Raskausajan alkoholinkäyttöä ehdottomasti vastustava äiti hal-polin asiakkaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Audit-testi
  • Ensimmäinen viesti
Ap...
[QUOTE="terkka";30117859]Ei voi olla totta... Mä varmaan vaihtaisin terkkaa. 8 pistettä on raja, jolla voi kyselllä asiakkaan omia tuntemuksia asiastka ja onko käyttö ollut vaikeaa lopettaa raskauden ajaksi. Ei sillä saa lähettää ketään minnekään. Jos käyttäisit raskausaikana, niin se olis eri juttu.[/QUOTE]

Terkkaa olenkin vaihtamassa synnytyksen jälkeen, kun kyseinen terkka palaa. Nyt terkalla on sijainen onneksi.

Mihinkään kyselyihinkään en enää tämän jälkeen taatusti vastaa. Oli sen verran traumaattinen kokemus.
 
Ap...
Noissa kyselyissä se raja vaan on ihan naurettavan alhaalla, eikä lähelläkään alkoholismia. Itse tyynesti valehtelen, koska en jaksa mitään saarnoja ja tiedoksi: ei ollut lainkaan vaikeaa olla ottamatta pisaraakaan raskauden aikana :).
Itsekin olisin valehdellut, jos olisin tiennyt. Ensisynnyttäjänä tämä kaikki oli minulle uutta, enkä koskaan ennen ollut edes kuullut mistään audit-testistä saati hal-polista.
 
vieras-
No niin sillä lailla.

Älkää täyttäkö niitä lappuja jos ette tahdo tällaisia selkkauksia. Itse en ole suostunut mitään papereita täyttämään koskaan ja ollaan saatu olla rauhassa.
 
"hmm"
Ikävä juttu, mutta lapsen parasta niissä kyselyissä ajatellaan. Jos moni muu saa apua, kun seulotaan ns. riskirajoilla olevia eikös se ole hyvä asia. Ihan oikeasti niitä päihteiden käyttäjiä raskausaikana on olemassa, ja paljonkin.
 
Vierras
Jos saisin päättää, ottaisin käyttöön audit testin lisäksi myös maksa-arvojen mittauksen. Niiden yhteistuloksen perusteella tekisin lähetteen tarvittaessa eteenpäin. Ja kaikki nuoret eivät juo niin suuriä määriä, että pisteet paukkuu. Ja kaikki eivät pysty lopettamaan juomista.


Ja kyllä terveydenhoitajat sen tietävät, että moni odottava äiti valehtelee asioistaan...
 
Jos saisin päättää, ottaisin käyttöön audit testin lisäksi myös maksa-arvojen mittauksen. Niiden yhteistuloksen perusteella tekisin lähetteen tarvittaessa eteenpäin. Ja kaikki nuoret eivät juo niin suuriä määriä, että pisteet paukkuu. Ja kaikki eivät pysty lopettamaan juomista.


Ja kyllä terveydenhoitajat sen tietävät, että moni odottava äiti valehtelee asioistaan...
Minulla muuten nousivat maksa-arvot imetysaikana jonkun yrttivalmisteen takia. Tai se oli ainoa selitys, joka keksittiin, koska en ollut yli vuoteen juonut alkoholia tai syönyt edes mitään lääkkeitä. Eli ei tuo sinun konstisi taitaisi kauhean tehokas olla, tulisi helposti vääriä hälytyksiä. Vähän kohtuutonta joutua katkaisuhoitoon yrttiteen takia :D
 
vieras...
Kyllä minusta huolestuttavaa on, jos tuleva äiti pitää "normaalina juhlimisena" alkoholinkäyttöä, jolla suurkulutus- tai riskirajat paukkuu, vaikka hän en raskausaikana joisikaan tai aikoisi juoda - nekin kun on kaksi eri asiaa eikä neuvola etukäteen tiedä kuka onnistuu.

Mutta minkään polin asiakkaaksi ei ketään voi pakottaa. Et vaan mene. Sillä toki on seurauksensa.
 
"Mie"
Turha tuollaisesta on herneet vetää nenään. Siinä vaan halutaan varmistaa, että tulevalla lapsella pysyy asiat kunnossa. Jotkut ihmiset osaavat esittää ja peitellä hyvin asioita, joten ei ne terkat tai muutkaan voi etukäteen ennustaa kenen sana pitää ja kenen ei, jos esim. aiempi alkon käyttö on ollut runsasta. Mitä se on ollut, jos rajat paukkuu...
 
vierras
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30118140:
Minulla muuten nousivat maksa-arvot imetysaikana jonkun yrttivalmisteen takia. Tai se oli ainoa selitys, joka keksittiin, koska en ollut yli vuoteen juonut alkoholia tai syönyt edes mitään lääkkeitä. Eli ei tuo sinun konstisi taitaisi kauhean tehokas olla, tulisi helposti vääriä hälytyksiä. Vähän kohtuutonta joutua katkaisuhoitoon yrttiteen takia :D
Siis nousiko sinulla kaikki maksa-arvot yrttiteen takia? Ja kuinka korkeista arvoista oli kyse? Kyllä GT-arvo aika hyvin kertoo henkilön pitkäaikaisesta alkoholinkäytöstä. Tosin kaikilla ei maksa-arvot edes nouse ja siksi pitäisin AUDIT-testin myös käytössä.

