Ope ei pyyhkinyt pyllyä

  • Viestiketjun aloittaja vihainen äiti
  • Ensimmäinen viesti
vihaisempi lukija
Alkuperäinen kirjoittaja Vihainen äiti;30465524:
Siis kuinka iso asia voi olla muka lapsen pyllyn pyyhkiminen??! Kyllä on puhuttu asiasta kotona ja harjoiteltu mutta edetään pikku askelin ja nyt tuli iso takapakki. Lapsi kokee tämän vaikeaksi ja on pelännyt että osuu kädellä kakkaan tai pissaan
Kasvatuksessa vika jos ei osaa pyyhkiä, se ei ole lapsen vika ja opettajan velvollisuus ei ole pyyhkiä kenenkään takapuolia, vika on sinussa, et osaa kasvattaa lapsia oikein. Opeta lapsi pyyhkimään ja asia on loppuun käsitelty.
 
"neiti näpsä"
Ei saatana :D se on kuule vihainen äiti notkistettava omat sormet ja alkaa soittaa pianoa!! Pääset pyyhimään siinä ukkonooan lomassa kaikkien Diiva-Djanellejen ja Kammo-Ulostèènien perseet. Ihan erityisluvalla....
 
prov.
Mä en pääse ihan hetkeen eroon tuosta mielikuvasta, mitä tuo puhelu aiheutti.

Oikein tuohtunut äiti-ihminen soittaa siitä, ettei pianon soiton opettaja pyyhkinyt "ison" lapsen pyllyä!.
Itse varmaan tuona rehtorina en ihan heti edes uskoisi, että soittaja olisi tosissaan.
Erityisesti kun vaikuttaa, että koko opettaja ei tiedä lapsen "erityisyydestä", joka sekin tuntuu olevan lähinnä jokin "hemmoteltu".
Jos lapsi voi kulkea itse tunneille, opetella ja oppia pianonsoittoa. Niin miksi herranenaika se pyllyn pyyhkiminen on niin kauhea kynnyskysymys. 7 vuotias on vielä pieni joo, mutta ei niin pieni, etteikö edes "hätätilanteessa" voisi sitä pyllyä nyt sen verran kaapasta paperilla, etteikö selviäisi yhdestä vessakäynnistä.
Kotonahan voi kyllä pyyhkiä lapsen pyllyn vaikka täysikäsyyteen asti, mutta älä nyt oleta, että myös muualla kaikki on ehdoitta valmiit tulemaan pyllyä pyyhkimään.
On suorastaan välinpitämättömyyttä olla opettamatta tuollaista asiaa lapselle, ja antaa tuollaisen "pissakakka-kammon" jatkua ja vahvistaa sitä kannustamatta kunnolla vain ottamaan paperin käteen ja pyyhkäseen. Mitään rakettitiedettä se ei kuitenkaan ole, ja käsienpesuallas on käytännössä aina vessan lähettyvillä.
Mutta edelleenkin, tämä on provo. Jos ei olisi niin uskoni ihmisiin musertuisi.
 
vierass
Kyllä vika on äidissä eikä opessa. Jos lapsesi tarvitsee apua vessa-asioissa, mene vaikka mukaan soittotunneille koska opettajan tehtäviin vessakäynnit ei kuulu.
Tuskin kukaan haluaa että kakkaa on käsissä mutta jos on niin sitten ne pestään. Ei mikään syy ulkoistaa hommaa noin isolta lapselta ulkopuoliselle. Anna vaikka puhdistuspyyhkeitä tm lapselle mukaan jos ei paperilla uskalla pyyhkiä tai ei siinä onnistu. Miten muuten lapsesi vatsa toimii jos tavaraa housuihin asti päätyi pyyhkimisestä huolimatta?
 
semmosta se on
Hankalaan väliin on ap asettanut itsensä ja lapsensa.

Meidän konsalla (siis missä molemmat lapseni ovat käyneet ja toinen nyt toimii opena) on kautta aikojen ollut niin, että jos lapsi on niin pieni tai muuten apua tarvitseva, että tarvitsee tällaisissa asioissa erityistä apua ehkä soittotunnin aikana, on saattaja odottelemassa oven takana, tai vähintään puhelimella hälytettävissä paikalle.

