Miten ihmisillä on varaa elää niin leveästi? Teidän mielestänne ihan tavisperheellä on muka varaa kaikkeen.

  • Viestiketjun aloittaja "Tavis"
  • Ensimmäinen viesti
"Mymy"
[QUOTE="Mymy";30385656]Me muutettiin hometaloon. Taloa ei voi korjata. Säästöt meni siihen, kun muutettiin vuokralle - vauva meni tosi huonoon kuntoon homeesta, joten jouduttiin hävittämään myös irtaimisto posliini- ja metalliastioita lukuunottamatta. Seuras vääntöä talon myyjän kanssa ja lainan maksua samalla, kun hometalo piti pitää stabiilissa kunnossa jatkuvalla lämmittämisellä ja se väliaikasen asunnon vuokrakin piti maksaa. Ynnä runsaat lääkkeet nuorimmaiselle. Mielenterveyspoli onneksi on aikalailla ilmasta psykiatria lukuunottamatta ja lääkkeet halpoja.

Koko tarina on niin pitkä, ettei oikein voi tähän kertoilla, enkä haluakaan, ettei mene liian tunnistettavaksi. Tuota voisi verrata tulipaloon, paitsi ettei mikään vakuutus korvaa ja sen päälle tulee homeesta johtuvat sairaudet. Ja se käräjöinti.[/QUOTE]

Unohdin aivan! Kyllä meille jäi tietysti auto ja polkupyörät. Ja lisäksi minun hääpuku, se ei ollut koskaan talossa.
 
"jepp"
Meillä sama perhekoko ja samat tulot, mutta lainaa alun perin puolet tuosta. Yksi vanha velaton auto. On varaa matkustaa ulkomailla pari kertaa vuodessa ja ostaa itselle vaatteita ja käydä kampaajalla. Pari kertaa kuussa syödään ravintolassa. Meilläkin oli ennen kaksi autoa ja luultiin ettei pärjätä ilman, mutta hyvin on pärjätty vaikkei ole julkisiakaan. Auton pitäminen on tosi kallista.
 
mmmm.sh
Minulla jäi sama tässä kuussa lisineen. Sh:lla on paska tilanne, kun "isompi" palkka on käytännössä enempi veroa valtiolle.. Näissä palkoiss ei ole mitään järkeä että tiena nettona saman verran. Sh kävi koulua lukion jälkeen kolme vuotta tai yli, mä kävin peruskoulun jälkeen työkkärin koulutuksen vuosi ja 10kk..
Peruspalkka riippuu siitäkin missä on töissä. Meillä sh:lla on 300e isompi peruspalkka kuin lh:lla.
 
tosi on
[QUOTE="Tavis";30385466]Meillä on kaksi lasta. 8-vuotias ja 3-vuotias. Olemme vuosi sitten muuttanut uuteen omakotitaloon, joka on hyvin pitkälti ihan perustalo. Toki kaikki uudet talot ovat omalla tapaa yleensä hienoja. Verhoja, mattoja, lamppuja, sisustusesineitä jne hankimme uuteen kotiimme ihan uutena, mutta pääasiassa tavarat ovat edellisestä kodistamme. Uutena ostin lapsille joitain kalusteita Ikeasta ja vierashuoneeseen sohvan sotkasta ja ainoana kalliimpana hankintana ison astiakaapin teetettynä. Ei todellakaan olisi ollut varaa hankkia enää yhtään mitään muuta.

Meillä on kaksi autoa. Toinen -09 vuoden farmari ja oma ikivanha kauppakassi levisi juuri alle, joten on pakko ostaa uusi auto. Uuteen autoon joudun ottamaan lainaa ja tarkoituksena on ostaa joku noin kolmen tonnin auto.

Kesällä käydään lasten kanssa yleensä jossain huvipuistossa ja eläintarhassa ja sitten tehdään joku muu pieni reissu, kuten viikonloppu tuttavien mökillä. Kesäteatterissa käydään yleensä myös. Ei todellakaan olisi varaa yhtään mihinkään muuhun.

Tupakkaa ja alkoholia ei meidän perheessä käytä kukaan ja vanhemmat eivät harrasta mitään, mitä maksaa. Tyttö harrastaa lentistä ja kuoroa ja näihin menee vuodessa noin 350e. Nyt on jo todella tiukkaa ja ihan hirvittää jo, kun toinenkin lapsi alkaa harrastamaan, että miten rahat riittää. Poikien harrastukset kun usein on vielä kalliimpia.

