaa tehdä töitä.
Mistä tiedät monen, kuinka moni?, somalitaustaisen haluavan tehdä töitä?
 
Mistä tiedät monen, kuinka moni?, somalitaustaisen haluavan tehdä töitä?
Riittää, että ne joiden kanssa olen itse tehnyt töitä ja joita kohtaan työssäni paljon. Toki on paljon niitäkin jotka eivät tee töitä sillä katsovat, ettei täällä ole mahdollisuuksia siihen. Eli täysin samaa juttua mitä suomalaistenkin suusta tulee. Monet suomalaiset haluaa tehdä töitä ja monet eivät. Järkytän sinua tälläkin tiedolla, että Helsingissä on monia romanitaustasia töissä ja meidän oppilaitoksessa opiskelee uusia romanitaustaisia naisia ja miehiä eri aloille. Vaikka sosiaalialaa onkin. Maailma muuttuu, Suomi muuttuu. Sille ei voi mitään.
 
"sairaanhoitaja"
Etkä varmaankaan ole töissä yksityisessä sairaalassa...
En ole, vaan ihan Helsingin lastenklinikalla. Meidän osastolla on 2 somalitaustaista työntekijää (ihan suomalaisia ovat siis nykyään kansallisuudeltaan), muillakin osastoilla näyttää olevan, en vain tunne heitä.
Ja ihan samat työvaatteet meillä on käytössä, paita ja housut, he käyttävät lisäksi huivia (kuten osaa muistakin talon muslimeista, eivät toki kaikki, kansallisuudesta riippuen)
 
joopajoo:D
Riittää, että ne joiden kanssa olen itse tehnyt töitä ja joita kohtaan työssäni paljon. Toki on paljon niitäkin jotka eivät tee töitä sillä katsovat, ettei täällä ole mahdollisuuksia siihen. Eli täysin samaa juttua mitä suomalaistenkin suusta tulee. Monet suomalaiset haluaa tehdä töitä ja monet eivät. Järkytän sinua tälläkin tiedolla, että Helsingissä on monia romanitaustasia töissä ja meidän oppilaitoksessa opiskelee uusia romanitaustaisia naisia ja miehiä eri aloille. Vaikka sosiaalialaa onkin. Maailma muuttuu, Suomi muuttuu. Sille ei voi mitään.
BP:n otanta somalien työhalukkuudesta on tehty työtä tekevien somalien keskuudessa.;)

Vai nyt kaikki kynnelle kykenevät romanit ovat päättäneet siirtyä eläkkeeltä koulunpenkille ja sitä kautta työelämään: 500 vuotta kestänyt integroituminen on vihdoinkin onnistunut!
 
oma kokemus
En erota, eli miten somalin kasvonpiirteet, olemus ja kieli eroavat kenialaisesta ja sudanilaisesta?
No se auttaa jos katselee ympärillään olevia ihmisiä ja on hereillä kun liikkuu ihmisten parissa. Kyllä kai erotat italialaisen espanjalaisesta, venäläisen ruotsalaisesta, brittiläisen saksalaisesta jne. Ei se niin vaikeaa ole ja jos et erota etkä kuule erilaisuuksia kielten välillä niin olet kyllä poikkeustapaus ja suosittelisin perehtymään hiukka enemmän ympäristöösi ja maailman ihmisiin ylipäänsä ;)
 
joopajoo:D
No se auttaa jos katselee ympärillään olevia ihmisiä ja on hereillä kun liikkuu ihmisten parissa. Kyllä kai erotat italialaisen espanjalaisesta, venäläisen ruotsalaisesta, brittiläisen saksalaisesta jne. Ei se niin vaikeaa ole ja jos et erota etkä kuule erilaisuuksia kielten välillä niin olet kyllä poikkeustapaus ja suosittelisin perehtymään hiukka enemmän ympäristöösi ja maailman ihmisiin ylipäänsä ;)
Nyt näyttää vahvasti siltä ettet sä osaa kertoa miten erottaa somalin kenialaisesta ja sudanilaisesta.

Ruotsalaiset ovat muuten nykyään monen muotoisia ja värisiä, eli eivät ole enää homogeeninen vaan hyvin heterogeeninen kansa.;)
 
joopajoo:D
[QUOTE="ihminen";30085965]Nyt näyttää vahvasti siltä, että olet mitään ymmärtämätön idiootti, joka tuskin erottaa koiraa kissasta.[/QUOTE]

Koira ja kissa ovat eri lajia, eivät eri rotua kuten somali ja kenialainen, joka täten sinulle tiedoksi annettakoon.;)
 
oma kokemus
Nyt näyttää vahvasti siltä ettet sä osaa kertoa miten erottaa somalin kenialaisesta ja sudanilaisesta.

Ruotsalaiset ovat muuten nykyään monen muotoisia ja värisiä, eli eivät ole enää homogeeninen vaan hyvin heterogeeninen kansa.;)
Tarviiko mun osata kertoa jos kuitenkin osaan heidät erottaa? Se riittää mulle :) Sinä et taida osata edes sitä erottamista, puhumattakaan siitä että osaisit kertoa miksi eri kansat eroavat toisistaan.
 
"mää vaan"
Ei ole ihan näin yksiselitteistä. Jos työnantaja ilman asiallista perustetta kieltää huivin käytön, se voidaan tulkita syrjinnäksi.
Ei nyt puhuttu minkään kieltämisestä, vaan esim. päähineen käytöstä työssä jossa sellainen vaaditaan. Silloin käytetään työnantajan tarjoamaa päähinettä, omia rättejä ei saa pitää vaikkapa siellä elintarviketuotannossa. Jos se työnantaja käskee pitämään kokin hattua niin sitten laitetaan se.
 
työssä
Meillä on työssä somalinaisia ja tarvitsevat myös työnantajan antaman työasun. Saavat pitää työtakin (lyhythihainen) alla sopivan väristä pitkähihaista paitaa, jota pidetään vain työssä. Saavat pitää myös huivia (ja keittiössä sen päällä myssyä), mutta huivi ei saa aolla pitkä eikä eikä aiheuttaa työturvallisuusriskiä, esim laitteisiin tarttuminen. Siis lyhyt hiuvi työtakin alla on sallittu. Jos muotoja ei muuten oli sallittua näkyä työvaatteista, voi pitää alla housuja ja päällä pitkää työtakkia eli ns mekkoa. Kaikki työssä käytettävät vaatteet pitää olla vain työtä varten, eli samaa hiuvia ei siis pidetä muualla, Toimii ihan hyvin.
 

Yhteistyössä