Onko Suomen sosiaaliturva liian pieni?

  • Viestiketjun aloittaja Köyhä ja kipeä
  • Ensimmäinen viesti
Mies..
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä yh;30279875:
Liian pieni ja harkinnanvaraiset tuet riippuvat aina käsittelijän mielivallasta eli joku saa ja toinen ei. Pitäisi olla yhtenäinen linja eikä pitäisi harrastaa omaa politikointia virkamiehen statuksella. Toki kohottaahan se ainakin sitä omaa itsetuntoa, kun saa potkia/lyödä lyötyä päähän, mutta onko kukaan oikeasti miettinyt kannattaako tinkiä sieltä missä sitä ei todellakaan ole köyhälle muutamat kympit/sataset ovat elämisen ehto ja toiset vielä kehtaavat/ilkeävät miettiä voisiko jostain nipistää vieläkin pois.

Hävetkää mikäli osaatte te ahneet kapitalisti riistäjät mitkä eivät tunne sanaa OMATUNTO!

Karmanlaki on onneksi voimassa ja se kohtaa aina jossain vaiheessa :)
Siis mitä vittua, se on tarkoitettu perus toimeentuloon.. EI sillä ole saatana tarkoituskaan se että saisi keskiluokkaisen elämäntason.
 
Köyhä yh
Siis mitä vittua, se on tarkoitettu perus toimeentuloon.. EI sillä ole saatana tarkoituskaan se että saisi keskiluokkaisen elämäntason.
Olet ulkona kuin lumiukko päästät sammakoita suustasi samalla tavalla kuin kokoomuslaiset ministerit, jotka ovat menettäneet kosketuksen todellisuuteen eli mitä siis oikeasti on elämä työttömänä,eläkeläisenä,asunnottomana jne ja nyt puhutaan siis KÖYHISTÄ.

Karmanlaki kohtaa monia yt neuvottelujen jälkeen, karmanlaki kohtaa monen sairastumisen jälkeen jne.

Tulkaa ihmeessä joskus pois sieltä kehä3 sen ulkopuolelle ja avatkaa silmät menkää tapaamaan ihmisiä, jotka elävät OIKEASTI pienellä rahalla ja miettikää olisiko sinusta tai minusta siihen samaan elämään niin se opettaa kovin sitä mitä tämä elämä on se ei aina ole sitä mitä "oppikirjoissa" lukee tai on kirjoitettu.
 
Mies..
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä yh;30280031:
Olet ulkona kuin lumiukko päästät sammakoita suustasi samalla tavalla kuin kokoomuslaiset ministerit, jotka ovat menettäneet kosketuksen todellisuuteen eli mitä siis oikeasti on elämä työttömänä,eläkeläisenä,asunnottomana jne ja nyt puhutaan siis KÖYHISTÄ.

Karmanlaki kohtaa monia yt neuvottelujen jälkeen, karmanlaki kohtaa monen sairastumisen jälkeen jne.

Tulkaa ihmeessä joskus pois sieltä kehä3 sen ulkopuolelle ja avatkaa silmät menkää tapaamaan ihmisiä, jotka elävät OIKEASTI pienellä rahalla ja miettikää olisiko sinusta tai minusta siihen samaan elämään niin se opettaa kovin sitä mitä tämä elämä on se ei aina ole sitä mitä "oppikirjoissa" lukee tai on kirjoitettu.
Tuolla annetulla rahalla pärjää taatusti, eri asia on se osaako itse käyttää rahaa.. Tuolla summalla ei juhlita eikä matkustella mutta se ei varmaan ole tarkoituskaan?
Mä en vaan ymmärrä mitä helvettiä, miksi ihmeessä kotona maatessa pitäisi saada niin paljon rahaa että olisi ns kivaa.. Mä käytän kk 160-200h siihen aikaa että saan elintasoani nostettua, suosittelen koittamaan sinunkin.
 
Köyhä yh
Tuolla annetulla rahalla pärjää taatusti, eri asia on se osaako itse käyttää rahaa.. Tuolla summalla ei juhlita eikä matkustella mutta se ei varmaan ole tarkoituskaan?
Mä en vaan ymmärrä mitä helvettiä, miksi ihmeessä kotona maatessa pitäisi saada niin paljon rahaa että olisi ns kivaa.. Mä käytän kk 160-200h siihen aikaa että saan elintasoani nostettua, suosittelen koittamaan sinunkin.
Et vain ymmärtänyt lukemaasi eli ota ne kokoomuslaiset silmälasit pois päästä ja lue mitä alunperin kirjoitin? Mikä oli epäkohta mitä arvostelin jne.
 
