Kuka käyttää vielä 4v rattaita?

  • Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti
vieras..
Kyllähän se kuulostaa hieman hassulta omaankin korvaan, mutta joillakin voi olla jotain kehitysviivästymää tahi jokin muu itsestä riippumaton syy, miksi noinkin iso on rattaissa. Meillä on aika pikkasia noi tytöt, mutta ei toi meidän 4 vuotias ainakaan kovin helposti Emmaljungan Scoottereihin mahtuis...
 
viera.s
Asuntomessuilla 4-vuotiaalle lainattiin rattaita, koska hän väsyi kävelyyn ja meillä oli vielä kierrettävää (rakennetaan taloa, joten ei vaan huvireissu). Koko päivän retkellä vieraassa kaupungissa oli vähän ennen 4-vuotispäivää omatkin rattaat käytössä.

Normaalisti rattaita ei ole juuri yli 2-vuotiaan lapsen kanssa käytetty, mutta matkat on vähän ongelmallisia nyt, kun lapsi ei rattaisiin oikein enää mahdu ja jotkut vielä paheksuukin ison lapsen kuljetusta niissä. Sillä eihän alle kouluikäinen kuitenkaan samalla tavalla jaksa kävellä koko päivää kuin aikuinen. Jossain matkailuohjelmassa kehotettiin ottamaan isoillekin lapsille kaupunkimatkalle rattaat mukaan ja siinä niissä kuljetettiin 5- ja 7-vuotiaita lapsia. Oikeasti järkevää, mutta aika hassulta se minustakin näytti eikä ainakaan meidän lapselle sopivia rattaita taida edes olla, hän kun on ikäisekseen isokokoinen (nyt 5-vuotias). Saa nähdä miten menee päivän reissu Tukholmaan keväällä, täytyy varmasti lapsen jaksamisen mukaan tehdä kompromisseja.

No joo, en oikein usko että kukaan Riihimäellä on ollut koko päivän kestävällä kaupunkikierroksella, mutta ehkä kuitenkin poikkeuksellisen pitkän matkan kulkivat ja/tai lapsella on jotain erityisiä syitä miksi ei jaksa normaalimääriä vielä kävellä.
 
No mä
Käytin kun oli 2v ja 4v , aika usein olivat kaksostenratatissa molemmat. Pidempiä matkoja ("maalla"asutaan ja kaupoille ja kerhoihin matkaa yli 3km) olivat rattaissa ja monesti nukkuivatkin rattaissa. Kaupunkireissuilla myös istutin rattaisiin, aika paljon helpompi shoppailla kun ne lapset pysy siinä kuosissa ;)
 
Kyllä normaali
Normaali 4-5-vuotias jaksaa helposti kävellä jos on opetettu kävelemään pidempiä matkoja.
Meillä 4-vuotias käveli helposti 20 kilsaa päivässä ulkomailla, kunhan pysähteli matkan aikana. Selityksiä on aina hyvä keksiä sille miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.
 
....
Minä en laita 3-4 vuotiasta rattaisiin siksi ettei se jaksaisi kävellä, vaan siksi että esim. kaupungin ruuhkassa liikkuminen voi joskus olla niin turvallisempaa ja helpompaa. Tai joskus lapsi voi niissä ottaa unet, mikä on tosi kätevää. Rattaisiin saa myös kamat niin ei tartte kanniskella, ja joskus lapsi sitten haluaa istumaan, mikäs siinä.

Itse on muuten kävellyt sinne sun tänne 1-vuotiaasta lähtien.
 
"yks"
Jos meillä ei olis autoa, nii ehdottomasti laittaisin vielä tuon 5v.nkin rattaisiin aamuisin päiväkotiin mennessä. Aamulla väsyneenä kävelyvauhti olis NIIIN hidas ettei ehdittäisi mihinkään lasten vauhdilla.