Eli jos ei lapsi osaa persettään pyyhkiä, on äidin tai isän istuttava kiltisti oven takana väijyssä. Sama juttu jos lapsi saa raivareita, epilepsiakohtauksia, kusee housuihinsa tai muuta. Eipä tuossa sen kummempaa.
 
zcc
Vihainen äiti: sinun on mentävä lapsesi kanssa paikkoihin, jossa hän voi tarvita wc-apua.
Meillä jo eskarissa kertottiin hyvin vahvalla viestillä että lapsen on pärjättävä wc:ssä. Ja ensimmäisessä vanhepainillassa ekalla painotettiin että opettaja ei ole lastenhoitaja. Ei edes vahdi että kaikki pukeutuvat kunnolla ulosmennessään.
Kyllä sun nyt vain on nieltävä tämä asia. Joko menet mukasn tai opetat/vaadit lapsen pyyhkimään itse.
 
ööhhh
Itse olen sen verran bakteerikammoinen, etten koske toisen ihmisen ulosteeseen. Opettaja ei ole pyllynpyyhkijä, eikä äiti-ihminen voi olettaa että muut pyyhkisivät hänen lapsensa pyllyn.
 
"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30465457:
Kertokaa mielipiteitä mitä teen! Lapsi, ekaluokkalainen erityislapsi oli koulun ja ip-kerhon jälkeen mennyt suoraan pianotunnille. Kesken pianotunnin oli tullut kakkahätä ja lapsi ei vielä itse ihan selviä vessassa, Piano-ope oli saattanut vessaan lapsen pyytäessä mutta ei ollut suostunut tulemaan pyyhkimään pyllyä!!! Koulussa ne kerrat kun kakkahätä on tullut tämä on mennyt ongelmitta. Ope tai avustaja on tullut auttamaan.
Mikäli lapsi tarvitsee avustjaan koulussa, niin ehkä hän tarvitsisi sen myös ip-kerhossa ja pianotunnilla?

Pianonsoitonope ei ole lastentarhanopettaja, eikä mikään hoitaja, joten pianonsoitonope voi olla vaikka 50v mies, jolla ei ole mitään kokemusta lapsista, vaan pelkästä musiikista ja pedagogiigasta. Monet aikuiset eivät ymmärrä, että lapsi ei selviä vessassa.

Oliko siellä pianotunnilla muitakin lapsia? Olisiko opettajan pitänyt jättää heidät yksin kesken tunnin?
 
jokumuu
En itse todellakaan tuollaisessa tilanteessa mielellään ekaluokkalaisen pyllyä pyyhkisi. Toki sen pakon edessä tekisin, mutta ei todellakaan kuulu pianonopettajan työnkuvaan!! Itse olen toiminut henkilökohtaisena avustajana ja opiskelen hoitoalaa. Kyseisissä töissä pyllyjenpyyhintä ei ole ongelma. Ja minulla on myös itselläni lapsi.

Jos lapsi ei kykene itsenäisesti käymään vessassa, niin tuollaisista asioista pitää olla tieto harrastuksissa joihin lapsi jää yksin. Kuitenkin tuon ikäisen oletetaan jos osaavan pyllynpyyhintä ihan itse. Joko vanhempi odottaa luokan ulkopuolella soittotunnin tai on erikseen opettajan kanssa sovittu menettelyt. Ei voi todellakaan odottaa että soitonopettaja olisi valmis kenenkään pyllyjä pyyhkimään!
 
pyyhkimääääään
En pyyhkisi minäkään ton ikäisen oppilaan pyllyä,kun en pyyhi siskon lapsenkaan (se kyllä sen osaa tehdä itsekkin) mutta mikäli ei osaisi,niin saisi olla pylly likaisena täällä! Hertsyykkeri SEITSEMÄN VUOTIAS!!! Opettaja teki ihan oikein,samoin rehtori! Meneppä nykypäivänä koskemaan toiseen,niin olet hyväksikäyttäjä alta aika yksikön!!!!!!!!! Äiti vain opettaa miten se pylly saadaan puhtaaksi ja miten kädet pestään saippualla sen jälkeen :)
 
vierass
[QUOTE="nainen";30467892]Mikäli lapsi tarvitsee avustjaan koulussa, niin ehkä hän tarvitsisi sen myös ip-kerhossa ja pianotunnilla?