Vaatteita ei ole varaa ostaa uutena muualta, kuin hennesiltä ja kirpparilta. Joskus ostan lapsille alennusmyynneistä ns. Merkkivaatteita ja kengät ostan yleensä laadukkaat. Pleikkari saatiin ilmaiseksi mun siskon mieheltä, koska hän osti itselleen uuden. Tyttö haluaisi meille iPadin, mutta nyt ei ole ylimääräistä sellaiseen.

Joulua ja synttäreitä juhlitaan ja niihin panostetaan. Mutta kunnon joulu vaatii meiltä kyllä kituuttamista tammikuussa.

Monipuoliseen ruokaan on varaa ja pahan päivän tilillä meillä on säästössä noin 5000e ja käyttötileillä yhteensä ehkä tonni. Lapsilla on kummallakin muutama satanen.

Meidän on pakko uusia pian pesukone ja miehen on pakko saada uudet silmälasit, joten niihin menee taas vähän enemmän rahaa. Sen verran halusin itseäni hemmotella, että ostin uudet pikkujouluvaatteet vero modasta ja uudet Adidaksen juoksukengät.

Lapset saavat kerran kuussa ostaa kaupasta jotain kivaa ja karkkia saa viikonloppuisin. Mä ostan joskus jotain sisustustavaroita. Mies ei oikeastaan koskaan tuhlaa itseensä yhtään.

Tuntuu, että koko ajan on tiukkaa ja vaikka yrittää tinkiä välillä kaikesta, niin silti menee rahat meinaavat loppua. Asuntolainaa on jäljellä 24 vuotta....

Ollaan ihan tavallissa vakituisissa töissä.

Ihmettelen siis, miten niin monilla perheillä on varaa esim. Sisustaa uusi talo lähes kokonaan uusilla ja kalliilla kalusteilla, varaa matkustella, varaa ostaa merkkilaukkuja, varaa harrastaa, varaa ostaas vaatteet uusina, käydä ulkona ja pyyhkäistä taksilla kotiin, lapsilla on hienot kännykät, tablettikoneet jne. Äidit käyvät kasvohoidossa ja käyttävät ripsienpidennyksiä... Joo varmasti joku aina elää velkahelvetissä, mutta en usko, että todellakaan kaikki.

Meillä siis ei riitä moiseen luksukseen rahat millään.. Ei edes lähelle. Miehen nettopalkka 2300 ja mulla 1600e. Sairaanhoitaja olen siis itse ja mies datanomi ja tekniikan parissa töissä.[/QUOTE]

Lue tuo tekstisi niin ymmärrät! Teil on säästöjä 5000 ja silti otat lainaa 3000 autoon?! Mitä järkee?
Vähennä tuota ostelua. Sisustus juttuja ja vaatteita ym. satsaa kerralla sama raha siihen mitä haluat.
Sama matkojen kanssa yks kunnon reissu ja noi pienet ja kalliit teatteri ja kylpyläreissut vähemmälle.
Jokaisen rahat riittää niihin tärkeimpiin asioihin. Joku tosiaan laittaa viimeiset pennoset merkkilaukkuun ja ripsiin, mutta syö kaurapuuroa.
 
5555555
"Meillä on kaksi lasta. 8-vuotias ja 3-vuotias. Olemme vuosi sitten muuttanut uuteen omakotitaloon, joka on hyvin pitkälti ihan perustalo. Toki kaikki uudet talot ovat omalla tapaa yleensä hienoja. Verhoja, mattoja, lamppuja, sisustusesineitä jne hankimme uuteen kotiimme ihan uutena, mutta pääasiassa tavarat ovat edellisestä kodistamme. Uutena ostin lapsille joitain kalusteita Ikeasta ja vierashuoneeseen sohvan sotkasta ja ainoana kalliimpana hankintana ison astiakaapin teetettynä. Ei todellakaan olisi ollut varaa hankkia enää yhtään mitään muuta."

No miksi ne sisustusjututkin pitää ostaa uusina? Pikkurahalla, voi ostaa kirppiksiltä, hakea roskalavoilta, facebookin annetaan-ryhmistä, sitten vaikka tuunaa uutta. Fiksu osaa sisustaa käytetyillä, ja tuunatuilla, oman näköisen ja jopa kalliinkin näköisen kodin.

