KÄSITYÖHAASTE, vol. 2, aiheena "HARMAA"

Säännöt:

1. Kaikki ovat tervetulleita mukaan, mutta äänestystä ajatellen osallistujalla tulisi olla rekisteröity nimimerkki. Mukaan voi tulla koska tahansa.

2. Kukin haaste kestää kerrallaan n. 2 viikkoa, jonka aikana haasteeseen osallistuva työ tulee toteuttaa.

3. Haasteeseen osallistuvien töiden tulee olla uusimmassa käsityöhaaste-ketjussa esillä äänestyspäivänä viimeistään kello 20. Kuvan saa kuitenkin laittaa esille heti työn valmistuttua, eli vaikka viikkoa etukäteen.

4. Äänestyksen pistää pystyyn se, kuka ehtii/jaksaa/viitsii. Jokaisen käsityöhaasteeseen osallistuvan tulisi kantaa oma kortensa kekoon asian tiimoilta. Äänestys pyritään avaamaan mahdollisimman pian kuvien "deadlinen" jälkeen.

5. Äänestysaikaa on 1 vrk. Tämän jälkeen selviää voittaja, jonka tulisi ilmoittaa uusi aihe viimeistään seuraavana päivänä. Aiheen toivotaan olevan sellainen, jonka tiimoilta haasteeseen pystyy osallistumaan niin kutojat, virkkaajat, ompelijat, kuin muutkin käsillä tekijät.

6. Edellisen haasteen voittaja avaa uuden aiheen päätettyään uuden käsityöhaasteketjun otsikoiden sen selkeästi siten, että muut haasteeseen osallistuvat löytävät sen helposti. Uuteen ketjuun johtava linkki olisi myös hyvä käydä lisäämässä edelliseen ketjuun, sekä jo päättyneen äänestyksen perään.
 
Tämä haaste on käynnissä NYT ja se päättyy 21.9. sunnuntaina klo 20.

Nokkimus oli esimmäisen käsityöhaasteen voittaja ja hän valitsi aiheeksi harmaan. Joten nyt sitten kaikki väsäämään jotakin harmaata tai jotain, missä on vähän harmaata :)
 
Tykkään kovasti aiheesta, harmaa jo värinä on mun mieleen. Mutta se mitä saan aikaiseksi, jos nyt saan mitään, on vielä mysteerinä - aihiontekeleitä on kyllä mielessä...

Ai ni, on ihan pakko nauraa teillekin :D...kävin tänään kyläkaupassa ja kuinka ollakaan, silmiin tarttui aivan heti uskomattoman hienoa - tadaa!! - lankaa :O :D!! Mun piti sitä hypistellä ja huokailla, siis tosi pehmosta ja nättiä, ja sieluni silmin näin, kuinka sihkuttelin sitä lankaa puikoillani kuin mummini Singeriä aikoinaan :D

Oi jestas sentään...mutta sen verran pahasti se lankakerä jäi tässä kaihertamaan, että taijanpa käydä huomenissa hakemassa kerän tai kaksi, vaikkakaan en tiiä että mitä vuosilukua sitten eletäänkään, kun saan siitä yhtään niin mitään aikaiseksi. Yritystä ja intoa ainakin ois havaittavissa :rolleyes: ;)...

Katotaan :).
 
Mä rupesin ny virkkaamaan yhtä juttua. Saa nähdä onnistuuko, ainaki viä on menny hyvin. :D En vain oo varma langan riittävyydestä, mutta sehän onki hyvä syy ostaa lisää tuota lankaa, että varmasti riittää. :whistle:
 
5n äiti
Harmaa! Ihana aihe. Minä taidan alkaa tehdä ne villasukat. Olen luvannut veljelleni sukat, tämä voisi olla niiden oikea hetki.
Yritän keksiä itselleni nimimerkin ennen h-hetkeä.
 
Hyvä aihe! Jotain epämääräisiä ajatuksia kurkkii mielessä välillä.

Mun pitäisi kyllä raijata ryijyhommeloni esiin, on aika iso ryijy ollut vaiheessa monta vuotta ja sen tekeminen on kokenut täyden stopin. Hopea Toffeen ansiosta muistin sen taas. :D
Mies välillä kyselee, että "aiotkos sen ryijyn milloin tehdä...?"
Gallen-Kallelan "Liekki", joten olisihan sen syytä valmistua... Ehkä siitä tulee tytön vihkiryijy joskus, on sitten muutama vuosi vielä aikaa. :D
Vähän reilu 1/4 tehty, että haastetta riittää vielä... Pitää ostaaa uudet sakset.
 
