1 vuotiaiden äidit!!

  • Viestiketjun aloittaja onks muut ajatellu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ou jea:
No kyllä joo, tiedän yhdenkin jo yli 1-vuotiaan jota pidetään TÄYSIN vauvana, esim. vaipat vaihdetaan niin että lapsi on selällään, täysin passiivinen puettaessa eli tosi hankala pukea, juo pelkästä tuttipullosta, syötetään ihan täpöillä eikä edes yritetä tutustuttaa lusikkaan......
Ai kamalaa. Mä vaihdan ton vajaa 2 veen vaipat vielä selällään...
 
:(
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Antakaa niiden vauvojen olla vauvoja, siis herranjumala!!! Kyllä ne vielä ehtii pulkkamäkeen ja vaikka minne! Hoitopöydällä viihtyi taannoin vielä meidän esikoinenkin 2-vuotiaana, helppo pukea kun ei tarvinut lattialla kyyristellä ja konttailla lapsen perässä, säästyi omakin selkä.

Mikä siinä on että vauvojenkin pitää olla jo lähes kuin aikuiset, pukeutua samalla lailla (ei potkuhousuja/-pukuja), kävellä pitäis heti 10-kuisena ja tutit ja tuttipullot samoin pois heti kun ekan kulauksen on mukista oppinut juomaan! AAAARRRGGHHH!!!!

Siis eihän tää nyt ollut se pointii. Hyvänen aika, siis kai sitä lapsen kanssa voi esim.ulkoilla joka päivä, vaikka se ei vielä kävele, enkä aloituksessa sanallakaan maininnut mistään pukeutumisesta!

Olikin tarkoitettu noille muille, jotka näihin pointteihin viittasivat!

Ja kyllä, olen huomannut että toisille 1-vuotiaat ovat vielä melko "vauvoja", kun taas toisille niiden "pitäisi" tehdä jo samat jutut kuin isommat sisaruksensa. Meillä kumpikin lapsista on saanut olla vauva nii kauan kuin ovat "vauvoja"...

 
näin
Meillä 1v1kk ei vielä kävele, joten ulkoilut on vain rattaissa nukkumista. Nukkuu kahdet päiväunet, syö maitoa pullosta ja tutti suussa. Vaipan vaihdan hoitopöydällä ja vaatetus on body ja puolipotkarit...
Olenkohan huono äiti??
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten te jaksatte olla sisällä monta päivää putkeen, jos ette ulkoile lastenne kanssa??? Miten teillä kuluu aika??

Minulla on 1 v 3 kk lapsi, jonka kanssa ulkoillaan vähintään kerran päivässä - useasti pari-kolmekin kertaa. Kävellään ulkona, ihmetellään lunta ja keppejä ja milloin mitäkin, lasketaan pulkalla mäkeä, kärrytellään, katsellaan autoja ja koiria, käväistään kaupassa ja pysähdytään pihalle hetkeksi vielä kotiin tullessa, jne. jne.

Lapsella oli flunssaa ja kuumetta viime viikolla muutama päivä ja meinasi minulla pälli levitä sisällä kupeksimisesta, kun ei päästy ulos.
Kyllä me päivittäin kotoa johonkin poistutaan, eli ei suinkaan vietetä koko päivää sisällä, mutta itse lasken varsinaiseksi ulkoiluksi sen kun mennään ulos esim. puistoon, kävelylle tms..
Kauppareissuja, perhekerhoja yms.. muita menemisiä en laske ulkoiluiksi.
 
apuaa
Mä olen varmaan aivan hel*n huono äiti, kun poika on juonut tuttipullosta pari kertaa ja heti 4kk ikäisenä opeteltiin mukin käyttöä, josta lähtien muki käytössä ja vielä ilman nokkaa.
 