Heid i76
Siis mitä vittua, se on tarkoitettu perus toimeentuloon.. EI sillä ole saatana tarkoituskaan se että saisi keskiluokkaisen elämäntason.
Ajatusleikki: sinulla on yhtä vähän rahaa kuin jollain henkilöllä jolla sama elämän tilanne ja lapsia sama määrä.

Menet sosiaalitoimistoon ja saat rahaa määrän x "x" esim. tonnin

Toinen henkilö jolla sama tilanne kuin sinulla saa esim. 1500 ekee

Tuoko on sinusta oikein vai etkö ymmärrä mitä tarkoittaa mielivalta virkamiesten/naisten keskuudessa?

Ihan oikeasti menkää joskus keskustelemaan köyhien ihmisten luokse niin ei tarvitse noita sammakoita päästää suusta julkisesti ei televisiossa niinkuin ministeri tai niinkuin moni kokoomuslainen julkisesti ilmoittaa. Anteeksi vaan, mutta olette vieraantuneet yhteiskunnasta, jos ette tiedä edes miten köyhimmät yhteiskunnassa joutuvat elämään.
 
Ajatusleikki: sinulla on yhtä vähän rahaa kuin jollain henkilöllä jolla sama elämän tilanne ja lapsia sama määrä.

Menet sosiaalitoimistoon ja saat rahaa määrän x "x" esim. tonnin

Toinen henkilö jolla sama tilanne kuin sinulla saa esim. 1500 ekee

Tuoko on sinusta oikein vai etkö ymmärrä mitä tarkoittaa mielivalta virkamiesten/naisten keskuudessa?

Ihan oikeasti menkää joskus keskustelemaan köyhien ihmisten luokse niin ei tarvitse noita sammakoita päästää suusta julkisesti ei televisiossa niinkuin ministeri tai niinkuin moni kokoomuslainen julkisesti ilmoittaa. Anteeksi vaan, mutta olette vieraantuneet yhteiskunnasta, jos ette tiedä edes miten köyhimmät yhteiskunnassa joutuvat elämään.
Jos on sama tilanne niin molempien tulisi saada tuo tonni. Harkinnanvaraisiin vain vaikuttaa neuvottelutaidot nykyään.
 
mies..
Ajatusleikki: sinulla on yhtä vähän rahaa kuin jollain henkilöllä jolla sama elämän tilanne ja lapsia sama määrä.

Menet sosiaalitoimistoon ja saat rahaa määrän x "x" esim. tonnin

Toinen henkilö jolla sama tilanne kuin sinulla saa esim. 1500 ekee

Tuoko on sinusta oikein vai etkö ymmärrä mitä tarkoittaa mielivalta virkamiesten/naisten keskuudessa?

Ihan oikeasti menkää joskus keskustelemaan köyhien ihmisten luokse niin ei tarvitse noita sammakoita päästää suusta julkisesti ei televisiossa niinkuin ministeri tai niinkuin moni kokoomuslainen julkisesti ilmoittaa. Anteeksi vaan, mutta olette vieraantuneet yhteiskunnasta, jos ette tiedä edes miten köyhimmät yhteiskunnassa joutuvat elämään.
Ymmärrän kirjoitin tuosta itsekkin tähän ketjuun ja tämä on väärin.. Kaikilla pitäisi olla max sama summa vaikka 600 ja se on siinä. Mä en vaan ymmärrä miksi yleensä koko toimeentuki on ajatuksena jo mennyt ihan vituralleen, sen tarkoitus ei tosiaankaan ole se että sillä pystyisi elämään mitenkään erityisen leveästi.
Normaali oloissa sillä pärjää hyvin. Jos ei niin sitten voi katsella sinne peiliin.
 
Heid i76
Ymmärrän kirjoitin tuosta itsekkin tähän ketjuun ja tämä on väärin.. Kaikilla pitäisi olla max sama summa vaikka 600 ja se on siinä. Mä en vaan ymmärrä miksi yleensä koko toimeentuki on ajatuksena jo mennyt ihan vituralleen, sen tarkoitus ei tosiaankaan ole se että sillä pystyisi elämään mitenkään erityisen leveästi.
Normaali oloissa sillä pärjää hyvin. Jos ei niin sitten voi katsella sinne peiliin.
Puuttukaa siis niihin, jotka saavat enemmän eikä niihin ,jotka kituuttavat se on kaksieriasiaa.

Miksi kukaan ei koskaan puutu tai ota kantaa siihen, että virkamiehet käyttävät valtaansa väärin miksi siitä ei keskustella?

