Raskausajan alkoholinkäyttöä ehdottomasti vastustava äiti hal-polin asiakkaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Audit-testi
  • Ensimmäinen viesti
Audit-testi
Onko oikein, että neuvolan audit-testissä ennen raskautta tapana olleen lapsettoman nuoren aikuisen normaalin juhlinnan vuoksi 1 pisteen yli raja-arvon saanut äiti pakotetaan neuvolan toimesta hal-polille asiakkaaksi? Varsinkin, kun:

a)Äiti vastustaa omien arvojensakin vuoksi raskausajan alkolinkäyttöä hyvin vahvasti.
b)Äidille on ollut koko ikänsä selvää, että raskausaikana ei juoda tippaakaan alkoholia saati polteta tupakkaa tai oteta muitakaan päihteitä.
c)Lapsi on erittäin toivottu ja haluttu ja äiti tekee kaikkensä taatakseen lapsen terveyden ja hyvinvoinnin raskausaikana.
d)Äidin arvojen mukaan on ollut aina selvää, että edes pikkulapsiaikana ei juoda tippaakaan alkoholia.

Onko tämä hal-polin asiakkaaksi pakottaminen mielestäsi oikein vain siksi, että äidillä oli tapana ennen raskautta juhlia alkolinkin kanssa, kuten muutkin nuoret lapsettomat aikuiset?

Audit testi ei ota huomioon sitä, että normaalillä järjellä varustettu vastuullinen aikuinen osaa erottaa ennen raskautta olleen ajan raskausajasta ja käyttäytyä tilanteen mukaan.

Ottakaa kantaa.
 
Hal-poli on äitiyspoliklinikoiden yhteydessä oleva poli, joka on tarkoitettu raskaanaoleville ja päihteitä käyttäneille/ käyttäville. Näillä tiedoilla kuulostaa vähän hätävarjelun liioittelulta, mutta toisaalta, kyllä ne hal-polilta pois laittaa, jos ei sinne kuulu. Sinälläänhän sieltä saa upeaa palvelua vauvan parhaaksi ja paljon enemmän, kuin normiraskauden seurannassa saisi. Olen työn puolesta ollut monet kerrat vastasnotolla mukana ja tiedän, että NKL:lla ainakin osaavat homman todella!
 
Vierax
Mitä se hal-polin asiakkuus käytännössä tarkoittaa?

Onko kyse siitä että äidit kellä näyttäisi olevan kohonnut riski alkoholinkäyttöön raskausaikana, johon siis kuuluu mm he jotka ennen raskautta ovat käyttäneet runsaasti alkoholia, lähetetään tuonne kartoittamaan tilannetta ja tarpeen mukaan saamaan apua? Silloin siellä ei varmaan ole vieras asia sekään että sinne tulee ap:n kuvailemia äitejä, heti haastatteluissa selviää ettei heillä ole mitään kohonnutta riskiä ja asiakkuus voidaan lopettaa samoin tein.

Parempi mun mielestä että tuossa sitten jotkut käyvät turhaan haastattelussa kuin että korkean riskin omaavat jätetään ilman tukea.
 
vierass
Mikä on normaalia nuoren parin juhlintaa ap:n esimerkissä? Käsitykset voi tässä kohtaa erota paljonkin. Etenkin jos ottavat enemmän kuin vaikka 3 juomalasia kerralla. Eli pajon juovat kuussa?
 
"milka"
asiasta voi tehdä kantelun ja olla yhteydessä sosiaaliylitarkastajaan joka löytyy aluehallinto virastosta.
ei niihin kannata vastaa mitään niihn kyselyihin. Tai siis tottakai mutta kannattaa miettiä mitä vastaa.

itse olen absolutisti ollut aina joten en ymmärrä juhlimista alkoholin kanssa mutta tiedän että monet etenkin nuoret toimii niin. aika liioiteltua neuvolatädiltä. Soita hänen esimiehelle ja pyydä saada vaihtaa työntekijää kerro myös tästä toiminnasta
 
Sinänsä hyvä jos noin on. Eli et jos menee riskirajan yli, niin kutsu käy. Ja johonkin se raja pitää laittaa.

Kas kun alkoholi on semmoinen aine, että sitä kun on riittävän pitkään ja hartaasti nauttinut, niin se oma tahto ei aina riitä siihen raittiuteen.
 
Raskaana
Sinänsä hyvä jos noin on. Eli et jos menee riskirajan yli, niin kutsu käy. Ja johonkin se raja pitää laittaa.

Kas kun alkoholi on semmoinen aine, että sitä kun on riittävän pitkään ja hartaasti nauttinut, niin se oma tahto ei aina riitä siihen raittiuteen.
Noissa kyselyissä se raja vaan on ihan naurettavan alhaalla, eikä lähelläkään alkoholismia. Itse tyynesti valehtelen, koska en jaksa mitään saarnoja ja tiedoksi: ei ollut lainkaan vaikeaa olla ottamatta pisaraakaan raskauden aikana :).
 
Noissa kyselyissä se raja vaan on ihan naurettavan alhaalla, eikä lähelläkään alkoholismia. Itse tyynesti valehtelen, koska en jaksa mitään saarnoja ja tiedoksi: ei ollut lainkaan vaikeaa olla ottamatta pisaraakaan raskauden aikana :).
Tuloshan on tosiaan riippuvainen omasta rehellisyydestä. Enkä mä osaa kertoa mikä olis "oikee" raja.