"Meillä on kaksi autoa. Toinen -09 vuoden farmari ja oma ikivanha kauppakassi levisi juuri alle, joten on pakko ostaa uusi auto. Uuteen autoon joudun ottamaan lainaa ja tarkoituksena on ostaa joku noin kolmen tonnin auto."

Minä vaihtaisin tuon 09 farmarin johonkin vähän vanhempaan. Siitäkin saisi jo rahaa ja vaikka 04-07 vuosienkin mallit käy ja paljon halvempia jo. Ja miksi pakko ostaa juuri kolmen tunnin auto? Jos halvempi ja vanhempikin auto välttää niin vähän yli tonnilla saa jo.

"Vaatteita ei ole varaa ostaa uutena muualta, kuin hennesiltä ja kirpparilta. Joskus ostan lapsille alennusmyynneistä ns. Merkkivaatteita ja kengät ostan yleensä laadukkaat. Pleikkari saatiin ilmaiseksi mun siskon mieheltä, koska hän osti itselleen uuden. Tyttö haluaisi meille iPadin, mutta nyt ei ole ylimääräistä sellaiseen."

Roskalava-ryhmistäkin saa, vaatteita ILMAISEKSI, hyväkuntoisia. Sieltä minäkin hommaan, itselle ja lapsille, ja kukaan ei tod tiedä etteivät ole itse kaupasta ostettu. Ystävätkin kyselee mistä olen saanut niin hienoja vaatteita! Ja miksi just iPad? ipadissa maksaa enimmäkseen se merkki. Hyvän tabletin saa jo parillasadalla esim. Lenovon tabletit huippulaatua.

"Meidän on pakko uusia pian pesukone ja miehen on pakko saada uudet silmälasit, joten niihin menee taas vähän enemmän rahaa. Sen verran halusin itseäni hemmotella, että ostin uudet pikkujouluvaatteet vero modasta ja uudet Adidaksen juoksukengät."

Onko pakko ostaa uusi pesukone, eikö käytetty käy? SIlmälasejakin saa tarjouksesta ja osamaksuilla..

"Ihmettelen siis, miten niin monilla perheillä on varaa esim. Sisustaa uusi talo lähes kokonaan uusilla ja kalliilla kalusteilla, varaa matkustella, varaa ostaa merkkilaukkuja, varaa harrastaa, varaa ostaas vaatteet uusina, käydä ulkona ja pyyhkäistä taksilla kotiin, lapsilla on hienot kännykät, tablettikoneet jne. Äidit käyvät kasvohoidossa ja käyttävät ripsienpidennyksiä... Joo varmasti joku aina elää velkahelvetissä, mutta en usko, että todellakaan kaikki."

No katsoppas. Kun matkustella voi sillä tavalla, että lentää halpalennoilla (muutaman kympin maksaa lentolippu, minä menin Skotlantiin, meno-paluu lennot 40e yhteensä!!!!), yöpyy hostelleissa (10e yö, oma yksityinen huone, oli laadukas paikka vieläpä!), ja itse suunnittelee ohjelmaa esim. netin avulla. Eikä mene jonnekin valmis-kiertue turistirysä matkoille missä oppaan perässä kuljetaan ja kaikesta maksetaan maltaita.
Sisustaa voi kalliin näköisesti, myös kierrätystavaroilla. Merkkilaukkuja voi ostaa niitäkin käytettyinä..
 
Jotkut on tosi hyviä säästämisessä. Ja sijoittamisessa. He kierrättää, myy tavaroita eteenpäin ja ostaa sijoitusasuntoja. Esimerkkinä oma äitini, AMK:n opinto-ohjaaja, tienaa reilu 4000e, mutta on pian asuntovelaton ja kaksi sijoitusasuntoa, auto ja varaa ulkomaanmatkoihin kahdesti vuodessa. Ostelee mulle vaatteita ja maksaa laskuni vapaaehtoisesti, varmasti jos lapsen tekisin niin hän rahallisesti panostaisi siihen yhtä lailla mitä minä. Se ei ole ne tulot vaan ne menot! Pitää osata käyttää rahansa järkevästi ja säästää oikeassa kohdin.
 
köyhä ja kipeä
Omakotitalo on usein kallis asuttava. Lisäksi omakotitaloasuminen edellyttää usein autoa tai kahta, jota ei välttämättä tarvitse kerrostalossa hyvien liikenne yhteyksien päässä. Oletteko ajatelleet, että yksi auto vie ihmiseltä keskimäärin kuukauden palkan vuodessa + bensat päälle.

