Häät ja erikoisruokavaliot

  • Viestiketjun aloittaja allerginenvieras
  • Ensimmäinen viesti
allerginenvieras
Olen ollut vieraana nyt parissa kesähäissä allergikkona (keliakia ja muna-allergia) ja pitopalvelut ihmetyttävät. Allergiat on ajoissa ilmoitettu, mutta silti kylttejä ruoille ei ole vaan aina joutuu kysyyn mitä voin ottaa ja kakkupuolta ei ole ollenkaan. Viime häissä kahvin kanssa oli pieni kuppi mansikkakermavaahtoa... Mitä ihmettä eikö ne osaa tehdä erikoisruokavalioita ollenkaan? Itse olen tehnyt vaikka mitä kakkuja gluteenittomana ja munattomana, luulisi ammattilaisiltakin onnistuvan? Kokemuksia?
 
vvvv...
Myös jotkut vieraat sumeilematta ottavat esim sen maidottoman vaihtoehdon, kun nyt nii kovasti turvottaa ja toi laktoosi ei oikein sovi mulle, vaikkeivat mitää ruokavalioo olekaan ilmoittaneet.
Tai sit voi käydä vahinko niinkin, ett joku luulee, olevansa ainut munaton, ja kuvittelee koko pienen pyöreän kakkusen olevan hänelle, vaikka pitopalvelu olisi laskenuy, ett siitä riittää kolmelle. Kannattaa myös aina kysyä... pitopalvelukin saattaa laskuttaa erityisruokavalioista, vaikka ne sit vahingossa unohtuis sinne pakkaseen.
 
vierass
Joo kysynyt toki olen ja ei siinä mitään. Kovin vaan ihmettelen niiden kylttien puutetta ja sitä etenkin makeiden leivonnaisten tekemisen osaamattomuutta!
Ymmärrät varmasti että ihmiset eivät ymmärrä ottaa vaikkapa nyt laatikkoa jossa on lappu että gluteeniton, vaan jättävät sen gluteenittomille. Siksipä niitä ei kovin äkkiä pöytään laiteta, helpompi tulla näyttämään gluteenittomille mitä voi ottaa ja mitä ei. Täytyy sanoa että munattomuus on sen verran iso puute leivonnassa että en minäkään kovin äkkiä viittisi mitään sen kummempaa tehdä.
 
laktoositon
Minä oli kerran häissä, joissa oli kakkuna juustokakku. Pitopalvelu tarjoili minulle maidottoman, sokerittoman, oliko vielä gluteenitonkin kaupan valmis leivoksen. Täysin ala-arvoista, sanoisin, koska ainoa välttämäni ainesosa on laktoosi. Mitättömällä vaivannäöllä olisivat saaneet tarjolle huomattavasti parempaa. Muita erikoisruokavaliolaisia ei ollut.
 
fffrqWRG
S
Olen ollut vieraana nyt parissa kesähäissä allergikkona (keliakia ja muna-allergia) ja pitopalvelut ihmetyttävät. Allergiat on ajoissa ilmoitettu, mutta silti kylttejä ruoille ei ole vaan aina joutuu kysyyn mitä voin ottaa ja kakkupuolta ei ole ollenkaan. Viime häissä kahvin kanssa oli pieni kuppi mansikkakermavaahtoa... Mitä ihmettä eikö ne osaa tehdä erikoisruokavalioita ollenkaan? Itse olen tehnyt vaikka mitä kakkuja gluteenittomana ja munattomana, luulisi ammattilaisiltakin onnistuvan? Kokemuksia?
 
allerginenvieras
Kyllä tietenkin munaton on harvinaisempi juttu, mutta keliakia kuitenkin kovin yleinen. Ja tiedättekö on paljon leivonnaisia jotka onnistuvat munattomana aivan mainiosti, munat voi usein jättää ihan poiskin...joissain toki joutuu korvaamaan ne jollakin. Pitopalvelussa kuitenkin luulisi osaamista olevan, itse tekisin näitä erikoisleivoksia pakkaseen ja sulattaisin sitten jos yksittäisiä allergikkoja=kustannustehokasta. Tässäpä oiva markkinarako, täytyy varmaan alkaa itse työstään ja kauppaamaan tätä palvelua pitopalveluille yms. vaikka ihan eri alalla olenkin ;)
 
knknkl
Meidän häissä ystäväni, jolla on keliakia ja maitoallergia, sai jonkun soijajäätelöpallon! Se oli aika hölmö, mutta varmaan parempi kuin kermavaahto... ajoissa ilmoitettiin pitopalvelulle ja tämä ihminen ainoa erityisruokavaliolla oleva.
 
