Hallitus ja opintotuki

  • Viestiketjun aloittaja huooooohhh
  • Ensimmäinen viesti
huooooohhh
Yle: Hallitus poistaa opintotuen toisen tutkinnon opiskelijoilta | Opiskelu | Kaleva.fi

Miksi ihmiset valittaa tästä? Maassa on talous vakavasti alamäessä ja silti edelleen saa opiskella ilmaiseksi, saa vielä päälle rahaakin siitä opiskelustaan, mutta vain yhdestä SAMANTASOISESTA.
Mitä ihmeellistä tässä nyt on? Onkin ollut tosi kummallista, että sama ihminen saa opiskella vaikka kolmea eri alaa muiden piikkiin ja vaihdella miten tykkää. Aika hyvä maa jossa asumme, jossa jokainen saa valita vaikka amk:n, saa koulutuksen ilmaiseksi ja opintotuet päälle, sitten on vielä mahdollista jatkokouluttautua maisteriopinnoilla ja saada tukia JA ilmainen koulu. Pullamössöt saavat vaikka viisi kertaa käydä erilaisia yliopistotutkintoja ilmaiseksi, mutta eivät enää neljään saa opintotukia. Voi hirveetä.
 
:/ tosi harmillinen juttu.. Tiedän hyvin monia jotka vaihtaa alaa kunnes löytyy omalle lahjakkuudella se paras vaihtoehto ja heillä opiskelutekniikka on aika hallinnassa. Eivät lusmuile ikuisina opiskelijana jos niin ajattelet ;o
 
aapeeeee
:/ tosi harmillinen juttu.. Tiedän hyvin monia jotka vaihtaa alaa kunnes löytyy omalle lahjakkuudella se paras vaihtoehto ja heillä opiskelutekniikka on aika hallinnassa. Eivät lusmuile ikuisina opiskelijana jos niin ajattelet ;o
No hehän saavat vielä ilmaiseksi kouluttautua ja ottavat sitten omaa lainaa kun muiden taskuista on jo ensimmäinen tutkinto suoritettu. Ei mitään ihmeellistä.

Mieti nyt vähän, kuinka monessa maassa saa ilmaisen koulun, opintotukea, hyvää lainaakin vielä päälle jos tarve vaatii ja sitten vielä kouluttautua vaikka viisi kertaa tukien kera? Suomi on edelleen ihan lottovoitto jos sinne synnyt. Ilmainen koulutus kaikille, olit köyhästä tai rikkaasta perheestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"sini"
No jo on. Itse olen teinejä lohduttanut että heillä on vielä aikaa vaikka kuinka löytää se "oma juttu". 16-vuotias kun on vielä aika nuori päättämään tulevaisuudestaan. Ja nykyisin varsinkin kun ei ole edes mahdollisuutta hankkia työkokemusta, että pääsisi vähän tutustumaan eri aloihin.

Eikä se ole kovin helppoa löytää töitä opiskeluaikanakaan.
 
vvvvieras
Mieluummin makuutetaan työttömänä alalla, jossa ei ole töitä? Vai? Joku kouluttautuu lääkäriksi ja menettää auto-onnettomuudessa kykynsä leikata. Saako hän oikeuden kouluttautua opintotuella uudestaan? Toinen kouluttautuu taidealalle eikä löydäkään mistään töitä, haluaisi kouluttautua sairaanhoitajaksi, mutta ilman opintotukea ei pysty.
 
No hehän saavat vielä ilmaiseksi kouluttautua ja ottavat sitten omaa lainaa kun muiden taskuista on jo ensimmäinen tutkinto suoritettu. Ei mitään ihmeellistä.

Mieti nyt vähän, kuinka monessa maassa saa ilmaisen koulun, opintotukea, hyvää lainaakin vielä päälle jos tarve vaatii ja sitten vielä kouluttautua vaikka viisi kertaa tukien kera? Suomi on edelleen ihan lottovoitto jos sinne synnyt. Ilmainen koulutus kaikille, olit köyhästä tai rikkaasta perheestä.
No todellakin tiedän :) Olen asunut Briteissä ja Suomi on todella tasa-arvoinen maa verrattuna muuhun Eurooppaan.