[/QUOTE]
Tuskin on lapsen henkilökohtainen avustaja vaan on koko luokan avustaja. Meidän lapsen erityisluokalla oli ekalla kaksi avustajaa erityisopettajan lisäksi, myöhemmin sitten enää yksi. Kenelläkään ei ole henkilökohtaista avustajaa, niitä on enintään liikuntakyvyttömillä tai muuten tosi hankalilla tapauksilla. Yksin pianotunneille selviävä tuskin täyttää noita henkilökohtaisen avustajan kriteerejä.
 
surullista
Opelle pikkujuttu jos on normaali aikuinen- miksi ei voinut tehdä? Lapselle isojuttu, voi muistaa häpeän loppuikänsä :( Vaikka reksi sanoikin että ei kuulunut tehtäviin kysyitkö ap - tai olisit kysynyt - eikö oppilaitoksen ideologiaan kuulu tehdä "piirun verran paremmin" työ ? Että voi tehdä välillä vähän extraa joskus , tässäkään ei ollut mistään isosta jutusta kyse.
 
"hula"
Ymmärrän molemmat kannat. On varmasti kamalaa, että lapsi joutui kokemaan tästä häpeää ja on nyt surkeana. Hän saattaa muistaa tämän lopun elämäänsä, kun koki tilanteen turvattomana, kun ei saanut apua vaikka tarvitsi.

Ymmärrän myös soitto-opettajaa. Yllätyn monesti siitä, miten henkilökunta ei välttämättä edes tiedä, että kyseessä on erityislapsi. Jos haluaa välttää vaikeita tilanteita, niin kannattaa ihmeessä keskustella opettajan kanssa erikseen ja vinkata mitä voi tulla eteen. Opettajan ei kuitenkaan tarvitse suostua kaikkeen. Ainakin peruskoulussa eri sukupuolinen opettaja ei saa mennä lasten pukuhuoneeseen eikä vessaan, paitsi jos on tämän henkilökohtainen avustaja ja asiasta on sovittu kirjallisesti vanhempien kanssa.

Täytyy myöntää, että pyyhkistilanne kävi minullekin kerran töissä. Olin silloin nuori ja töissä päiväkodissa, tein viikon sijaisuutta. Yksi lapsista huusi pyyhkimään ja kauhistuin tilannetta. Sanoin siitä toiselle hoitajalle, että "En ole tottunut pyyhkimään, kun ei ole omia lapsia". Tämä sanoi siihen, että "Ei minullakaan, mutta ota hanskat ja pyyhi!" :D Päiväkodissa se on vähän pakko pyyhkiä. Ja yritin suoriutua siitä hyvin, vaikka homma inhotti, jotta lasta ei nolottaisi. Koulussa en pyyhkisi, jos oppilaan kädet toimii. Voisin kyllä opettaa hänelle pyyhkimistä päivittäin jonkin aikaa, jos siitä olisi kodin kanssa sovittu.
 
"omg"
Koittakaa nyt ymmärtää te jotka sanotte että jos opettaja ei tiedä että on erityislapsi / että pitäs sopia etukäteen pyyhkimismenot... tajutkaa että kyseessä on MUSIIKIN AMMATTILAINEN! Tämä opettaja luultavasti on alkanut tämän ap:n kädettömän kakaran ikäisenä tai jo nuorempana treenaamaan tavoitteellisesti pianonsoittoa, samaan aikaan opiskellut luultavasti koko peruskoulun ajan sekä musiikkiopistolla että koulussa, harjoitellut tunteja ja taas tunteja, esiintynyt, opiskellut muutenkin laaja-alaisesti musiikkia... ja nyt pitäisi sen kunniaksi pyyhkiä persettä!!!!

Opettajalla ei todellakaan ole mikään velvollisuus missään tapauksessa pyyhkiä paskaperseitä. Se 7v:n soittotunti kestää ehkä 30 min, sen ajan jos ei voi paskaa pidättää niin surkeaa! Ja jos ei voi olla kädettömän kakaran soittotunnin ajan ulkopuolella odottamassa. Yleensä luokkaankin toivotetaan tervetulleeksi jos ei häiritse (ap:n tapauskessa en ihmettelisi sitäkään) t. soitonopettaja joka EI TODELLA pyyhkisi perseen persettä

Ja niin, jos tämä ei sovi, voi miettiä jotain toista harrastusta. Musiikkiopistopaikoille (konservatorio siis on peruskoulun jälkeistä ammattiin tähtäävää opiskelua) riittää tulijoita
 
"Hehh"
Itse olin kans pyyhkinyt mutisenatta lapseni persuksen eskariin saakka. Kunnes tajusin että hyvänen aika, eiköhän tuo osaisi itsekin ;) lapsi vastusti asiaa eka kovasti. Ei muuta ku paperi lapselle käteen, lapsen kädestä kiinni ja pyllyn pyyhintään. Ekan etan jälkeen oli innoissaan kun osasi! Sä voit kyllä lapsellesi suoraan sanoa että pylly pitää pyyhkiä itse ja piste. Voi se inhottaa lasta itseään, mutta eiköhän inhota opeakin. Jos pystyy soittaa pianoa, pystyy pyyhkiä pyllynsä.

