Kysymys osakeyhtiöstä.

vieras..
Eli siis osakeyhtiön omistaa osakkaat. Ja päätösvaltaa käyttää hallituksen jäsenet, joiden ei välttämättä tarvitse olla yhtiön osakkaita. Osakkaat saavat äänensä kuuluviin yhtiökokouksessa.
 
vieras..
Ok, eli esim. jos mä haluan poista varajäsentä tai varajäsen siis itse lähdössä pois mä tarvitsen jostain, en tiedä mistä etsiä varajäsentä?
Siis MITÄ varajäseniä?? Osakeyhtiön hallituksen varajäseniä? Jos yhtiöjärjestys sanoo, että on oltava varajäsen, niin silloin se on oltava. Tai sitten on muutettava yhtiöjärjestystä. Mutta omistajilla ei tarvitse eikä ole mitään varajäseniä.
 
"Hallitukseen on valittava yhdestä viiteen varsinaista jäsentä, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Jos hallitukseen kuuluu vähemmän kuin kolme jäsentä, hallituksessa on oltava ainakin yksi varajäsen. Mitä tässä laissa säädetään jäsenestä, sovelletaan myös varajäseneen.

Jos hallituksessa on useita jäseniä, sille on valittava puheenjohtaja. Puheenjohtajan valitsee hallitus, jos hallitusta valittaessa ei ole päätetty toisin tai yhtiöjärjestyksessä ei määrätä toisin."

Yksiselitteistä FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 21.7.2006/624

Jos sulle PRH:n virkailijat jotain sanoo niin kannattais uskoa.
 
No kun se prh virkailija myös sanoi että voin kokeilla niin että poistan kokonaan varajäsentä, en ottaa uutta tarkoitan. Pikkasen ristiritainen tieto, niin mietin vaan mitäs teen, kun ei ole hirveästi aika taas paperisotaan.
 
En ole tällä hetkellä, mutta mietin mitä teen jos ko henkilöt lähtevät hallituksesta? Eli siihen tulee muutos, niin onko mun pakko hakea uutta varajäsentä? Kun virkailija sanoi toisalta pakko ja toisalta ei, mutta ei hän ole varma menekö muutos läpi ja itsellä ei ole siihen hirveästi aika kun toiminta alkaa aivan jo pian niin pakko monet paperit nyt senkin suhteen tehdä oikein.
 
Siis kun se varajäsen on (siis kun vain yksi ihminen omistaa yrityksen ja on yksinään päättävä asioista) oltava siksi, että jos se yksinäinen omistaja ottaa ja kuolee.

Kuka muutoin silloin päättää asioista ellei ole varajäsentä?

Siihen voi valita vaikka äitinsä. Eikä varajäsenellä ole mitään tehtävää niin kauan kuin omistaja on täysissä sielunvoimissa ja hengissä.
 
sillä varajäsenellä on vastuuta vaan niistä päätöksistä joita se on pöytäkirjojen mukaan ollut mukana tekemässä
Näin. Eli varajäsen ei välttämättä osallistu yhtään mihinkään koko osakeyhtiön olemassaolon aikana, jos omistaja pysyy toimintakykyisenä.

Kunhan mä tästä saan aikaiseksi ja voin muuttaa yritykseni osakeyhtiöksi, tulee varajäseneksi joko äitini tai veljeni. Ellei sitten suunnitelmat muutu ja tule muitakin osakkaita.
 

Yhteistyössä