Minusta on vaan inhimillistä, että yksilö kokeilee eri aloja ja hakee ja pääsee lukemaan unelma-alaansa vasta yritysten ja erehdysten kautta kun on kokeillut/nähnyt muuta.
 
aapeee
Mieluummin makuutetaan työttömänä alalla, jossa ei ole töitä? Vai? Joku kouluttautuu lääkäriksi ja menettää auto-onnettomuudessa kykynsä leikata. Saako hän oikeuden kouluttautua opintotuella uudestaan? Toinen kouluttautuu taidealalle eikä löydäkään mistään töitä, haluaisi kouluttautua sairaanhoitajaksi, mutta ilman opintotukea ei pysty.
Kannattaa ehkä joskus vähän miettiä kannattaako taidemaalaajaksi kouluttautua metsäkylässä. :D

Tuossa onnettomuusasiassa pitäisi olla minusta joku erityislupa kun syy on sellainen. Harmillisesti sitä tuskin tulee. Lääkäri voi sitten valita ammattikorkean tai ammattikoulun jos se siitä opintotuesta on lääkärillä kiinni.
 
viera.s
Ei tähänkään asti toista maisterin tutkintoa ole voinut rahoittaa opintotuella, koska enimmäistukikuukausien määrä on ollut se 70. Ja ilmeisesti nyt kuitenkin sen saisi, jos pohjalla on AMK-tutkinto ja sen jälkeen menee yliopistoon?

Mutta on tää kyllä joillekin tosi huono juttu. Minulla on pari kaveria, jotka suorittivat ensin yhden AMK-tutkinnon, mutta eivät työllistyneet alalla, joten opiskelivat toisen AMK-tutkinnon varmemmin työllistävältä alalta. Ja ovatkin sen jälkeen olleet koko ajan töissä tällä uudella alalla. He rahoittivat toisen tutkinnon suurelta osin opintotuella, eivätkä olisi ilman sitä voineet toista tutkintoa suorittaa. Ja sitten olisivatkin todennäköisesti joko työttöminä tai jonain kaupan kassoina.

Ei se toinen tutkinto ole aina vaan haahuilua, vaan joskus järkivalinta, joka on myös veronmaksajien etu. Aika kovat paineet tulee nyt nuorille jo alle parikymppisinä ennustaa, miltä alalta myös valmistumisen jälkeen löytyy töitä, tilanteet kun elää aika nopeastikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
dsfadfsdgr
Ei tähänkään asti toista maisterin tutkintoa ole voinut rahoittaa opintotuella, koska enimmäistukikuukausien määrä on ollut se 70. Ja ilmeisesti nyt kuitenkin sen saisi, jos pohjalla on AMK-tutkinto ja sen jälkeen menee yliopistoon?

Mutta on tää kyllä joillekin tosi huono juttu. Minulla on pari kaveria, jotka suorittivat ensin yhden AMK-tutkinnon, mutta eivät työllistyneet alalla, joten opiskelivat toisen AMK-tutkinnon varmemmin työllistävältä alalta. Ja ovatkin sen jälkeen olleet koko ajan töissä tällä uudella alalla. He rahoittivat toisen tutkinnon suurelta osin opintotuella, eivätkä olisi ilman sitä voineet toista tutkintoa suorittaa. Ja sitten olisivatkin todennäköisesti joko työttöminä tai jonain kaupan kassoina.

Ei se toinen tutkinto ole aina vaan haahuilua, vaan joskus järkivalinta, joka on myös veronmaksajien etu. Aika kovat paineet tulee nyt nuorille jo alle parikymppisinä ennustaa, miltä alalta myös valmistumisen jälkeen löytyy töitä, tilanteet kun elää aika nopeastikin.
Sitten ottaa lainan opintoihinsa ja maksaa ne jälkikäteen. Ilmaisen koulun kuitenkin saavat, aika hieno juttu vaikka itse tekivät virhepäätöksen, silti maksetaan ilmainen koulutus useampaankin kertaan jos mieli muuttuu. :)
 
viera.s
Sitten ottaa lainan opintoihinsa ja maksaa ne jälkikäteen. Ilmaisen koulun kuitenkin saavat, aika hieno juttu vaikka itse tekivät virhepäätöksen, silti maksetaan ilmainen koulutus useampaankin kertaan jos mieli muuttuu. :)
Se nyt vaan on niin, että harva uskaltaa ja haluaa opintolainaa ottaa. Heilläkin se toinen tutkinto tuli sosiaali- ja terveysalalta, jolla palkat ei ole sellaisia, että niistä lainanlyhennyksiä olisi kovin hyvin varaa maksaa. Melkeinpä sitten kannattaa heittäytyä työttömäksi ja hanttihommiin, Suomessa kuitenkin kaikki muut saa opiskelijoita paremmat etuudet ja varman toimeentulon, ilman lainaa.
 
Htt
Opintolaina on osa opintotukea, joten jos opintotukeen ei myönnetä rahaa toiseen tutkintoon, ei siihen sit saa lainaakaan.

Tää tulee vähentämään opiskeluhalukkuutta, koska jos haluaa tietylle alalle opiskelemaan, enää ei kannatakaan ottaa vastaan mitään muuta paikkaa kuin haluamansa alan. Tuloksena on enemmän useita välivuosia pitäviä työttömiä nuoria.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Realisti-Reea
Ensinäkin ylipäänsä koko valtion maksama yksityishenkilön opiskelun tukeminen on vähän hullua. No toki sitä voi perustella tulevilla veroeuroilla, mutta valitettavasti se ei ole noin suora putki. Muualla maailmassa kouluttaudutaan usein velkarahalla. Se on järkevää, eli opiskellaan ja sitten maksetaan itse viulut jälkeenpäin.