Turhaa tässä tehdään kakasta sen ihmeellisempi asia!
 
Pökö1234566
Jollei lapsi osaa itte persettään pyyhkiä, niin tarviiko sitä yksin soittotunneille päästää? Jos on niin erityinen niin eikö se olis hyvä vanhemman olla mukana, ihan vaan vaikka yllättäviä paskahätiä varten? Tai sit vois käyttää vessassa ennen tuntia...
Hei ihan oikeesti, tässä menee kyllä raja rikki. Soitonopettaja opettaa SOItTAMIStA! Ei ole lastenne hoitaja!! Järki käteen tyhmät vanhemmat.
Btw, saavat hyvät naurut konservatoriolla jos kehtaat valittaa ! Itsesi nolaat, ja voinpa olla varma ettei kukaan muukaan opettaja hankalan vanhemman lasta halua opettaa pyyhkimisvelvoitteella.
 
"eräs vain"
Ap, jos sinulla on erityislapsi, joka vielä koululaisena taevitsee pyyhkimiseen apua, niin silloin lapsella on avustaja tai sinä itse mukana pianotunnilla! Lapsella on koulussa avustaja, mutta pianon opettajan ei ole tarve pyyhkä pyllyä...hän ei ole lastenhoitaja eikä taida olla velvollinen edes vahtimaan lasta jos olisi vaikka karannut kesken tunnin. Sinulla on vastuu lapsesta ja koulussa toki opettajilla - pianotunti on erii juttu.

Ainut jolle voit olla suuttunut on sinä itse. Ensi kerralla menet mukaan pianotunnille jos lapsi tarvitsee erityistä apua tai hankit avustajan! Et voi langettaa hoitovastuuta lapsesta pianonopettajalle!!!
 
selvä juttu
Ymmärrän täysin, miksei opettaja lapsen pyllyä pyyhkinyt.

Ap ei ole moisesta koskaan opettajalle puhunut.

Mieti, jos opettaja menee vessaan yhdessä tuon ikäisen lapsen kanssa. Ei tarvita kuin yksi teini käytävälle näkemään tilanne. "XX meni jonkun lapsen kanssa vessaan..." Olisiko lapsesi valmis tilanteessa -tai jälkipyykissä sen jälkeen- valmis kertomaan, että pyysi opettajan pyllyä pyyhkimään? Entä jos opettaja, välttääkseen kiusallisten huhujen liikkeellelähtöä, sanoo teinille, että on menossa kyseisen lapsen pyllyä pyyhkimään, koska tämä pyysi eikä itse osaa? Millaiset huhut siitä sitten lähtisi liikkeelle? Todella kiusallista, molemmissa tapauksissa. Etenkin kun opettajalle ei ole edes puhuttu mitään siitä, ettei kyseinen lapsi osaa pyllyään pyyhkiä. Itse asiassa, seitsemänvuotiaan pyyntöhän voi herättää siinä opettajassakin huolestumista; onkohan lapsella kaikki hyvin kun haluaa aikuisen vessaan mukaan?

Hyvä, ettei opettaja tuota tehnyt. Työpaikka saattaisi olla vähäisin, mitä tuossa menettäisi. Tosiaankin, kun hänelle ei ole koskaan, missään vaiheessa kukaan varoittanut, että poiketen muista seitsemänvuotiaista, tämä kyseinen lapsi ei osaakaan pyllyään itse pyyhkiä.
 
