Voiko työnantaja pyytää todistusta siitä, että käy lääkärissä?

  • Viestiketjun aloittaja "jaana"
  • Ensimmäinen viesti
"Suviliina"
Voi pyytää todistusta käynnistä, itse olen työn puolesta kirjoitellut useampia todistuksia oppilaitoksille ja työnantajille, että hlö on ollut vastaanotolla esim. 20.10.2014 klo 12-12.45. Ei niihin syytä tai diagnoosia laiteta, jos ei ole sairauslomasta kyse.
 
vvvvieras
Työajalla saa käydä työterveydessä, ainakin lakisääteisessä, sairaanhoidolliseen lienee omat pelisääntönsä joka paikassa.

Käsittääkseni pitkäaikaissairauden seurannassa saa käydä myös työajalla (tyyliin diabeetikon poliklinikkaseurantakäynnit).
 
gby
"Lähtökohtana on, että työstä saa olla poissa vain, jos siitä on sopinut työnantajan kanssa. Tämä pätee myös lääkärissäkäynteihin. Poissaolo on lain mukaan palkatonta, eikä poissaolo kerrytä esimerkiksi vuosilomaa.

Työsopimuslain mukaan työntekijällä on oikeus käydä vain synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa ilman ansionmenetystä, jos tutkimuksia ei voi tehdä työajan ulkopuolella.

Koska käytäntö vaihtelee aloittain, kannattaa selvittää oman työehtosopimuksen sisältö.

On myös syytä selvittää luottamusmieheltä tai palkanlaskijalta työpaikalla noudatettu käytäntö. On nimittäin mahdollista, että työnantaja on noudattanut lakia ja työehtosopimusta parempaa käytäntöä." http://www.hs.fi/tyoelama/a1337395817121
 
"vvvv"
#29, koska työnantaja päästää Ap:n hyvää hyvyyttään lääkäriin, nii on kyllä ihan oikeus pyytää tuomaan todiste käynnistä.
Töissä kuuluu olla silloin kun on työaika, mun käsittääkseni tässä ei edes erotella mitään pitkäaikaissairauksia, lapsen syöpähoitoja tai mitää muutakaan. En tosin ole käynyt yhtäkään työoikeudenkurssia.
Tämähän tulee monelle yllätyksenä, kun työnantaja ei hyväksykään äitiysneuvolassa hyppäämistä keskellä päivää.
 
"piipi"
Raskauteen liittyvät pakolliset käynnit olen saanut hoitaa työajalla. Esim. Ultraus, joka vie lähes työpäivän matkojen takia. Ei maaseudulla mitään päivystyksiä tai yksityisiä ole. Normilääkäriin on vaan työajalla mentävä, myös hammaslääkäriin ja se on työajalla ok...
 

Yhteistyössä