Ja katkolle mennään katkaisemaan juomisputki, ei laskemaan maksa-arvoja ;) Ja mielummin vääriä hälytyksiä, kuin alkoholin liiallisesta käytöstä vaurioituneita lapsia.
 
Vastatkaa rehellisesti
Alkoholin riskirajat on määritelty miehillä maksimissaan 7 annokseen ja naisilla enintään 5 annokseen päivässä.

Jos ajatellaan asiaa naisen kohdalta, koska odottava äiti on aina nainen.

Nainen 5 annosta esim:
3kpl 1,5L siideriä
tai 5kpl 0,33L olutta.

Kuinka moni baareileva nainen todella rehellisesti juo illan aikana vain maksimissaan 3 tuoppia siideriä, eikä ota kotona pohjia yhtään?!? Näin helposti paukkuu riskirajat alkoholinkäytössä!
 
"Klö"
No kuule, siellä hal polilla on oikeesti niin paljon asiakkaita, että ei sinne oteta turhia kävijöitä!
Monesti yksi käynti riittää ja siellä todetaan esim. Että aiemmin ollut Alkon /huumeiden/tupakan käyttöä, enää ei ole, eikä käyntejä polille tule.
Kyllä mulle hoitsuna tulis mieleen, että mikä siinä hal polissa niin kauhistuttaa, jos joku ehdottomasti kieltäytyis menemästä.....siellähän esim.saatetaan ottaa huumevirtsanäytteitä....onko syytä pelätä jvänsä kiinni niissä tms.?
 
Ap...
[QUOTE="Klö";30118538]No kuule, siellä hal polilla on oikeesti niin paljon asiakkaita, että ei sinne oteta turhia kävijöitä!
Monesti yksi käynti riittää ja siellä todetaan esim. Että aiemmin ollut Alkon /huumeiden/tupakan käyttöä, enää ei ole, eikä käyntejä polille tule.
Kyllä mulle hoitsuna tulis mieleen, että mikä siinä hal polissa niin kauhistuttaa, jos joku ehdottomasti kieltäytyis menemästä.....siellähän esim.saatetaan ottaa huumevirtsanäytteitä....onko syytä pelätä jvänsä kiinni niissä tms.?[/QUOTE]

Mitään pelkoa moisesta ei ole, mutta testaus olisi lähinnä yhtä nöyryyttävää, kuin testata muslimia siitä, että onko hän sittenkin syönyt vasten uskonnon asettamaa kieltoa sianlihaa! Kerroinhan jo ensimmäisessä viestissä, että raskauden aikainen päihteiden käyttö sotii jo omaa arvomaailmaanikin vastaan.
 
vvvvvv
[QUOTE="Klö";30118538]No kuule, siellä hal polilla on oikeesti niin paljon asiakkaita, että ei sinne oteta turhia kävijöitä!
Monesti yksi käynti riittää ja siellä todetaan esim. Että aiemmin ollut Alkon /huumeiden/tupakan käyttöä, enää ei ole, eikä käyntejä polille tule.
Kyllä mulle hoitsuna tulis mieleen, että mikä siinä hal polissa niin kauhistuttaa, jos joku ehdottomasti kieltäytyis menemästä.....siellähän esim.saatetaan ottaa huumevirtsanäytteitä....onko syytä pelätä jvänsä kiinni niissä tms.?[/QUOTE]

no eihän siinä muuta kuin se ikuinen merkintä, jonka kaikki sun tulevat lääkärit ja hoitajat näkee joka kerta kun avaa sun tiedot koneelta. jeeeeee....

sama homma masiksen kanssa. mä menin tyhmyyksissäni tunnustaan terkalle, että riipii. nyt odotan aikaa lääkärille (lomien jälkeen) ja kadun jo että kerroin kellekään.
jos saan potkut/otan loparit, niin seuraavan duunipaikan lääkäri kattoo, että latvakakkonen, ei kannata palkata..
 
vierass
Mitään pelkoa moisesta ei ole, mutta testaus olisi lähinnä yhtä nöyryyttävää, kuin testata muslimia siitä, että onko hän sittenkin syönyt vasten uskonnon asettamaa kieltoa sianlihaa! Kerroinhan jo ensimmäisessä viestissä, että raskauden aikainen päihteiden käyttö sotii jo omaa arvomaailmaanikin vastaan.
Mutta kukaan ei voi tietää sun arvomaailmastasi mitään paitsi sinä itse. Ja jos aikaisempi käyttäytyminen ei sitä osoita, päinvastoin näyttää runsaan alkon käytön.
 
