Miksi vieläkin kouluissa on pipokielto?

vieras*
Just on telkkarissa mies jolla on hattu sisätiloissa (big bang), itse asiassa vieraalla on lippis ja kävelyn opettajalla hattu. Ei näytä mun silmiin tyhmältä tai sivistymättömältä.
Avainsana "sinun" mielestäsi. Kyseessä on viihde(?) ohjelma, tosin itse sitä pätkän katsoneemna en viihtynyt.

Eri tilanteisiin pukeudutaan eri tavoin, käytöstavat hyvin hallitseva ihminen ymmärtää tämän.
 
Avainsana "sinun" mielestäsi. Kyseessä on viihde(?) ohjelma, tosin itse sitä pätkän katsoneemna en viihtynyt.

Eri tilanteisiin pukeudutaan eri tavoin, käytöstavat hyvin hallitseva ihminen ymmärtää tämän.
Voi olla makuasia, no toivottavasti typeristä säännöistä päästään vielä eroon. Koulu, kun on lapsen/teinin työpaikka ja uniformuja kun ei ole niin mitä sitä toisen asusteisiin kukaan jaksa puuttua.
 
"piipula"
luojan kiitos että on pipokielto vieläkö sais sellaisen kiellon ettei sisällä saa pitää huppua päässä olis hyvä ja ettei oikeudenkäynneissä sais piilotella takin tai jonkun alla,minusta on jäkyttävää ja epäkohteliasta pitää lakkia sisällä päässä.helpottaa kyllä kun ei tarvitse laittaa hiuksia koko päivänä
 
Peyote
Opettaja toimii kasvattajana, ei pelkästään tiedon jakajana. Ikävä kyllä vanhemmilta ei aina saa tukea tälle työlle, jos heillä omatkin käytöstavat ovat hakusessa. Koulussa opetetaan, että toimittaessa yhteisössä pyritään kunnioittamaan ko. yhteisön sääntöjä ja normeja. Koulussa toimitaan koulun sääntöjen mukaan, urheilujoukkueessa sen sääntöjen mukaan, työpaikalla työpaikan normeja seuraten.

Olen ammattioppilaitoksen opettaja. Kun sovin työssäoppimisjaksoista työpaikalla, tavallisin työnantajan kysymys ei ole ammattitaito tai tietotaso opiskelijalla, vaan se, kuinka hän osaa käyttäytyä, noudattaako ohjeita ja miltä näyttää. Viimeksi pari viikkoa sitten sain vakuutella, että tarjoamani opiskelija ei näytä rautakaupalta (lävistykset), julisteelta (tatuoinnit), erottaa kesän ja talven (pukeutuminen sisällä) ja että hän tuntee kellon (ei myöhästele). Nämä olivat siis työnantajan ilmauksia (suluissa selvennys).
En tiedä minkä alan amisope olet, mutta meille työnantajina olisi tärkeintä että harjottelija edes ilmaantuisi töihin kuten on sovittu, osaisi edes jonkin verran ajatella, eikä valehtelisi. Ulkonäön kanssa on aivan se ja sama.
 
Jännä ettei artisteja koske samat säännöt (tai Jaajoa), ei niitä kukaan paheksu. Pitää olla mainetta ja rahaa jotta saa pukeutua imagonsa mukaan ilman, että vanholliset leimaavat.
Tottakai julkkisten pukeutuminen kelpaa esimerkiksi kouluihin.

Toivottavasti opettajatkin luopuvat "vanhoillisuudesta". Tässä Grammy-tasoa jäljiteltäväksi kouluja piristämään:

Biologian opettaja:


(Poikien) jumppamaikka:


Uskonnonopettaja:


Englanninopettaja:
 
