1 vuotiaiden äidit!!

  • Viestiketjun aloittaja onks muut ajatellu
  • Ensimmäinen viesti
onks muut ajatellu
Ootteko huomanneet, että tää ikä on jotenkin sellanen, että toiset pitää lapsiaan ihan "vauvoina" viel ja toiset jo vähän isompina. Tai siis, huonosti ilmaistu, mutta meinaan sitä, että osa esim.ulkoilee lapsen kanssa säännöllisesti, pulkkailee yms.ja osa viettää lähes kaiken ajan edelleen sisällä lapsen kanssa..
 
Vaikka poika itseään kutsuukin vauvaksi, en mä oo sitä niin aatellut yli puoleen vuoteen. Hirmuinen korsto, joka laskee vesiliukumäkeä pää edellä :D Mut onhan noita, naapurin 9 kk käyttää potkuhousuja ja on ihan vauvan oloinenkin vielä.

Kiva vaan että on erilaisia lapsia.
 
ou jea
No kyllä joo, tiedän yhdenkin jo yli 1-vuotiaan jota pidetään TÄYSIN vauvana, esim. vaipat vaihdetaan niin että lapsi on selällään, täysin passiivinen puettaessa eli tosi hankala pukea, juo pelkästä tuttipullosta, syötetään ihan täpöillä eikä edes yritetä tutustuttaa lusikkaan......
 
meidän vauva
Olen huomannut. Ulkoilen kolmen lapsen kanssa ja koska on talvi, on kätevintä, että 11 kk:lla on silloin uniaika. Keväällä/kesällä ehtii sitten hiekkalaatikolle ym. Osaa nyt jo kävellä tukea pitkin, niin ei kesällä ole enää pelkkää istuskelua.

 
meillä
Minä kohtelen meidän 11kk poikaa tilanteen mukaan. Kotipäivinä kyllä on kätevää pitää päällä pelkkiä vauvavaatteita ts. bodyja ja potkareita. Mutta muualle puen jo ison pojan näköisesti, ja noudattaahan meidän iso poika jo päiväkodin säännöllistä rytmiäkin ulkoiluineen, ruokailuineen ja unineen.
 
Joo kyllä on huomattu. Mutta toisaalta tuossa reilun vuoden iässä meidän likka ainakin kasvoi hetkessä vauvasta taaperoksi. Eli lähti kävelemään, omaa tahtoa tuli monin kertaisesti aiempaan verrattuna, alkoi ymmärtää puhetta enemmän, sanoa sanoija jne, jne.. Lapsilla tää kehitysvaihe tulee varmaan niin yksilöllisesti, et toiset on pidempään "vauvoja".

Mulle oli ihan hassu tunne kun sanoin tytölle, et otetaampa villatakki pois ja tyttö alkoi heti aukoa nappeja. Äidillä syttyi lamppu päässä, et hei mun tyttö ymmästää enemmän kuin arvasinkaan!! Ja vasta oli ihan vauva..
 
lukeudun osittain niihin jotka pitää 1v lasta vauvana :D
On tuo meidän pikkumies vielä kuitenkin tosi pieni, vaikkei vauva enää olekaan.. virallisesti kohta jo isoveli kunhan parinviikonpäästä jakaudun :)

ei ulkoilla joka päivä, mutta kun ulkoillaan niin pulkkamäessä temmeltäen, keinussa tai muuten vaan harjoitellaan köpöttelyä ulkona.
Tuttipullo ei ole käytössä enää.. tutti kylläkin.

Antakaa niiden pikkuisten olla pikkuisisia, mihin tässä maailmassa on niin kova kiire kasvaa?
 
<<<
no itse olin ihan erilainen 1v kaksosten kanssa kuin tämän kolmannen kanssa, samoin 1v. esikoiseni olivat aivan erilaisia kuin tämä 3., joka menee jo ihan täysiä isompien mukana. Sai ekat suksensakin samalla, kun isommat 3-vuotiaat saivat ensisuksensa. On kehityksessä huomattavasti edellä kun vertaa sisaruksiinsa samassa iässä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kuupas:
lukeudun osittain niihin jotka pitää 1v lasta vauvana :D
On tuo meidän pikkumies vielä kuitenkin tosi pieni, vaikkei vauva enää olekaan.. virallisesti kohta jo isoveli kunhan parinviikonpäästä jakaudun :)

ei ulkoilla joka päivä, mutta kun ulkoillaan niin pulkkamäessä temmeltäen, keinussa tai muuten vaan harjoitellaan köpöttelyä ulkona.
Tuttipullo ei ole käytössä enää.. tutti kylläkin.

