Herpes alapäässä

  • Viestiketjun aloittaja ainajaikuisesti
  • Ensimmäinen viesti
ainajaikuisesti
Auttakaa mua, en vaan pääse tästä yli. Mä sain vuosi sitten tartunnan ja vieläkin se on mun elämäni köönnekohta, suurin kriisi. Mulla ei ole ollut helppo elämä tähänkään asti, mutta mua on kannatellut usko ja toivo paremmasta. Tää kun nyt on vaan asia, jota ei saa pois. Olen sinkku nyt ja tuntuu että joudun olemaan sitä loppuelämäni tämän takia :( Onko kellään mitään kannustavaa sanottavaa, joskus se on kovin pienestä kiinni että ei jämähtäisi sinne masennuksen syövereihin :/
 
"imppu"
No jos lohduttaa niin onhan se virus aika yleinen. Siis kantajia on enemmän kuin niitä, jotka oireilee. Aivan kuten huuliherpeksenkin kanssa, tosin ei nyt niin yleinen ole mutta kuitenkin. Ymmärtämäni mukn ajan saatossa oireet useimmiten asettuu, ei tietysti kaikilla mutta useimmilla. Mutta sen tahdon sanoa, ettöäseksikumppanille pitää olla rehellinen tartunnasta. Kondomi kun ei välttämättä suojaa tartunnalta se kun voi tarttua ihokontaktissakin. Voi myös tarttu suuseksissä suuhun.

Tuskin nyt yksin jäämistä kannattaa pelätä on ne kuule muutkin kumppanen löytäneet vaikka vakavampiakin tarttuvia sairauksia on. Et ole yksin herpeksesi kanssa. Herpekseen ei kuole, tosin synnytyksesä on omat riskinsä tartuttaa lapseen mutta sekin kait kontrolloitavissa aika hyvin. Itselläni ei siis ole herpestä, tai no ei ole ainakaan koskaan oireillut mutta joskus aikoinaan yli vuosi kymmen sitten sitä (ja muita tauteja siinä ohella) pelkäsin ja tuli lueskeltua seksitaudeista.
 
"imppu"
Niin sitä vain vielä ettei se märehtimellä tai murehtimalla parane joten miksi käyttää energiaa siihen? Toisekseen stressihän on oireet laukaiseva tekijä, että sikälikin parempi olla hyvällä mielellä. Kerran sitä vain elätään eikä itseään ole syytä loputtomiin ruoskia jos jotain on kämmännyt.Sinä olet varmasti paljon muutakin kuin herpeksen kantaja älä siis anna sen määritellä itseäsi. Tutustus aiheeseen ja pidä tulevalle partnerillesi kunnon luento asiasta ja kerro myös siitä että hän itsekin saattaa jo kantaa herpestä muttei tiedä sitä. Kun on faktaa niin asiat eivät pelota niin paljon ja niitä pystyy käsittelemään.

Siitä vielä muistuttaisin, että herpes voi tarttua vaikkei olisi aktiivisena eli se ettei itsellä ole oireita ei tarkoita etteikö voisi toista tartuttaa. Niin ja se, että herpestä ei voi testata eli jos joku väittää että häneltä on testattu kaikki taudit niin kukkua puhuu. Toki herpesviruskin saa aikaan vasta-aineita mutta niidne esiintyminen ei kerro kuin sen, että on ollut kontaktissa viruksen kanssa, ei sitä että sairastaako herpestä vai ei. Herpes todetaan oireiden perusteella ja rakkulasta otettavasta näytteestä. Sama juttu sitten kondylooman kanssa, sitäkin virusta (tai itseasiassa viruksia on useita erilaisia) voi kantaa ilman oireita eikä sitäkään veri- tai virtsakokeilla testata. Tahtoo siis sanoa sitä, että oikeastaan kenellä tahansa seksuaalisesti aktiivisella voi olla jokin tauti muttei tiedä sitä tai tule edes ajatelleeksi tai tule koskaan tietämään ellei herpes tai kondylomma intoudu oirehtimaan. Siksi on aina riski harrastaa seksiä (myös kondomilla) ja jokaisen aikuisen pitäisi tämä ymmärtää. Sinä nyt tiedät oman tilanteesi ja osaat olla varovainen.
 
ainajaikuisesti
Kiitos Imppu <
Niinhän mä jaksan murehtia tätä Taas kerran. Tämä nyt on vain sellainen asia, joka satuttaa minua,. Jollekin toiselle se voi olla eri asia. =(
 
her pes
Hanki mies, jolla on myös herpes. Laitat vaikka ilmon, että etsin herpesmiestä. Terve mies ei tietenkään ota naista, jolla on herpes. Harva haluaa paiseita penikseensä, ja kun se kondomikaan ei suojaa herpekseltä.
 
kantaja
Googlaa ja lue, että ko. virus on tosi yleinen. Osa tietää kantavansa sitä, osa ei edes tiedä. Oireet saa pysymään kurissa lääkkeillä. Mulla on ollut ko virus yli kaksikymmentä vuotta. Lapsia on ja kaikki ovat syntyneet normaalisti alakautta. Estolääkitystä en ole tarvinnut koskaan, en myöskään lääkekuureja. Rakkula tulee silloin tällöin ja voiteella hoidetaan muutamassa päivässä pois. Jos tuo on sinun ainoa ongelmasi, niin suuret onnittelut!
 
aloittannut
Niin , on mulla paljon elämässäni ongelmia ollut. Monien mielestä varmasti suurempia kuin tämä. Silti jokainnen ottaa asiat eri tavalla ja mä koen tämän tosi raskaaksi kantaa.
 
