Siis hetkinen. Mitä hittoa?! Mun napa vuotaa! Anatomiantuntijat hohoi!

Mun napa on jotenkin outo. Siis ihan normaalilta se mun mielestäni sinänsä näyttää, mutta se on kyllä aika kaukana normaalista noin niin kuin muutoin.

Mun napa vuotaa. Siis ihan oikeasti. Mä olen siinä uskossa ja luulossa, että navassa on pohja...siis ihoa tjtn. Mutta jos näin on, niin miten ihmeessä mun navastani tulee nestettä. Kirkasta nestettä. Useampi tippa.

Jos mun navan kohdalla olisi silmä, olisi nuo kyyneleitä...mutta kun ei ole silmää, vaan on napa. Enkä ole kyllä napakyyneleistä koskaan kuullut :D

Onko mulla nyt mennyt joku aika pahasti ohi, kun olen istunut bilsantunnilla...?

Mistä hitosta tuo neste tulee? Siis navasta...mutta miten se sinne napaan on päässyt? Mistä se tulee sinne napaan?
 
Hikeä? Maista onko suolasta. :)
Ei ole kyllä mun mielestäni hikeä...tai siis mistäs minä tiedän, kun en tosiaan tiedä että mitä se on :D Mutta en siis ole nyt jumpannut, juossut tms. vaan ihan vaan röhnöttänyt sohvalla, kun päätä särkee.

Haisee pahalle...en tosiaan maista. YÖK! Siis haisee ihan oikeasti pahalle...tuo napa on jotenkin semmoinen "hautuva" jos niin voi sanoa. On monasti sisältä arka ja punoittuva, jolloin sieltä voi tulla tippa hieman kellertävää nestettä. Mutta punoitus ja arkuus menee yleensä muutamassa tunnissa ohi.

Mutta nyt se siis vuotaa veden näköistä nestettä. Kirkasta. Ja nyt siis on tullut jo ainakin 10 tippaa. Hassua.
 
Märkivä tulehdus.
Voiko silloin tulla kirkasta nestettä?

Mä luulen, että mun napa aika usein on vähän tulehtunut, mutta muutamassa tunnissa menee jo parempaan, eli en ole koskaan käynyt esim. lääkärissä, kun jos aamulla napa on tulehtuneen oloinen, niin klo 12 se on jo ihan ok. Sano siinä sitten lekurille, että kyllä se vielä aamulla oli kipeä... :D
 
Vieras..
Ei ole kyllä mun mielestäni hikeä...tai siis mistäs minä tiedän, kun en tosiaan tiedä että mitä se on :D Mutta en siis ole nyt jumpannut, juossut tms. vaan ihan vaan röhnöttänyt sohvalla, kun päätä särkee.

Haisee pahalle...en tosiaan maista. YÖK! Siis haisee ihan oikeasti pahalle...tuo napa on jotenkin semmoinen "hautuva" jos niin voi sanoa. On monasti sisältä arka ja punoittuva, jolloin sieltä voi tulla tippa hieman kellertävää nestettä. Mutta punoitus ja arkuus menee yleensä muutamassa tunnissa ohi.

Mutta nyt se siis vuotaa veden näköistä nestettä. Kirkasta. Ja nyt siis on tullut jo ainakin 10 tippaa. Hassua.
Putsaa sitä keitetyllä vedellä (annat tietenkin veden jäähtyä ensiksi).
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Navan tulehtuminen einole muuten ihan pikkujuttu. Eli ota vakavasti, jos sieltä tulee eritettä.
Semmoista "tulehdusmaista" eritettä on tullut niin kauan kuin muistan. Siis ei suinkaan päivittäin, mutta sanotaanko, että viikoittain tai kerta pariin viikkoon. Vaikea sanoa nyt tarkasti, kun en niin ole painanut niitä muistiin.

Mutta mitään pitkäkestoista kipua tai ongelmaa ei ole ollut.

Ja tämä on nyt erilaista. Kirkasta, kun aiemmin se pienempi vuoto on ollut sellaista vähän töhnämäisempää. Ja sitä on tullut tippa...tätä nyt jo 12...eli vuotaa koko ajan.

Kipeä ei kyllä ole...joten se kai sitten viittaisi siihen, ettei ole tulehdustakaan? Vai?

