2,7 v. ja hidas puheenkehitys

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut
Puhuuko kenenkään muun tämänikäinen yhtä vähän vasta? Pojalla alkoi kyllä sanoja tulemaan "jo" 1 v.8 kk-iässä, mutta hitaasti on tuo puhe kehittynyt. Nyt juttelee 2-3 sanan lauseita aktiivisesti, sanavarasto kyllä lisääntyy hiumasti kokoajan ja sanat selkiytyvät huomattavasti koko ajan, mutta aika epäselviä ovat monet sanat ja joitain kirjaimia puuttuu.Odotan kokoajan sellaista pyräystä, kun olen kuullut monien myöhään puhumaan oppineiden alkaneen huiman nopeasti puhumaan pitkiä lauseita. Luetaan ja jutellaan paljon, tein pojalle myös sellaisen lorupussin, jos se innostaisi häntä myös. Eihän tässä nyt mikään kiire tietysti ole, mutta kun tuntuu että monet asiat sujuisivat niin paljon paremmin, jos osaisi ilmaista itseään paremmin sanallisesti. Vilkas tuo on ja kerkiäväinen, että osiltaan varmaan sekin viivyttänyt puhetta.No kohtahan tuo 3.v-neuvolakin on, että kaipa he pistävät lähetettä puheterapeutille, jos tarve vaatii...
Mutta kiinnostaa tietää, että miten muilla myöhään puhumaan oppineilla on tuo lauseenkehitys ym. edennyt ja onko tarvittu terapiaa tai muuta tukea?
 
Meillä tyttö puhui 2v alle 10 sanaa eikä yhtään lausetta. Noin 2,5v pääsi puheterapiaan. Se auttoi vähän ja on myös hoidossa nyt, jota suositellaan hoidoksi lapsille joilla puheessa ongelmaa. Mut jos lauseita puhuu ja selvää saa niin ei ole hätää. Mut kannattaa itse soittaa puheterapeutille ja kysyä siltä suoraan mitä mieltä on! Niin minä tein, ei neuvolasta olla meilläpäin huolissaan kuin vasta 5v tarkastuksessa.
 
Kuulostaa niin meidän esikoiselta! Kyllä se puhe sieltä tulee, älä ole huolissasi. Vaikka helpommin sanottu, kuin tehty.
Meillä esikoisen puheen kehitystä seurattiin pikkuveljen neuvolakäyntien yhdeydessä jatkuvasti.. aina sanoivat vain, että katsotaan vielä, on mennyt eteenpäin kuitenkin ja ymmärtämisessä ei ole vikaa. 2v9kk iässä tekivät kuitenkin lähetteen puheterapiaan, jonne oli 8kk jonot! Viimein kun sinne päästiin, poika oli melkein 3v6kk, todettiin, että poikahan puhuu sen mitä 4v pitääkin! Eli puheterapian tarvetta ei ollutkaan. Se puhe tosiaan tuli yhtäkkiä, kun se alkoi tulemaan... ja nykyisin ei ole hiljaa millään. ;)
Kyllä lapsi puhuu kun on asiaa. Itse varmaan parhaiten tiedät, onko aihetta huoleen vai ei. Jos lapsi ymmärtää puhetta hyvin, niin kyllä se puhe sieltä varmasti tulee.
Voimia sinulle. Ja muista, lapset ovat erilaisia. Toiset oppii jotain nopeammin kuin toiset. Ja jos kuitenkin huolestuttaa, ota yhteyttä neuvolaan ja kerro mikä mieltä painaa. :hug:
 
Meillä neuvolantäti käski mennä esikoisen kans puheterapiaan ku poika oli 2v ku sanoja ei tullut. No koskaan en saanut sitä aikaa varattua ja poika täytti just joulukuussa 3v ja sanoja tulee jo vaik kuinka,mut ei ne ihan oo viel oikein lausuttuja,et esim. tuntemattomat ihmiset voi miettii kaks kertaa mitä toinen yrittää sanoa.

