2 v:llä ehkä kuulo-ongelmia, kokemuksia?

Laitetaanpas tämä tännekin puolelle...

Käytiin pari viikkoa sitten kuopuksen kanssa 2 v neuvolassa. Puhetta tulee muutama sana, osa niistä omaa kieltä (esim. kingkong=lumiukko/joulupukki), lauseita ei vielä tule. Terkkari sanoi että odotellaan syksyyn asti ja jos puhetta ei silloin tule enempää niin varaan uuden ajan ja mietitään uudestaan. Sanoi sitten että ehkä johtuu vaan noista korvatulehduksista (5 ollut), siis että on ajoittain kuullut heikosti.

Tuo jäi sitten mua mietityttämään tuo kuulojuttu, että mitäpä jos tilanne ei ole korjaantunut korvatulehdusten jälkeen vaan on vaikka liimakorva siellä muhimassa. Tilasin pojalle varmuudeksi ajan korvalääkärille, tänään käytiin. Korvat on kuulemma päällisin puolin täysin terveet, ei tulehdusta eikä liimakorvaa. Lääkäri testasi pojan kuuloa sanomalla jotain hiljaisella äänellä 3-4 metrin päästä ja peitti samalla suunsa (ettei pysty huulilta lukemaan). Sanoi jotain ihan yksinkertaista ("missä lamppu" ) ja mihinkään näistä poika ei reagoinut mitenkään. :/ Lääkäri kehotti tekemään vastaavia testejä vielä kotona, siltä varalta että poika vaan ujosteli ja jännitti tilannetta, ja jos sittenkään ei tunnu reagoivan niin laitan viestiä lääkärille ja hän laittaa lähetteen eteenpäin tutkimuksiin.

Tein pari simppeliä testiä kotona eikä poika edellenkään niihin reagoinut. :( Tosin yritän vielä rauhallisemmassa tilanteessa, oli hässäkkää ympärillä. Nyt poika on päikkäreillä.

Kaipailisin kokemuksia... mitä ne testit pitää sisällään, jos niihin joudutaan? Lääkäri puhui jotain aivosähkökäyristä. :eek: Olisi pitänyt kysellä, mutta ei tullut mieleen siinä vaiheessa, olin jotenkin sen verran järkyttynyt ajatuksesta että pojan kuulossa saattaisi oikeasti ollakin jotain vikaa. Onko kenelläkään epäilty kuulonalenemaa ja onko sitä sitten löytynyt?

Saan mä näistä kotitesteistä millaisia tuloksia tahansa niin takuulla jää asia vaivaamaan. :/
 
Meillä on hieman samanlainen tilanne, tosin tyttö on jo 2,5 vuotias ja ollaan menossa kuulokeskukseen testeihin parin viikon sisään. Puhetta ei tule käytännössä lainkaan, joskus sanoo "anna" ja "äti". Omaa höpötystä kyllä on, mutta sekin kielellisesti aika monotonista. Paljon kommunikoi osoittelemalla ja pelkillä äänteillä.

2 vuotis neuvolassa kiinnitettiin huomiota vähäiseen sanavarastoon ja saatiin lähete puheterapiaan, syksyllä siellä käytiin ekan kerran ja nyt helmikuusta alkaen on käyty parin viikon välein. Jonkin verran kommunikaation tukena on tukiviittomia ja nyt harjoitellaan "suun käyttöä" erilaisilla harjoituksilla. Korvatulehduksia on taustalla paljon, eka oli 2 kk iässä, korvat putkitettiin yli vuosi sitten ja silloin oli toisessa korvassa liimakorva. tammikuussa sitten yksi lääkäri, jolla käytiin ihan muista syistä kiinnitti huomiota lapsen puheen viivästymiseen ja kysyi meiltä vanhemmilta, että kuuleeko tämä lapsi. No, hyvä kysymys, oltiin vaan kotona ajateltu, että tytöllä on ns, valikoiva kuulo kun ei aina mene viesti perille. Eikä ollut tullut huomioitua havahtuuko lapsi esim. ovikellon tai kännykän ääneen kun niihin aina itsekin reagoi. Siinä sitten vastaanotolla testailtiin eri tavoilla ja tämä korvalääkäri sanoi ihan suoraan, että hänen mielestään tämä lapsi ei kuule normaalisti. Ja niin siis saatiin lähete tarkempiin tutkimuksiin.

