Oletteko huomanneet, että ylipainoisia lapsia on aika paljon?

  • Viestiketjun aloittaja Normiäippä
  • Ensimmäinen viesti
Normiäippä
Olen ihan seurannut kaupoissa yms. paikoissa, joissa lapsia paljon liikkuu. Lasten ylipaino on todellista. Miten jotkut vanhemmat päästävät lapsensa lihomaan? Siis alle kouluikäisen ruokavalioon voi varmasti puuttua. Ja vielä pienen koululaisenkin. Kyllä se lihottava tekijä on sen ylipainoisen lapsen vanhemmat. Ja vanhemmat myös itse ylipainoisia. Minusta jo pienikin ylipaino lapsella on paha juttu. Ongelma kasvaa kuin lumipallo iän myötä. Nykyään on kaikkea niin paljon helpommin saatavilla kuin meidän lapsuudessamme. Meillä oli ainakin karkkipäivä ja samoin on omilla lapsillani. Sipsit yms. kuuluvat vain juhliin ja erityistilaisuuksiin jos sinnekään. Pikaruokaa pitäisi tarjota vain harvoin. Kunnon kotiruokaa ja kasviksia ja hedelmiä. Miksi se on niin vaikeaa?
 
-.-
Pikaruokaa saa nykyään helpolla. Lisäksi monet käyttää energiajuomia, siis jo pienet koululaisetki.

Ja nykyään lapset ei enää leiki pihaleikkejä vaan istu nenä kiinni kännykässä pelaten.
 
normiäippä
Onhan noita.

Tosin on myös perheitä, missä toinen lapsi on luuviului ja toinen sitten pullukka. Tuskin niitä on kovin erilaisesti ruokittu.
On toki näitäkin. Mutta harvemmassa. Muistan, että kouluaikanani luokassa oli 1 ylipainoinen lapsi. Oman lapseni luokalla aika moni on enemmän tai vähemmän ylipainoinen. Mua vähän säälittää, että vanhemmat eivät välitä mitä lasten suusta menee alas =( On niin helppo laittaa pakastepizzaa, hamppareita, nugetteja, kalapuikkoja yms. kuin laittaa hyvää ruokaa hyvistä perusraaka-aineista. Kiire se tekee tai ainakin näennäinen kiire. Minä mielelläni panostan hyviin raaka-aineisiin ja teen perheelle hyvää ruokaa. Eineksiä meillä ei suostuta edes syömään =D
 
Normiäippä
Ja siinä vaiheessa, kun lapsen paino alkaa mennä plussakäyrällä olis syytä viimeistään havahtua. Ei lapsen tarvitse laihduttaa, mutta ruoan määrään ja liikuntaan pitäisi kiinnittää siinä vaiheessa huomiota.
 
viras
suomen kouluruuasta johtuu liikalihavuus lapsilla...se että ruokailu tottumukset ja mitä kerkiää tehdä siten kun kaikki kotona ja syökö lapset...itse tekis pakastimeen ruokaa mistä voi ihan koti ruokaa lämitellä.
 
normiäippä
Niin. Ei kouluruoalla voi lihota! Se on ihan hyvää perusruokaa, vaikka sitä paljon parjataan. Itse käyn työni puolesta ajoittain syömässä koulun ruokalassa ja ihan hyvää se on. Toki eineksiin tottuneille lapsille se on vierasta. Ei se mitään gourmeeta ole, mutta salaatin, leivän ja maidon kanssa siitä syntyy monipuolinen ateria, jolla jaksaa sitten odottaa sitä kotona tarjottavaa päivällistä. Ja välipaloihin huomiota. Miksi lapsille annetaan RAHAA, että hakisivat välipalaa? Sitten se monella menee sipsi- tai karkkipussin puolelle ja kyytipojaksi limsaa tai energiajuomaa. Mieluummin terveellinen välipala odottamaan kotiin pikku koululaiselle.
 

Yhteistyössä