Vaikka lapsi osaakin kävellä, niin joskus on fiksua tehdä joustoja
 
Meillä rattaat jäi kokonaan vähän yli 3v, sitä ennenkin käveli kyllä pitkiäkin matkoja, joissain tilanteissa ne kärrit oli käytössä. Mutta silti en ala julistaa että kyllä kaikki normaalisti liikkuvat 4v pärjää ilman. Esim voi olla hyvinkin jaksava mutta semmonen lapsi että turvallisuuden takia parempi kuljettaa tietyissä paikoissa. Omaa kapeakatseisuutta se että ei näe kuh oman mielipiteensä jota peilaa oman lapsensa kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä normaali;30594902:
Normaali 4-5-vuotias jaksaa helposti kävellä jos on opetettu kävelemään pidempiä matkoja.
Meillä 4-vuotias käveli helposti 20 kilsaa päivässä ulkomailla, kunhan pysähteli matkan aikana. Selityksiä on aina hyvä keksiä sille miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.
Mutta tuleehan kilometrejä huomattavasti enemmän, jos aamulla lähtee hotellilta ja illalla palaa, koko päivän ruokataukoja lukuun ottamatta kävellen. Joten tosiaan lapsen kanssa pitäisi tässä vaiheessa pitää erikseen muita taukoja kaupunkimatkalla. Minusta olisi mukavampi, jos lapsen saisi rattaisiin välillä ja voitaisiin edetä aikuisten tahtiin.

Ei kaikki aikuisetkaan jaksa samalla tavalla koko päivää kävellä, eikä sellaista tule tietenkään kotioloissa harjoiteltua, koska ei täällä ole koko päivän kiertelyssä mitään tolkkua. 6-7 km retkiä lapsi jaksoi kyllä jo 3-vuotiaana, mutta nehän on vaan parin tunnin juttuja, kun taas kaupunkilomalla käveltäisiin päivässä ainakin 10 tuntia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä normaali;30594902:
Normaali 4-5-vuotias jaksaa helposti kävellä jos on opetettu kävelemään pidempiä matkoja.
Meillä 4-vuotias käveli helposti 20 kilsaa päivässä ulkomailla, kunhan pysähteli matkan aikana. Selityksiä on aina hyvä keksiä sille miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.
Totta.

Normaali 4-5 v tosiaan jaksaa kävellä 20 km helposti, jos lapsi on opetettu kävelemään pidempiä matkoja. Mutta ymmärtänet varmaan sen, että kaikkia lapsia ei olla moiseen opetettu.
Osa 4-5v ikäisistä on opetettu uimaan, mutta osaa ei. Eivätkä nämä jälkimmäiset pysty uimaan edes viittä metriä. Vai pystyvätkö, kunhan vanhemmat eivät vain selittele sitä, ettei heidän lapsensa osaa uida, vaan törkkäävät vain lapsen altaaseen ja huutavat perään, että "ui, ui, ui!!"??!
Osa 4-5v ikäisistä osaa jo kaikki kirjaimet, tehdä helppoja laskutoimituksia ja lukea yksinkertaisia sanoja. Mutta osa ei. Sellaisia ne lapset ovat. Erilaisia. Toisilla on taskussa taito A, toisilla taito B. Hyvin harvalla ne kaikki.

Normaalista poikkeava lapsi ei välttämättä pysty kävelemään 20 km 4-5v iässä, vaikka häntä kuinka opetettaisiin. Eikä välttämättä edes 2 km. Tai edes 200m. Jopa 20 m voi tehdä tiukkaa, vaikka asiaa harjoittelisi päivittäin. Saattaa olla, että lapsi ei koskaan edes seiso.

Selityksiä voi aina keksiä, se on ihan totta. Vaikka oma lapseni lukee ja laskee 4v iässä, ymmärrän kuitenkin hyvin sen, että kaikki 4v ikäiset eivät tätä tee. Enkä ajattele, että "vanhemmat vaan selittelee ja keksii tekosyitä sille, miksi heidän lapsensa ei vielä 4v iässä lue ja laske" vaan ajattelen, että siinä missä yksi lukee ja laskee, toinen kävelee 20 km. Ja kolmas ui.
 
"Weera"
Kyllä lapsi jaksoi tuon ikäisenä kävellä pitkiä matkoja, mutta en alkanut aamuisin kävelemään lapsen vauhtia kun piti hoitoon viedä lapsi. Lapsi piti viedä hoitoon kuudeksi ja ihan mun aikuisenkin vauhdilla matka kesti puoli tuntia. Talvisin todellakin käytin 4-vuotiaalla rattaita, niin päästiin perille nopeammin ja lapsi sai nuokkua rattaissa. Iltapäivällä oli sitten aikaa kävellä lapsen vauhtia. Ja ei, en halunnut käyttää pulkkaa koska se on mun mielestä raskaampi ja hankalampi vetää kuin työntää isorenkaisia rattaita. Eikä rattaiden kanssa tarvinnut pelätä, että tulee sulaneita tai hiekoitettuja kohtia.

