12 vuotiaan runsaat kuukautiset ja jatkuvat ohivuodot,apua!

  • Viestiketjun aloittaja Äiti pihalla
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
tamponi+side. mulla oli myös tosi runsaat kuukautiset alusta alkaen (11v.) ja käytin öisin aina molempia, silti välillä vuosi ohi :/ ekan lapsen synnyttyä on menkat olleet vähän kohtuullisemmat.
 
Voi, ma muistan niin hvin tuon ajan! Mulla oli ihan sama ongelma- ihan anemiaksi asti. Muistan kayttaneeni kahtakin tummanlilaa Always-sidetta yhtaikaa 12-13-vuotiaana. 14-vuotiaan aloin kayttaa tamponeja, ja ah sita helpotusta!
 
Suosittelen asettimellisia tamponeja. Niissä on hyvät ohjeet mukana. Niillä itse aloitin 13 vuotiaana ja myöhemmin vaihdoin ob:hen. Tamponi yleensä kyllä sopii myös nuorelle käytettäväksi. Itse käytin ensin pari vuotta siteitä mutta inhosin niitä ja inhoan edelleen. Tamponeista luin jostain Demistä tai kouluterkan esitteistä ja ostin ite niitä. Olin kans semmonen että äidiltä en olis kehdannu kysyä ja se aina osti vaan siteitä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27094589:
buranaa tosiaan kehoitetaan syömään runsaaseen vuotoon, mut mulla burana toimii päinvastoin, eli lisää vuotoa huomattavasti.
Sama täällä. Kiva olisi syödä särkylääkettä kipuiluun, mutta siitäkös kroppa riemastuu ja vuotaa entistä enemmän. No, onneksi kipu on yleensä "vain" epämukava eikä tappava. Kestän sen naisekkaasti ;)
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27094659]Sama täällä. Kiva olisi syödä särkylääkettä kipuiluun, mutta siitäkös kroppa riemastuu ja vuotaa entistä enemmän. No, onneksi kipu on yleensä "vain" epämukava eikä tappava. Kestän sen naisekkaasti ;)[/QUOTE]

Mä syön Panadolia, joka sekin vie suurimman kivun pois, vaikka apteekissa yksi farmaseutti sanoi, että Panadolia ei sais syödä kuukautiskipuihin. Miksiköhän muka ei?? Mutta aiheuttaako tuo Panadol saman, kun Burana?
 
"Vieras"
Tytölle lääkäriaika ja sassiin! Burana pahimpina vuotopäivinä toimii yleensä riittävän tehokkaasti, ja tarvittaessa löytyy muitakin lääkkeitä. 12-vuotiaalla lienee vielä kasvu kesken, ja siihen yhdistettynä runsaat kuukautiset altistavat raudanpuudeanemialle ja harvinaisemmillekin puutostiloille. Lisäksi 12-vuotiaalle runsaat kuukautiset ovat sosiaalisesti eristävä juttu, kun pitää suunnitella urheiluharkat, uimahallikäynnit, yökyläilyt jne. kuukautisten mukaan. Pahimmillaan tyttö haluaa eristäytyä osaksi kuukautta kotiin. :( Monestakin syystä on siis tärkeää, että asiaa hoidettaisiin muullakin kuin pyyhkeellä lakanan alla.
 
[QUOTE="vieras";27094659]Sama täällä. Kiva olisi syödä särkylääkettä kipuiluun, mutta siitäkös kroppa riemastuu ja vuotaa entistä enemmän. No, onneksi kipu on yleensä "vain" epämukava eikä tappava. Kestän sen naisekkaasti ;)[/QUOTE]

kiva (tai no ei oikeastaan.. =) ) et on joku muukin epänormaali tässä asiassa =)
samaa mulla tekee allergialääkkeet, onneks niitä tarvii syödä vaan keväällä muutama kuukausi, niin senkin kestää..(tosin ne aiheuttaa myös kramppeja ja kovempia kipuja, jolloin taas tarttis buranaa, mut sit vasta kamalaa olisikin..)
 
"vieras"
Mä en ymmärrä miksi käyttää kymmentä sidettä päällekkäin ja tunkea täytettä ties mihin vakoon, kauhean vaivalloista. Kyllä mä hommaisin tossa vaiheessa tytölle kuukupin tai testaisin tamponeja.
 
"vieras"
Hyviä neuvoja edellä tullutkin. Kannattaisiko vielä käyttää mahdollisimman tummia housuja kun vuoto runsaimmillaan niin ei niin herkästi näy jos ohivuotoa, lisäksi vaikka joku pitkä paita/tunika/villatakki jolla saa peitettyä jos vuotanut läpi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27094698]Mä en ymmärrä miksi käyttää kymmentä sidettä päällekkäin ja tunkea täytettä ties mihin vakoon, kauhean vaivalloista. Kyllä mä hommaisin tossa vaiheessa tytölle kuukupin tai testaisin tamponeja.[/QUOTE]

Minä käytän sidettä ja pumpulia (kumpikaan ei ole vaivalloista), koska en halua tunkea sisääni yhtään mitään menkkojen aikana. Parina ekana päivänä eli kun vuoto on runsainta paikat on niin arat, että ajatuskin etoo.
 