Ja aika pienet tulot teillä. Teet ilmeisesti päivätyötä, kun sinulla on sh:n koulutuksella noin pienet tulot. Saisit varmasti helposti keikkahommia, jolla voisit saada vähän ylimääräistä.
 
"hmm"
Kannattaa pitää muutama kk kirjaa tuloista ja menoista ja katsoa että mihin sitä rahaa oikeasti kuluu. Meillä rahaa kului älyttömät summat ruokakauppaan, 800 e, vaikka tuntui että ei sitä ruokaan nyt kauheasti mene...
 
kjjk
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä ja kipeä;30385770:
Omakotitalo on usein kallis asuttava. Lisäksi omakotitaloasuminen edellyttää usein autoa tai kahta, jota ei välttämättä tarvitse kerrostalossa hyvien liikenne yhteyksien päässä. Oletteko ajatelleet, että yksi auto vie ihmiseltä keskimäärin kuukauden palkan vuodessa + bensat päälle.

Ja aika pienet tulot teillä. Teet ilmeisesti päivätyötä, kun sinulla on sh:n koulutuksella noin pienet tulot. Saisit varmasti helposti keikkahommia, jolla voisit saada vähän ylimääräistä.
Ei tossa ole mitään merkitstä asumismuodon kalleudella. Ap,n porukka vaan tuhlaa rahansa.. Todennäköisesti lopputulos olisi sama vaikka asuisivat 500€/kk kaksiossa.
 
viera.s
Ihmeellisen pienet säästöt teillä on ollut rakennusprojektiin ryhtyessänne. Olette ilmeisesti vaan tottuneet tuhlaamaan kaiken mikä tulee. Sanot, että monipuoliseen ruokaan on varaa. Tarkoittaako tämä sitä, että ostatte ruokakaupasta juuri sitä mitä mieli tekee, katsomatta lainkaan hintoja? Mainitsit lääkärimaksut, käytättekö yksityisiä lääkäriasemia? Lasten sairauskuluvakuutukset on myös yksi iso ja turha rahareikä monessa perheessä.

Kukaan tavis ei saa kaikkea mahdollista. Pitää miettiä, mitä oikeasti haluaa ja sijoittaa siihen. Mekin olemme sijoittamassa uuteen taloon, paljon enemmänkin kuin te (lainaa ei kuitenkaan tule olemaan enempää, meillä vaan oli paljon enemmän säästöjä). Mutta ruokakauppaan ei tuhlata ylimääräistä, hyödymmämme tarjoukset ja teemme itse peruskotiruokaa. Lääkärikuluja ei ole lainkaan, vaatteita ostetaan vain tarpeeseen, ei huvin vuoksi. Meillä on vain "pakolliset" vakuutukset, eli koti- ja autovakuutus, jotka nekin on kilpailutettu ja siten säästetty satasia. Mistään en koe joutuvani tinkimään, nuo asiat joista säästetään ei vain ole minulle tärkeitä.
 
"xxx"
Miksi auto piti ostaa velaksi jos tileillä on 5000 e hätävaraa?

Me ostettiin 15 v vanha okt. Käytännössä monet luulee taloa uudeksi, mutta hinta oli ainakin 100000e halvempi kuin uudessa. Sijainti katsottiin sellainen, että yksi auto riittää.
 
lklfg
Enpä tiiä... meillä on nettotulot olleet tähän asti 1300 + 1400 euroa/kk. Aika pienellä on menty siis. Meillä on parisen tonnia säästöjä ja reilu tonni vararahastoa tällä hetkellä ja koko ajan säästetään lisää. Vararahasto ei mitenkään reippaasti kartu, koska sieltä otetaan säännöllisesti rahaa lasten harrastuksiin, silmälaseihin, auton korjauksiin jne. Säästöihin ei jouduta onneksi koskemaan. Välillä mietin, että eläisikö sitä vieläkin pihimmin, että jäisi säästöön enemmän esim. matkustelua varten. Mutta toisaalta, minä syön mieluummin vähän parempaa ruokaa joka päivä ja ostan luonnonkosmetiikkaa kuin käyn kerran vuodessa reissussa.
 
