Saako toisten syömisäänet sut raivostumaan?

  • Viestiketjun aloittaja hullu akka
  • Ensimmäinen viesti
hullu akka
Varsinkin mun perheenjäsenten syömisenäänet on uskomattoman raivostuttavia. En voi syödä heidän kanssaan yhdessä, ellei radio tms ole päällä. Äsken mies söi tuplaa ja yritettiin samalla sopia yhtä juttua. Voi helvetti miten suurta itsehillintää vaati. En kyennyt keskittymään koko asiaan, teki mieli karjasta sille että "työnnä se tupla vaikka persiiseen mutta LOPETA syöminen!!"

Yritän pitää jonkinlaista tolkkua asiassa ja olla ärsyyntymättä liikaa tai poistun tilanteesta. Joskus on pakko esim autossa sanoa, että sopiiko ettei syödä nyt mitään. Joskus ei radio/telkkarikaan auta, kun äänet pääsee "ihonalle". Silloin laitan kuulokkeet ja musiikkia.

Ei tää varmaan ihan normaalia ole. Sitä on jatkunut koko mun elämän. Nuorempana ärsytti koiran nuoleminen, sisarusten syömisäänet jne. Nykyään oman perheen. Ravintolassa, kylässä tai töissä ei ärsytä. Mitä läheisempi ihminen, sitä todennäköisemmin häiritsee.

Onko kohtalotovereita?
 
"---"
Heh, mulla sama homma. Vaikka mies on muuten tosi ihan,a eikä oikeastaan ikinä muuten ole ärsyttävä, niin se syömismäiskytys... :D vaatii tosiana itsehillintää joskus olla tiuskaisematta, että lopeta jo toi mässytys.. Varmaan maailman kamalin ääni.. :) onneksi on näin pienet murheet, tähän ei sentään parisuhde kaadu!
 
909
Varsinkin mun perheenjäsenten syömisenäänet on uskomattoman raivostuttavia. En voi syödä heidän kanssaan yhdessä, ellei radio tms ole päällä. Äsken mies söi tuplaa ja yritettiin samalla sopia yhtä juttua. Voi helvetti miten suurta itsehillintää vaati. En kyennyt keskittymään koko asiaan, teki mieli karjasta sille että "työnnä se tupla vaikka persiiseen mutta LOPETA syöminen!!"

Yritän pitää jonkinlaista tolkkua asiassa ja olla ärsyyntymättä liikaa tai poistun tilanteesta. Joskus on pakko esim autossa sanoa, että sopiiko ettei syödä nyt mitään. Joskus ei radio/telkkarikaan auta, kun äänet pääsee "ihonalle". Silloin laitan kuulokkeet ja musiikkia.

Ei tää varmaan ihan normaalia ole. Sitä on jatkunut koko mun elämän. Nuorempana ärsytti koiran nuoleminen, sisarusten syömisäänet jne. Nykyään oman perheen. Ravintolassa, kylässä tai töissä ei ärsytä. Mitä läheisempi ihminen, sitä todennäköisemmin häiritsee.

Onko kohtalotovereita?
Ihanko olisi mun kirjoittama :) Kyllä häiritsee toisten syömisäänet.
 
no ei tosiaan
Mua taas ärsyttää hemmetisti tollaiset ihmiset, jotka ärsyyntyy tai oikein raivostuu mitättömistä asioista. Eikö tosiaan ole isompia vaikeuksia elämässä, ja jos ei ole, pitääkö niitä ongelmia tekemällä tehdä, että pääsee jostakin nalkuttamaan?
 
kra
Mies on tosi kovaääninen syöjä, ja se ärsyttää mua. Ryystää kuumat juomat, vaikka oon sanonut sille siitä metelistä. Yleensä ei toisten ruokailuäänet haittaa. Mutta kyllä muakin ällöttäisi ja ärsyttäisi, jos yrittäisi käydä keskustelua toisen kanssa ja toinen mässäisi siinä vieressä (jos ei siis oltaisi aterialla, kahvilla tms.)
 
"Vii"
Mua taas ärsyttää hemmetisti tollaiset ihmiset, jotka ärsyyntyy tai oikein raivostuu mitättömistä asioista. Eikö tosiaan ole isompia vaikeuksia elämässä, ja jos ei ole, pitääkö niitä ongelmia tekemällä tehdä, että pääsee jostakin nalkuttamaan?
Juu, ongelmia on kyllä muutenkin, kiitos vain. Mutta kun en vain yksinkertaisesti voi mitään sille että ärsyttää. Enkä nalkuta, en ole nimittäin koskaan sanallakaan maininnut asiasta.
 
Kiinnostaa tietää
Hei! Mun lapsi on tällainen toisten syömisäänistä ärsyyntyvä. On kertonut että ne raivostuttavat ihan hillittömästi. Onko teillä muita "erityisiä" piirteitä? Voisko liittyä johonkin oireyhtymään, persoonallisuudenpiirteeseen?
 