Miksi aina lyödään työtöntä eikä sitä, joka tekee mielivaltaisen päätöksen ja jakaa rahaa yltiöpäisesti muualle kuin sille joka sitä tarvitsee?
 
nokas
Alkuperäinen kirjoittaja haluaisin tietää;30280156:
Miksi kukaan ei kritisoi sitä kuka tuon tuen antaa mielivaltaisesti vaan aina syyllistetään se työtön?

Miksi?
Te, jotka tiedätte henkilökohtaisesti näitä tapauksia joissa harkinnanvaraisen tuen myöntämisessä on häilyvyyttä, oletteko ottaneet yhteyttä esim. sosiaaliasiamieheen tai tehneet valitusta, ja mitä saitte vastaukseksi?
 
mies..
Alkuperäinen kirjoittaja haluaisin tietää;30280156:
Miksi kukaan ei kritisoi sitä kuka tuon tuen antaa mielivaltaisesti vaan aina syyllistetään se työtön?

Miksi?
Siksi koska työtön saa sen verran mitä tarvitsee normaalin elämiseen.. Ja on se perkele että siitä pitää valittaa, mun mielestä on kiittämättömyyttä se että tämä joukko jaksaa vielä vinkua asioista, On maita jossa asiat on aikalailla huonommin ja siellä ainoastaan omilla toimillaan voi parantaa elintasoa tai yleensä pitää itsensä hengissä.
Ei voi mennä itkemään sossuun kun nyt ei ole laajakaista tarpeeksi nopea tai pakko saada uusia vaatteita..
Joskus sitä voi myös katsoa peiliinkin.
 
Haluaisin tietää
Siksi koska työtön saa sen verran mitä tarvitsee normaalin elämiseen.. Ja on se perkele että siitä pitää valittaa, mun mielestä on kiittämättömyyttä se että tämä joukko jaksaa vielä vinkua asioista, On maita jossa asiat on aikalailla huonommin ja siellä ainoastaan omilla toimillaan voi parantaa elintasoa tai yleensä pitää itsensä hengissä.
Ei voi mennä itkemään sossuun kun nyt ei ole laajakaista tarpeeksi nopea tai pakko saada uusia vaatteita..
Joskus sitä voi myös katsoa peiliinkin.
Toinen saa 1500 ekee

Toinen saa 1000 ekee

Molemmilla samat edellytykset saada tuet toinen sai naamakertoimella enemmän ja se on sinusta siis oikein?

Jos se ei ole oikein niin miksi ette koskaan kritisoi sitä, joka rahaa jakaa vaan ainoastaan sitä työtöntä pitää potkia päähän?

Kapitalisti ei pysty kritisoimaan samanalan harrastajia siinä vastaus ;)
 
Haluaisin tietää
Te, jotka tiedätte henkilökohtaisesti näitä tapauksia joissa harkinnanvaraisen tuen myöntämisessä on häilyvyyttä, oletteko ottaneet yhteyttä esim. sosiaaliasiamieheen tai tehneet valitusta, ja mitä saitte vastaukseksi?
Toiseksi jos tänään olen varaton niin luuletko siitä valituksesta olevan hyötyä lähiaikoina?

Vastaan puolestasi EI!

Toki valituksella saat omasi takaisin, mutta mitä järkeä on järjestelmässä missä virkamiestä ei saada oikeasti vastuuseen teoistaan?

Parhaimmassa tapauksessa saa omansa takaisin eli sen mikä olisi kuulunut ilman valitus teitä, mutta kai jokainen tajuaa et tyhjän saa pyytämättäkin.
 
Mies.
että kaikilla pitäisi olla sama summa vaikka 600€ mä en nää mitään tarvetta tunkea kotona makaavalle ihmiselle senttiäkään yli tuosta jos ei pärjää niin kerätköön vaikka pulloja tai marjoja aivan sama mulle.
Mutta edelleen kiittämättömyys on mailman palkka, Jengi istuu sossun maksamalla sohvalla naputellen viestejä sossun maksamalla läppärillä nettiin kuinka hiton kurjaa tää elämä on, tajuamatta sitä että itselläkin on vastuuta hivenen siitä omasta elämästään..
 
Mies.
Alkuperäinen kirjoittaja niinkö?;30280283:
Jaa että verovaroilla eläville raiskaajaneekereille pitäisi antaa vielä enemmän rahaa?
Juu näiden työttömien käsityksen mukaan, kaikille pitäisi antaa lisää.. Ilmeisesti näitten työttömien keskuudessa on yleinen luulo että rahaa voi vaan painaa lisää jos se sattuu loppumaan.. Mun ehdotus olis se että otetaan 5v sykli ja lopetetaan kaikki tukien maksut, valtio säästää 20 miljardia vuodessa 5v päästä on valtionvelka kuitattu ja ainakin muutama työtönkin oliis oppinut jotain elämästä.
 
opiskelijan arki
onhan se aika pyllystä että täytyy laskea joka työtunti jos on mahdollisuus tienata korvausten lisäksi jotain pientä, mutta ei niin paljoa että sillä elää ilman tukia. Varmistetaan ettei vaan liian vahvasti mene
Tätähän se opiskelijan arki on. Monella paikkakunnalla koko opintoraha ja asumislisä menee vuokraan. Tämän lisäksi saa tienata tukikuukautta kohti nykyään sen 660 BRUTTONA (kun itse opiskelin oli tuo vielä alhaisempi).
 