"eräs"
Käsitääkseni hääpari päättää mitä häissä tarjoillaan. Jos kerran ei kelpaa sinulle mikään niin parempi pysyä kotona. Se on hääparin päivää eikä sinun jossa odotat jatkuvaa palvelua kun kerran et syömään sitä ja tätä.
 
No kuules
Pitopalveluissa töissä olleena, voin kertoa että kustannussyistä yllättävän moni hääpari,juhlasankari tms. jättää erityisruokavaliot minimiin, tai jopa väliin.
Kysyvät kyllä hintoja, mutta loppujen lopuksi tilataankin vain 1 erityisruokavalio, jos sitäkään. Niitä erityisruokavalioita kun sattuu joskus olemaan useitakin samoissa kemuissa ja nostavat yllättäen paljonkin kokonaiskustannusta. Hyvin tavanomaista ihmisiltä aina pistää pitopalvelun piikkiin.
Tuo kermavaahto on saattanut olla hätäratkaisu pitopalvelun emännältä.
 
Pitopalvelusta päivää
Ajattelin vastata kun häitä on tullut tehtyä ja muitakin juhlia niin tässä muutama totuus... Häissä oli muutama maidoton ihminen niin morsian ei suostunut edulliseen hinta ehdotukseen jossa oltaisiin tehty oma pieni kakku. Morsian sitten toi paketin jotain tofuline jäätelöä ja sanoi että sitä annetaan.. Eihän siinä mitään... Voi olla parhaimmassa tapauksessa että morsian itse on tuon kermavaahto jutun itse leiponut. Ja kesän morsiammille nyt pyyntönä jo etukäteen. Älkää tulko meidän työpaikalle leikkimään mitään prinsessoja. Eräskin morsian kyykytti ja piti meitä useita tunteja ylitöissä kun yhtäkkiä halusikin erilaiset servetti taitokset. Varoitimme häntä jo etukäteen siitä että servietit eivät luultavasti näytä enää hyvältä, morsian tästä tulistui ja vaati uusia servettejä (N.300 kpl) tähän ei suostuttu.. Sen jälkeen yritti juoksuttaa meitä hänen omille asioilleen, aamulla olisi pitänyt viedä hänet muka kampaajalle korvaukseksi
 
No kuules
Ihan mielenkiinnolla, mitn perustelet pitopalveluiden osaamattomuuden tapauksissa, joissa hääpari/juhlakalu ei ole ilmoittanut pitopalveluille erityisruokavalioita, vaikka vieraat olisivatkin ne heille ilmottaneet? Oletko sinä tälläisessäkin tapauksessa osaavampi leipoja? ;)

Ihan vinkkinä jatkoon, että maalaisjärkeäkin voi JOSKUS käyttää.

:)
 
minä minä
Minä oli kerran häissä, joissa oli kakkuna juustokakku. Pitopalvelu tarjoili minulle maidottoman, sokerittoman, oliko vielä gluteenitonkin kaupan valmis leivoksen. Täysin ala-arvoista, sanoisin, koska ainoa välttämäni ainesosa on laktoosi. Mitättömällä vaivannäöllä olisivat saaneet tarjolle huomattavasti parempaa. Muita erikoisruokavaliolaisia ei ollut.
Eli sinulla on "vain" laktoosi-intoleranssi? Siihen on olemassa ihan tabletit tällaisia poikkeustilanteita varten, joten hiukan nyt liioittelet. Jos jokaista erityisruokavaliota varten tehdään paras mahdollinen muunnelma, on pöydässä tuhottomasti pieniä määriä erilaisia ruokia. Kallista lystiä! Joten ymmärrän hyvin, että yritetään yhdistää juurikin maidoton, munaton jne.
 