Mua taas ärsyttää hemmetisti tollaiset ihmiset, jotka ärsyyntyy tai oikein raivostuu mitättömistä asioista. Eikö tosiaan ole isompia vaikeuksia elämässä, ja jos ei ole, pitääkö niitä ongelmia tekemällä tehdä, että pääsee jostakin nalkuttamaan?
Kuka on sanonu että nalkuttaa? En minäkään nalkuta vaikka se ärsyttää. Sullakin varmasti on joku asia jossakussa ihmisessä joka ärsyttää.
 
no ei tosiaan
Ok. Vaikea ajatella omalle kohdalle, että syömisäänet itsessään ärsyttäisi tai saisi raivostumaan. Tulee mieleen, että ehkä se henkilö, joka syö, on erittäin ylipainoinen ja sinulla onkin ongelma sen ylipainon kanssa, tai jotain vastaavaa.
 
"Vii"
Ok. Vaikea ajatella omalle kohdalle, että syömisäänet itsessään ärsyttäisi tai saisi raivostumaan. Tulee mieleen, että ehkä se henkilö, joka syö, on erittäin ylipainoinen ja sinulla onkin ongelma sen ylipainon kanssa, tai jotain vastaavaa.
Juu ei :D Kyllä minua ärsyttää ihan jokaisen, ulkonäköön katsomatta, ryystäminen, maiskutus, mässyttäminen yms. En vain voi sille mitään.
 
Voi haloo taas!!!
Ok. Vaikea ajatella omalle kohdalle, että syömisäänet itsessään ärsyttäisi tai saisi raivostumaan. Tulee mieleen, että ehkä se henkilö, joka syö, on erittäin ylipainoinen ja sinulla onkin ongelma sen ylipainon kanssa, tai jotain vastaavaa.
Ei jumaliste mikä aivopieru tuo loppu. Miten voi edes tulla tuollainen mieleen. Mua ärsyttää todella paljon maiskuttaminen tms. eikä sillä ole mitään tekemistä sen syöjän painon tai ulkonäön kanssa. Oma mies on hoikka ja urheilullinen ja kyllä mua ottaa todella paljon päähän välillä kun mies syö jotakin tiettyjä joiden syömistä ei ilmeisesti osaa ilman kuuluvaa maiskutusta. Purkan haluaisin kieltää mieheltä kokonaan.
 
"sipsi"
Minua haittaa maiskutus ja mässyttäminen. oikeastaan eniten ääni, jota joku pitää syödessään kuumaa ruokaa - siis ilman vetäminen suuhun samalla kun laittaa sinne haarukkaa tms? Olen vissiin outo sitten :) Tai olen miettinyt sitäkin, että jos olen "aistiyliherkkä" ryystämiselle :)
 
no ei tosiaan
Ei jumaliste mikä aivopieru tuo loppu. Miten voi edes tulla tuollainen mieleen. Mua ärsyttää todella paljon maiskuttaminen tms. eikä sillä ole mitään tekemistä sen syöjän painon tai ulkonäön kanssa. Oma mies on hoikka ja urheilullinen ja kyllä mua ottaa todella paljon päähän välillä kun mies syö jotakin tiettyjä joiden syömistä ei ilmeisesti osaa ilman kuuluvaa maiskutusta. Purkan haluaisin kieltää mieheltä kokonaan.
Mun mielestä tää on aivopierua koko ketju taas, että jonkin niinkin luonnollisen äänet kuin syömisen, saa ihmiset raivon partaalle. Eri asia jos sikailisi jotenkin, mutta ihan normaali syöminen... Mun mielestä siinä ei ole mitään järkeä, onhan siihen joku syy oltava tuolla alitajunnassa... Ehkä teidän mielessä syöminen yhdistyy mässäilyyn, ja teidän luterilaisessa mielessä ihminen ei saisi herkutella... hih, en tiedä :) En vaan tajua teitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Nuri
Saman huomannut
Lienee jossain määrin ainakin itselläni yhteydessä yleiseen aistiyliherkkyyteen tms. Esim se, että syödään purkkaa suu auki, ajaa minut raivon partaalle. Ja se ei ole mikään valinta, vaan se ääni porautuu aivoihin ja sitä ei vaan voi olla huomioimatta. Ihan saatanan ärsyttävä ääni, ja enemmän kuin mielellään luopuisin tästä ärsyyntymisestä jos se olisi oma valinta. Helvetti jos ihminen on niin tyhmä lehmä ettei osaa pitää suuta kiinni kun syö purkkaa, niin sitten on syömättä sitä purkkaa jos ei halua että joku lyö hampaat kurkkuun... Normaalista syömisestä ei kuulu ääntä!
 