No opintotukijärjestelmä on lottovoitto. Se on vähän sama kun saisi euron arvalla urheiluauton, pari kaukomaan matkaa ja vuoden bio luvilit samaan arpaan. Opiskeluhan on todellisuudessa äärettömän kallista valtiolle, eli meille jotka töitä teemme. Nyt sitä on jo ajat sitten alettu pitämään itsestään selvyytenä. Jaksetaan toitottaa että ”valtion PITÄÄ maksaa mulle, tai musta ei tule veronmaksajaa”. No mä voin kuule sanoa sulle vitun iPhone-pissishipille, että ei muuten vitussa pidä. Ei se maksa sitä vaikka Intiassakaan. Ja jos jäät ”kostoksi” kotiin makaamaan, niin makaa. Tuet pois ja muuta vaikka sillan alle. Niin ne paskahousut tekee siellä Intiassakin. Ja Intiassa talouskasvu on helvetisti kovempaa kuin täällä Suomessa, joten se siitä sun ”kansallisesta edustasi”.

Nyt kun tätä äärimmäisen höveliä etua ollaan järkeistämässä. Siis että saatkin vaan arvallasi sen urheiluauton, mutta et bio luvilia, niin johan täällä kaiken maailman läski-liisat on itkemässä että ”mut ku mä en saa mun koulutuksella töitä”. Niin siis anna mä kelaan tän vielä kertaalleen: Valtio (minä mukaan lukien) maksan sulle helvetin kalliin koulutuksen ja tökkään vitunmoisen tukun vielä rahaa päälle, että sun olis kiva asua omillas ja vetää punkkua siellä opiskelijayksiössäs... Niin sä et sen vertaa viittinyt nähdä vaivaa, että olisit SELVITTÄNY mitä kannattaa opiskella ja mitä ei. Että sä menit vaan opiskelemaan, ku opiskelu on ”siistiä” ja opiskelijaelämä ”raffaa”. Ai no sori... totta kai tehdään sama alusta pitäen uudestaan mun rahoilla, ku sä et tosiaan muistanut selvittää tota asiaa niinku etukäteen.

Ei tosiaan ihme, että länsimainen ”hyvinvointi”yhteiskunta tekee rappiota. Siis jos tällaisia paskapyllyjä meillä on maa täynnä, että kulutetaan, mutta ei tuoteta. Tajuaako nää nillit ettei ”valtio” ole joku uncle sam tuolla pilven reunalla, joka vippaa vitosia pyydettäessä? Jos ei yksi korkeakoulututkinto riitä tarjottuna kuin manulle illallinen, höystettynä opintotuella, eli tukulla massia omiin tarkoituksiin, niin sitten on kuulkaas kullannuput mennyt pussin suu kiinni.

Eräs minua viisaampi ohjeisti minua tämän arvomaailman ymmärtämisessä näin: ”Tullessani tänne teitä ruokkimaan, minulla oli mukanani kaksi säkkiä, toisessa suklaata ja toisessa paskaa. Nyt suklaa on syöty!”
 
minusta on loogista että ekaa tutkintoa tuetaan enempi

se heikompi aines joka haluaa hyppiä kukasta kukkaan tehköön sen ekan alan töitä siinä ohessa kun lukee toista
Mikä hemmetin heikoin aines :D Pitäiskö heti luovuttaa jos ei pääse hakemalleen alalle ja tyytyä huonompaa vaihtoehtoon.. Mun poikaystävä on äärimmäisen lahjakas, mutta pääsi "vasta" kolmannella yrittämällä yliopistoon lukemaan unelmiensa alaa jonne pääsee hyvin, hyvin harva vaikka lukisi kuinka. Hukkaan hänen kandin paperinsa toiselta alalta ei ole menemässä, eikä häntäkään siitä pidä rangaista ettei vaan ekoilla kerroilla tärpännyt koska opiskelu on aina arvokasta.
 
Mikä hemmetin heikoin aines :D Pitäiskö heti luovuttaa jos ei pääse hakemalleen alalle ja tyytyä huonompaa vaihtoehtoon.. Mun poikaystävä on äärimmäisen lahjakas, mutta pääsi "vasta" kolmannella yrittämällä yliopistoon lukemaan unelmiensa alaa jonne pääsee hyvin, hyvin harva vaikka lukisi kuinka. Hukkaan hänen kandin paperinsa toiselta alalta ei ole menemässä, eikä häntäkään siitä pidä rangaista ettei vaan ekoilla kerroilla tärpännyt koska opiskelu on aina arvokasta.
tuollako sää perustelet äärimmäistä lahjakkuutta?
 