Tähän tietysti tulee joku väittämään, että kyllä lapsi pystyy kävelemään samaa vauhtia aikuisen kanssa varsinkin aikaisin aamulla vasta heränneenä. :D
 
Hmm...
Alkuperäinen kirjoittaja No mä;30594901:
Käytin kun oli 2v ja 4v , aika usein olivat kaksostenratatissa molemmat. Pidempiä matkoja ("maalla"asutaan ja kaupoille ja kerhoihin matkaa yli 3km) olivat rattaissa ja monesti nukkuivatkin rattaissa. Kaupunkireissuilla myös istutin rattaisiin, aika paljon helpompi shoppailla kun ne lapset pysy siinä kuosissa ;)
Kuulostaa ihan uskomattomalta omaan tilanteeseen nähden. Mulla on keväällä 4 ja 2 täyttävät pojat, eivätkä nuo kyllä todellakaan pysyisi rattaissa. Ruokakaupassa annan tehtäviä, joita hoitavat, eli kummallakin omat kärryt ja täyttävät ne siinä määrin kuin yltävät. Ja mitään hidasta shoppailua ei tuon kaksikon kanssa juuri nyt kauheasti tehdä. Ihania lapsia ja taitavia apulaisia, mutta todella... nopeita.

Meillä toki ei arjessa olekaan isoja siirtymiä, lähikauppa on ehkä 300 metrin päässä, ja autoa käytetään pidemmillä matkoilla. Mutta lähinnä siis pointtini, että eivät kyllä pysyisi kaupassa missään rattaissa. Joskus suostuvat olemaan vähän matkaa autokärryissä, mutta sitten pitää taas päästä auttamaan.
 
"hmmm"
Kuulostaa ihan uskomattomalta omaan tilanteeseen nähden. Mulla on keväällä 4 ja 2 täyttävät pojat, eivätkä nuo kyllä todellakaan pysyisi rattaissa. Ruokakaupassa annan tehtäviä, joita hoitavat, eli kummallakin omat kärryt ja täyttävät ne siinä määrin kuin yltävät. Ja mitään hidasta shoppailua ei tuon kaksikon kanssa juuri nyt kauheasti tehdä. Ihania lapsia ja taitavia apulaisia, mutta todella... nopeita.

Meillä toki ei arjessa olekaan isoja siirtymiä, lähikauppa on ehkä 300 metrin päässä, ja autoa käytetään pidemmillä matkoilla. Mutta lähinnä siis pointtini, että eivät kyllä pysyisi kaupassa missään rattaissa. Joskus suostuvat olemaan vähän matkaa autokärryissä, mutta sitten pitää taas päästä auttamaan.
Toi on uskoakseni aika pitkälti opettamiskysymys. Meillä esikoinen ei kans pysy kärryissä eikä rattaissa kaupassa, mutta uskon sen johtuvan pitkälti siitä että häneltä ei ole sitä myöskään vaadittu.... sit taas kun mennään koiran kanssa lenkille, olen vaatinut että istuu rattaissa vaikka kiukkuaa. Siinä sitten on suostunut istumaan ihan nätisti. Tosin ei enää viimeaikoina, kun annoin kerran luvan tulla rattaista pois kesken lenkin ja taluttaa koiraa, niin eihän sitä nyt enää sinne meinaa saada kirveelläkään...

Mitä enempi antaa liekaa, niin sitä enempi tuntuvat vaativan ja protestoivan...

Ja eihän se huono asia ole jos lapsi/lapset auttaa kaupassa, en minä sillä. Joskus vaan olis helpompaa kun eivät auttaisi, vaan istuisi niissä rattaissa nätisti... :D
 
Hmm...
Mutta tuleehan kilometrejä huomattavasti enemmän, jos aamulla lähtee hotellilta ja illalla palaa, koko päivän ruokataukoja lukuun ottamatta kävellen. Joten tosiaan lapsen kanssa pitäisi tässä vaiheessa pitää erikseen muita taukoja kaupunkimatkalla. Minusta olisi mukavampi, jos lapsen saisi rattaisiin välillä ja voitaisiin edetä aikuisten tahtiin.