Jos tämä vielä huomennakin vuotelee, niin pitää varmaan sitten mennä näytille, varmuuden vuoksi :)
 
öhh.
Kerrotko vähän että miten sä tota eritteen määrää seuraat? Onko paita navan kohdalta kokoajan ylhäällä vai imasetko pipetillä minuutin välein? Toi tippojen määrän laskeminen kuulostaa meinaan mun korvaan oudommalta kuin se itse erite.

Onko sulla muuten millainen menneisyys napasi kanssa? Siis että kai sä olet joskus sorkkinut sitä, pullistellut ja kaivellut sitä niin, että näet navan "pohjan"? Kaivanut sieltä napanöyhtää ja haistanut miten pahalta napanöyhtä haisee?

Ja oletko varma ettei noi sun "muutaman tunnin napatulehdukset" johdu siitä, että olisit vaikka huomaamattasi sorkkinut napaasi? Vaikka unissasi kaivellut napaa ja siitä napa olisi alkanut aristamaan ja punoittamaan?

Sun suhde sun napaan on omituinen, ei mulla muuta. Mä tunnen oman napani kuin omat taskuni. :)
 
Itse tiedän ihmisen jolla vuoti navasta nestettä joka tuli vatsaontekosta. Tosin tuo k.o. ihminen oli 50v ja aika alkoholisoitunut mies, jolla oli sellainen pömppö kaljamaha ja napatyrä.
Sillä oli ollut pieni rupi siinä ulospäin pullistuneessa navassa, ja kun se rupi lähti pois, alkoi siitä pienestä reiästä valua kirkasta nestettä (askitesnestettä). Sitä tuli yli litra, ja terveysneuvonnasta olivat käskeneet vain tarkkailla, minä käskin lähteä välittömästi sairaalaan. Hän kuoli 5 päivää myöhemmin, ja epäsuorasti tuo oli se syy.
 
nohh
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30277611:
Itse tiedän ihmisen jolla vuoti navasta nestettä joka tuli vatsaontekosta. Tosin tuo k.o. ihminen oli 50v ja aika alkoholisoitunut mies, jolla oli sellainen pömppö kaljamaha ja napatyrä.
Sillä oli ollut pieni rupi siinä ulospäin pullistuneessa navassa, ja kun se rupi lähti pois, alkoi siitä pienestä reiästä valua kirkasta nestettä (askitesnestettä). Sitä tuli yli litra, ja terveysneuvonnasta olivat käskeneet vain tarkkailla, minä käskin lähteä välittömästi sairaalaan. Hän kuoli 5 päivää myöhemmin, ja epäsuorasti tuo oli se syy.
Hui kamala! Kaikkea sitä voikin käydä.
 
endis
Esimerkiksi uimahallista saattaa saada napaan vaikka sienen tai bakteerin. Oirehtii usein siten, että ensin tulee pahalta haisevaa märkäeritettä ja sitten jos kaivelee vaikkapa vanupuikolla, jää siihen hieman verta.

Puhdista napa illalla vaikkapa vetyperoksidilla tai kunnon vesisuihkulla ja kuivaa huolellisesti. Aamulla laita vaikkapa Bacibactia. Hoida näin vaikkapa viikko ja sitten suojaa jatkossa sinkkivoiteella, jos esim. uit tai muuten olet herkkä saamaan napaasi tulehdusta aiheuttavia kasvustoja.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"nyt harmaana"
Minulla napa märki vuosia, ei koko ajan, mutta aina säännöllisin välein. Sitten sain taudin, joka nosti kuumeen. Oireitten perusteella possuflunssa, lievähkö, mutta kuume oli ihan hyvissä lukemissa. Napa parani! Kuumeen nostattaneesta taudista alkaa olla pari vuotta aikaa ja yhtä pitkään on napa ollut terve.
 
Mulla yhdet farkut tuli aina sillä tavalla että napin tausta ärsytti napaa ja napa alkoi erittää kudosnestettä. Septidinillä putsasin ja kuivasin hyvin vanupuikolla. Sen kun teki pari kertaa päivässä muutaman päivän ajan niin tulehdus tai mikä lie reaktio meni ohi. Jatkossa teippasin napintaustan ihoteipillä niin ongelma poistui.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja öhh.;30277557:
Siis että kai sä olet joskus sorkkinut sitä, pullistellut ja kaivellut sitä niin, että näet navan "pohjan"? Kaivanut sieltä napanöyhtää ja haistanut miten pahalta napanöyhtä haisee?
Mitä sitä tarvitsee kaivella, että näkisi navan pohjan? Kaikki näkyy suoraan, ei sitä mitään tarvitse pullistella tai kaivella.
 

Yhteistyössä