åååååååpåpå
No elämä opettaa: joskus se nuorena tehty valinta uralla vaan on väärä, siinä palaa loppuun, töitä ei riitä. On vain reilua että kaikkiin opintoihin saa tukea. Tosiaan opintotukea saa ne maximi määrät, jonka jälkeen tarvitsee selvitä omillaan. Toi maailman typerin suunnitelma vain eriarvoistaa ihmisiä ja todennäköisesti lisää välivuosia kun ei uskalla mennäkään kokeilemaan sitä 2. vaihtoehtoa.

Suomessa on ollut hieno tasa-arvoinen systeemi, jota nyt siis romutetaan. Jatkossa raha ratkaisee ja köyhien kakarat on automaattisesti poissa korkeakouluista, kun koko opintotuki systeemi menee puihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
oooooiii
Voidaan tietty ottaa pappa betalar järjestelmä käyttöön, unohtaa tasa-arvo ja koko kansan sivistämisestä tulevat hyödyt, mutta sillä tavalla saadaan Suomeenkin slummit, rotumellakat ja kaikki muu kiva mukana. Yhteiskunta on aina voittaja jos kaikki lapset/nuoret lähtevät samalta viivalta elämässä: opintotuki ja ilmainen kouutus takaavat sen. Mut hei, paskaako tässä: peli on jo menetetty.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
kahvikirahvi
minusta on loogista että ekaa tutkintoa tuetaan enempi

se heikompi aines joka haluaa hyppiä kukasta kukkaan tehköön sen ekan alan töitä siinä ohessa kun lukee toista
Mitäs sitten jos kouluttautuu alalle jolla on töitä, mutta töihinpääsemiseen vaaditaan poikkeuksetta työkokemusta. Mistä sitä kokemusta saa kun ei töihin pääse?
Tai jos joutuu jo ekalla opiskelukerralla nostamaan opintolainaa (esim. tilanteessa jossa on lapsi elätettävänä eikä sossu auta koska opintolainaa on nostettava), opiskelee toisen tutkinnon lainarahalla ei siltikään työllisty. Sitten on kahen ammatin opintolainat eikä duunia.
Ja millä ajalla vaikka yksinhuoltaja opiskelee täyspäiväisesti ja tekee duunia siinä ohessa? Multa loppu vuorokaudesta tunnit kesken koulua ja iltatyötä yhdistellessä, ja tarhan aukioloaikakin oli rajallinen.

Olenko siis heikompaa ainesta?
 
kahvikirahvi
Mun mielestä olis ihan suotavaa saada opintotukea kahteen ammattiin, ja myöhemmät opinnot nostaa lainalle. Amikseen/lukioon kuitenkin lähetään jo 15-16-kesäsenä, aika hullua mun mielestä olettaa että sen ikäisenä vois tietää mikä on se ala mistä tykkkää JA millä on realistista työllistyä. Ja se työllistyminen tuntuu muutenkin olevan tänä päivänä aika hankalaa kaikille aloille.

Vois enemmin säästää vähentämällä opiskelupaikkoja aloilta jotka ei työllistä tai joille on ylitarjontaa työntekijöistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
ajatuksia
Tässä on vaan pari ristiriitaa, vaikka tavallaan ymmärrän tämänkin. Yksi on se nuorisotakuu. Se kun pakottaa nuoret opiskelemaan / hakemaan alalle joka ei kiinnosta lainkaan. Muutenhan et ole oikeutettu yhtään mihinkään tukeen tai tukitoimiin. Miten voidaan pakottaa vaikka kampaajaksi haluava nuori maalariksi, jos samalla tuo evää hänen mahdollisuuden opiskella myöhemmin tuen avulla alaa, jolle hän haluaa.
Toinen juttu on sitten se, miten tämä päätös pakottaa nuoret pelaamaan varman päälle. Oma tyttäreni menee nyt lukion jälkeen ammattikouluun. Koska hän ei ole aivan varma siitä, mikä ala häntä oikeasti kiinostaa, hän ei aio käyttää korkeakoulu opintotukikuukausiaan vielä. Hän siis opiskelee ensin ammattitutkinnon ja aikoo sitten hakea yliopistoon tai ammattikorkeaan, kunhan toiveet hiukan kirkastuvat. No, joku sinne amikseen haluava saattaa nyt jäädä rannalle ja tyttäreni saa ihan ok tutkinnon, josta hän tietää jo aloittaessaan, ettei hän tule tälle alalle jäämään.
Eli asialla on myös lieveilmiöitä, joita päättäjät eivät ehkä ole ottaneet huomioon.
 

Yhteistyössä