Ei kaikki aikuisetkaan jaksa samalla tavalla koko päivää kävellä, eikä sellaista tule tietenkään kotioloissa harjoiteltua, koska ei täällä ole koko päivän kiertelyssä mitään tolkkua. 6-7 km retkiä lapsi jaksoi kyllä jo 3-vuotiaana, mutta nehän on vaan parin tunnin juttuja, kun taas kaupunkilomalla käveltäisiin päivässä ainakin 10 tuntia.
Mä taas ajattelen, että tuollaisten kaupunkilomien aika on vähäksi aikaa ohi. Nyt kun lapset ovat vähän aikaa pieniä, voidaan ottaa rennosti ja saa riittää joku 5 h kävelyä päivässä. Koko perhehän sitä lomailee.

Ja jos lapset vie sen kaupunkikierroksen jälkeen puistoon, huomaa kyllä että eivät ne lapset liikkumiseen väsy, vaan nimenomaan siihen "aikuisten tahtiin" ja aikuisten ehdoilla lomailuun.
 
Hmm...
[QUOTE="hmmm";30594958]Toi on uskoakseni aika pitkälti opettamiskysymys. Meillä esikoinen ei kans pysy kärryissä eikä rattaissa kaupassa, mutta uskon sen johtuvan pitkälti siitä että häneltä ei ole sitä myöskään vaadittu.... sit taas kun mennään koiran kanssa lenkille, olen vaatinut että istuu rattaissa vaikka kiukkuaa. Siinä sitten on suostunut istumaan ihan nätisti. Tosin ei enää viimeaikoina, kun annoin kerran luvan tulla rattaista pois kesken lenkin ja taluttaa koiraa, niin eihän sitä nyt enää sinne meinaa saada kirveelläkään...

Mitä enempi antaa liekaa, niin sitä enempi tuntuvat vaativan ja protestoivan...

Ja eihän se huono asia ole jos lapsi/lapset auttaa kaupassa, en minä sillä. Joskus vaan olis helpompaa kun eivät auttaisi, vaan istuisi niissä rattaissa nätisti... :D[/QUOTE]

Opettamiskysymys nimenomaan. En näe, että "annan liekaa" jos ajattelen, että kohta nelivuotias saa kävellä omin jaloin. Toki minun on oltava kaksin verroin varuillani (varsinkin kun se alle kaksivuotias kävelee) mutta näen sen yhdenlaisena lapsen oikeutena, johon toki liittyy myös velvollisuuksia.

Pohjimmiltaan tässä on kyse siitä, että millaisia me haluamme lastemme olevan. Tai millaisia yhteiskunta haluaa lasten olevan. Niin klisee kuin se onkin, oli rattaissa istuva nelivuotias aika paljon harvinaisempi näky 30 vuotta sitten.
 
....
Opettamiskysymys nimenomaan. En näe, että "annan liekaa" jos ajattelen, että kohta nelivuotias saa kävellä omin jaloin. Toki minun on oltava kaksin verroin varuillani (varsinkin kun se alle kaksivuotias kävelee) mutta näen sen yhdenlaisena lapsen oikeutena, johon toki liittyy myös velvollisuuksia.

Pohjimmiltaan tässä on kyse siitä, että millaisia me haluamme lastemme olevan. Tai millaisia yhteiskunta haluaa lasten olevan. Niin klisee kuin se onkin, oli rattaissa istuva nelivuotias aika paljon harvinaisempi näky 30 vuotta sitten.
Minä puhuinkin omasta 2-vuotiaasta, joka on kävellyt siellä kaupassa jo vuoden... minusta siis ei ole lapsen oikeuksien tallomista kuitenkaan niinkuin sinä näet, jos esim. kaupassa haluaa lapsensa istuvan autokärryssä tai rattaissa. Kyllä se lapsi silti varmasti saa kävellä, vaikka tietyissä tilanteissa vanhempi haluaa helpottaa omaa työtään. Mutta toi nyt on tuollaista vanhempien paheksumista mitä jotkut jaksaa aina ja joka yhteydessä harjoittaa....

Ja se että jättääkö lapsi rattaat kokonaan pois 2-vuotiaana vai 4-vuotiaana, ei kyllä liity siihen mitenkään millaiseksi lapsi kasvaa tai millainen hän on. Tuo nyt on ihan naurettava väite. Se on ihan yks hailee tulevaisuuden kannalta.

Ja minun 2 v ei tosiaan enää rattaissa istu....
 
Opettamiskysymys nimenomaan. En näe, että "annan liekaa" jos ajattelen, että kohta nelivuotias saa kävellä omin jaloin. Toki minun on oltava kaksin verroin varuillani (varsinkin kun se alle kaksivuotias kävelee) mutta näen sen yhdenlaisena lapsen oikeutena, johon toki liittyy myös velvollisuuksia.