Ap...
Se asiakkuushan alkaa siitä yhdestäkin keskustelukäynnistä. Kun otat ajan vastaan ja menet käymään olet asiakas.Kesti se asiakkuus sitten kerran tai kauemmin, asiakkuus se on silti. Lisäksi merkintähän siitä todellakin jää. Merkintä, joka voi vaikuttaa sun tulevaisuuteen, vaikka olisit syytön koko hommaan. Mielestäni tämmöiset keskustelut mahdollisesta hoitoon menosta tulisi käydä ensin neuvolassa, eikä ilman äidille kertomista vain pistettäisi lähetettä hal-polille. Hoidon tarpeen voisi kartoittaa ihan neuvolatädin kanssa, että onko edes tarvetta minnekään hal-poleille. Onneksi minun tapauksessani aika lopulta kumminkin peruttiin koko hal-polille, kuten aikaisemmassa viestissä kerroinkin.
 
vierass
Alkoholin riskirajat on määritelty miehillä maksimissaan 7 annokseen ja naisilla enintään 5 annokseen päivässä.

Jos ajatellaan asiaa naisen kohdalta, koska odottava äiti on aina nainen.

Nainen 5 annosta esim:
3kpl 1,5L siideriä
tai 5kpl 0,33L olutta.

Kuinka moni baareileva nainen todella rehellisesti juo illan aikana vain maksimissaan 3 tuoppia siideriä, eikä ota kotona pohjia yhtään?!? Näin helposti paukkuu riskirajat alkoholinkäytössä!
No jos juot kerran viikossa vaikka sen 6 siideriä niin et varmaan silloin testiin vastaa että juot yli riskirajojen. Mutta jos juot viikossa tai viikonloppuna niin paljon että ne rajat paukkuu esim. 10 siideriä per ilta niin kyllähän silloin siinä tulee 20 siideriä viikossa joka on jo paljon vaikka et joka ilta joisikaan.
 
Ap...
No jos juot kerran viikossa vaikka sen 6 siideriä niin et varmaan silloin testiin vastaa että juot yli riskirajojen. Mutta jos juot viikossa tai viikonloppuna niin paljon että ne rajat paukkuu esim. 10 siideriä per ilta niin kyllähän silloin siinä tulee 20 siideriä viikossa joka on jo paljon vaikka et joka ilta joisikaan.
Itseasiassa tähän voisin vastata, että itse juurikin join vain yhtenä päivänä viikonlopusta 3-6kpl 1,5l siideriä tuona juhlimisaikana ennen raskautta, enkä edes välttämättä joka viikonloppu. Viikolla nollatoleranssi aina. Pisteitä kertyi lisää mm. siitä, kun vastasin morkkiksen tulleen joskus. Morkkis lähinnä siksi, jos oli sanonut jotain pöljää jollekin pikkuhiprakassa ja hävetti pikkuisen seuraavana päivänä. Kellepä ei tulisi joskus. Pisteet nousivat sinne 8 ihan pöntöistä jutuista siis. Siinäpä koitit sitten selittää, että ei nämä nyt ihan oikein menneet. Lisäksi kohtaan, jossa kysytään kuinka usein olet juonut yli 6 annosta tajusin vasta kotona myöhemmin googlattuani vastanneeni väärin. Luulin, että 6kpl 1.5l siideriä on sama, kuin 6 annosta, vaikka se onkin vain 4 annosta. Nimittäin alkoholiannokset olivat minulle täyttä hepreaa ennen tätä neuvolan testiä.

Päihdelinkki > Testit
 
kännissä nytkin
Siis nousiko sinulla kaikki maksa-arvot yrttiteen takia? Ja kuinka korkeista arvoista oli kyse? Kyllä GT-arvo aika hyvin kertoo henkilön pitkäaikaisesta alkoholinkäytöstä. Tosin kaikilla ei maksa-arvot edes nouse ja siksi pitäisin AUDIT-testin myös käytössä.