....
[QUOTE="Tavis";30385466]
Meillä siis ei riitä moiseen luksukseen rahat millään.. Ei edes lähelle. Miehen nettopalkka 2300 ja mulla 1600e. Sairaanhoitaja olen siis itse ja mies datanomi ja tekniikan parissa töissä.[/QUOTE]

Ehkä se on niin että ne muut tavisperheet vain tienaavat enemmän. Etenkin tuo sinun palkka kuulostaa aivan älyttömän pieneltä :O
Tai sitten niillä muilla perheillä on varakkaat isovanhemmat jotka ovat ottaneet elämäntehtäväkseen auttaa ja paapoa lapsiaan ja lapsenlapsiaan.
 
kjkj
Okt. asumiskulut 1000€
Autot x 2 = 400€
Ruoka 600€
Vakuutukset 100€
Ylimääräiset ostot 200€
vaatteet 100€
elektroniikka 100€
Vene 200€
Kesämökki 400€
Kesämökin muut kulut 400€
Moottorikelkka 200€

Laskeppas huvikseen niin noihin menisi 3700€/kk eli vielä teidönkin tuloilla jäisi 4000€ vuodessa säästöön.
 
Mikä ihme on "kunnon joulu"?

Ja onhan sinulla varaa ostella juoksukengät Adidakselta ja ostella sisustusjuttuja ja ja ja... vai onko? Kaikki ei asu uusissa taloissa. Kaikki ei ostele koko ajan jotain. Kaikki ei saa sukulaisilta apua mutta silti on varaa matkustaa ja vaikka remontoida kuten meillä. Mistä johtuu? Taidosta käyttää rahaa.
 
Mikä ihme on "kunnon joulu"?

Ja onhan sinulla varaa ostella juoksukengät Adidakselta ja ostella sisustusjuttuja ja ja ja... vai onko? Kaikki ei asu uusissa taloissa. Kaikki ei ostele koko ajan jotain. Kaikki ei saa sukulaisilta apua mutta silti on varaa matkustaa ja vaikka remontoida kuten meillä. Mistä johtuu? Taidosta käyttää rahaa.
No näinpä! Taidosta käyttää rahaa, jotkut ihan "harrastavat" hintojen vertailua ja kierrättämistä. Jälleenkin äitini tulee mieleen:D Pelkkä opettaja, mutta koska on aina venyttänyt penniä mielellään (siis oikeasti mielellään:eek:) niin ei tarvitse luopua mistään. Shoppailee alunnusmyynneistä seuraavan vuoden joululahjat jemmaan, myy/ostaa huutonetissä, ei laita rahaa kalliisiin kosmetiikkoihin/shamppoisiin koska edulliset on yhtä hyviä ja niin eespäin. Ehkä tärkeimpänä sijoitusasunnot, mutta niitäkään ei olisi ilman tuota kiinnostusta käyttää rahaa viisaasti, ja säästää aina kun voi. Valintoja, jokapäiväisessä elämässä!
 
Viimeksi muokattu:
"..."
Miksi ottaa lisää velkaa 3000 euron autoon jos tilillä makaa jo valmiina 5000 euroa? Entä miksi kaiken pitäisi olla uutta? Miksei käytetty käy? Entä miksi juoksukengät pitää olla juuri Adidaksen ja tabletti iPad? Entä miksi ulkomaanmatkoista ei kelpaa vaikkapa halpalentoyhtiö (jotkin edestakaiset lennot ovat jopa halvempia kuin yksi huvipuistoranneke)?
Mielestäni tämä kuulostaa vain siltä, että rahankäyttö on melko holtitonta eikä ymmärretä mihin ja missä kannattaa sijoittaa tai missä voi säästää. Tai sitten ei ymmärretä, että on halvempiakin vaihtoehtoja olemassa. Hotellin ei tarvitse olla välttämättä Four Seasons tai Hilton, hostellitkin ovat hyvä vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"Kaisa"
Teillä hyvin pienet tulot, mutta kallis talo. Miksi? Itsehän olette valinneet asumismuotonne.
Meillä noin kaksi kertaa suuremmat tulot, vain yksi auto, kallis erillistalo pääkaupunkiseudulla (4 henkeä 120 neliötä) eikä pakkomiellettä näyttää varallisuuttaan kenellekään.
Eli voisiko sen liian kalliin talon myydä ja ostaa edullisemman asunnon? Tai miettiä muuten mihin haluaa rahansa käyttää.
 
