2-vuotiaan vuorohoidon aloitus

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Töihin olen palailemassa ja 2-vuotias tyttö aloittaa vuorohoidossa .Ahdistaa jo etukäteen miten tyttö reagoi kun on hoidossa niin epäsäännöllisesti ja ihme aikoihin .Molemmat vanhemmista ollaan vuorotöissä.Olisi kiva kuulla kokemuksia keiden lapset vuorohoidossa ,miten on lähtenyt hoidossa sujumaan ym.On tää niin kamalaa mut ei oo vaihtoehtoja kun ei rahat riitä.
 
vierailija
Töihin olen palailemassa ja 2-vuotias tyttö aloittaa vuorohoidossa .Ahdistaa jo etukäteen miten tyttö reagoi kun on hoidossa niin epäsäännöllisesti ja ihme aikoihin .Molemmat vanhemmista ollaan vuorotöissä.Olisi kiva kuulla kokemuksia keiden lapset vuorohoidossa ,miten on lähtenyt hoidossa sujumaan ym.On tää niin kamalaa mut ei oo vaihtoehtoja kun ei rahat riitä.
Ala tekemään keikkatyötä ja mies hoitaa silloin lasta? Tai tee osa-aikausta tai mies tekee?
 
vierailija
Ei oikein voi ,kun olen hoitoalalla
Olen nähnyt asiantuntijatehtäviä, suunnittelijan hommia tms, edellytys terveydenhuollon ammattilainen, kuntien rekryt. Koeta etsiä oman alan päivätyö siis. Jos sulla vakityö voi myös jäädä opintovapaalle, jos tarpeeksi pitkä työhistoria niin työllisyysrahasto myöntää tukea 15kk, myös avoimen yliopiston opintoihin tms. Monenlaista voi opiskella kokonaan etänä. Hanki lisäkoulutusta niin ainakin saat päivätyön. Olin samassa jamassa, en voinutkaan laittaa noin pientä vuorohoitoon. Sain päivätyön ja sinäkin voit saada.
 
vierailija
Kovin yllättävää että täällä on tuomitsevat mammat ensimmäisenä ehdottelemassa, että vaihda työtä tms… Tsemppiä!

Eiköhän lapsi sopeudu. 2-vuotias on jo kuitenkin aika iso vs. monet alottaa hoidossa 9 kk iässä.
 
vierailija
Kovin yllättävää että täällä on tuomitsevat mammat ensimmäisenä ehdottelemassa, että vaihda työtä tms… Tsemppiä!

Eiköhän lapsi sopeudu. 2-vuotias on jo kuitenkin aika iso vs. monet alottaa hoidossa 9 kk iässä.
Ei tuomitsevat, vaan aloittaja-äidin tarpeille herkät mammat. Jos et huomannut niin aloittaja sanoi että hänestä on kamalaa laittaa lapsi vuorohoitoon mutta että ei kai ole vaihtoehtoja. Rivien välistä voi lukea että hän toivoisi voivansa välttää lapsensa vuorohoidon. Sen takia varmaan nuo vinkit ja neuvot.

Päiväkodin aloittavalle lapselle tuovat turvaa a) samoina pysyvät hoitajat b) sama päivärytmi c) ryhmässä samoina pysyvät, samaan aikaan hoidossa olevat lapset. Vuorohoidossa olevalla lapsella on 18 eri opea/hoitajaa siinä missä normihoidossa olevalla on ne samat 3 ihmistä, samat hoitoajat klo 8-16 jne, yöt turvallisesti omassa kodissa ja myös samat päiväkotikaverit.

Vuorohoitoa ei voi siis mitenkään verrata päivähoitoon. Myös lapset ovat jo temperamentiltaan erilaisia

Millähän tavalla oma kommenttisi auttoi ketään kyseenomaisen tilanteen kanssa kamppailevaa äitiä, saati aloittajaa? Kai ymmärrät, että toisten ihmisten huolet eivät katoa näitä huolia ja tunteita mitätöimällä?

Mikäli joku, yleensä vastentahtoisesti joutuu laittamaan lapsensa vuorohoitoon niin toki siitä selvitään. Aloittaja kyseli näitä kokemuksia. Kohtalotovereita ei ole vielä käynyt vastaamassa mutta muutama muu hyvää tarkoittava on halunnut tukea aloittajaa ehdottamalla, miten tilanteen ehkä vielä voisi kokonaan välttää.

Ja vielä yleisesti, toki lapsen on pakko sopeutua mihin vain, eihän häneltä kysytä. Mutta onko tämä lapsen kehityksen kannalta hyvä asenne ajatella asiaa? Moni vanhempi esim aloittaja ei haluaisi lapsensa joutuvan sopeutumaan ihan kaikkeen mikäli vain on vaihtoehtoja - he ymmärtävät, että nyt vaikka vuorohoito voi olla tietyntyyppiselle lapselle todella raskasta ja yrittävät epätoivoisesti etsiä niitä vaihtoehtoja.
 
vierailija
Oon ollu vuoro päiväkodissa töissä. Ei meillä kyl ollu 18 eri hoitajaa ja opea yhessä ryhmässä. 🤣

On siellä vuorohoidossakin oma ryhmä, tutut kaverit ja hoitajat. Totta kai päivä on hajanaisempi ja ei niin säännöllinen, kun normi päiväkodissa, mutta omat rutiinit, rytmit ja tutut tavat sielläkin on. Hyvin menee suurimmalla osalla lapsista, ihan nii kuin normi päiväryhmässäkin. Käykää tutustumassa hyvin ryhmään ja sen tapoihin etukäteen. Kerro henkilökunnalle että jännittää jo etukäteen. Toivo että voisi päivän aikana tulla kuvaa tai viestiä miten menee, jos se helpottaa sinua. Toivotaan empaattista vastaan ottoo ja hyvää päiväkodin aloitusta.
 
vierailija
Ainiin edellinen kirjoittaja vielä. Kannattaa opetella päiväkodin rytmiä itsekin, niin voit kertoo lapselle ennen päiväkotiin menoa mitä tapahtuu. Esim. Nyt mennään päiväkotiin aamupalalle ja sitten ulos leikkimään. Tai tänään menet päiväkotiin iltapalalle ja sitten nukkumaan.
Varsinkin alussa voi helpottaa lasta hahmottamaan päivän kulkua.
 

Yhteistyössä