isonvauvan äiti
Meidän 1 v 3kk on vielä aika vauva. Oppi vasta kävelemään, ulkovaatteet päällä kävely ei oikein suju, täällä pohjoisessa ollut sen verran pakkasta, että lapselle pitää pukea aika paksusti vaatteita. Ja pulkkaan nukahtaa viidessä minuutissa, laske siinä mäkeä, kun toinen on kuin räsynukke. =)
Vaipan vaihdan aina selällään, kuten myös laitan kolmivuotiaan yövaipankin. Enpä tiennut sen olevan jollekin joku "ison lapsen mittari".
Itse juo yleensä nokkamukista, muuten on vaatteet märät. Ja käyttää muuten vieläpä potkupukujakin, retrotyylin joustofroteehaalarit on vaan niiin kivat. Osaa periaatteessa syödä, mutta tarvii apua, että saa vatsansa täyteen.
Mun pieni saa olla vauva just niin kauan kuin siltä tuntuu, mun mielestä on kamalaa, kun jo pienen pitäisi olla kauhean itsenäinen ja "iso"...
 
en pitänyt vauvana
Meikäläinen kävi puistossa jo 9kk ikäisen vauvan kanssa säännöllisesti, yksivuotiaan kanssa kaksi kertaa päivässä. Jotkut eivät käy edes puolitoistavuotiaan kanssa kertaakaan. Kyllä meidän hulivilipoika olisi jo hyppinyt seinille, jos ei ulos olisi päässyt.
 
nnnnn
Meillä 11 kk poju ei kävele, mutta käydään pihalla konttailemassa ja ihmettelemässä, kovasti tykkää lumesta!!Joskus ulkoilu on vain rattaissa tai vaunuissa oloa. Vaipat vaihtuu selällään tai sylissä, riippuu tilanteesta. Tuttipullon jätti itse pois ja siirty nokkamukiin 10 kk ikäisenä. Vaatteet on collareita ym. Havahduin kaverin vastasyntynyttä katsoessani että ei tämä meillä taidakaan olla enää mikään vauva... =)
 
toinen vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ou jea:
No kyllä joo, tiedän yhdenkin jo yli 1-vuotiaan jota pidetään TÄYSIN vauvana, esim. vaipat vaihdetaan niin että lapsi on selällään, täysin passiivinen puettaessa eli tosi hankala pukea, juo pelkästä tuttipullosta, syötetään ihan täpöillä eikä edes yritetä tutustuttaa lusikkaan......
Ai kamalaa. Mä vaihdan ton vajaa 2 veen vaipat vielä selällään...
Ja minä 3 vuotiaalleni ja hoitopöydällä. Voi minua...

 
ohhoi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ou jea:
No kyllä joo, tiedän yhdenkin jo yli 1-vuotiaan jota pidetään TÄYSIN vauvana, esim. vaipat vaihdetaan niin että lapsi on selällään, täysin passiivinen puettaessa eli tosi hankala pukea, juo pelkästä tuttipullosta, syötetään ihan täpöillä eikä edes yritetä tutustuttaa lusikkaan......
Ai kamalaa. Mä vaihdan ton vajaa 2 veen vaipat vielä selällään...
No on kyllä outoa. Vaipan voi ton ikäiselle vaihtaa jo siten että lapsi seisoo.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Siis lasta pidetään "isona lapsena" jos sen kanssa pulkkaillaan? :eek:
Mä en nyt vissiin ihan ymmärtänyt.
Joo se PULKKAHAN se tässä nyt just oli se asian pointti ja ydin.
Ulkoiluko sitten?

Entäs jos ulkoilin säännöllisesti aina 1-11 ikäisen kanssa päivittäin, pidinkö mä sitten sitä vauvaa vastaavasti vähintään aikuisena :D ?

Sulla taitaa olla vain yksi lapsi, se 1v jota pidät niin kovin isona nyt kun sen kanssa pulkkamäessä käyt. Niin se oli mullakin hoppu esikoisen kanssa puhutella muille isosta lapsesta eikä vauvasta :D Ei se lapsi sen isommaksi muutu vaikka veisit festareille, antaa lapsien olla lapsia ja tehköön kukin niiden kanssa sitä minkä parissa viihtyy ja sitä mihin ne mukelot kykenee :)

Sanoisin että 1 vuotiaasta ei tekemälläjään saa isoa :D On kokemusta ja perspektiiviä sen verran, että lapsetkin voi olla ihan täysin eri kehitysasteella 1vuotiaana. Siinä missä joku puhuu, kävelee, käy potalla, toinen ei ole lähtenyt edes konttaamaan.
 

Yhteistyössä