"vieras"
Hulllulta kuulostaa ehkä tämä neuvo, mutta minä käytän tosiaan vauvan vaippoja, varsinkin öisin....täältä palstalta joskus kuulin tämän neuvon....ja enää en joudu tuskailemaan ohivuotojen kanssa...vähän hölmön tuntuista, mutta tämä on se mikä auttaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27094682]Mä syön Panadolia, joka sekin vie suurimman kivun pois, vaikka apteekissa yksi farmaseutti sanoi, että Panadolia ei sais syödä kuukautiskipuihin. Miksiköhän muka ei?? Mutta aiheuttaako tuo Panadol saman, kun Burana?[/QUOTE]

Kaikki särkylääkkeet aiheuttaa runsaampaa vuotoa. Mikä lie aine sen tekee. Mutta onpa kumma ettei Panadolia saisi syödä. En ole ikinä siitä kuullutkaan.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27094761]Kaikki särkylääkkeet aiheuttaa runsaampaa vuotoa. Mikä lie aine sen tekee. Mutta onpa kumma ettei Panadolia saisi syödä. En ole ikinä siitä kuullutkaan.[/QUOTE]

Samaa mä jäin pohtimaan, että on jotenkin kummallista, että Panadolia ei sais syödä. Oon kyllä tosi paljon pohtinut asiaa, että miksi ei. Mulle ei tuo Burana sovi ollenkaan, niin mä oon kyllä syönyt Panadolia. Kun mun mielestä siellä Panadolin selosteessakin lukee, että kuukautiskipuihin. Mä niin hölmistyin, että en osannut edes kysyä, että miksi ei.
 
"vieras"
Minun neuvoni on käyttää Libressen paksuja yösiteitä (sininen paketti), ei mitään invisible malleja. Sen alle pikkuhousunsuoja jatkamaan sidettä peppuvakoa pitkin ylöspäin. Sen lisäksi kahdet napakat alushousut jalkaan. Yksissä side pääsee helposti taipumaan niin, että ohivuotoja tulee, kahdet pitää ne paremmin paikoillaan ilman mitään vääntymisiä.
 
fjfjovcj
Niitä tamponeja kannattaa kuitenkin ainakin ostaa kotiin. Niitä joissa on asetin ja pienintä kokoa aluksi. Ei ne kovin suuria ole ja menkkojen aikana menee helposti paikalleen. Saa tyttö ainakin testailla, jos tulee sellainen rohkea hetki. Jos kovin ujo on, ei ehkä kehtaa pyytää niitä vaikka ehkä haluaisi edes testata.
Tsemppiä, lääkäristä varmasti saatte apua. Ja minunkin mielestäni olisi ihan ok olla se pahin päivä sairaslomalla. :)
 
"vieras"
Tuntuu ihan ihmeelliseltä, että vielä nykypäivänäkin naisten pitää tehdä jotain omia virityksiään, ettei oo housut veressä. Kun on kaikenmaailman stringimallsia ja hajustettuja pikkuhousunsuojiakin, niin luulis että osaisivat kehittää tarpeeksi pitkän ja imukykyisen siteenkin
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27094854]Tuntuu ihan ihmeelliseltä, että vielä nykypäivänäkin naisten pitää tehdä jotain omia virityksiään, ettei oo housut veressä. Kun on kaikenmaailman stringimallsia ja hajustettuja pikkuhousunsuojiakin, niin luulis että osaisivat kehittää tarpeeksi pitkän ja imukykyisen siteenkin[/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelen. Pitäisi varmaan vaan laitella palautetta noille valmistajille, että tälläisia virityksiä minäkin joudun käyttämään, kun teidän tuotteenne ei toimi halutulla tavalla.
 
"hmm"
Mulla oli sama ongelma, kun kuukautiset alkoivat. Normaaleista siteistä meni aina yli, joten aloin käyttää päivisinkin yösiteitä ja laitoin vielä sekä taakse että eteen siteen ympärille/yli pikkuhousunsuojia. Siten vuoto pysyi suojissa jopa liikuntatunneilla.

Sitten aloin käyttää tamponi+yöside yhdistelmää. Toimi myös mutta oli aika epämiellyttävää.

Aikuisena vasta löysin kuukupin ja ahh mikä helpotus. Ei ylivuotoja, mutta sekin pitää tyhjentää pahimpina päivinä 1-2 tunnin välein.
 
