2008 marraskuisten murut *2010*

No meillä ei todellakaan tule kahta sanaa peräkkäin, vasta sanoja opettelee! Et Maotao, ei hätää mitää =)
Esikoinen ei osannut montaa sanaa 1.5v:nä, siinä kahden vuoden jälkeen on suu käynyt tauotta :D Puhuu muutenkin tosi selvästi tuo isompi tyttö, ei kierrä mitään kirjaimia paitsi toki R...

Me käytiin tänään mun vanhemmilla. Kakkukin oli viemisinä, vaan sihän tippui heidän pihalleen kakkukuvun pettäessä :headwall: :kieh: :snotty: Onneksi siskoni oli tulossa miehensä kanssa myöhemmin ja hakivat meiltä kotoa tarvikkeita uutta varten! Arvatkaa vaan harmittiko, ois ollut tosi hyvä kakku... Koristeet sentään selvis hengissä eri astiassa et kiva pikakakku kuitenkin tuli =)

Jännittää sitte huomisen kakun kanssa jo valmiiksi, anoppilaan pitäs saada ehjänä menee :D

Meidän pikkuneiti ei tänään asettunut päikkäreille mummolassa. Ekaa kertaa vaunuista poistumisen jälkeen ois pitänyt matkasänkyyn alkaa nukkuu. Itkuks se meni, viereen ei osaa edes nukahtaa.. Joten annettiin sitten melskata, ei näyttäny yhtään väsyltä. Puoli neljältä lähdettiin kotiin ajaa, 20min. nukkui ainoastaan kun oltiin jo kotona. Varmaan siks on nyt levotonta yöuni, monta kertaa on ääntä kuulunut, välillä itkee mutta sitten hiljenee juuri kun on ovella menossa..

Okei, nyt pitää alkaa nukkumaan et jaksas aamulla heräillä =)

Hyvää äitienpäivää =)
 
maotao: Ei meilläkään vielä lauseita puhuta. Ihan normaalia! Eikä muutenkaan noita sanoja vielä kovin montaa ole. Siis sellaisia selkeitä sanoja.

Luminka: Voi ei miten kävi kakun kanssa! Toivottavasti huomenna ei käy samoin.

Meillä taitaa olla korvatulehdus edelleen päällä. Nyt on antibiootin alotuksesta jo 5 päivää ja yöt tosi huonoja ja nyt on myös päivisin huutanut tosi paljon, sattuu selvästi. Melkein lähdettiin tänään jo päivystykseen, mut sit tyttö taas muuttui iloiseksi ni ei lähdetykään. Täytyy nyt katsoo miten etenee.

Hyvää äitienpäivää kaikille :flower: :heart:
 
Moikka! Meillä oli anoppi viikolla kylässä ja kovasti tykkäsi olla pojan kanssa, kun niin harvoin tavataan.

Otso ei tosiaankaan puhu lauseilla, vasta ensimmäisiä kaksiTAVUISIA kunnollisia sanoja tulee. Tai no, jos "lauseeksi" lasketaan "kyprrr O" (Otson kypärä) tai "kava ei" (=ei ole kaivinkonetta), niin sitten :LOL: On kyllä selkeästi motorinen kehitys mennyt edellä. Nyt viimeviikkoina on alkanut tosi ahkeraan toistella sanoja ja selvästi treenaa: osoittaa kerta toisensa jälkeen uusia kuvia lehdistä ja odottaa että sanotaan mitä ne on. Hesarin luku sujuu yhdessä, kun poika kyttää kaikki polkupyörä- ja automainokset sekä eläinten kuvat.

Ja hauskoja juttuja, kun esimerkiksi yhtenä iltana poika alkoi itkeä ja hoki sängyssä "toma toma", enkä millään ymmärtänyt mistä oli kyse. Lopulta päästin pojan vielä sängystä pois näyttämään mistä oli kyse ja selvisi, että poika halusi päälle kestovaipan, jossa on "tomaatin" kuvia (eli punaisia omenoita). :LOL:

Äitienpäivänä ajateltiin mennä käymään kylpylässä. Sain pojalta jo etukäteen päiväkodissa istutetun kukan, saa nähdä mikä siitä tulee, kun puhkeaa kukkaan (oliskohan orvokki?). Ja kortti oli myös tehty sormiväreillä :heart:

Luminkan ensimmäinen kakku R.I.P., parempaa onnea seuraavalle!
 
