Jos isä ei pysty maksaan kuin osan elatusmaksusta, haenko lopun kelasta?

  • Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Elatusmaksuja laskiessa hänelle jää vähemmän rahaa kuin mitä laskelma näyttää.
Menoina on sellainen velka jota ei hyväksytä menoksi.

Jos isä maksaa elareita vain esim puolet siitä mitä on laskettu lastenvalvojalla, haenko lopun kelasta?
Vai pitääkö isän kanssa sopia että haen kaikki suoraan kelasta?
Vai miten tuo menee?
 
vierass
Elarit on laskettu ihan oikein molempien tulojen ja menojen mukaan. Niihin ei vaan hyväksytty menoiksi yhtä miehen velkaa ja sen takia elarit on liian isot miehelle.

Eli jos mies ehdottaa että maksaa vain esim puolet siitä mitä on määrätty, en voi hakea loppuja kelasta?
Pitäiskö minun itse laittaa ne sitten ulosottoon? Vai tyytyä vain esim puoliin mitä on laskettu.
 
vierass
Taitaa käydä niin, että koko juttu menee ulosottoon eikä vaan osa, eli saat rahat aina sen kautta ja jos miehelle tulee lisää liksaa tai veronpalautuksia niin saat niinä kertoina sitten isomman summan.
Ok. Täytyy katsoa mitä tekee, ei tuo ulosottokaan kivalta tunnu.


Onko summa jonka isä maksaa minimielaria paljon pienempi? Mielestäni ei ole hyvä alkaa lapsen isää kiusaamaan pienten summien takia, jos vain itse pärjää ilman sitä summaa.
Elari olisi siis isompi, 184e lapsesta joita on kolme.
 
vierass
Osankin voi ilmeisesti hakea. Löysin jostain keskustelusta.


"Minun ex maksaa elarit joka kuu vain osittain ja ulosoton kautta haen loput. Googleen elatusapu lapselle ja löytyy kaavakkeet. Ne lähetetään kunnan ulosottovirastoon."
 
vierass
Sitä vaan mietin, että jos laitat ulosottoon, niin eihän isä sen jälkeen lultavasti koskaan enää pysty maksamaan sulle elatusmaksuja. Se summa kertaantuu sen verran siinä touhussa.
Juu, noinhan siinä kävisi.
Täytyy katsella mitä tekee, ei tuo ulosottokaan kivalta kuulosta.

Ensin siis laskettiin 125e elareita palkkanauhan perusteella mutta sitten veropäätöksen perusteella summa nousikin 184e.
 
vierass
Eipä ole mitään omaisuutta.

Jostain luin että ulosotosta ei aiheutuisi mitään ylimääräisiä kuluja, en tiedä.

Ehkä vain suostun siihen mitä mies lupautuu maksaan.
 

Yhteistyössä