Ahahhaaaa
Ei vitsi mitä perusteluita sille että pipoa täytyis saada pitää koulussa tunneillakin :D 1. Koska hiukset menee ulkona ollessa pipon alla sekaisin, ratkaisu asiaan löytyy semmoisesta melko tuoreesta keksinnöstä nimeltä kampa! Kun ottaa kamman mukaan niin voi edelleen ottaa pipon pois päästä sisään saapuessaan. 2. Koska muodin alalla työskentelevätkin käyttää pipoja ja hattuja asusteina. Niin, he eivät olekaan koululaisia. Ei kouluun kaikkia muitakaan haluamiaan asusteita voi laittaa (Haluan nyt tän puukon vyölle koska se on mun tyyli, mä meen pelkissä rintsikoissa koska ihailen ysäriMadonnaa, laitan vaan minishortsit koska niin Mileykin tekee..) 3. Julkkiksetkin käyttää hattuja sisällä telkkariohjelmissa. Niin, nekään ei ole koulussa. Kukin saa kotonaan, kaverillaan, mummollaan, tädillään jne käyttää pipoa ihan vapaasti mutta koulussa on kuitenkin sääntöjä joita on ihan hyvä noudattaa vaikka olisi niistä eri mieltä ja minusta on aika tärkeä opettaa lapsi tähän ajatukseen eikä siihen että jos omasta mielestä sääntö on typerä niin sitä ei tarvitse noudattaa.
 
"Puuhippa"
[QUOTE="Sirkkeli";30799034]Tämä oli niin fiksu vastaus, että pipon puolustajat ohitti tämän.[/QUOTE]

Ja mitäs kun on kouluja jossa sitä saa pitää? Eli jotkut ovat jo siirtyneet nykyaikaan, voi APUA, miten teidän kullanmussukat nyt pärjää maailmassa?
 
"Puuhippa"
Ei vitsi mitä perusteluita sille että pipoa täytyis saada pitää koulussa tunneillakin :D 1. Koska hiukset menee ulkona ollessa pipon alla sekaisin, ratkaisu asiaan löytyy semmoisesta melko tuoreesta keksinnöstä nimeltä kampa! Kun ottaa kamman mukaan niin voi edelleen ottaa pipon pois päästä sisään saapuessaan. 2. Koska muodin alalla työskentelevätkin käyttää pipoja ja hattuja asusteina. Niin, he eivät olekaan koululaisia. Ei kouluun kaikkia muitakaan haluamiaan asusteita voi laittaa (Haluan nyt tän puukon vyölle koska se on mun tyyli, mä meen pelkissä rintsikoissa koska ihailen ysäriMadonnaa, laitan vaan minishortsit koska niin Mileykin tekee..) 3. Julkkiksetkin käyttää hattuja sisällä telkkariohjelmissa. Niin, nekään ei ole koulussa. Kukin saa kotonaan, kaverillaan, mummollaan, tädillään jne käyttää pipoa ihan vapaasti mutta koulussa on kuitenkin sääntöjä joita on ihan hyvä noudattaa vaikka olisi niistä eri mieltä ja minusta on aika tärkeä opettaa lapsi tähän ajatukseen eikä siihen että jos omasta mielestä sääntö on typerä niin sitä ei tarvitse noudattaa.
Mulla on töissä monestikkin pipo koko päivän päässä ja ei sitä mikään kampa pelasta. JA mun pointti on, että jos nykään ollaan pää peitettynä lähes kaikkialla niin miksi jotkut pitävät yllä tätä sääntöä? Jossain paikoissa siitä onkin jo luovuttu niin ei noi teidän perustelut merkkaa mitään.
 
[QUOTE="Puuhippa";30799421]M1es, miksi liiottelet, yleensä täällä akat sortuu siihen eikä miehet? Vai olitko mies?[/QUOTE]

Miten niin liioittelen. Asiassa on kaksi vaihtoehtoa:
1. noudatetaan koulussa koulun sääntöjä, vaikka itse haluaisikin tehdä toisin ja julkkikset antavat toisenlaista esimerkkiä.
TAI
2. jokainen saa pukeutua niinkuin haluaa ja julkkisten esimerkki kelpaa perusteeksi (siihen vetosit). Sinun mielestäsi pipo sisällä on ok, mutta rinnat tai navan paljastava asu ei? Miksi? Se on vain sinun mielipiteesi ja esimerkiksi minä mieluummin näen naisopettajan navan kuin pipon sen yläastekollin päässä.

Et ilmeisesti siis haluakaan, että pukeutuja saa pukeutua niinkuin haluaa, vaan haluaisit ainoastaan muuttaa sopivan pukeutumisen normin oman makusi mukaiseksi. Löytyykö kuvan laatta keittiösi lattiasta?
 