Huomenta mammat

Sain ihanan herätyksen aamulla, lapset tuli lahjojen kanssa herättelemään. Juuso oli tehnyt pöytäliinan, maalannut ruukun ja istuttanut siihen kukan ja sit molemmat oli askarrelleet kortit :heart:

Aamulla Leevi sanoin monta kertaa ruokapöydässä littäää, littää. Kurkkua oli lisaa vailla. Eilen illalla vielä mietiskelin niin sanojahan on valtavasti mitä toistelee mutta ne mitä on käytössä niin niitä on tosi vähän. Silloin kun on kaksin minun tai isänsä kanssa niin höpöttelee ja näyttelee kuvia kirjoista ja kertoilee mitä ne on mutta kun Juuso tulee tilanteeseen niin tahtoo jäädä puheensa kanssa Juuson jalkoihin.

Voi kökkö miten huonotuuri Luminkalla ekan kakun kanssa, toivotaan että tän päiväinen ei lentais maahan!
 
Ihanaa äitienpäivää kaikille :heart:

Musta tuntuu, että me ollaan kaikista viimeisimpiä näissä pottailuissa ja puhumisessa. Ei tuo Leo sano oikeastaan mitään. Anna saattaa joskus tulla, mutta muuten vaan öh öh :D Mä luulen, että meillä on niin paljon kotona puhujia, että pienin ei saa suunvuoroa :LOL:

Mä olen ollut viikonlopun töissä ja jahka tästä yhden aikoihin lähden, niin mennään mun vanhemmille syömään. Ihanaa päästä valmiiseen pöytään.

Jaksamista Sanselle! Miehen sisko synnytti eilen tytön ja mun tekisi niin mieli mennä jo katsomaan, mutta pitää odotella ensi viikonloppuun, kun Turkuun ei viitsi lähteä ajelemaan ihan päiväseltään lasten kanssa. Vauvakuumetta näin keväällä taas pukkaa mulle. Ihan hullu olen :eek:
 
Täällä meillä on aika kova meteli ja mahdoton kikatus kuuluu koko ajan. Toistakymmentä kymmenvuotiasta ahtaa mahaansa keittiössä herkkuja ja kuuntelee Anna Puuta. Voi kun on vanha olo itselläni :/ Eihän tuosta nyt olo pitkä aika kun itsekin kävin tyttöjen synttäreillä. Mutta nyt olen ihan kujalla B)

Meillä ei kyllä mikään treeni, eikä täällä valitus saa tuota poikaa puhumaan. Mutta nyt olen ajatellut ottaa ihan rennnosti ja odottaa rauhassa puhetta, sillä ei tuon pienen riiviön älyssä eikä kuullossakaan ole mitään vikaa. Viikon päästä on neuvola ja ei kai nuo mitenkään vielä siihen reagoi, kun äänteitä ja sanan alkuja tulee.

Ens viikonloppuna mulla onkin pitkä vapaa helatorstain vuoksi ja ajateltiin lähteä mökille ja paluumatkalla käydä nuuhkimassa vähän vauvan tuoksuja :p Josko tää mun kuume helpottais...
 
Heippa!
Täällä ollaan edelleen, vaikken oo jaksanut mitään oikeen kirjotellakaan tänne. Fb:n päivitysten ja blogin pitämisen jälkeen ei ole enää oikeen mitään asiaa muualle. Mutta koska olen utelias ja kiinnostunut teidän kuulumisista niin tänne piipahdan joka päivä kurkkiin kuulumisia. =)

Piru että on kylmä koko ajan, niiiin kovin ootan viikonloppua, kun lähes hellettä olis luvattuna! Parempi olis, että ei tarvis pukee kuin syksyllä konsanaan.

Me väsäillään kasvimaata, tehdään pyörälenkkejä, laitetaan taas pihaa, leivotaan ja ollaan vaan. Aika kivaa arkee vietetään edelleen. Mua soitettiin viime viikolla töihinkin, siis mun "oikeisiin töihin" sais tehdä keikkaa niin paljon kuin tarvii, mutta kiitin ja sanoin "ei kiitos". Onhan mulla tässä työtä, kun on hoitotyttökin, ja niin tiukoilla ei vielä olla. mutta hyvä tietää että tiukille jos menee niin viikonlopun voi mennä tekeen. :D

MAARIAS, montakos pirpanaa teillä siellä olikaan kotona? vieläkö yksi mahtuisi? ;) On se kuume kyllä sellainen asia mikä ei niin vaan mene ohi, toki sen kanssa oppii elämäänkin. =)

Jaahas, jos menis leipoon noi sämpylät, että sais sitä leipääkin, kun esikoinen jo eilen mankui että leipää tekis mieli. Teen sellaisia oikeen kuitupitoisia, joihin laitoin vielä hedelmämysliä sekaan, kattotaan mitä tulee.