nojaa
Alkuperäinen kirjoittaja minä minä;30087726:
Eli sinulla on "vain" laktoosi-intoleranssi? Siihen on olemassa ihan tabletit tällaisia poikkeustilanteita varten, joten hiukan nyt liioittelet. Jos jokaista erityisruokavaliota varten tehdään paras mahdollinen muunnelma, on pöydässä tuhottomasti pieniä määriä erilaisia ruokia. Kallista lystiä! Joten ymmärrän hyvin, että yritetään yhdistää juurikin maidoton, munaton jne.
Ei ne tabletit kaikilla auta. Vaiva on vaaraton, mutta kiusallinen. Lisäksi se oireilee ihmisillä eri tavoin. Toisilla vähän nippailee, toiset kärsivät kovista vatsakivuista ja ripulista... Olispa kiva istua pöntöllä koko juhla :(

Lisäksi laktoosi-intoleranssi on nykyää NIIN yleinen, että lähes kaikissa juhlissa pyritään tekemään mahdollisimman paljon suoraan laktoosittomaksi. Ja kyllä kunnollinen pitopalvelu pitää huolen siitä, että erityisruokavaliot ovat vain niitä tarvitseville. Hääparin moka, jos pitää esim. keliakiaa tai munatonta ruokavaliota vähäpätöisenä juttuna. Fiksuinta ehkä ilmoittaa erityisruokavaliot suoraan pitopalveluun?
 
"Näkökulma"
Itselleni on kunnia-asia, että kaikki erityisruokavaliolaiset saavat juhlissamme vähintäänkin samantasoisen ruoan/makean kuin muutkin. Onhan heille jo kylliksi harmia itse vaivassa, pitäisikö vielä tuottaa lisäkärsimys kermavaahtokipposen muodossa?

Leivon kaiken itsestäänselvyytenä laktoosittomaksi (eivätkö kaikki tee näin?????????). Gluteenittoman saa samalla vaivalla ja lähes samalla hinnalla, kun vaan korvaa gluteenittomalla jauholla vehnäjauhon. Munattoman kakun saa tehtyä samalla summalla kuin muutkin tarjottavat. Viljattoman pystyy tekemään perunajauhoista.

Morsiuspari voi itse leipoa ko. kakkupohjat ennakkoon ja toimittaa ne pitopalveluyrittäjälle juhlapaikalle kermavaahdolla pursotettavaksi.
 
[QUOTE="Näkökulma";30087870]Itselleni on kunnia-asia, että kaikki erityisruokavaliolaiset saavat juhlissamme vähintäänkin samantasoisen ruoan/makean kuin muutkin. Onhan heille jo kylliksi harmia itse vaivassa, pitäisikö vielä tuottaa lisäkärsimys kermavaahtokipposen muodossa?

Leivon kaiken itsestäänselvyytenä laktoosittomaksi (eivätkö kaikki tee näin?????????). Gluteenittoman saa samalla vaivalla ja lähes samalla hinnalla, kun vaan korvaa gluteenittomalla jauholla vehnäjauhon. Munattoman kakun saa tehtyä samalla summalla kuin muutkin tarjottavat. Viljattoman pystyy tekemään perunajauhoista.

Morsiuspari voi itse leipoa ko. kakkupohjat ennakkoon ja toimittaa ne pitopalveluyrittäjälle juhlapaikalle kermavaahdolla pursotettavaksi.[/QUOTE]

näinhän se periaatteessa menee, mutta pitopalvelut ei välttämättä tee noita kakkupohjia itse, koska jos ne tehdään samoissa tiloissa kuin normaalitkin kakut ne EI ole 100% gluteenittomia.
se ei varmasti kotileipurille ole iso juttu, mut ammatikseen tuota tekevät ei saa myydä niitä tuotteita gluteenittomina koska ne sitä ei ole.
(tähän ainakin täällä terveystarkastaja puuttuu aika herkästi )
 
jälleen..
Meidän häissä ystäväni, jolla on keliakia ja maitoallergia, sai jonkun soijajäätelöpallon! Se oli aika hölmö, mutta varmaan parempi kuin kermavaahto... ajoissa ilmoitettiin pitopalvelulle ja tämä ihminen ainoa erityisruokavaliolla oleva.
Jälleen kerran teidän (eli hääparin) moka! Tottakai teidän kuuluu sanoa pitipalvelulle että mitä tahdotte tarjottavan häissänne allergikoille, tai vaihtoehtoisesti pitopalvelu voi tarjota teille eri vaihtoehtoja joista voitte valita. Että ihan teidän oma mokanne että ystäväsi on soijajäätelöä saanut.
 

Yhteistyössä