2-vuotiaalla hampaassa reikä?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ÄmmÄ
Alkuperäinen kirjoittaja hr:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄmmÄ:
voi hyvä luoja. Niitä reikiä ei synny jos hoidatte hampaita!!! voi lapsi parat :( juovat tietysti mehuja ja syövät makeaa tai liian usein popsivat suuhunsa jotain..
no hohhoijaa joo taas
NIIN? Ei niitä pääse syntymään jos ei halua! Se on fakta.
 
mä kun kävin yksityisellä hammaslääkärillä ilta aikaan oli siellä odotus huoneessa nukkumassa noin 3-4-v poika. siltä oli poistettu nukutuksessa useita hampaita ja paikattu myös kun oli niin huonoksi päässeet.. mietin et olikohan sillä joku sairaus että noin radikaalia jo noin nuorena..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄmmÄ:
Alkuperäinen kirjoittaja hr:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄmmÄ:
voi hyvä luoja. Niitä reikiä ei synny jos hoidatte hampaita!!! voi lapsi parat :( juovat tietysti mehuja ja syövät makeaa tai liian usein popsivat suuhunsa jotain..
no hohhoijaa joo taas
NIIN? Ei niitä pääse syntymään jos ei halua! Se on fakta.
Juu, mä ainakin kaikki illat manailen "mä haluun lapselleni reiät hampaisiin, mähaluun lapselleni reiät hampaisiin.." sillähän ne tuleekin eikös??


ja ap:lle: Älä murehdi, toisille tulee vaan reikiä vaikka mitä tekis niin se vaan on. Tottakai siihen voi vaikuttaa ettei anna juoda mehuja eikä mossottaa karkkia ja pesee hampaat hyvin, mutta ei se aina auta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ÄmmÄ:
Alkuperäinen kirjoittaja hr:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄmmÄ:
voi hyvä luoja. Niitä reikiä ei synny jos hoidatte hampaita!!! voi lapsi parat :( juovat tietysti mehuja ja syövät makeaa tai liian usein popsivat suuhunsa jotain..
no hohhoijaa joo taas
NIIN? Ei niitä pääse syntymään jos ei halua! Se on fakta.
Meillä on kolme muutakin lasta, eikä kellään oo koskaan ollut reikiä. Miehellä ei myöskään. Mulla taas on oli pienenä hampaiden kanssa ongelmia, reikiä oli aikalailla. :/

Hoidetaan aamuin illoin hampaat, syödän purkkaa/xylitol-pastilleja ruuan jälkeen, mehuja juoden ehkä kaks kertaa kuussa ja lauantaisin on karkkipäivä.

Mitä muuta voisin vielä tehdä?
 
Tuota, mä ymmärsin suuhygienikon puheesta, että jos se karies-bakteeri kerran tulee suuhun, ni sitten se on siellä. Kenelläkään ei sitä syntyessään ole. Sitä ensimmäistä kertaa kun tajuaa välttää, niin on jo paljon tehty. Ei samoja lusikoita kenenkään kanssa, ei suulle pussailua jne.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Tuota, mä ymmärsin suuhygienikon puheesta, että jos se karies-bakteeri kerran tulee suuhun, ni sitten se on siellä. Kenelläkään ei sitä syntyessään ole. Sitä ensimmäistä kertaa kun tajuaa välttää, niin on jo paljon tehty. Ei samoja lusikoita kenenkään kanssa, ei suulle pussailua jne.
Helpommin sanottu kuin tehty. Kerran kun silmä välttää, ja pienempi pistää suuhunsa saman lelun, mitä isompi on jyrsinyt niin that's it.
 
hampailija
Heip,

Oon kuullut et vaaleen leivän syömisestä tulis helposti. Ja tietty sokerin. Sama koskee sokeroituja mehuja ja tietty limppoja ym.

Jos guuglaa Weston Price ja "Nutrition and Physical Degeneration", niin löytyy jännyyttä.
Tyyppi matkusti ympäri maailmaa tutkien alkuperäiskansojen hampaita ja ravitsemusta.

Esim Sveitsissä oli (vähän ennen toista maailmansotaa) kaupunkien välillä eroja hampaiden kunnossa, ja se johtu ravitsemuksellisista eroista. Yhdessä paikassa 2 hammasta sadasta oli reikiintyneitä ja toisessa 25 sadasta.

Kantsii lukee jos kiinnostaa, liputti ainakin terveen naudan lihan, terveen naudan rasvaisen maidon ja rukiin puolesta. Sokeri, vehnä ja vehnäjauhot sai lähtöpassit. Aiheuttivat ilmeisesti myös hampaiden "killiin" kasvamista -- kun taas näissä "reiättömissä" kylissä hampaat kasvoivat nätisti riviin.