Pohjimmiltaan tässä on kyse siitä, että millaisia me haluamme lastemme olevan. Tai millaisia yhteiskunta haluaa lasten olevan. Niin klisee kuin se onkin, oli rattaissa istuva nelivuotias aika paljon harvinaisempi näky 30 vuotta sitten.
Jäin tätä nyt oikein enempikin pohtimaan. Itse olen nähnyt muistini mukaan van kolmesti rattaissa istuvan lapsen, jonka uskon hyvin vahvasti olleen vähintään 4v. Ja kun pohdin ystävä/tuttava/kaveripiiriäni, on kaikissa lapsiperheissä lopetettu rattaiden käyttö ennen, kuin lapset ovat olleet 4v. Yleensä rattaista on luovuttu, kun lapset ovat olleet vajaa 3v ikäisiä.

Joten koen, että rattaissa istuva nelivuotias on kyllä varsin harvinainen näky.
 
Hmm...
Minä puhuinkin omasta 2-vuotiaasta, joka on kävellyt siellä kaupassa jo vuoden... minusta siis ei ole lapsen oikeuksien tallomista kuitenkaan niinkuin sinä näet, jos esim. kaupassa haluaa lapsensa istuvan autokärryssä tai rattaissa. Kyllä se lapsi silti varmasti saa kävellä, vaikka tietyissä tilanteissa vanhempi haluaa helpottaa omaa työtään. Mutta toi nyt on tuollaista vanhempien paheksumista mitä jotkut jaksaa aina ja joka yhteydessä harjoittaa....

Ja se että jättääkö lapsi rattaat kokonaan pois 2-vuotiaana vai 4-vuotiaana, ei kyllä liity siihen mitenkään millaiseksi lapsi kasvaa tai millainen hän on. Tuo nyt on ihan naurettava väite. Se on ihan yks hailee tulevaisuuden kannalta.

Ja minun 2 v ei tosiaan enää rattaissa istu....
Luetko sinä näitä ollenkaan ennen kuin kommentoit?

En minä väitä että lapsen loppuelämä määräytyy sen perusteella, milloin hän astuu rattaista ulos. Vaan väitän, että tässä on kysymys yhteiskunnasta ja lapsen paikasta siinä. Esim. Ranskassa näkee 4-5-vuotiaita rattaissa tutti suussa. Nämä ovat paljolti kulttuurikysymyksiä.

Ja meidänkin kulttuurimme on muuttunut 30 vuodessa tosi paljon. Nykyään monen äidin harrastus on "shoppailu", minkä joku tässäkin ketjussa mainitsi. Kauppa-asioita hoitaessa pystyy kaksivuotias kävelemään ja auttamaan, shoppaillessa ei.
 
Hmm...
Jäin tätä nyt oikein enempikin pohtimaan. Itse olen nähnyt muistini mukaan van kolmesti rattaissa istuvan lapsen, jonka uskon hyvin vahvasti olleen vähintään 4v. Ja kun pohdin ystävä/tuttava/kaveripiiriäni, on kaikissa lapsiperheissä lopetettu rattaiden käyttö ennen, kuin lapset ovat olleet 4v. Yleensä rattaista on luovuttu, kun lapset ovat olleet vajaa 3v ikäisiä.

Joten koen, että rattaissa istuva nelivuotias on kyllä varsin harvinainen näky.
Ehkä heitä on sitten kertynyt enemmälti tähän ketjuun. Miten teillä 4v itse kokee tilanteen?
 
....
Kauppa-asioita hoitaessa pystyy kaksivuotias kävelemään ja auttamaan, shoppaillessa ei.
Sanoo kuka? :D eiköhän sekin ole ihan lapsikohtaista, ei kulttuurikohtaista... lapset on erilaisia. Toiset on ihan nätisti 2 veenä siellä shoppailureissullakin ilman rattaita, toiset ei. Toisista on apua kauppareissulla 2 veenä, toisista lähinnä haittaa vaikka kuinka opettaisi miten äitiä autetaan. Esim. oma 2 v kyllästyy tosi nopeasti siihen tavaroiden hakuun ja kärryyn laittamiseen, ja sitten alkaa muu höösäys...

Mutta jos 2 vee ei koskaan ole kaupassa saanut tulla rattaista pois, hän tod.näk. ei sitä samalla tapaa protestoi kuin se jonka on annettu ottaa ne pikkukärryt jne...
 

Yhteistyössä