Joopa joo
Jos yhteistulot on 4000€ ja ei jumalauta säästöön jää tyyliin mitään niin jossain on menty pahasti vikaan,.
Olen ollut itse samassa tilanteessa JA silloin auttoi se että rupesi miettimään asioita, mulla meni varmaan 1000€ silloin kauppaankin ylimääräistä.

4000 näppiin mahdollistaa jo varsin hyvän elintason.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ei ne suuret tulot...
3900 €/kk nettotuloilla 2 aikuista, 2 lasta, 2 autoa ja 230 000 € asuntolainaa. Ei mikään ihme, jos ei ole varaa matkustella, ostella merkkivaatteita eikä sisustaa laadukkailla kalusteilla.
 
Jaaaa
No jos tulot ovat melkein viisikymmentä tonttua vuodessa ja silti ei jää säästöön sen vertaa, että kaikki pitää ostella velaksi niin rahan- ja elämänhallinta on melko hukassa...
 
travelli
Meillä tulot yhteensä nettona n. 4000 euroa sis. lapsilisät. Asumismuotona vanha omakotitalo kivenheiton päässä pikkukaupungin keskustasta 50 km Helsingistä. Meillä ei mielestämme ole pulaa mistään. Tykkään arjen sniiduilusta, mutta tarpeeseen on aina varaa ostaa mitä tarvitaan. Suosin kirppareita ja tarjouksia. Sisustukseen emme panosta vaan omaa tyyliä ennemminkin huvikumpu-style. Kaikki sopii kaiken kanssa. :p. Lainaa yht. 180 000 euroa. Lapsia on kaksi ja heiltäkään ei evätä harrastuksia yms. Yksi asia ylitse muiden meille on matkustus, johon käytämme liikenevän rahan. Tänä vuonna yksittäisillä matkoilla oltu Espanjassa, Kreetalla, Virossa, Ranskassa, Tanskassa, Sveitsissä ja Italiassa. Kyse on nimenomaan valinnoista.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"lähettäjä"
me ei polteta tupakkaa eikä juoda kaljaa eikä käydä baareissa. sitten ne rahat säästyy ja syödään terveellisesti keittoja yms. ei paljon herkkuja tehdään ruoka itse. kaksi autoa, oma velaton talo ja k-seudulla asutaan. ja sit viel onnellisuus tekee rikkaaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
joooooo
Asutaan ahtaasti 70-luvun kerrostalolähiössä. Kuulostaa ankealta, mutta ei se sitä ole. Meillä tää on pakko tilanne. Asuntolainaa on.
Meille luksusauto on auto joka maksoi kaksi vuotta sitten 3000€.
Syömme punasen päivän ruokaa, maanantaisin tiedän kaupan josta saa puoleen hintaan. Niitä syödään alkuviikko ja torstaisin haetaan lidlistä tarjoukset.
Elämme oikeasti liki toimeetulotuen rajalla, mutta siitä huolimatta kerran vuoteen ulkomaanmatkalle mennään.
 
no hehheh
Jotkut on tosi hyviä säästämisessä. Ja sijoittamisessa. He kierrättää, myy tavaroita eteenpäin ja ostaa sijoitusasuntoja. Esimerkkinä oma äitini, AMK:n opinto-ohjaaja, tienaa reilu 4000e, mutta on pian asuntovelaton ja kaksi sijoitusasuntoa, auto ja varaa ulkomaanmatkoihin kahdesti vuodessa. Ostelee mulle vaatteita ja maksaa laskuni vapaaehtoisesti, varmasti jos lapsen tekisin niin hän rahallisesti panostaisi siihen yhtä lailla mitä minä. Se ei ole ne tulot vaan ne menot! Pitää osata käyttää rahansa järkevästi ja säästää oikeassa kohdin.
Onko sulla oikeasti varaa neuvos? Kun itselläsi ei ollut varaa edes taksiin...
 

Yhteistyössä