Minni harmaana
Tuli ihan ahdistus näitä lukiessa; niin paljon minäkin kärsin aikoinaan runsaista kuukautisista. Voitte kuvitella 70-luvun alkua ja sitä "sidevalikoimaa"! Öisin oli pakko laittaa semmonen vaippamuovi (jota käytettiin vauvoilla sideharson kanssa) että en sotkenut petivaatteita (joskus niin kävi silti). Mummolle en kehdannut millään puhua ja salaa vein vaatteet pyykkiin (ei ollut edes hienoja pesukoneita). Vaippamuovin kähvelsin tädin vauvalta.

Myöhemmin kun muutin kaupunkiin ja lukioon, sain lääkäriltä Cyclokapronia, joka auttoikin (purkki näyttää olevan vieläkin kaapissa).

Yhtä paljon kärsin, kun oman tyttöni kuukautiset alkoivat yhtä runsaina. Onneksi osasin parhaani mukaan auttaa ja siteitäkin sai vaikka minkälaisia.

Teistä kukaan ei voi muistaa sidevyötä ja "Monella" -siteitä?!
 
"Ewa"
Tätä ketjua lukiessani kiitän hiljaa mielessäni äitiäni. Kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana ja olivat alusta asti hyvin runsaat. Äitini ei onneksi tyytynyt käärimään housuihini pyyhkeitä tai käskenyt käyttää vauvanvaippoja vaan hankki minulle kokeiltavaksi tamponeita ja kuukautiskupin. Ei niistä sen kummemmin keskusteltu, mutta ymmärsin itsekin, että niitä voisi kokeilla, ja kyllä jo silloin 12-vuotiaana kuukupin käyttö alkoi luonnistua melko helposti. Hiukan harjoittelua se vaati, mutta helpotti elämää todella paljon. Olen siis jo yli 20 vuotta käyttänyt sitä, eikä runsaista kuukautusista ole koskaan aiheutunut haittaa elämässäni. Joten jos jollain on kuukautisten aikaan paikat arkoina eikä voi käyttää tamponia tai kuukautiskuppia, niin ei kannata sen takia jättää tarjoamasta niitä omalle tyttärelleen!
 
  • Tykkää
Reactions: kaffetauko
mä..
Itse kärsin samoista ongelmista tuon ikäisenä. Minulla todettiinkin sitten endometrioosi, vaikea sellainen. Ymmärrän todella hyvin tyttösi tuntemukset ettei halua mennä kouluun niinä päivinä ja itse en omaa lastani pakottaisi. Ei oppimisesta mitään tule kun joka sekunti sinun tarvitsee miettiä, että tuleeko läpi. Ahdistus vain on todella suuri ja kiusaamisen riski kasvaa vauhdilla. Itselläni tuli kahdessa tunnissa läpitte kaikista imukykyisimmästäkin. Ongelmani ylsi myös siihen, että vuodin verta 3viikkoa ja viikon-parin tauko.

Itse suosittelen Buranaa. Vastoin kuin joku tuolla väitti niin Burana (tai mikä tahansa muu ibuprofeeni) hillitsee hiukan vuotoa. Panadol on maksalle suuri rasitus, joten sitä kannattaa käyttää vain pahimpina päivinä Buranan kanssa yhtä aikaa.

Tenalta on olemassa naisille tarkoitettuja vaippoja. Suostuisiko tyttö pitämään näitä yöllä, jos kerrot että ovat kuukautisiin käytettäviä yösuojia etkä mainitsisi vaippasanaa lainkaan?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mä..;27096176:
Itse kärsin samoista ongelmista tuon ikäisenä. Minulla todettiinkin sitten endometrioosi, vaikea sellainen. Ymmärrän todella hyvin tyttösi tuntemukset ettei halua mennä kouluun niinä päivinä ja itse en omaa lastani pakottaisi. Ei oppimisesta mitään tule kun joka sekunti sinun tarvitsee miettiä, että tuleeko läpi. Ahdistus vain on todella suuri ja kiusaamisen riski kasvaa vauhdilla. Itselläni tuli kahdessa tunnissa läpitte kaikista imukykyisimmästäkin. Ongelmani ylsi myös siihen, että vuodin verta 3viikkoa ja viikon-parin tauko.

Itse suosittelen Buranaa. Vastoin kuin joku tuolla väitti niin Burana (tai mikä tahansa muu ibuprofeeni) hillitsee hiukan vuotoa. Panadol on maksalle suuri rasitus, joten sitä kannattaa käyttää vain pahimpina päivinä Buranan kanssa yhtä aikaa.

Tenalta on olemassa naisille tarkoitettuja vaippoja. Suostuisiko tyttö pitämään näitä yöllä, jos kerrot että ovat kuukautisiin käytettäviä yösuojia etkä mainitsisi vaippasanaa lainkaan?
Ei väittänyt vaan kertoi oman kokemuksensa särkylääkkeiden käytöstä kuukautisten aikana. Sopivat joillekin, eivät tosiaankaan sovi toisille.
 

Yhteistyössä