"Liisi"
No, mitäs jos unohdat koko asian. Jos herpes ei uusiudu, se tuskin myöskään tarttuu. Jos on helposti uusituvaa lajiketta, hankit jatkuvan estolääkityksen. Luultavasti ihminen, joka sinuun taudin tartutti, tiesi itsekään asiasta.
Suosittelisin suhtautumaan tähän samoin kuin huuliherpekseen. En usko hetkeäkään, etteivätkä ko. Taudin omaavat suutelisi toista ihmistä, jos ei rakkulaa ole.
 
hyi saasta
[QUOTE="Liisi";30278102]No, mitäs jos unohdat koko asian. Jos herpes ei uusiudu, se tuskin myöskään tarttuu. Jos on helposti uusituvaa lajiketta, hankit jatkuvan estolääkityksen. Luultavasti ihminen, joka sinuun taudin tartutti, tiesi itsekään asiasta.
Suosittelisin suhtautumaan tähän samoin kuin huuliherpekseen. En usko hetkeäkään, etteivätkä ko. Taudin omaavat suutelisi toista ihmistä, jos ei rakkulaa ole.[/QUOTE]

:x sinunkaltaisten takia kulkutautit rehottaa
 
kuusi vuotta tartunnasta
Ei se herpes elämää kaada, vaikka ajatus alkuun tuntuukin pahalta. Itse sain taudin parisuhteessa, jossa toinen oli tietämättään kantaja ja tauti aktivoitui vaikeassa elämäntilanteessa. Sama parisuhde jatkuu edelleen onnellisena, ilman syytöksiä tai katkeruutta taudista. Aluksi tieto sairastumista sai minullakin aikaan jonkinlaisen sairauskriisin, mutta enää vuosiin asia ei ole minua vaivannut.
Ymmärrän tilanteen vaikeuden ja varsinkin sinkkuna ajatus herpeksestä varmasti ahdistaa, aiheesta kun ei ole helppoa kertoa muille. Mutta ole aiheesta rehellinen kumppanillesi, ei se automaattisesti orastavaa parisuhdetta kaada. Muistaakseni netissä on olemassa myös oma deittisivustonsa ihmisille, joilla on herpes. Ehkä sieltä on helpompi aloittaa, jos asia tuntuu muuten kovin hankalta. Tiedän, että herpes-diagnoosi tuntuu vielä kovin ylitsepääsemättömältä, mutta tunne helpottaa ajan myötä ja huomaat, ettei se vaikuta elämänlaatuusi eikä estä sinua tavoittelemasta sitä, mitä elämältä haluat :)
 
"Hupsis"
Voit lohduttautua sillä, että osalla miehistäkin se on ja arka paikka samoin kuin sinulle. :)
Suurin osa ei ole tietoinen edes viruksesta, joka elimistössä jyllää..

Suosittelen olemaan rehellinen asiassa ja kun se oikea osuu kohdalle, jolla itselläänkin sama vaiva niin se siitä!
Meillä miehellä se on ja hyvin pärjätty, sillä syö estolääkitystä. On toki hintavaa mutta kuulemma vähävaraisille sossu maksaa sen? En ole varma kun ei olla tt-tukia nosteltu.
Itselläni on tod.näköisesti kondylooma ja herpes, molemmat saatu omalta äidiltä. Sisarilla on puhjennut teini-iässä molemmat (neitsyitä silloin) ja samaa virusta on kuin äidillämme. Hän ei nuorena oikein välittänyt lastensa terveydestä.. Itse olen ollut joko onnekas tai piilevänä vain pysynyt kaikki nämä 36-vuotta.

Olen kaikille kumppaneille kertonut mahdollisuuden näistä. Hyvin ovat ottaneet vastaaan ja nykyinen aviomies aikoinaan oli vain huojentunut, koska oli pelännyt kuinka reagoin herpekseen. :D Ja sen oli saanut ekalta tyttöystävältään, ei niihin tartuntoihin tarvitse olla löyhä seksihurjastelija, heh.. huoho tuuri tai pettäjäpuoliso riittää.
 
aloittannut
Muuten hyvä neuvo mutta herpesmiehillä on monesti monia muitakin tauteja koska ovat huolimattomia tai panevat huolimattomien naisten kanssa.
Niin mäkin ennen tätä ajattelin että sukupuolitauteja saavat vain irtosuhteita harrastavat , löyhän moraalin omaavat ihmiset. Tää oli mulle kolmas suhden elämäni aikana, koskaan en ole yhden illan suhteita harrastanut ja kappas, tarttuva, poislähtemätön tauti tuli. Että jos kuulostan itsesäälissä rypevältä ja elämänilon kadottaneelta niin johtunee juuri tuosta viimeisestä lauseestani, Ei tässä kovin arvokkaaksi itseään tunne. Voin olla väärässäkin, koska syöpää en ole sairastanut mutta monesti olen miettinyt että olisi tullut vaikka rintasyöpä ( jolla on tosi hyvä paranemisennuste) kuin tämä. Syöpää sairastanutta ihmistä ei pidetä saastaisena.
 

Yhteistyössä