Viikonjatkoja mammat!!!
 
Maotao: Juu ei meilkä mitää lauseita puhuta, hyvä ku yksittäisii sanoi, tavui enempi =D

Onnin sanavarasto:

paa = pallo
pa = vaippa
ääiti = äiti
shi = isi
kiija = kirja
meu = mehu
ota = ota
kato = kato
pui = pullo
tuti = tutti
aato = auto
joo = joo
aitoo = maitoo
lamppu = pappu (tänää opittu)
pauppa = kauppaan

uusimpia on siis toi joo, lamppu ja sitten pään heiluttaminen mikä tarkottaa ei
 
ohhohhhoi vihdoin kotona! viikko mummolan nurkissa ja sit tänään ajeltiin tänne kotiin takas ja käytiin vielä juhlimassa mun siskoa lopputyönäyttelyn avajaisissa. Vilho oli niin poikki koko hommasta että sammui isänsä olkapäälle kesken juhlapuheitten :heart:

ei meilläkään pottailla eikä paljoa puhuta. kovasti tuntui mummolassa matkivan sanoja mutta ei käyttöön niitä vielä oo ottanut. näitä tulee päivittäin:

äiti
titi =isi
tätä= tätä
aijja=jano,anna maitoa
kakka
piipaapii=kaikki vähänkin palo-, poliisi- tms. autolta vaikuttavat
ihhahhaa=heppa, ratsastaa, keinuu, ja tietty se mitä heppa sanoo
ei

monta sanaa on nyt unohtunut, kuten "kiija" eli kirja ja "ilja" eli wiljami (vilhon serkku) ym.
tuntuu että poika käyttää lähinnä sanoja "ka" ja "mmmm"... :/

ihan poikki. huomasin ettei jaksa ihan kauheesti enää seisoskella ja käveleskellä korkeemmilla kengillä, alkaa ottaan mahasta/lonkista (jo näin aikasin,nyt rv 19+jotain)

nyt kattoon että mitä mulle tuolla huudellaan... :wave:
 
Otson sanavarastoa:

täiti = äiti
issh = iskä
tähhä = tähän
tohho = tohon
oma
ei
joo
titti = kiitos
O = Otso
kukka
kukko
ihhahh (hevosen ääni)
meh = lehmä
kkrrr = krokotiili/kirahvi
kakka
piss = pissa
takki
nanna = nalle
hhhrrr = haarukka
peipä = leipä
pprrr = puuro
pa = banaani
jjjgrrr = jugurtti
jjssst = juusto
mamma = muumi/muumimamma
pappa = muumipappa
Mama = Malla (päiväkodissa hoitaja)
kava = kaivuri
toto = auto
kpr = kypärä
pippis = lippis
jne.
 
Sansella on kyllä jo jännät paikat. =) Monesko päivä se laskettuaika on?

Meillä on nyt semmonen papukaijavaihde menossa, että toistellaan lähes kaikki sanat. Ei tietenkään niin selvästi, mutta ymmärrettävästi sanoja käyttää. Lyhyitä kahden sanan "lauseita" on käytössä myös ja ne on yleensä aika käsky-sävytteisiä: Anna tuo, mee poitz (pois), voita päälle. =) Hauskoja sanoja alkaa tulla.

Ihania aurinkoisia kesäpäiviä teille mamit! Nautitaan. B)
 
Moi.

Minä varmaan vetäydyn tästä taka-alalle. Meidän tytöllä todettiin lonkkaluksaatio... Pitkä hoito tiedossa, joka alkaa heti maanantaina 3vk:n osastohoidolla... Lopulta joutuu kipsaukseen , tiedä sitten kuinka pitkäksi aikaa :'( Ei kyllä tullut kovin valoisa kesä, mutta eiköhän tää tästä alkujärkytyksestä selvittyä näytä paremmalta...
 
Luminka, paljon paljon halauksia ja lohdutuksia! :hug: Varmasti erilainen kesä tulossa kuin odotitte, mutta onhan se hyvä, että jalka-asia saadaan nyt hoitoon. Jos vain suinkin jaksat, niin käy kuitenkin välillä kertoilemassa kuulumisia!
 