  • Tykkää
Reactions: Katastrofi ja Wolt
surullinen rouva
Mun mielestä tää on aivopierua koko ketju taas, että jonkin niinkin luonnollisen äänet kuin syömisen, saa ihmiset raivon partaalle. Eri asia jos sikailisi jotenkin, mutta ihan normaali syöminen... Mun mielestä siinä ei ole mitään järkeä, onhan siihen joku syy oltava tuolla alitajunnassa... Ehkä teidän mielessä syöminen yhdistyy mässäilyyn, ja teidän luterilaisessa mielessä ihminen ei saisi herkutella... hih, en tiedä :) En vaan tajua teitä.
Sitä inhoa onkin vaikea selittää. MInäkin toiveikkaasti luin ketjua olisiko joku perehtynyt ongelmaan syvällisemmin ja osaisi selittää.

Mieleen tulee aisti- tai kuuloyliherkkyys, ongelmia parisuhteessa ja siksi kanavoi syömisäänien inhoamisen kautta ahdistustaan ulos tmv.

En nimittäin voi sietää mieheni syömistä ja inho on mielestäni suoraa seurasta suhteemme kylmettymisestä. Olen surullinen asian puolesta, sillä yhdessä ruokailu on yksi tärkeimmistä hetkistä perheen kanssa :(
 
surullinen rouva
Lienee jossain määrin ainakin itselläni yhteydessä yleiseen aistiyliherkkyyteen tms. Esim se, että syödään purkkaa suu auki, ajaa minut raivon partaalle. Ja se ei ole mikään valinta, vaan se ääni porautuu aivoihin ja sitä ei vaan voi olla huomioimatta. Ihan saatanan ärsyttävä ääni, ja enemmän kuin mielellään luopuisin tästä ärsyyntymisestä jos se olisi oma valinta. Helvetti jos ihminen on niin tyhmä lehmä ettei osaa pitää suuta kiinni kun syö purkkaa, niin sitten on syömättä sitä purkkaa jos ei halua että joku lyö hampaat kurkkuun... Normaalista syömisestä ei kuulu ääntä!
Ehdin kirjoittamaan vastaustani samaan aikaan kuin mainitsit tuon aistiyliherkkyyden myöskin. Mutta kirjoitit siis asiaa :)

Purkan syöminen suu auki on muutenkin huonotapaista. Ei niin tehdä ja sen takia en tajua ihmisiä, jotka terrosoivat kokonaista ryhmää lotisemalla purkkiensa kanssa ikenet vilkkuen. Ällöä!
 
HippuTAR
Kersana mun sisko aina valitti mun mässyttämisestä, enkä mä voinut tajuta miksi se niin ärsyttää. Kuitenkin ton valittamisen seurauksena aloin kiinnittää asiaan huomiota ja opettelin syömään mässyttämättä.

Sit aikuisena jossain vaiheessa mua on alkanut inhottaa mässytys ja ryystäminen. Jopa niin että joskus joudun jättää syömisen kesken kun alkaa oksettaa. Sille tunteelle ei vaan voi mitään. Joskus onnistun olemaan kuulematta mässytystä mutta jos sen kuulee niin sit se ääni alkaa "paisua" päässä kunnes ei kuule mitään muuta.

Mies mässyttää syödessään. Yhden kerran olen asiasta nätisti sanonut, mies tais kyl vetää herneen nenään siitä... miehellä mässytys johtunee yksinkertaisesti siitä että jostain syystä se ruoka pitää lappaa suuhun kauheella kiireellä.
 
Ainoastaan sellainen ähinällä maustettu ahmimisääni ärsyttää. Ja sekin vain jos sitä oikein jää kuuntelemaan. Muuten menee taustamölynä.
 
"Zxc"
En löytänyt nyt linkkiä tutkimukseen, jossa kerrottiin, miten ryystämis/syömisäänistä ärsyyntyneillä on aivoissaan fyysinen vika/erilaisuus, joka saa äänen todella raivostumaan. Minulla sellainen on, menee suoraan ytimeen. Mies kun luki kirjoituksen (olikohan Hesarissa), on antanut minulle paljon anteeksi. En kerta kaikkiaan voi kuunnella juoman ryystämistä tai ruuan maiskutusta. Hänellä on myös järkyttävä tapa vetää räkää sisäänpäin. YÄKS!

Tässä linkki, jonka löysin, mutta sen todenperäisyyteen en nyt ihan tältä istumalta usko.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/16/hairitseeko-maiskutus-ja-rouskutus-saatat-olla-nero
 
Mieheni inhoaa syömisääniä ja onkin sanonut, että kun on ison porukan kanssa saman pöydän ääressä, on kuin olisi siat syöttökaukalolla. :D Itselleni tulee mieleen, että kyseessä täytyy olla jonkinlainen aistiyliherkkyys, koska en kuule samaan aikaan ääniä samalla tavalla ollenkaan.
 

Yhteistyössä