Jos isä ei pysty maksaan kuin osan elatusmaksusta, haenko lopun kelasta?

  • Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti
Tuota en tiedä meneekö elatusmaksuista ulosotossa muita kuluja. Silloin, jos isällä ei ole varaa elättää lapsiaan, kun oma harrastus vie kaikki rahat, on mielestäni hyvä syy hakea elatus ulosoton kautta, mutta jos toisella ei oikeasti ole rahaa kokosummaa, niin silloin ulosotolla saa isän vielä pahempaan rahapulaan.
 
vierass
Tuota en tiedä meneekö elatusmaksuista ulosotossa muita kuluja. Silloin, jos isällä ei ole varaa elättää lapsiaan, kun oma harrastus vie kaikki rahat, on mielestäni hyvä syy hakea elatus ulosoton kautta, mutta jos toisella ei oikeasti ole rahaa kokosummaa, niin silloin ulosotolla saa isän vielä pahempaan rahapulaan.
Niinpä : /

Mun tulot ovat noin 1300e netto, vuokra asumistuen jälkeen 670e, lapsilisät jotain 550e yh-korotuksen kanssa, autokulut, vakuutukset siitä ym (pakollinen töiden takia),
mun ja yhden lapsen puhelinlaskut, lasten tapaturmavakuutukset, tietty sähkölasku 3kk välein.
 
Voisko asian sopia jotenkin muuten? Mielestäni ei kannata omien lasten isälle hankkia ulosottoa tuollaisesta syystä - jos kerran kyse on vähävaraisesta ihmisestä, jolla velkaa. Kuinka kauan kestää, että hän saa tuon velkansa hoidettua? Millainen asumisjärjestely teillä on, vuoroviikot vai viikonlopputapaamiset - mitä, jos lasten isä auttaisi muuten - esim. hoitaisi lapsia sinun ilta- tai harrastusmenojesi aikana (jolloin sulla ei mene rahaa lastenhoitajan palkkaamiseen) tms. siihen asti, että pystyy taas maksamaan täydet elatusmaksut? Tai jotain vastaavaa.

En tiedä miten elatusmaksujen kanssa menee, mutta yleensähän kai kaikkia rästimaksuja pallotellaan ensin perintätoimistossa niin kauan, että ne ovat kasvaneet mahdottomiksi summiksi. Ulosottoon menevät vasta, kun ne ovat niin isot, ettei niistä selviä enää ikinä. Ja sen jälkeen kaikki lyhennykset hyödyttävät enää vain perintätoimistoa, joka tekee lainan koroilla bisnestä.
 
kelan
elarit menee ainakin heti ulosottoon jos niitä ei maksa
ja niistä on ilmoitettu kelaan


Tuhansien elatusmaksut rästissä Helsingissä – veronmaksajille jättilasku | Helsingin Uutiset

Elatusapuvelasta luottomerkintä

Elatusapuvelat ovat ulosotossa kärkisijalla. Jos rahaa saadaan, ensimmäisenä tilitetään Kelalle. Vastoin yleistä luuloa, elatusmaksurästit voivat myös viedä luottotiedot.

–?Ei elatusvelalla muutoin kuin tuon etuoikeuden suhteen mitään eri statusta ole, toteaa johtava kihlakunnanvouti Timo Heikkinen.

–?Jos on varaton, menettää luottotietonsa. Se on perintäprosessin pää oli kyse mistä veloista hyvänsä.

Huhtikuun alusta alkaen merkinnän saa entistä herkemmin.

–?Luottotietolaki muuttuu. Jatkossa merkinnän saa, vaikka maksaisi, jos on ollut niin sanotussa pitkäaikaisessa ulosotossa. Tämä tarkoittaa 18 kuukautta, Heikkinen selvittää.

Tämä on huono uutinen niiden kannalta, jotka riitaisan tilanteen vuoksi maksavat elatusavun ulosoton kautta.

–?Jotkut haluavat maksaa tätä kautta, että voi varmentaa, mitä on maksettu ja milloin.
 
mä...
Itse vein elatusmaksut ulosottoon, kun käräjäoikeudesta tuli päätös elatusmaksusta. Isällä oli mahdollisuus ehdottaa itse summaa, mutta kun ei laittanut tikkua ristiin niin eipä jäänyt vaihtoehtoa. Tarjosin erilaisia mahdollisuuksia maksaa rästinsä pois, mutta hän ei vastannut mihinkään mitään. Onneksi isälle ei noista elatusmaksujen ulosotoista tule kuluja.
 
kelan
samasta uutisesta, tuo tullut voimaan siis jo 1.4.2012


–?Ehdottomasti valtaosa elatustuesta maksetaan kuitenkin elatusmaksujen laiminlyönnin perusteella, Onninen kertoo.

Onninen muistuttaa, että Kela ryhtyy selvittelemään elatusvelvollisen tuloja vain mikäli tämä hakee Kelalta maksuvapautusta elatusavun perinnästä. Maksuvapautusta hakevat joutuvat esittämään tarkan selvityksen tuloistaan.

–?Asiakkaan oman selvityksen lisäksi käytössämme ovat muun muassa suoraan verottajalta saatavat verotiedot, Onninen sanoo.