"Puuhippa"
Miten niin liioittelen. Asiassa on kaksi vaihtoehtoa:
1. noudatetaan koulussa koulun sääntöjä, vaikka itse haluaisikin tehdä toisin ja julkkikset antavat toisenlaista esimerkkiä.
TAI
2. jokainen saa pukeutua niinkuin haluaa ja julkkisten esimerkki kelpaa perusteeksi (siihen vetosit). Sinun mielestäsi pipo sisällä on ok, mutta rinnat tai navan paljastava asu ei? Miksi? Se on vain sinun mielipiteesi ja esimerkiksi minä mieluummin näen naisopettajan navan kuin pipon sen yläastekollin päässä.

Et ilmeisesti siis haluakaan, että pukeutuja saa pukeutua niinkuin haluaa, vaan haluaisit ainoastaan muuttaa sopivan pukeutumisen normin oman makusi mukaiseksi. Löytyykö kuvan laatta keittiösi lattiasta?
Tässä puhuttiin pipokiellosta, jos haluat puhua napapaidoista, mitkä eivät käsitääkseni ole kielettyjä niin se on asia erikseen.
Ja nuo julkkikset otin esimerkiksi niille jotka sanovat että on epäkohteliasta ylipäätänsä pitää päähinettä sisällä. Eli onko kaikki jotka pitävät päähinettä sisällä päässä epäkohteliaita vaikka tätä käytöstä on telkkaritkin pullollaan.
Koita nyt pysyä aiheessa.
 
"Puuhippa"
"Sinun mielestäsi pipo sisällä on ok, mutta rinnat tai navan paljastava asu ei? Miksi? "

Miksi väität minun näin kirjottaneen? Älä valehtele, se on todella huonoa keskustelutaitoa.
 
Se mikä on viihteessä sallittua ei tarkoita, että se olisi suotavaa muutoin. Asiaohjelmissa harvemmin näkyy pipoa sisätiloissa. Milloin viimeksi uutistenlukijalla oli lakki päässä?

Kyl se kuuluu ihan normaaliin käytöskoodiin, että pukeudutaan tilanteen mukaan asianmukaisesti.
 
"jou"
Moni vetoaa siihen, että pipottomuus/päähineettömyys sisällä on hyvä käytöstapa ja muiden huomioimista. Miten niin? Millä tavalla jotakuta muuta ihmistä häiritsee tai hän kokee tulevansa loukatuksi/epäkohteliaalla tavalla kohdelluksi, jos joku on sisällä päähine päässä?

Me voimme joskus tarkastella kulttuurisia tapojamme ja pohtia, miksi edelleen toimimme jonkin vanhan tavan mukaisesti. Tavat ovat jostain tulleet, mutta ne myös muuttuvat ajan ja kulttuuristen vaikutteiden mukana.
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa
tavat kunniassa
[QUOTE="jou";30797811]Eikös tämä pipon pois ottaminen tule vanhasta tavasta pokkuroida isännille ja kirkossa papeille? Ihan aiheellista miettiä, mikä on tämän perinteisen tavan funktio tänä päivänä.[/QUOTE]


Sillä taitaa olla laajempi toisen ihmisen kunnioituksen merkitys kuten kumartamisellakin. Aikanaan tietysti kommunistit ja muut yhteiskunnan kapinalliset olettivat lippalakin päässä pitämisellä muuttavansa maailman sekä yhteiskunnan ja sama harha taitaa päteä vieläkin. Toisen ihmisen kunnioittaminen on näiden mielestä paskaa.
 
jaahah
[QUOTE="jou";30799768]Moni vetoaa siihen, että pipottomuus/päähineettömyys sisällä on hyvä käytöstapa ja muiden huomioimista. Miten niin? Millä tavalla jotakuta muuta ihmistä häiritsee tai hän kokee tulevansa loukatuksi/epäkohteliaalla tavalla kohdelluksi, jos joku on sisällä päähine päässä?

Me voimme joskus tarkastella kulttuurisia tapojamme ja pohtia, miksi edelleen toimimme jonkin vanhan tavan mukaisesti. Tavat ovat jostain tulleet, mutta ne myös muuttuvat ajan ja kulttuuristen vaikutteiden mukana.[/QUOTE]

Lattiallekin saa jatkossa paskantaa. Turha tapa mennä vessaan. Sehän liittyy vain tähän kulttuuriin, jossa on rakennettu vessoja.
 

Yhteistyössä