Viimeksi muokattu:
Harmaa on hyvä. Todella hyvä :)

Tosin nyt, kun saisi ihan luvalla tehdä harmaata, niin pahoin pelkään harmaan olevan loppu. Mä kun juuri olin harmaan kimpussa muutama viikko sitten. Mutta no hätä...kyllä mä jotain keksin :D
 
kertokaa
Olkaa kilttejä ja listatkaa mitkä kaikki asiat kuuluvat käsitöihin? En osaa määritellä asiaa ja haluaisin selkeyttä. Kankaista en mitään osaa tehdä, mutta mitkä muut asiat kuuluvat käsitöihin kuin tekstiilityöt, vai kuuluvatko edes? Kertokaa.
 
Olkaa kilttejä ja listatkaa mitkä kaikki asiat kuuluvat käsitöihin? En osaa määritellä asiaa ja haluaisin selkeyttä. Kankaista en mitään osaa tehdä, mutta mitkä muut asiat kuuluvat käsitöihin kuin tekstiilityöt, vai kuuluvatko edes? Kertokaa.
Käsityö onkin melko laaja-alainen käsite. Siihen liittyy kaikenmoinen tekstiilitöihin sisältyvä, kuten esim. kutominen, ompelu, virkkaaminen, neulonta, kirjonta, huovutus, kankaanpainanta jne. Lisäksi siihen kuuluu puu-, metalli-, sähkö ja muovitöiden tekö käsin.

Lisäksi esim. savi voi olla materiaalina käsityössä, jos on kyse vaikka muotoilusta. Lista olisi varmaankin loputon, jos sille tielle lähdettäisiin :)

Ehkä lähtökohtainen idea on ollut aloittaa tekstiilipainotteinen käsityöketju, mutta mä en näe siinä mitään ongelmaa, jos joku haluaa osallistua vaikka puuhelmistä kootulla korulla. Käsityö sekin on. Antaisin siis osallistujille melkolailla vapaat kädet miettiä ja pohtia, että minkä kukin laskee käsityöksi :)
 
Oon kattonu tuota ohjetta yhdestä blogista eikä siinä osunu ainakaa mun silmiin paljoko tuohon huiviin tarvitaan lankaa. Kattoin sitte muilta sivuulta ja niis näky, että n.200g tarvitaan lankaa. Mulla on tuota ihanaa usiemman harmaan sävyn lankaa vain yks kerä ja se on 100 gramman kerä. Enkä oo sitä ainakaa viä netistä löytäny lisää. :snotty: No mä teen huivia niin pitkälle ku lankaa riittää.
 
...tiiättekö mitä :D - mä menin sitten ja hankin sitä lankaa! Ja samalla reissulla, kun sitä lankakerää käsissäni pyöritin, menin ja hommasin oikean paksuiset puikot ja...tadaa - täällä sitä hitaaaaasti mutta varmsti vaan kilkutellaan :O :D

Okei, on myönnettävä että alku ei ollut strömsöötä nähnykään eli tuli runsaasti oho, eikä ku, mitä ihmettä?!?!- huudahduksia ja sitten sitä purkaussyherölankasotkusolmuakin :snotty:...mutta kyllä mä onnistuin silmukat tekemään ja nyt jopa neulonkin. Hiljaksiin verestelen iänaikaisia kässätuntimuisteloitani samalla...
 
Jes mä saan mun huivista sen kokoosen ku haluan! Tai no en tiä viä onko tuo mun vai likan huivi. :D Soitin lankakauppaan naapurikuntaan mistä tuon langan ostin ja siellä oli sitä pari kerää vaikka nettikaupas ei enää ollukkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Arvatkaa selvisinkö sieltä kaupasta yhdellä kerällä. :whistle: No en, mutta ostin vain neljä kerää tuo harmaan langan lisäksi. Saa noista neljästä kerästä tehtyä kaks huivia. Saa likka valita ottaako tuon harmaan vai turkoosin, molemmat siis usiemman sävyn lankoja joissa menee hopeasäie mukana.
 

Yhteistyössä