Jos lapsesi koulu osallistuu kokeiluun, valitsetteko ruotsin tilalle jonkin muun kielen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Saksa, ranska, venäjä, espanja...

Nuo ovat kaikki sellaisia kieliä, joita useimmat ihmiset tarvitsevat arkielämässään (toisin kuin ruotsia), joten oppilaiden opiskelumotivaatio tulee olemaan mahtava siitä huolimatta, että kielten opiskelu on aina työlästä.
 
vierailija
Olen opiskellut vuosikausia ruotsia, ja tarvinnut sitä vain kerran, kysyäkseni asiakaspalvelua, jolloin asiakspalvelija ilmoitti olevansa ihan suomalainen, oli vaan Ruotsissa töissä. Eli se siitä tuhansien tuntien puurtamisesta.
Joten totta kai, jos kielen saa valita, se pitää olla joku maailmankielistä, jota oppimalla saa valmiuksia oppia muitakin vastaavia kieliä.
 
vierailija
En ymmärrä, miksi asiaa pitää edes kokeilla. Ahvenanmaa poisti kaikista kouluistaan pakkovähemmistökielen (=suomi) jo kauan sitten. Eikä heillä ole mitään aikomusta palauttaa sitä. Joten eikö tuo voida katsoa jo kokeilluksi ja voidaan sen perusteella toteuttaa sama heti mantereella, eli poistetaan pakkovähemmistökieli (=ruotsi) kaikista kouluista?
 
vierailija
En ymmärrä, miksi asiaa pitää edes kokeilla. Ahvenanmaa poisti kaikista kouluistaan pakkovähemmistökielen (=suomi) jo kauan sitten. Eikä heillä ole mitään aikomusta palauttaa sitä. Joten eikö tuo voida katsoa jo kokeilluksi ja voidaan sen perusteella toteuttaa sama heti mantereella, eli poistetaan pakkovähemmistökieli (=ruotsi) kaikista kouluista?
Luulisi, että 30000 asukkaan "otos" on tilastollisestikin ihan pätevä?
 
En ymmärrä, miksi asiaa pitää edes kokeilla. Ahvenanmaa poisti kaikista kouluistaan pakkovähemmistökielen (=suomi) jo kauan sitten. Eikä heillä ole mitään aikomusta palauttaa sitä. Joten eikö tuo voida katsoa jo kokeilluksi ja voidaan sen perusteella toteuttaa sama heti mantereella, eli poistetaan pakkovähemmistökieli (=ruotsi) kaikista kouluista?
Pakkoruåtsi pitää poistaa jo sen takia ettei pakkoruåtsi edes kelpaa suomenruåtsalaisille, kuten nähtiin Vaasan sairaalan päivystyksen yhteydessä käydystä kielikiistelystä, vain aidon suomenruåtsalaisen ruåtsi kelpaa suomenruåtsalaisille.
 
vierailija
Annamme tyttären valita valittavissa olevista kielistä. Numero todistuksen aikana A-kieli eli englanti ollut koko ajan 10, joten ei varmaan ole ylivoimaista oppia toistakin haluamaansa kieltä.
 
vierailija
Mieluiten kiina. Lapsi on oppinut englannin jo itsekseen ennen koulun alkua, joten yritämme välttää kaikkia helppoja kieliä. Ruotsi on aivan liian helppo kieli, sen omaksuu puolivahingossa alle vuodessa, eikä siihen kannata tuhlata koulutunteja vuosikausien ajan.
 
vierailija
Olen opiskellut vuosikausia ruotsia, ja tarvinnut sitä vain kerran, kysyäkseni asiakaspalvelua, jolloin asiakspalvelija ilmoitti olevansa ihan suomalainen, oli vaan Ruotsissa töissä. Eli se siitä tuhansien tuntien puurtamisesta.
Joten totta kai, jos kielen saa valita, se pitää olla joku maailmankielistä, jota oppimalla saa valmiuksia oppia muitakin vastaavia kieliä.
Kuinka monta kertaa olisit tähänastisessa elämässäsi tarvinnut saksaa, ranskaa, venäjää tai espanjaa?
 
vierailija
No tällä hetkellä menee englanti (alkanut kolmosella), saksa (alkanut viidennellä) ja ruotsi (kahdeksannella). Lukiossa ottanee venäjän.
Jos nuoremmat saa valita aikanaan, ottavat sen mikä itsestä parhaalta tuntuu. Todennäköisesti venäjän tai ranskan puolesta puhun.
 
insinööri-äiti
Kuinka monta kertaa olisit tähänastisessa elämässäsi tarvinnut saksaa, ranskaa, venäjää tai espanjaa?
Minä kirjoitin ruotsista ällän ja virkaruotsi on myös suoritettu. Ikinä en ruotsia ole tarvinnut. Meillä töissä olevat ruotsalaiset naureskelevat, että suomenruotsi kuulostaa hassulta ja haluavat puhua mielummin englantia.