Ja katkolle mennään katkaisemaan juomisputki, ei laskemaan maksa-arvoja ;) Ja mielummin vääriä hälytyksiä, kuin alkoholin liiallisesta käytöstä vaurioituneita lapsia.
Mun maksa-arvot oli ihanteelliset, samoin verenpaine ja muut arvot. Alkoholia olen käyttänyt reilut 10 vuotta runsaasti, viimeiset 2 vuotta lähes päivittäin. Ehkä mulla on äkkikuolema edessä, mutta tällä hetkellä kroppa on kestää. Että ei ne testit mitään todista.
 
vierass
Itseasiassa tähän voisin vastata, että itse juurikin join vain yhtenä päivänä viikonlopusta 3-6kpl 1,5l siideriä tuona juhlimisaikana ennen raskautta, enkä edes välttämättä joka viikonloppu. Viikolla nollatoleranssi aina. Pisteitä kertyi lisää mm. siitä, kun vastasin morkkiksen tulleen joskus. Morkkis lähinnä siksi, jos oli sanonut jotain pöljää jollekin pikkuhiprakassa ja hävetti pikkuisen seuraavana päivänä. Kellepä ei tulisi joskus. Pisteet nousivat sinne 8 ihan pöntöistä jutuista siis. Siinäpä koitit sitten selittää, että ei nämä nyt ihan oikein menneet. Lisäksi kohtaan, jossa kysytään kuinka usein olet juonut yli 6 annosta tajusin vasta kotona myöhemmin googlattuani vastanneeni väärin. Luulin, että 6kpl 1.5l siideriä on sama, kuin 6 annosta, vaikka se onkin vain 4 annosta. Nimittäin alkoholiannokset olivat minulle täyttä hepreaa ennen tätä neuvolan testiä.

Päihdelinkki > Testit
Olis ehkä kannatanut kysyä ennen kuin vastaat jos et tiennyt. Muistaakseni testissä kyllä kerrottiin mikä alkomäärä vastaa yhtä annosta. Niin ainakin kuuluisi tehdä. Tuossa nettiversiossakin kerrotaan kun painaa linkkiä.
 
Siis nousiko sinulla kaikki maksa-arvot yrttiteen takia? Ja kuinka korkeista arvoista oli kyse? Kyllä GT-arvo aika hyvin kertoo henkilön pitkäaikaisesta alkoholinkäytöstä. Tosin kaikilla ei maksa-arvot edes nouse ja siksi pitäisin AUDIT-testin myös käytössä.

Ja katkolle mennään katkaisemaan juomisputki, ei laskemaan maksa-arvoja ;) Ja mielummin vääriä hälytyksiä, kuin alkoholin liiallisesta käytöstä vaurioituneita lapsia.
Ei ollut kyse yrttiteestä, vaan toisesta yrttivalmisteesta - laitoin tuohon loppuun yrttiteen vaan esimerkiksi. Ne maksa-arvot huomattiin sattumalta, kun verikokeella tutkittiin jotain ihan muuta ja varmaan otettiin joku verenkuva - en muista enää tarkkaan. Enkä enää muista kuinka korkeat ne arvot olivat, siitä on kuitenkin melkein kuusi vuotta aikaa. Maksa-arvot kuitenkin palautuivat normaaliksi, kun lopetin sen yrttijuoman ja vähän myöhemmin maksa-arvot testattiin uudestaan. Lääkärin arvio oli, että yrttijuoma oli todennäköisesti aiheuttanut sen.
 
Ap...
Olis ehkä kannatanut kysyä ennen kuin vastaat jos et tiennyt. Muistaakseni testissä kyllä kerrottiin mikä alkomäärä vastaa yhtä annosta. Niin ainakin kuuluisi tehdä. Tuossa nettiversiossakin kerrotaan kun painaa linkkiä.
Se testi oli ihan paperiversio neuvolassa. Lisäksi en usko pisteiden voineen tulla juomamääristä, tai sitten en vain voi käsittää, miten 3-6kpl 0,5l siideriä voisi olla liikaa. Taikka sitten se riskiraja on tosi alhainen, mitä joku muukin täällä ketjussa aikaisemmin sanoi. En edelleenkään näköjään edes osaa laskea noita annoksia.
 
"Heidi"
Mikä on normaalia nuoren parin juhlintaa ap:n esimerkissä? Käsitykset voi tässä kohtaa erota paljonkin. Etenkin jos ottavat enemmän kuin vaikka 3 juomalasia kerralla. Eli pajon juovat kuussa?
Minä join nuorena vaikka puolet kossupullosta kerralla ja melkein joka viikonloppu ryyppäsin ja hilluin ravintoloissa. En silti ollut mikään rapajuoppo, vaan pääsin ylioppilaaksi L:n papereilla ja sen jälkeen luin itseni insinööriksi.

Raskausaikana en juonut lainkaan alkoholia, enkä lasten aikana ole ikinä juonut yhtä saunasiideriä enempää. Nykyään alkoholi ei maistu minulle ja olenkin lähes absolutisti.
 

Yhteistyössä