Antakaa niiden pikkuisten olla pikkuisisia, mihin tässä maailmassa on niin kova kiire kasvaa?
No kai sitä nyt hertsileijaa ulkoilla saa säännöillisesti, vaikka lapsen antaakin olla pikkuinen vielä?

 
Meidän vauva on siinä rajalla, ollut aina. Huomaan eron minun kaverin lapseen, joka on n. 1,5kk vanhempi. Se painelee muitten lasten kanssa ihan täyttä päätä kun tämä meidän neiti (sori ilmaus) puuhailee omiaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Siis lasta pidetään "isona lapsena" jos sen kanssa pulkkaillaan? :eek:
Mä en nyt vissiin ihan ymmärtänyt.
Ilmeisesti meidänkin melkein 3 v on sitten vielä vauva, jos ei joka päivä jakseta mennä paljon ulkoilemaan ja pulkkailemaan :whistle:

Joo, eli en mäkään tän aloituksen tarkoitusta tajunnut.
 
:(
Antakaa niiden vauvojen olla vauvoja, siis herranjumala!!! Kyllä ne vielä ehtii pulkkamäkeen ja vaikka minne! Hoitopöydällä viihtyi taannoin vielä meidän esikoinenkin 2-vuotiaana, helppo pukea kun ei tarvinut lattialla kyyristellä ja konttailla lapsen perässä, säästyi omakin selkä.

Mikä siinä on että vauvojenkin pitää olla jo lähes kuin aikuiset, pukeutua samalla lailla (ei potkuhousuja/-pukuja), kävellä pitäis heti 10-kuisena ja tutit ja tuttipullot samoin pois heti kun ekan kulauksen on mukista oppinut juomaan! AAAARRRGGHHH!!!!
 
<<<
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Antakaa niiden vauvojen olla vauvoja, siis herranjumala!!! Kyllä ne vielä ehtii pulkkamäkeen ja vaikka minne! Hoitopöydällä viihtyi taannoin vielä meidän esikoinenkin 2-vuotiaana, helppo pukea kun ei tarvinut lattialla kyyristellä ja konttailla lapsen perässä, säästyi omakin selkä.

Mikä siinä on että vauvojenkin pitää olla jo lähes kuin aikuiset, pukeutua samalla lailla (ei potkuhousuja/-pukuja), kävellä pitäis heti 10-kuisena ja tutit ja tuttipullot samoin pois heti kun ekan kulauksen on mukista oppinut juomaan! AAAARRRGGHHH!!!!
Mä antaisin mielelläni olla vauva, mutta kun toinen haluaa olla kuten isommat sisaruksensa ;).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Antakaa niiden vauvojen olla vauvoja, siis herranjumala!!! Kyllä ne vielä ehtii pulkkamäkeen ja vaikka minne! Hoitopöydällä viihtyi taannoin vielä meidän esikoinenkin 2-vuotiaana, helppo pukea kun ei tarvinut lattialla kyyristellä ja konttailla lapsen perässä, säästyi omakin selkä.

Mikä siinä on että vauvojenkin pitää olla jo lähes kuin aikuiset, pukeutua samalla lailla (ei potkuhousuja/-pukuja), kävellä pitäis heti 10-kuisena ja tutit ja tuttipullot samoin pois heti kun ekan kulauksen on mukista oppinut juomaan! AAAARRRGGHHH!!!!

Siis eihän tää nyt ollut se pointii. Hyvänen aika, siis kai sitä lapsen kanssa voi esim.ulkoilla joka päivä, vaikka se ei vielä kävele, enkä aloituksessa sanallakaan maininnut mistään pukeutumisesta!
 
kotiäiti
Mä en kyllä tuon 1-vuotiaan kanssa ulkoile juurikaan muuten paitsi että nukkuu päikkärit ulkona vaunuissa. Syynä se että ei se viihdy ollenkaan, kun ei niissä haalareissaan ja kengissä osaa vielä kävellä eikä oikein kontatakaan. Sisällä kyllä kävelee täysin. Mutta hermot menee pojalta parissa minuutissa kun haluaisi päästä liikkumaan eikä pääse... pulkassa, rattaissa yms. ei viihdy vaan haluaa itse painella. Kunhan kevät tulee, vaatetus kevenee ja poika osaa itsekin jo paremmin ulkovaatteissa liikkua niin sitten kyllä otetaan ulkoilusta kaikki irti, nautin siitä itsekin. :)
 
vieras
Miten te jaksatte olla sisällä monta päivää putkeen, jos ette ulkoile lastenne kanssa??? Miten teillä kuluu aika??