Sen sijaan saksaa olen tarvinnut ja espanjaakin olisin tarvinnut, mutta sitä en valitettavasti osaa.

Tällä hetkellä rankkaisin ruotsin edelle ehdottomasti saksan, espanjan, venäjän ja kiinan. Toivon, että lapseni saisi valita vaikkapa saksan ja espanjan väliltä.
 
Pin
Luulen ettei noiden ruotsinkielinen koulu osallistu kokeiluun :whistle: ja ei ehkä olisi sitä pakkosuomea järkevää poistaa edes kokeiluksi...

Jos olisivat suomenkielisessä koulussa ja molempien suvut suomenlielisiä niin antaisin itse valita. Eli tietenkin sen ruotsin saisivat silti valita jos haluaisivat. Mun toinen vanhemmista pilasi täysin mun oppimisen kun oli niin asenteellinen ruotsia vastaan, minä en halua tehdä samaa virhettä minkään kouluaineen kohdalla.
 
Pin
Pakkoruåtsi pitää poistaa jo sen takia ettei pakkoruåtsi edes kelpaa suomenruåtsalaisille, kuten nähtiin Vaasan sairaalan päivystyksen yhteydessä käydystä kielikiistelystä, vain aidon suomenruåtsalaisen ruåtsi kelpaa suomenruåtsalaisille.
Aina on kyllä ihme mankuminen jos ei saa täydellistä oman kielen palvelua. Töissä etenkin vanhempi sukupolvi parkuu joka kerta kun lääkäri ei ole puhunut ihan täysin puhdasta suomea. Ymmärrettävää puhetta kyllä, mutta byhyyyyy siitä kielestä kuuli että on virolainen, ruotsalainen, englantilainen jne... mikä siinä on niin kauheaa jos asia kuitenkin selviää :D
 
vierailija
Aina on kyllä ihme mankuminen jos ei saa täydellistä oman kielen palvelua. Töissä etenkin vanhempi sukupolvi parkuu joka kerta kun lääkäri ei ole puhunut ihan täysin puhdasta suomea. Ymmärrettävää puhetta kyllä, mutta byhyyyyy siitä kielestä kuuli että on virolainen, ruotsalainen, englantilainen jne... mikä siinä on niin kauheaa jos asia kuitenkin selviää :D
Enpä ole moiseen vinkumiseen koskaan itse törmännyt. Tarvittaessa puhun neljää kieltä äidinkielentasoisesti, kiitos monikulttuurisen sukutaustan. Jos asiakkaan tiedoissa ei lue, että on ruotsinkielinen/englanninkielinen/saksankielinen, aloitan yleensä suomella ja sit tarvittaessa vaihdan. Toki kysyn heti englanniksi kielestä, jota asiakas haluaa käyttää, jos kyseessä on ulkomaalainen turisti.
 
vierailija
Enpä ole moiseen vinkumiseen koskaan itse törmännyt. Tarvittaessa puhun neljää kieltä äidinkielentasoisesti, kiitos monikulttuurisen sukutaustan. Jos asiakkaan tiedoissa ei lue, että on ruotsinkielinen/englanninkielinen/saksankielinen, aloitan yleensä suomella ja sit tarvittaessa vaihdan. Toki kysyn heti englanniksi kielestä, jota asiakas haluaa käyttää, jos kyseessä on ulkomaalainen turisti.
Muistan RKP:n vaatineen, että ruotsinkielistä palvelua ei saisi edes pyytää, vaan asiakaspalvelijan on (ilmeisesti meedion kykyjä omaavana) puhuttava heti hänelle ruotsia.
 
Minkä työpaikan sillä hyvällä venäjän kielen taidolla saa?
Itä-Suomessa aika monessa asiakaspalvelu- tai matkailuun liittyvässä työssä vaaditaan venäjän osaamista, samoin paljon on työpaikkoja, jotka liittyvät venäjälle myyntiin/ostamiseen, ja näissä on osattava venäjää.

Verrattuna ruotsin kieleen, paljon hyödyllisempää. Ruotsissa/ruotsalaisten kanssa asiat sujuvat enkuksi, venäläistn kanssa ei.
 

Yhteistyössä