"eeee"
Jo muutaman vuoden äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen töissä oltuani on surullista lukea näitä Kaksplussan keskusteluja. Samaa pilkkaamista, räyhäämistä, oman pahanolon purkamista ilkeinä viesteinä, erilaisten vanhempien tapojen mollaamista ja omaa paremmuuttaan korostaen täällä edelleen kirjoitetaan. Ihmettelin aikanaan miksi neuvolassa sanottiin ensi käynneillä, että vauva palstoja ei sitten ole syytä lukea, nyt tiedän mitä he tarkoittivat. Tämäkin keskustelu on järjetön. Tämä pieni 7-vuotias lapsi tarvitsee apua pyllyn pyyhintään ja jokainen aikuinen osaa sen tehdä, missä ongelma? Jokainen osaa maalaisjärjellä ajatella, että tämä kakkahätä tulee hänelle ehkä kerran vuodessa pianotunnin aikana, miksi tehdä pyyhkimisestä numeroa? Ja valitettavasti ajattelijalla on jotain salattavaa, jos alkaa mielikuvitus laukkaamaan kun (nais)opettaja tulee tytön kanssa vessasta kun on avustanut pyyhkimään. Ei toiset lapset osaa ihmetellä siinä olevan mitään outoa, sairas aikuisen mieli kyllä. Haluan vielä sanoa, että lapseni vauva-aikana ihmettelin suuresti näitä blogin kirjoittajia ja Kaksplussaan koukuttuneita äitejä, kuinka korostavat ja huutelevat ja vetävät teatteria muille ihmisille täydellisestä äitiydestä, kun samalla vauva / lapsi jää vähemmälle huomiolle. Onko se vauva- ja pikkulapsiaika aikaa omistautua äitiydelle, omille haaveilleen täydellisestä äitiydestä, täydellisestä arjesta ja pikku-blogista jossa vauva näyttelee muka pääroolia? Vai aikaa laittaa masinat ja sosiaaliset mediat kiinni ja olla hetket olohuoneen matolla, vauvan tai taaperon kanssa leikkien, ulkoillen ja ruokaa laittaen? Ei näille, keille äitiys on projekti joka täytyy vetää kunnialla loppuun. He elävät muille ihmisille. Siitä on hyvä äitiys kaukana.
 
selvä juttu
[QUOTE="eeee";30468948]Ja valitettavasti ajattelijalla on jotain salattavaa, jos alkaa mielikuvitus laukkaamaan kun (nais)opettaja tulee tytön kanssa vessasta kun on avustanut pyyhkimään. Ei toiset lapset osaa ihmetellä siinä olevan mitään outoa, sairas aikuisen mieli kyllä. [/QUOTE]

Eihän se saisi näin ollakaan, mutta IRL se vaan menee niin. Ei tarvita kuin se yksi hysteerikko, ja opettajan maine on mennyt. Mistä opettaja voi tietää, ettei se lapsen äiti ole tämä hysteerikko, jos asiasta ei olla edes koskaan puhuttu?
 
herätkää pässit
koittakaa nyt tajuta senkin pässit kenen tarvii se teidän lapsenne sontainen perse pyyhkiä. lista:
- lastenhoitajan (päiväkoti tms).

Siinä se sitten olikin.

Kellään muulla ei ole velvollisuutta siivota kakaranne sontapersettä.
 
herätkää pässit
Eiiiih :D :D :D "Tehdä työ piirun verran paremmin" eli vuosien musiikkikoulutuksen jälkeen siivota paskaa? :D

Opelle pikkujuttu jos on normaali aikuinen- miksi ei voinut tehdä? Lapselle isojuttu, voi muistaa häpeän loppuikänsä :( Vaikka reksi sanoikin että ei kuulunut tehtäviin kysyitkö ap - tai olisit kysynyt - eikö oppilaitoksen ideologiaan kuulu tehdä "piirun verran paremmin" työ ? Että voi tehdä välillä vähän extraa joskus , tässäkään ei ollut mistään isosta jutusta kyse.
 
"Joopa"
No nyt täytyy sanoa että vihainen äiti on ilmeisesti vihainen itselleen, tai ainakin pitäisi olla. Vihainen äiti on tiennyt lapsensa erityispiirteet ja asettanut lapsensa hankalaan tilanteeseen niin että on tullut kakkasotkua kun ei tarvittavaa apua ole ollut saatavilla. Vihainen äiti ei ole edes keskustellut piano-open ja rehtorin kanssa mitä apua lapsi saattaa tarvita ja näin varmistanut selustansa eikä sitä miten toimia jos ongelmia ilmenee. Jos tietää että lapsi ei pärjää pitää aina olla joku lähellä joka on apuna, aivan perusjuttua. Muuten haskahtaa vahvasti piittaamattomuus.
 
Voi voi
Niinkuin edellinen kirjoitti, piittaamattomuutta näyttäisi olevan :( Vanhempien suunnalta nimenomaan. Surullista, ettei lapsen kehitystä kotona tueta. Ihmettelen vaan, etteikö lapsen neuvolassa/päiväkodissa taikka ihan viimeistään koulussa ole puututtu asiaan? On kuitenkin niin perusjuttu, joka tuon ikäisen pitäisi hallita. Äiti lapselleen hankalan tilanteen on aiheuttanut.
 

Yhteistyössä