Harva kakskymppinen on ehtinyt elämässään vetää ainakaan viinaa niin paljoa, etteikö siitä irti pääsis. Kolmekymppisellä tilanne voi jo olla toinen.
 
"Mandi"
Itse koijasin lappujen kans. Nuoruuden tyhmyydet ja pössyttelyt ei kuulu muille, eikä mihinkään arkistoihin varsinkaan ku oon monta vuotta ollu raitis ja raittius raskausaikana on itsestäänselvyys ollut minulle aina.

Jos olisin tuo äiti niin olisin kaunistellut asiaa.
 
Ap...
Itse nyt kumminkin jouduin tämmöiseen tilanteeseen neuvolassa. Järkytyin asiasta hyvin paljon. Itkukurkussa jouduin selittämään kohtien a,b,c ja d asiat neuvolaan ja osaksi hal-polille. Asiat, jotka olivat minulle itselleni jo ennestään itsestään selviä. Asian vuoksi neuvolasta on jäänyt muutenkin hyvin negatiivinen kuva ensisynnyttäjän mieliin. Ennen tätä olin neuvolaan lähtenyt positiivisena hyvillä mielin. Tämä mursi muutenkin hyvin herkän äidin mielen ja aiheutti suuunnatonta lisästressiä. Verenpaineet nousivat ja itkin ainakin kuukauden, kunnes asian selvittely eteni. Sain viimein neuvolantädin soittamaan hal-polille ja koittamaan perua laittamaansa lähetettä. Hal-poli koitti ensin estellä ajan perumista kovinkin hanakasti. Vetosi pisterajaan. Olin kauhuissani järkytyksestä. Useampia minuutteja neuvolantäti yritti puhelimessa perua aikaa, kunnes vasta hal-poli suostui asiaan. Toinen syy, miksi en missään nimessä olisi suostunut menemään hal-polille edes käymään juttelemaan on se, että sinne mennessäni olisin suostunut kirjautumaan asiakkaaksi hal-polille. Asiakassuhdehan alkaa siitä, kun olen asiakkaana paikalla kerrankin. Olisin tällä tavalla suostunut asiakkaaksi paikkaan, jossa käsiteltävät asiat sotivat koko arvomaailmaani vastaan. Lisäksi käynnin kautta minulta olisi suurella mahdollisuudella evätty tulevaisuudessa vauvavakuutus. Nyt jälkikäteen kun asiaa mietin, niin en olisi kuuna päivänä kertonut ennen raskautta juhlineeni pätkääkään alkoholin kera, jos olisin tiennyt sen olevan neuvolan mukaan kiellettyä jo vuosi ennen raskautumista. Audit-testihän koskee aikaa vuosi ennen raskautta. Käsittääkseni sitäpaitsi suurempi osa lapsettomista pareista juhlii alkoholin kera ennen raskautta. Tätä kutsutaan normaaliksi viikonlopun bile-elämäksi. Lopettavat alkoholin juomisen raskauden selvittyä. Ainakin äiti lopettaa kokonaan ja isä ehkä jatkaa jonkin verran, hieman vähentäen, kunnes lopettaa lapsen syntymään. Nyt tästä asiasta on vain tehty aivan kohtuuton mörkö :( Asiasta on mulla vieläkin hyvin järkyttynyt ja paha mieli ja tästä puhuminenkin tekee edelleen kipeää. Tein nyt kumminkin ketjun jos muilla kokemusta vastaavasta ja saa ottaa kantaa. Jos nyt joku miettii. En juonut koko raskausaikana pisaraakaan alkoholia edelleenkään ja ei olisi edelleenkään tullut mieleenkään tehdä moista.Tuntuu edelleenkin käsittämättömän järjettömältä, että tämmöistä sai neuvolaan todistella. Lisätään vielä, että kannatan silti oikeasti alkoholiongelmaisten äitien hoitoon laittoa. En voi vain ymmärtää, miksi sinne koitetaan laittaa myös heidän vastakohtansa. Joku vika tuossa testissä on pakko olla.
 
vierass
Mun mielestä ne kaunistelijat ovat juuri niitä joita tuon testin pitäisi tavoittaa. Alkoholisti ei usein itselleen myönnä olevansa alkoholisti kunnes vasta viime kädessä. Ja miksi pitäisi kaunistella jos ei ole ongelmaa?

Kerroin ihan rehellisesti nuoruuden vuosien marihuana kokeilusta 10 vuotta sitten ja ei se mihinkään toimenpiteisiin johtanut. Mitä sitä peittelemään kun ei ole nykyisin mitään ongelmaa ja silloinkin ihan pariin kokeilukertaan jäi koko homma.
 
voi sinuu
Tästä lähtien sitten osaat valehdella näissä testeissä. Varsinkin työpaikalla.

kuulemma lääkärit aina kertoo kahdella potilaan kertoman alkoholikulutuksen joka tapauksessa. joten voit huoletta kertoa vain puolet todellisuudesta, niin ollaan takaisin todellisuudessa.

Mä en ole muuten koskaan vaatinut lapsiltani täyttä rehellisyyttä. Valehtelu on aivan helkutin tärkeä taito. Toistaiseksi ne vielä valehtelevat niin huonosti, että jäävät kiinni, mutta kai ne tuosta oppivat.
 
Ja niitä lappuja ei ole edes pakko täyttää, toi tais olla ainut lappu jota olen täyttänyt. Ei meiän neuvolatäti siitä pahastu jos en suostu hänelle kertomaan meidän perhe-elämästä, ei meidän elämä sille kuulu.
 

Yhteistyössä