Minkäikäinen yksin uimaan?

Minkäikäisen päästäisit uimaan kaverin kanssa ilman aikuista rannalle? Vaikuttaisiko asiaan, onko ranta valvottu vai ei. Kun sellaisiakin uimapaikkoja löytyy oman asuinpaikkani läheltä (hiekkakuoppa), missä ei välttämättä muitaihmisiä paikalla ollenkaan..
 
"nanna"
Meillä pojat 11-v ja 9-v on tänä kesänä päässeet keskenään uimaan ekaa kertaa. Rannalle, jossa on aina porukkaa, mutta ei mitään valvojaa ja myös rannalle, jossa ei välttämättä ole muita paikalla.
Molemilla hyvä uimataito ja sen verran järkeä päässä, että luotan heidät rannalle keskenään.

Kai se riippuu paljon lapsesta, voiko luottaa ja minkälainen on uimataito jne.
 
vieras..
Kyllä meillä viime kesänä viidennelle menevä kävi jo veljiensä ja kaveriensa kanssa uimassa. Täällä ei noita valvottuja rantoja ole ollenkaan.
Mutta toisaalta veljensä menee nyt neloselle ja näillä näkymin en todellakaan ole vielä ens kesänä päästämässä ilman aikuista uimaan. Eli riippuu lapsestakin.
 
"Muuan"
Kaikelta ei voi varjella. Ajattelen, että jos ihmisen on tarkoitus hukkua, niin hän hukkuu vaikka olis kuka vahtimassa. Eli hiukan hätävarjelun liiottelua muutamilla, mielestäni. Toisaalta pientä ja/tai uimataidotonta täytyy kyllä vahtia tarkkaan, ettei huku ihan vain vahtijan huolimattomuuden takia.


Meillä on lapset päässeet kaverin kanssa uimaan tuossa 12-13v ikäisenä. Isoillekin sanon, että yksin ei pidä lähteä, vaan aina on oltava kaveri joka voi tarvittaessa auttaa. Lisäksi käsken lasten (kouluikäisten, uimatatoisten) vahtia toisiaan pareittain. Esim. jos toinen tekee kuperkeikkaa, niin toinen katsoo vierestä ja auttaa tai hälyttää apua tarvittaessa.

Meillä on paljon lapsia, mutta ei yhtään ylimääräistä =)
 
wieruus
[QUOTE="tiitus";30139156]mä niin toivon,että tää oli provo.[/QUOTE]Ei ole. Jokainen noista osaa uida. Nuorin 100m putkeen, sukeltaa välillä 1,80m ja jatkaa uintia pintaan päästyää. Vanhemmat uivat pidempää matkaa samalailla. Miksi heitä pitäisi vierestä vahtia? Varsinkin kun en itse edes osaa uida.
 
[QUOTE="tiitus";30139156]mä niin toivon,että tää oli provo.[/QUOTE]

Mulla on tuttu joka asuu järven rannalla, hänen lapset ovat vauvasta asti opetettu uimaan juuri sen takia, että vahinkoa ei sattuisi. Ja loistavia uimareita ovat aina oleetkin. Jos jonkun asian osaa niin miksi ei voi luottaa, että pärjää?
 
"Vieraana"
Ei ole. Jokainen noista osaa uida. Nuorin 100m putkeen, sukeltaa välillä 1,80m ja jatkaa uintia pintaan päästyää. Vanhemmat uivat pidempää matkaa samalailla. Miksi heitä pitäisi vierestä vahtia? Varsinkin kun en itse edes osaa uida.
Tiedän vaikka kuinka monta uimataidollista, jotka ovat hukkuneet. Itse asiassa kaikki jotka tiedän ovat osanneet uida ja jotkut vieläpä todella hyvin.
 
wieruuss
[QUOTE="Vieraana";30139260]Tiedän vaikka kuinka monta uimataidollista, jotka ovat hukkuneet. Itse asiassa kaikki jotka tiedän ovat osanneet uida ja jotkut vieläpä todella hyvin.[/QUOTE]Ja hukkua voi vaikka äiti vahtaisi vieressä. Kuten tiedämme tapahtuneen jopa tällä viikolla. Lapset saavat kulkea uimassa edelleen keskenään. Ei minun läsnäoloni heitä pelasta.
 
"..."
Ei ole. Jokainen noista osaa uida. Nuorin 100m putkeen, sukeltaa välillä 1,80m ja jatkaa uintia pintaan päästyää. Vanhemmat uivat pidempää matkaa samalailla. Miksi heitä pitäisi vierestä vahtia? Varsinkin kun en itse edes osaa uida.
Siksi jos jotain sattuu, niin 10 vuotias on vastuussa koko lapsikatraasta. en päästä 4-vuotiasta ilman vanhempia leikkipuistoonkaan saati sitten veteen.
 
wieruus
[QUOTE="...";30139273]Siksi jos jotain sattuu, niin 10 vuotias on vastuussa koko lapsikatraasta. en päästä 4-vuotiasta ilman vanhempia leikkipuistoonkaan saati sitten veteen.[/QUOTE]Ei 10v ole vastuussa. Hän ui niin kuin muutkin. Usein hän tulee paljon aikaisemmin pois kuin nuoremmat, jotka viihtyvät vedessä tunteja.
 
wieruus
[QUOTE="...";30139279]kivat syyllisyyden tuskat jäävät isommille sisaruksille, jos pienimmälle sattuu jotain.[/QUOTE]Mitä heille sattuisi, uimataitoisille. Ja jos sattuu niin sitten sattuu, voihan se olla vanhin joka hukkuu.
 
"tiitus"
Mulla on tuttu joka asuu järven rannalla, hänen lapset ovat vauvasta asti opetettu uimaan juuri sen takia, että vahinkoa ei sattuisi. Ja loistavia uimareita ovat aina oleetkin. Jos jonkun asian osaa niin miksi ei voi luottaa, että pärjää?
mun eno hukkui kymmenisen vuotta sitten,asui järven rannassa ja ui joka päivä(kesällä) pitkiä matkoja.Matkaa rantaan enää 10m.Jos rannalla olisi ollut joku toinen aikuinen olisi asiat nyt toisin.
 
"..."
Mulla on tuttu joka asuu järven rannalla, hänen lapset ovat vauvasta asti opetettu uimaan juuri sen takia, että vahinkoa ei sattuisi. Ja loistavia uimareita ovat aina oleetkin. Jos jonkun asian osaa niin miksi ei voi luottaa, että pärjää?
Meidän 14-vuotias poika osaa ajaa autoa ja yksityisellä mökkitiellä on annettu ajaakin. Ei silti tulisi mieleenkään päästää yksin huristelemaan...
 
Aikuisia hukkuu syvään veteen, mutta lapsille kelpaa matalakin. Muuan paljon hukkuneita lapsia tutkinut lääkäri totesi, että uhri on tavallisesti löytynyt niin matalasta vedestä, että tämä olisi voinut nousta siinä seisomaan ja saada päänsä vedenpinnan yläpuolelle.
 

Yhteistyössä