Tätähän se opiskelijan arki on. Monella paikkakunnalla koko opintoraha ja asumislisä menee vuokraan. Tämän lisäksi saa tienata tukikuukautta kohti nykyään sen 660 BRUTTONA (kun itse opiskelin oli tuo vielä alhaisempi).
Kaksi mun lapsista tuli siihen tulokseen, että kun kerran töitä riittää niin antaa koko tukiviidakon olla. Painavat sitten duunia minkä jaksavat opiskelun ohella että saavat vuokrat ja laskut maksettua
 
vieras*
Tätähän se opiskelijan arki on. Monella paikkakunnalla koko opintoraha ja asumislisä menee vuokraan. Tämän lisäksi saa tienata tukikuukautta kohti nykyään sen 660 BRUTTONA (kun itse opiskelin oli tuo vielä alhaisempi).
Miksi töissäkäyvän opiskelijan pitäisi saada yhteiskunnalta tukia jos tienaa sen verran että kykenee maksamaan elämisensä itsekin?

ei varmaan ole kohtuullista sekään että yhteiskunta maksaa vuokran opintotukena ja asumislisänä ja opiskija tienaa sitten töissä huvittelurahoja. 660€ bruttona tukien päälle on jo monen pienipalkkaisen nrmali kuukausipalkka
Asunnoksikaan kun ei useimmille kelpaa solukämppä tai edes kimppakämppä mikä oli ihan normaali vaihtoehto vielä 90-luvulla, oma yksiö tai mielellään kaksio pitää olla.
 
T yön antaja
Siksi koska työtön saa sen verran mitä tarvitsee normaalin elämiseen.. Ja on se perkele että siitä pitää valittaa, mun mielestä on kiittämättömyyttä se että tämä joukko jaksaa vielä vinkua asioista, On maita jossa asiat on aikalailla huonommin ja siellä ainoastaan omilla toimillaan voi parantaa elintasoa tai yleensä pitää itsensä hengissä.
Ei voi mennä itkemään sossuun kun nyt ei ole laajakaista tarpeeksi nopea tai pakko saada uusia vaatteita..
Joskus sitä voi myös katsoa peiliinkin.
Kuvitteellinen tilanne: työnantajan pitää maksaa sinulle palkkaa kuukaudessa 3000euroa, mutta maksaa vain 2500 euroa. Mitä sinä tuumaat?

Onko asia sinun mielestä ok?

Mikäli on ok niin perustele miksi?

Kysyt työnantajalta niin työnantaja kertoo ole tyytyväinen mitä saat en maksa enempää.

Sinä nielet asian ja annat olla ei se mitään hävisin vain 500 euroa nielet pettymyksen ja menet seuraavana päivänä iloisena töihin ja kerrot työkavereille FANTASTISTA sain 500 euroa vähemmän palkkaa kuin olisi pitänyt, mutta ei se mitään haittaa en valita.
 
Kriminaali
Juu näiden työttömien käsityksen mukaan, kaikille pitäisi antaa lisää.. Ilmeisesti näitten työttömien keskuudessa on yleinen luulo että rahaa voi vaan painaa lisää jos se sattuu loppumaan.. Mun ehdotus olis se että otetaan 5v sykli ja lopetetaan kaikki tukien maksut, valtio säästää 20 miljardia vuodessa 5v päästä on valtionvelka kuitattu ja ainakin muutama työtönkin oliis oppinut jotain elämästä.
Mitä tapahtuu?

Ennen oli ryöstöjä lähikaupassa kerran vuodessa nyt on kerran päivässä.

Ennen työtön maksaa kymppejä päivässä valtiolle nyt satasia, koska istuu linnassa.

Ennen ei ollut kaltereita omakotitaloissa nyt on miksiköhän.

Ennen uskalsi kävellä ulkona yksin nyt ei miksiköhän.

Ennen oli joitakin vankiloita nyt niitä rakennetaan julmetusti lisää.

Mutta onneksi valtio siis säästi sinun toimillasi.....eikun ;)
 

Yhteistyössä