Minulla on 1 v 3 kk lapsi, jonka kanssa ulkoillaan vähintään kerran päivässä - useasti pari-kolmekin kertaa. Kävellään ulkona, ihmetellään lunta ja keppejä ja milloin mitäkin, lasketaan pulkalla mäkeä, kärrytellään, katsellaan autoja ja koiria, käväistään kaupassa ja pysähdytään pihalle hetkeksi vielä kotiin tullessa, jne. jne.

Lapsella oli flunssaa ja kuumetta viime viikolla muutama päivä ja meinasi minulla pälli levitä sisällä kupeksimisesta, kun ei päästy ulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kuupas:
lukeudun osittain niihin jotka pitää 1v lasta vauvana :D
On tuo meidän pikkumies vielä kuitenkin tosi pieni, vaikkei vauva enää olekaan.. virallisesti kohta jo isoveli kunhan parinviikonpäästä jakaudun :)

ei ulkoilla joka päivä, mutta kun ulkoillaan niin pulkkamäessä temmeltäen, keinussa tai muuten vaan harjoitellaan köpöttelyä ulkona.
Tuttipullo ei ole käytössä enää.. tutti kylläkin.

Antakaa niiden pikkuisten olla pikkuisisia, mihin tässä maailmassa on niin kova kiire kasvaa?
No kai sitä nyt hertsileijaa ulkoilla saa säännöillisesti, vaikka lapsen antaakin olla pikkuinen vielä?
meni nyt vähän ohi, että missä kohtaa olen kieltänyt ihmisiä ulkoilemasta lastensa kanssa säänöllisesti??

Sitä parempi mitä säänöllisemmin ja useammin ulkoilee, mainitsin vain että meillä ei joka päivä ulkoilla...

:headwall:

 
anna
Mulla esikoinen oli aikoinaan "jo" 1-vuotiaana niin hirveän iso lapsi ja kuopus tuntuu ihan vauvalta 1,5 vuotiaana.. Kakkonen taisi olla jotain siltä väliltä. Mutta kyllä minä vauvani kanssa vietän säännöllistä elämää ulkoiluineen ja muine rytmeineen. Olen vain hahmottanut, että aika kuluu hemmetin nopeaa ja nautin pienestäni pienenä niin kauan kuin mahdollista. Ehkä minäkään en ihan saanut kiinni aloittajan ajatuksesta..
 
manta
Meidän neiti (1vee3kk) on jo oikein iso tyttö. Auttelee kotitöissä tyhjentäen tiskikonetta, kauppakassia, tai laittelee kuorittuja perunoita kattilaan. Osaa riisua osan vaatteistaan itse. Vie omat kenkänsä paikoilleen ja osaa viedä likapyykit pyykkiin. Kerää leluja yhdessä vanhempien kanssa iltaisin. Pesee omalla hammasharjalla hampaitaan yms. Mutta hänhän ulkoileekin päivittäin joko päiväkodissa tai viikonloppuisin kotona. Ainakin koiranpissatus lenkki tehdään säällä kuin säällä.
Vauvaksi hän muuttuu silloin, jos teloo itsensä ja tarvitsee lohdutusta sekä äidin syliä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten te jaksatte olla sisällä monta päivää putkeen, jos ette ulkoile lastenne kanssa??? Miten teillä kuluu aika??

Minulla on 1 v 3 kk lapsi, jonka kanssa ulkoillaan vähintään kerran päivässä - useasti pari-kolmekin kertaa. Kävellään ulkona, ihmetellään lunta ja keppejä ja milloin mitäkin, lasketaan pulkalla mäkeä, kärrytellään, katsellaan autoja ja koiria, käväistään kaupassa ja pysähdytään pihalle hetkeksi vielä kotiin tullessa, jne. jne.

Lapsella oli flunssaa ja kuumetta viime viikolla muutama päivä ja meinasi minulla pälli levitä sisällä kupeksimisesta, kun ei päästy ulos.
peesi!

 

Yhteistyössä