9 v terve lapsi ei osaa ajaa pyörällä - ihmettelen vanhempia

  • Viestiketjun aloittaja arhg
  • Ensimmäinen viesti
aapee.
Taitaa olla opettajan omasta lapsesta kyse.
Meillä on ollut lapsia useammassa eri koulussa, eikä kyllä missään ole vaadittu polkupyörää kouluun. Yhdellä taiisi olla joku pyöräretki lähistöllä.

Seuraavaksi varmaan kerrot, että koulu pakottaa ostamaan polkupyörätkin kaikille.
Ei ole kyse opettajan lapsesta. Pyöräretkelle ovat lähdössä, mutta sitä en tiedä, miten koulu toimii, jos lapsella ei ole polkupyörää. Ilmeisesti kaikilla tämän luokan lapsilla kuitenkin sellainen on, koska muita ongelmia ei ole ilmennyt tämän pyöräretki-ilmoituksen jälkeen.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30198577:
Ja näistä luistelua, hiihtoa ja uimista opetetaan koulussa...
Ja erityisopetuksena (sama se tapahtuuko se kouluaikana vai koulun jälkeen koska erityis- ja tukiopetusta tapahtuu sekä koulupäivän aikana ja sen ulkopuolella) myös pyöräilyä jos se katsotaan aiheelliseksi lapsen kohdalla.
 
"Jenis"
Jos AP on tälle perheelle ja lapselle niin läheinen että sairaudet ja terveydetkin tietää, niin hänhän voisi itse opettaa lapsen pyöräilemään? Ei menisi opettajan aikaa hukkaan.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30198577:
Ja näistä luistelua, hiihtoa ja uimista opetetaan koulussa...
Hiiihto on suunnistuksen kanssa jäämässä pois opetussuunnitelmasta, jos ei ole jo jäänyt. Niitä saa opettaa, mutta ei kuulu pakollisiin opetettaviin. Täällä on ollut talvia, jolloin tuo hiihto ei ole onnistunut säiden takia.
 
aapee.
[QUOTE="Jenis";30198589]Jos AP on tälle perheelle ja lapselle niin läheinen että sairaudet ja terveydetkin tietää, niin hänhän voisi itse opettaa lapsen pyöräilemään? Ei menisi opettajan aikaa hukkaan.[/QUOTE]

Se ei ole minun tehtäväni, vaan vanhempien tehtävä. Sinä varmaan mielelläsi käytät aikaasi muiden lapsien opettamiseen ja kasvattamiseen. Se on ihan oma valintasi. Minä olen opettanut ja kasvattanut omat lapseni, se riittää minulle.
 
"diipadaa"
Näitä uusavuttomia vanhempia on paljonkin, VALITETTAVASTI! Lapsia ei opetetaan uimaan, pyöräilemään, luistelemaan, hiihtämään ja niin edelleen. Näiden perustaitojen puuttuminen on surullista, mutta kertoo aika paljon vanhemmista.
 
"diipadaa"
Ja todellakin ottaisin asian puheeksi koulussa, mielestäni koulun tehtävä ei todellakaan ole käyttää resurssejaan tuollaisten perustaitojen opetteluun! Se on vanhempien tehtävä.
 
wut
[QUOTE="diipadaa";30198631]Tässä hienosti tiivistyykin tämä nykyajan vanhemmuus: nykyään normaalit taidot omaava lapsi on jotenkin poikkeuksellinen ja vanhempia näin ivataan![/QUOTE]

Jos on kohottanut itsensä muita korkeammalle niin parempi kestää tai tulla alas.
 
eräsvaan
[QUOTE="diipadaa";30198614]Näitä uusavuttomia vanhempia on paljonkin, VALITETTAVASTI! Lapsia ei opetetaan uimaan, pyöräilemään, luistelemaan, hiihtämään ja niin edelleen. Näiden perustaitojen puuttuminen on surullista, mutta kertoo aika paljon vanhemmista.[/QUOTE]

Miten vanhemmasta tulee UUSAVUTON näiden takia? Aina ei ole ollut rahaa ostaa pyöriä eikä aikaa lähteä jonnekin uimarannalle opettelemaan. Mua ei opetettu mihinkään noista perustaidoista paitsi pyöräilemään, mutta en nimittäisi köyhiä mutta paljon työtä tehneitä maalaisvanhempiani silti uusavuttomiksi. Koulussa olen oppinut välttävästi nuo muut paitsi pyöräilyn, jonka senkin opettelin itse kotona ennen kouluikää.
 
"uusavuton"
Lapsia on erilaisia. Meillä on poika, joka ei suostu opettelemaan pyöräilyä. On apupyörät ekaluokkalaisella. Ei halua, ei tahdo, vetää raivarit kun homma ei onnistu ensi yrittämällä. Parista kaatumisesta tullut kamala juttu. Miten sellanen opetetaan, joka ei halua? Odotan, että oikea halu ja yritys tulee, kunhan huomaa muiden osaavan. Sama ongelma luistelussa, sen saa koitttaa opettaja opettaa, kun tulinen sielu ei suostu meidän kanssa opettelemaan. Hiihtoa ei olla edes kokeiltu. Itsekin inhoan sitä niin, että en tajua miksi moista edes pitäisi opetella, kun on kivempiakin urheilulajeja.

Lapsi on muuten ihan normaalitaitoinen fyysisesti.
 
harmillista
Tuntui ikävältä lukea viestisi. Meilläkin on terve kohta 9-vuotias, joka ei osaa vielä kunnolla pyöräillä. Hän oppi myös kävelemään hyvin myöhään ja muutenkin on ollut arka liikkumaan, mutta eihän se päälle näy luokkatovereiden vanhemmille. Olemme yrittäneet opettaa pyöräilyä, mutta se on raskasta kun lapsi itse ei ole innostunut. Nyt kyllä pysyykin jo pystyssä, mutta ei noilla taidoilla vielä koulun pyöräretkelle voisi lähteä. Onneksi meille ei kukaan ole tullut valittamaan lapsemme osaamattomuutta.
 
Olisikin kyse tukiopetuksesta, niin ei olisi pois muilta lapsilta. Tukiopetustahan annetaan perusoppituntien ulkopuolella. Tässä on nyt vain kyse hyväntahtoisesta opettajasta, jota ilmeisesti säälittää lapsen tilanne.
Hah hah! Ei todellakaan mene näin! Ei sitä säälistä ole ennenkään palkattu sijaisia. Eri asia on jos opettaja omalla ajallaan opettaa toista opetussuunitelman ulkopuolisissa asioissa.
 
vieruus
Miten se sijainen on nyt sitten huonompi kuin oma opettaja ja opetus kärsii vai tunnetko sen sijaisenkin? Ja miten ne muut siitä kärsii jos saavat kuitenkin sijaisen johdolla sen opetuksen mikä kuuluukin saada? Tuskin oma opettaja se ainoa aikuinen tässä maailmassa on joka osaa asiat opettaa.
 

Yhteistyössä