Häät ja erikoisruokavaliot

  • Viestiketjun aloittaja allerginenvieras
  • Ensimmäinen viesti
"Realisti"
Alkuperäinen kirjoittaja minä minä;30087726:
Eli sinulla on "vain" laktoosi-intoleranssi? Siihen on olemassa ihan tabletit tällaisia poikkeustilanteita varten, joten hiukan nyt liioittelet. Jos jokaista erityisruokavaliota varten tehdään paras mahdollinen muunnelma, on pöydässä tuhottomasti pieniä määriä erilaisia ruokia. Kallista lystiä! Joten ymmärrän hyvin, että yritetään yhdistää juurikin maidoton, munaton jne.
Otapa asioista selvää ennen kuin alat viisastelemaan. Jos ihminen tarvitsee laktoosittoman ruokavalion niin sitten tarvitsee. Ei ne tabletit kaikilla auta. Etkä selvästikään ymmärrä, että joillekin sopii vähälaktoosinen kun taas joillekin pitää olla täysin laktoositon.

Kyllä kaikissa juhlissa joissa mä olen ollut on kakut yms. olleet myös laktoosittomina versioina tai sitten kaikki on tehty laktoosittomiksi. Sitten on omat pienet annokset jos on esim. gluteeniton jne. Esim. laktoositonta kakkua harvemmin on vain pientä palaa vaan sitä on yleensä vähintään normaalin täytekakun verran.
 
allerginenvieras
Tiedän, että näissä mainitsemissani häissä erityisruokavaliot oli ilmoitettu ja toivottu tekemään. Sikäli voin kyllä perustella osaamattomuudeksi jos kermavaahtoa tarjoillaan. Kiva kuulla, että on myös sellaisia pitopalveluita joissa homma osataan.
 
[QUOTE="Näkökulma";30087870]Itselleni on kunnia-asia, että kaikki erityisruokavaliolaiset saavat juhlissamme vähintäänkin samantasoisen ruoan/makean kuin muutkin. Onhan heille jo kylliksi harmia itse vaivassa, pitäisikö vielä tuottaa lisäkärsimys kermavaahtokipposen muodossa?

Leivon kaiken itsestäänselvyytenä laktoosittomaksi (eivätkö kaikki tee näin?????????). Gluteenittoman saa samalla vaivalla ja lähes samalla hinnalla, kun vaan korvaa gluteenittomalla jauholla vehnäjauhon. Munattoman kakun saa tehtyä samalla summalla kuin muutkin tarjottavat. Viljattoman pystyy tekemään perunajauhoista.

Morsiuspari voi itse leipoa ko. kakkupohjat ennakkoon ja toimittaa ne pitopalveluyrittäjälle juhlapaikalle kermavaahdolla pursotettavaksi.[/QUOTE]

En sanois "lähes samalla hinnalla". Kilo gluteenittomia jauhoja joita käytetään maksaa 5.95e, kun taas vehnäjauhoja saa n. 1e/2kiloa....
 
laktoositon
Kuten muutama jo yllä kirjoitti, tabletit auttaa, jos syödyn laktoosin määrä on tyyliin vajaa tl vähälaktoosista kermavaahtoa. Seuraus laktoosin syömisestä on yleensä piiiiitkä vessasessio monta kertaa (siellä juhlissa)+ vatsavaivoja seuraavan väh viikon ajan. Että olen mielummin ilman kakkua. Pointti oli se, että pitopalvelu, joka suoriutuu laktoosittomasta tarjoilusta kuivalla, oudolla -ton-ton-ton leivoksella on surkea. Varsinkin kun se tarjoiltiin niin, että "joku tällanen me nyt löydettiin, tämän pitäis käydä". Ihan kun laktoositon olisi jotenkin erikoista.
 
"yks vaan"
mun mielestä hääparin moka, että ei ottanut huomioon näitä allergisia ihmisiä. Meille ainakin pitopalvelu (kakkupalvelu) sanoi ettei valitettavasti pysty toimittamaan gluteenitonta kakkua, koska ei ollut erilillisiä tiloja missä leipoa sitä (joten vaarana olisi että on tavallisiakin jauhoja mukana). me sitten ostettiin kakku erikseen toiselta firmalta joka teki näitä kakkuja. ja kyse oli yhdestä henkilöstä ja ostettiin 8 hengen kakku, ihan vaan siksi, että kyseisellekin henkilölle oli sitten hääkakkua tarjolla :) taidettiin antaa loppukakku mukaankin :)

hääkutsussa meillä oli että ilmoittakaa allergianne ajoissa, ja sitten sumplittiin niin että kaikille oli jotakin sötävää,ettei nälässä tarvinnut olla.
 
vierass
En tajua näitä valittajia. Hääpari päättää mitä häissä tarjotaan ja allergikko sitten syö mitä pystyy. Olen itse allerginen ja olen jo tottunut että kaupan valmiit kakut ym ei käy, joten otan jälkkäriksi vain kahvin. Ei ongelmaa. Eri juttu jos ei voisi syödä juhlissa mitään (lämmintä ruokaa), ilman kakkua pärjää kyllä.
 
[QUOTE="Maarikka";30088582]Voi laittaa puolet gluteenittomia jauhoja ja puolet perunajauhoja.[/QUOTE]

Periaatteessahan sen voi tehdä kokonaankin perunajauhoista, jos se peruna sattuu sopimaan. Tieto joka aina itseltä unohtuu kun se peruna ei käy missään muodossa.
 

Yhteistyössä