Minä kun en paiseita ottanut siitä ku isännän suvussa muutenkin kaikki oppineet vasta 3 ikävuoden jälkeen puhumaan...
 
huolestunut
Kyselen 2 v 9 kk olevan sukulaispojan takia, joka ei vielä sano kuin muutamia sanan alkuja, siis sanan ensimmäisen tavun. Puhetta hän näyttää kyllä hyvin ymmärtävän ja on mielestäni muutenkin ikäistensä tasolla. Rauhallinen hän kylläkin on, ei siis villi, mutta eihän se ole mikään erikoinen piirre.

Vanhemmat eivät enää puhu tavatessamme mitään pojan hitaasta puheen kehityksestä. Äiti oli kyllä siitä huolissaan silloin, kun poika oli vielä alle 2-vuotias. Poika on myös puolipäivähoidossa osittain siksi, että puhe kehittyisi. Hän ei myöskään jokeltanut vauvana.

Voisiko kireä kielijänne olla syynä hitaaseen puheen kehitykseen? Poika työntää usein kielen ulos suustaan. Täälläpäin neuvola ei lähetä vielä alle kolmivuotiasta puheterapeutille. Kuulin jostakin, että voidaan odottaa jopa 5-vuotiaaksi. onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
 
Kerronpa meidän pojasta. Ikää nyt 3v4kk. Ensimmäisen sanansa hän sanoi vasta just täytettyään 2v. Siitä niitä sanoja rupesi sit pikkuhiljaa tulemaan aina muutamia ja aika pian hän osasi muodostaa lauseita osaamillaan sanoilla. Kävimme ekan kerran puheterapeutilla 2v4kk ja kävimme siellä kaiken kaikkiaan n.5 kertaa. Odottelin jo kärsimättömänä sitä oppimis pyrähdystä kun kaikki siitä niin aina sanoivat. No kyllä se sit viimein tapahtui. Poika rupesi tosissaan puhumaan tänä syksynä ja on huimasti kehittynyt, vieraat ei tosin vielä kaikkea ymmärrä, mutta minä ymmärrän kyllä jo ihan täydellisesti. Nyt on sit ilmennyt se ihana kyselykausi :headwall: Poika on muuten ihan normaalisti kehittynyt ja on aina ymmärtänyt puhetta ikäistensä tavoin. Ennen puhetta hän ilmaisi itseään omakeksimillään viittomilla ja erilaisilla äänteillä. Nyt ois tarkoitus mennä vielä käymään tänä keväänä puheteraputilla kunhan se saadaan tänne meidän paikkakunnalle. Poika oli osapäiväisenä hoidossa 11kk ikäisestä 2v8kk ikäiseksi. Nyt kun olen vanhempain lomalla myös poika on kotona. Saas nähdä kuinka tää nuorempi oppii sit puhumaan, ikää tosin vasta 4kk. Itse olen aikoinaan oppinut myöhään puhumaan.
 
keskosen äiti
Olemme käyneet puheterapeutin juttusilla LA:sta lähtien, ensin ongelmana oli syöminen ja suun käyttö ruokailussa ja nyt tätä on tarkkailtu ja puheen kehitykseen on myös kiinnitetty huomiota.
Tilanne meillä on ehkä vähän erilainen, kuin muilla sillä lapsi päästi ensimmäisen äännähdyksensä 10kk iässä (itkua nälästä!) ja 1v 2kk iässä on neuvolakortissa merkintä 'osaa sanoa ANNA'. Eli hän osoitti jotain sanoen 'anna anna, anna anna'.

2v5kk kontrollissa todettiin, että lapsen puhe vastaa kehitysikää mutta on fyysiseen ikään nähdän vähän hidasta. Lauseet olivat 2 sanan lauseita ja sanoja kukkaro / lompakko, avain, vetoketju, kirves yms ei tunnettu. Sanoja testattiin sekä näyttämällä kuvakortteja ja pyytämällä nimeämään esineitä sekä esittämällä erilaisia esineitä ja pyytämällä lasta istuttamaan nalle tuolille tms.
Koska kehitys vastasi kuitenkin riittävästi asetettuja vaatimuksia, emme saaneet enempää kotihoito-ohjeita kuin terapiamääräyksiäkään.

