Minkäikäinen yksin uimaan?

"nanna"
[QUOTE="...";30139300]Meidän 14-vuotias poika osaa ajaa autoa ja yksityisellä mökkitiellä on annettu ajaakin. Ei silti tulisi mieleenkään päästää yksin huristelemaan...[/QUOTE]

Alaikäisen ajaminen autolla taitaa olla laissa kiellettyä kun taas uimarannalle päästäminen alaikäisenä ei.
 
wieruus
[QUOTE="nanna";30139325]Alaikäisen ajaminen autolla taitaa olla laissa kiellettyä kun taas uimarannalle päästäminen alaikäisenä ei.[/QUOTE]Suljetulla alueella saa alaikäinenkin autolla ajaa.
 
[QUOTE="...";30139300]Meidän 14-vuotias poika osaa ajaa autoa ja yksityisellä mökkitiellä on annettu ajaakin. Ei silti tulisi mieleenkään päästää yksin huristelemaan...[/QUOTE]

Etkö edes sitten kun on ajokortti? Ethän tietenkään voi päästää yksin ajamaan jos se on laitonta. Tässä tapauksessa esimerkkinä kävisi, että sun lapsella on ajokortti ja silti se ei saa ajaa koskaan yksin.
 
dddd
[QUOTE="Vieraana";30139260]Tiedän vaikka kuinka monta uimataidollista, jotka ovat hukkuneet. Itse asiassa kaikki jotka tiedän ovat osanneet uida ja jotkut vieläpä todella hyvin.[/QUOTE]

Suurin osa hukkuneista on varmasti uimataitoisia. Tuskin syynä hukkumiseen siis on uimataidon puute.
 
[QUOTE="tiitus";30139294]mun eno hukkui kymmenisen vuotta sitten,asui järven rannassa ja ui joka päivä(kesällä) pitkiä matkoja.Matkaa rantaan enää 10m.Jos rannalla olisi ollut joku toinen aikuinen olisi asiat nyt toisin.[/QUOTE]

Ja sun pointti on mikä?
 
wieruus
Alkuperäinen kirjoittaja 10v:n äiti;30139356:
Ensiapukurrsilla minimi ikä on 17v :)
Hänen harrastuksensa on sellainen, jossa käydään ensiapua alustavasti. Kuuluu asiaan. Oppivat sitomaan, lastoittamaan ja epäilen että elvytystäkin on jotenkin käsitelty.
 
Vaikka meidän kymmenenvuotias on taitava uimari, niin kuitenkaan en häntä aivan itsekseen päästä uimaan. Kaksistaan jonkun tolkkupäisen kaverin kanssa toki voisin päästää mutta isommassa lössissä ikäryhmänsä kanssa taas en. Ei tosin ole lapsi hinkunutkaan eli koko perheen reissut kelpaavat hyvin :).
 
"lucas"
Hänen harrastuksensa on sellainen, jossa käydään ensiapua alustavasti. Kuuluu asiaan. Oppivat sitomaan, lastoittamaan ja epäilen että elvytystäkin on jotenkin käsitelty.
partiossa tai vapaapalokunnassa ei ainakaan opeteta suusta suuhun elvytystä.Lasten voimat ei riitä puhaltamiseen/paineluun.Käytännössä 10-vuotiaan on aika raskasta tai lähes mahdotonta raahata yksin hukkuvaa toveriaan rantaan.
 
wieruus
[QUOTE="lucas";30139381]partiossa tai vapaapalokunnassa ei ainakaan opeteta suusta suuhun elvytystä.Lasten voimat ei riitä puhaltamiseen/paineluun.Käytännössä 10-vuotiaan on aika raskasta tai lähes mahdotonta raahata yksin hukkuvaa toveriaan rantaan.[/QUOTE]Noista en tiedä mitä niissä opetetaan ja jätetään opettamatta. Ja tuo 6v jaksaa raahata "hukkuvan" toverinsa rantaan. Joten eiköhän se onnistu 10-vuotiaaltakin.
 
wieruus
[QUOTE="lucas";30139419]Mitä merkitystä sillä on jos ei osaa elvyttää?[/QUOTE]Kuten sanoin harrastuksensa pohjalta ovat käyneet asioihin perusteet, osaavat sen mitä tuon ikäisen tarvitsee osata kyseisenlaisessa tilanteessa tehdä. Se riittää.
 
Mä päästäisin nyt 13 ja 16 vuotiaat yksikseen ilman aikuista rannalle.
Saa kivittää tai ajatella musta mitä haluatte, mutta mun mielestä on edesvastuutonta ja suoranaista laiskuutta päästää 4 vuotias yksikseen rannalle. Sekin kuulostaa kamalalta, että elvytys ja hukkuneen pelastus laitetaan 10 vuotiaan niskoille.. Ja kyllä, siltä noi kirjoitukset musta tuntuvat.
On hienoa, että pienillä lapsilla on pelastus taitoja, mutta mun mielestä ei ole siltikään reilua laittaa sellaista vastuuta lasten niskoille. Miklsi aikuinen ei voi mennä mukaan ranalla? Vaikka sinne rantaan seisomaan ja valvomaan ja turvaamaan lasten oloa. Rannalla nyt voi tapahtua monta muutakin ikävää asiaa kuin hukkuminen..
 
Outlet harmaana
Mä päästäisin nyt 13 ja 16 vuotiaat yksikseen ilman aikuista rannalle.
Saa kivittää tai ajatella musta mitä haluatte, mutta mun mielestä on edesvastuutonta ja suoranaista laiskuutta päästää 4 vuotias yksikseen rannalle. Sekin kuulostaa kamalalta, että elvytys ja hukkuneen pelastus laitetaan 10 vuotiaan niskoille.. Ja kyllä, siltä noi kirjoitukset musta tuntuvat.
On hienoa, että pienillä lapsilla on pelastus taitoja, mutta mun mielestä ei ole siltikään reilua laittaa sellaista vastuuta lasten niskoille. Miklsi aikuinen ei voi mennä mukaan ranalla? Vaikka sinne rantaan seisomaan ja valvomaan ja turvaamaan lasten oloa. Rannalla nyt voi tapahtua monta muutakin ikävää asiaa kuin hukkuminen..
Mä olen sun kanssasi niiiiiiin samaa mieltä. Nyt olisi sen kuuluisan ls-ilmon paikka, jos 4- ja 7-vuotiaat on keskenään rannalla ilman aikuista. Ja sittenkin, vaikka se isoin olisi "jo" 10 v. Siihen on syynsä, miksi uimahalleissakin alaikäraja on 12.
Meidän pojat 12, 10 ja 9 eivät todellakaan ui keskenään ilman aikuisen valvontaa. Vaikka kaikki osaavat hyvin uida. Niin laiska ei voi olla kukaan vanhempi ettei lasten seuraksi rannalle lähde.
 

Yhteistyössä