–?Jos näyttää, että asiakkaalta ja viranomailta saadut tiedot ovat ristiriidassa, asiaa selvitellään lisää.

Helsingin kaupungin perheoikeudellisten asioiden yksikön päällikkö Katja Niemelä toteaa elatustukilaissa olevan tarkat ja suhteellisen tiukat kriteerit vapautuksen myöntämiselle.

Jos elatusvelvollinen ei saa maksuvapautusta, eikä edelleenkään maksa kertynyttä elatusvelkaa, Kela siirtää perinnän ulosottoviraston hoidettavaksi.

Toisin kuin Kela, elatusavun perintää hoitava ulosottovirasto selvittää perinpohjaisesti myös elatusvelallisen varallisuuden.



Huhtikuusta lähtien rekisteriin päätyvät myös ne velalliset, jotka ovat olleet ulosottoperinnässä kahden vuoden aikana vähintään 18 kuukautta. Uusia pitkäkestoisesta ulosotosta kertovia luottotietomerkintöjä saa arviolta 40 000 henkilöä.
 
kelan
Suojaosuuden tarkoitus

Suojaosuuden tarkoitus on suojata velallisen elinkeinoa. Siitä johtuen palkasta ei ulosmitata lainkaan, jos se on pienempi kuin suojaosuus. Jos palkka taas ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa. Mikäli palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa. Jos palkka on suurempi kuin neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrä ulosmitataan yksi kolmasosa neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi neljä viidesosaa sen ylittävästä palkanosasta.

Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta se ei ole sitä. Hahmottaminen vaatii vain hieman laskemista. Selvennetään vielä muutamia termejä tässä.

Palkalla tarkoitetaan ulosmittauksessa nettopalkkaa tai -tuloa eli sitä määrää, mikä jää jäljelle, kun veron ennakonpidätys ja sitä vastaavat muut pidätykset on tehty.
Suojaosuus on ulosotettavalle jäävä osuus palkasta eli vuoden 2013 alusta alkaen 22,30 euro päivässä. Tähän oli mahdollista lisäosia.

Ulosottolaskin
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30286236:
Miksi muuten noita miehen velkoja ei huomioida elatusavussa?
Se ei ole sellainen velka mikä otettaisiin menona huomioon.
Opintolaina ja asuntolaina on ainoita jotka huomioidaan.
Eikä tuo ole kumpikaan noista.


Sellainen velka joka ei kelpaa Kelalle ei voi laittaa ulosottoon eli sitä ei tarvitse eikä kannata maksaa.

Mies maksaa täysmääräiset elarit sulle ja antaa velkojan nuolla näppejään.
Sittenhän tuo velka menee ulosottoon.
 
"Äläs"
Älä vaan sano että kyse on jostain autolainasta? Hankala ottaa kantaa asiaan, kun ei tiedä että mistä se miehesi on velkaa, kuinka paljon se on velkaa ja kuinka pitkään se sitä velkaa joutuu maksamaan...

Riippuen asiasta, saattaisin hyvinkin pistää elarit ulosottoon ellei mies itse suostuisi priorisoimaan elareita muiden velkojensa edelle.
 
veronmaksaja2
Voi vittu miettikää nyt kenen kanssa niitä lapsia väännätte. Kyllä siittäjän pitää omat jälkeläisensä kasvattaa ja maksaa niiden kustannukset! Ei ole yhteiskunnan homma maksaa saamattomien äijien ja ämmien äpärien elämistä.
 
YksiVain
Sähän joudut itse kohta pulaan, jos et saa elareita mistään! Kelan kautta pyörimään, isä saa sitten itse sopia kelan kanssa kuinka asiassa edetään. Ei voi mennä niin, että sinä kannat yksin rahallisen vastuun lapsistanne ja mies saa rauhassa ostella ja maksella mitä lystää. Elämä on valintoja. Itse turvaisin lasten elatuksen ja antaisin miehen itse huolehtia miten maksunsa hoitaa. Jos et laita kelan kautta pyörimään, niin saat itse murehtia joka kk paljonko saat rahaa. Kelan kautta sentään joku varmuus. Itse tein aikanaan sen ratkaisun, enkä ole katunut.
 
vierass
Voi vittu miettikää nyt kenen kanssa niitä lapsia väännätte. Kyllä siittäjän pitää omat jälkeläisensä kasvattaa ja maksaa niiden kustannukset! Ei ole yhteiskunnan homma maksaa saamattomien äijien ja ämmien äpärien elämistä.
Elämästähän aina tietääkin etukäteen että erotaan.



Ja "YksiVain, noinhan sitä toisaalta tietysti pitäisi ajatella.
Elatusmaksuthan on lapsille tarkoitettuja.
 
....
Hei ap, Minulla tulee osa elareista kelan kautta, koska ex- miehen tulojen ei ole katsottu riittävän kolmen lapsen elatukseen. Mies on ihan töissäkäyvä ollut koko ajan. Saan siis osan elatusmaksuista mieheltä, ja lopun osan sieltä kelasta. Ex-miehesi kannattaa selvittää sielä Kelassa asiaa. Ulosoton kautta en ole elareita saanut missään vaiheessa. Ja siis sovittu minimi elatusmaksu alun perinkin, meilä on exän kanssa molemmilla matalapalkkaiset työt.
 

Yhteistyössä