Luminkalle ja perheelle isot jaksu :hug: ! Jos jaksat niin tule kertomaan miten teillä menee. Olette ajatuksissa!

Tänne tuli kesä! Me lähdetään päikkäreitten jälkeen katsastamaan kesäinen kaupunki, ja kurkataan samalla Keskustorin tilanne, siellä arvokiinteistö ja suomen eka McDonalds on liekeissä. Jospa tehtäsiin retki vielä Pikku Kakkosen puistoonkin. Ja uuden POP in myymälän tarkastan... löytöjen toivossa!

Nyt ollaan viihdytty paljon tuossa omalla pihallakin, iltasella olen antanut pikkujalkojen ottaa tuntumaan nurmikkoon, eka ilme oli kyllä ihan näkemisen arvoinen! :LOL: Tarvii jostakin metsästää vaan toiset nukenrattaat, tappelu tulee noista yksistä. Enpä arvannut että Oskarikin noin innostuu lykkimään palloa rattaissa :whistle:

Mutta nyt hetkeksi lepäilemään ennen kaupunkiretkeä. Isommat pojat ja mies lähtevät mökille ajaksi x, mulla siis helppoa tiedossa! Ihanaa aurinkopäivää!

HM
 
Luminkalle ja koko perheelle :hug: ,tänne kannattaa tosiaan tulla purkamaan huolta ja väsymystä jos vain jaksat.

miten ihanan kesäinen päivä tänään! ollaan ulkoiltu oikein urakalla (ja Vilho on syönyt hiekkaa ja pikkukiviä ties kuinka paljon)
ärsyttää vaan että mun allergiat on nyt sit ihan hirveet kun ei uskalla vetää allergialääkkeitä kunnolla. pitäis kai lääkärissä noista käydä.
luultiin jo että on joku tapahtuma tossa Tokoinrannassa kun siellä oli ihan törkeen paljon porukkaa kaljoittelemassa,lenkillä,kävelyllä ja leikkipuistokin oli täynnä väkeä.

 
Kiitos halituksista!

Ei tätä kyllä voi vieläkään käsittää! Miten on voinut selvitä tervein papereilla niin monesta lääkärintarkastuksesta!? Aivan uskomatonta ammattitaitoa lääkäreiltä, varsinkin tuolta meidän nla-lääkäriltä....

Tyttöhän joutuu olemaan maanantaista alkaen 3vk SÄNGYSSÄ! Lonkkavedossa eli ei voi ottaa edes toista syliin :'( Nukutuksiakin joutuu ainakin yhden kokemaan, kun reisiluu koitetaan laittaa vedon jälkeen paikoilleen. Siinä samalla laittavat kipsin.. Ja eka kipsaus kestää 6vk, sen jälkeen kuvaavat onko lonkka ok. Tätä ei jakseta uskoa vielä, netistä olen lukenut jopa 6kk kipsauksista :/ Ja joka kerta uusi nukutus kun kipsi tulee..

Vaunuihin ei mahdu istumaan, turvaistuin menee varastoon ja katotaan mahtuuko esikoisen vanhaan jos laittaa tyynyn lisäksi... Sekin, kuinka nukkuu kipsin kanssa, tuleeko hiostava kesä jne... tekevät lisäongelmaa...

lisään vielä. Eli tytölle tulee sammakkokipsi, molemmat jalat räpsöttää harallaan, ja tulee jonnekin vyötärölle saakka... Jokin kolo siinä on jonne vaippa laitetaan :(

Tuntuu niin surkealta, vauvana olisi helpommalla sästynyt =( Mutta pakko vaan ajatella että parempi nyt kuin tyyliin 3v:nä! Kauheeta ois tuo meidn juokseva neiti laittaa kipsiin, se kun on tottunut jo niin menemään...

Että sellaista!
 
Voi että, kuulostaa kyllä tosi painajaiselta Luminka :(
Miten ihmeessä tyttö jaksaa 3vk maata sängyssä. Voivoi, kumpa tosiaan olisivat aiemmin huomanneet.
Mut toivotaan, että hän pian tottuu kipsiin. Voi pientä :hug:
 
On kyllä aika järkky tuo teidän tytön kohtalo, Luminka :hug: Ei kyllä helppoa teille kesäksi heittäny, mutta yrittäkää nyt jaksaa päivä kerrallaan... Jospa siitä sitten hyvä tulee loppujen lopuksi. Käyhän purkamassa meille välillä, ollaan hengessä mukana! :heart:
 

Yhteistyössä