Niin kaveri oli Hammaslääkäri ja ravitsemustieteilijä. Kävi myös muun muassa Afrikassa ainakin maasai-heimon luona (hyvät hampaat) ja Australiassa aboriginaalien luona (sama juttu).

Jotain juttua oli vielä, että jos muuttaa ruokavaliota, niin elimistö saattaa itse paikata nuo reiät.
Röntgenkuva ennen ja jälkeen: http://journeytoforever.org/farm_library/price/price16.html

Ja sit jos tulee nuorempia lapsia vielä, niin neuvovat tosiaan, että lapsen lusikka ei ikinä kävis kenenkään aikuisen suussa syötettäessä (kariesbakteeri tarttuu). En tiedä onko teille kerrottu tai miten ootte menetellyt?

Täällä vähän intoilen, älkää ottako loukkauksena jos vaikka teidän perheet syö paljon vaaleeta leipää, limppaa jne, mut aattelin vaan laittaa vinkkii siltä varalta kun noi hammaslääkärit yleensä sanoo vaan karkista ja limpparista, vaikka myös noi "positiiviset" asiat vaikuttaa siihen tuleeko niitä reikiä vai ei.

Tsemppiä ja toivotaan että pysyy suut terveinä!
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Tuota, mä ymmärsin suuhygienikon puheesta, että jos se karies-bakteeri kerran tulee suuhun, ni sitten se on siellä. Kenelläkään ei sitä syntyessään ole. Sitä ensimmäistä kertaa kun tajuaa välttää, niin on jo paljon tehty. Ei samoja lusikoita kenenkään kanssa, ei suulle pussailua jne.
Tää on valitettavan tosi. Kun on bakteerin saanu suuhun niin on huomattavasti vaikeempi ehkäistä reikiä.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Tuota, mä ymmärsin suuhygienikon puheesta, että jos se karies-bakteeri kerran tulee suuhun, ni sitten se on siellä. Kenelläkään ei sitä syntyessään ole. Sitä ensimmäistä kertaa kun tajuaa välttää, niin on jo paljon tehty. Ei samoja lusikoita kenenkään kanssa, ei suulle pussailua jne.
Tää on valitettavan tosi. Kun on bakteerin saanu suuhun niin on huomattavasti vaikeempi ehkäistä reikiä.
Niinhän se on. :( Ei varmaan auta, vaikka uudet rautahampaat tulee sit joskus tilalle, nekin reikiintyy helposti?
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja kukkanen1984:
mä kun kävin yksityisellä hammaslääkärillä ilta aikaan oli siellä odotus huoneessa nukkumassa noin 3-4-v poika. siltä oli poistettu nukutuksessa useita hampaita ja paikattu myös kun oli niin huonoksi päässeet.. mietin et olikohan sillä joku sairaus että noin radikaalia jo noin nuorena..
:(!!! Mun ex-naapuri on sellainen olueen menevä perhetapaus. Lapset huiteli ties missä, oli huonosti kasvatettu jne vakiota. Akka nauroi kerran mulle et heidän 6v tyttönsä oli menossa nukutuksessa hampaiden poistoon ja paikkaukseen et niin ja niin monta isoa reikää :O ja se NAUROI kertoessaan kuinka tyttö vaan rääky et en halua mennä äitii. Hahahaa ompa vtun hauskaa. Ja akka miehensä kanssa ite syypäänä!!! OKSETTAA! Onneksi on EX-naapuri.
Mutta tuollaisia "maalaisjärjellä" eläviä hällä väliätyyppejä tuntuu olevan tämäkin palsta täys.
 
vieras
Meillä oli 2,5v käynnillä reiän alku. Lapsella on refluksia ollut ja muutenkin huonoruokainen, on tullut annettua ehkä vähän liikaa makeaa ja kaikenlisäksi anopin tyyli syöttää lapsia samasta lusikasta, leipäpalasta (yms. inhottavaa) kielloista huolimatta ei varmaan auta asiaa ja karies on varmaan sieltä saatu.

Hampaat ollaan pesty kaksi kertaa päivässä, ihan aina. Purkkaa on annettu nyt kun osaa syödä... mutta en meinannut ottaa isoa stressiä yhdestä hampaassa olevasta reiästä. PArhaamme tehdään ja makeatottumuksia muutetaan säännöllisempään suuntaan. Onneksi on muuten terve, on sitä maailmassa pahempaakin jos vähän suhteellisuudentajua löytyy.
 

Yhteistyössä