Nyt kun olaan kotona kuuloa enemmän havainnoitu, mulla on tunne, että tyttö kyllä kuulee, mutta pidän myös jonkinlaista kuulonalenemaa mahdollisena. Lähetteessä korvalääkäri suositteli ainakin emissio- ja äänikenttätutkimuksia. Googlettamalla löytyy molemmista tietoa. Emissiotutkimushan tehdään nykyään synnytyslaitoksella kaikille vastasyntyneille. En siis vielä osaa omia kokemuksia tutkimuksista kertoa, mutta kerron kyllä kunhan ollaan niissä käyty. Itse en oikein osaa edes olla tästä asiasta huolissani, jos joku kuulonalenema löytyisikin, sitten varmaan mietittäisi kuulokojetta tms. Toisaalta nykyään on alkanut tuntua, että tyttöä itsekin häiritsee tämä yhteisen kielen puuttuminen muun maailman kanssa. Kotona tulee kyllä ymmärretyksi, mutta kontaktin ottaminen ja leikit ikätovereiden kanssa on vaikeita kun ei tule ymmärretyksi.

Uskon, että asia mietityttää, mutta seurailet nyt tilannetta ja otat tarvittaessa yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin, jolla jo kävitte.
 
Meillä on lapsilla ollut kuulonalenemaa lukuisten korvatulehdusten takia, tilanne on korjaantunut sitten toistuvilla putkituksilla, korvakontrolleilla ja tosiaan pitämällä huolen ettei sitä liimakorvaa pääse syntymään. Mikä voi olla hankalaa koska meillä se on ilmestynyt jo ensimmäisen tulehduksen jälkeen. Suosittelen käymään kunnon kuulokeskuksessa tutkituttamassa se kuulo, ei missään neuvolassa tms. vaan ihan asiantuntevassa paikassa. Oletan että ap kävi korvalääkärillä yksityisellä? Jos et, niin varaappa aika ihan erikoiskorvalääkärille yksityispuolelle, parhaiten asiansa osaava ihminen tähän asiaan.

Meillä tuo kuulonalenema kanssa jäi vähän niinkun huomaamatta aluksi kun pojat oppi lukemaan huulilta ja näin ollen pystyivät kommunikoimaan. Asia tuli ilmi juuri noissa tilanteissa kun selän takana sanoi jotain, ihan tavallisella äänellä tai lapsen ollessa toisessa huoneessa huuteli toisaalta, ulkona ja erilaisissa hälinätilanteissa. Ulkonahan lapsi on suorastaan vaarallinen jos ei hän kuule.
 
Kiitos kommenteista! =) Olen tässä nyt ehtinyt jo aika monessa tilanteessa testailemaan pojan kuuloa ja kyllä mä sen aika normaaliksi arvioisin. On vaan aika valikoiva sen kanssa mitä haluaa kuulla...

Mies teki sellaisen testin että laittoi pojan näkemättä lakritsipatukan taskuunsa, sitten meni parin-kolmen metrin päähän pojasta ja rapisteli taskuaan. Kesti noin sekunnin kun pojan käsi oli taskussa. :D Joten luulisin että kuulo on aika normaalin rajoissa, vaikea on tuonikäiseltä testailla. :/

Joo ja oli ihan yksityinen korvalääkäri kenellä käytiin. =) Jatkan vielä testailuja ja tarkkailua...
 
Kaverini lapsi oppi puhumaan vasta 3 vuoden iässä eikä hänellä koskaan todettu mitään vikaa kuulossa tai aivoissa ym. Hän vain on ilmeisesti sellainen lapsi joka tavallaan kuuntelee tarkkaan kieltä ennen kuin alkaa itse toistamaan sitä. "Tankkaa tietoa". Olipa selkeästi selitetty... x)
 

Yhteistyössä