2v9kk iässä Olla-verbin taivutuksessa on vähän häiriöitä, r-kirjain tulee noin 30% oikein, 30% L-kirjaimena ja 30% j-kirjaimena. Loput 10% jonain epämääräisenä äänteenä. Puhuminen on siirtynyt 3. persoonasta minä-muotojen käyttöön. Viimeisten parin kuukauden aikana lauseet ovat selvästi pidentyneet. Mielikuvitus iskee kovasti päälle ja välillä kerrotaan ihan hassuja juttuja.

Eli en vielä kovin huolissani olisi, mikäli sanavarastossa olisi puutteita, lauserakenteet olisivat kovin yksinkertaisia ja sanojen määrä vähäistä virkkeissä. Tärkeintä on se, että lapsi ymmärtää puhetta ja pystyy noudattamaan sanallisia ohjeita. Tätä kannattaakin harjoitella 'tuo äidille hiusharja sohvapöydältä' 'vie isälle olohuoneeseen tämä nenäliina' jne. Kaikki teot kannattaa purkaa verbaalisiksi määritteiksi.
Meillä paljon on auttanut tietokonepelien pelaaminen. Lapsi ei vielä käytä esim teletappipelien sivuilla hiirtä (läppärissä) vaan väritystehtävien kohdalla hänen pitää sanoa mitä väriä hän haluaa käyttää, valitsen sen värin hänelle, minkä kohdan hän haluaa värittää, valitsen naaman tms hänelle ja hän klikkaa touchpadin hiirtä saadakseen efektin aikaan. Tämä yhteinen pelaaminen ja pelin vaiheiden läpikäyminen suullisesti on kehittänyt huomattavasti puhetta.
Eli jos sinusta tuntuu siltä, että omatoimisesti voisit jotain tehdä lapsen puheen kehitystä edistämään niin suosittelen lämpimästi tietokoneavusteista terapiointia.

Ja jos paikalle tulee joku tiukkapipo, voin tarvittaessa pistää pitkätkin referaattilistat tietokoneavusteisen opetuksen, tietokoneavusteisen oppimisen, oppimisen, erilaisen oppimisen, oppimishäiriöisen lapsen opettamisen yms. tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
 
Mun poika puhu 2 sanaa 3v. iässä, sanat olivat :äiti ja ei:, muuta ei tullut, käytiin puheterapeutilla, ja puhetta rupes tulemaan 3 1/2v, ja nyt kyllä joutuu sanomaan, et olis välillä hiljaa, rakastaa omaa ääntään. Poika on 13v. ja ei oo puheessa mitään ongelmia.
 
Hei,


meillä vanhempi pojista (nyt 3,5 v) kärsii viivästyneestä puheenkehityksestä. Muistaakseni 2 v-neuvolan aikoihin oli vain yksittäisiä
sanoja, 3 v neuvolassa sitten saatiin kehotus ottaa yhteyttä puheterapeuttiin, koska puhe oli aikamoisen epäselvää, joskin paljon sitä
puhetta tuli, mutta lähinnä noin 3-sanaisia lauseita.

Itse myös toin vahvasti esille miehen suvussa (miespuolisilla)
esiintyvän, viivästyneen puheenkehityksen. Useimmilla puhe
tullut vasta vuotiaana, ja joillain puhe on vielä aikuisiälläkin aika
epäselvää (siis artikuloivat epäselvästi, r-vikaa yms.).

Puheterapeutti vahvisti myös tämän suvuittain nimenomaan
miespuolisilla ilmaantuvan, viivästyneen puheenkehityksen
olevan mahdollista.

Päästiin onneksi aika pian (3 v 3 kk) puheterapeutille,
jossa nyt käydään viikoittain. Poika on onneksi tosi innokas käymään siellä. Ja tuloksia nyt sitten odotellaan kevään kuluessa.
 

Yhteistyössä