2008 marraskuisten murut *2010*

vähän väsynyt meininki ja hermoja kiristää, Vilho ei suostunut päikkäreille, yö meni joten kuten jollain en ees muista monellako heräämisellä ja sit ei suostu oikeen syömäänkään mitään. maitoa, omenamehua ja yhen paahtoleivän on tainnut tänään syödä.tosi ravitseva ja terveellinen ruokavalio siis tänään :| hirveä kiljunta ja huuto kun yrittää ruokaa tarjota, ilmeisesti ehkä väsyttää mutta sit ei kummiskaan niin että suostuis nukkumaan.
toivottavasti nyt ees yöunille nukahtais ajois ja kunnolla.
en oo tänään vielä mittaillut kuumetta mutta kyllä varmaan jonkun verran sitäkin on vielä

huuh,kävin tuhlailemassa vähän kaupoilla, ostin pitkän violetin hupparin, collegehousut, alusvaatteita, ponnareita ja eilen vielä täydensin vartalorasva- ja vitamiinivarastoja... kyllä visa vinkuu ja mua itkettää taas laskun tullen... :ashamed: vilhollekin kyllä löytyi yks huppari ja sit vielä käytiin stokkan herkun kautta hakemassa halloumisalaatti- ja pippuripihviainekset :p

juhannuksena varmaan mennäänkin sit mummoloimaan taas, toivottavasti sää suosis ja pääsis koittaan uimista
 
Tervehdys!

HM, meillä lähtee tutti nyt kesäloman aikana, mutta vielä ei oo saatu aikaiseksi hankkia isoa sänkyä, tai siis oikeastaan projektina olis työpöydän teettäminen meidän makkariin, työhuoneen tyhjentäminen ja pojan siirtäminen sinne... Ollaan jo puhuttu, että tutit menevät "Henkka-haikaran poikasille" (Henkka on sellainen sängynpäädyssä oleva pehmohaikara) ja Otso jo osaa itsekin vastata minne tutit annetaan, kun sitä eilen kysyin.

Tutin poisjättämistä ehdotettiin päiväkodistakin, kun käytännössä sitä tarvitsee vain nukahtamiseen, ja sitten yö- ja päiväunilla pullauttaa tutin heti nukahdettuaan ulos. Päiväkodissa siirtävät Otson matalalaitaiseen sänkyyn loman jälkeen, kun sinne on tulossa paljon uusia pieniä, jotka tarvitsevat korkealaitaista sänkyä (nuorin on 8 kk). Saa nähdä miten meidän villevallaton pysyy siinä matalassa sängyssä...

Noonie, ihanalta kuulostaa halloum-salaatti ja pihvit :p Mites sulla muuten raskaus etenee?

Otso alkoi toissapäivänä harjoitella hyppäämistä. Koko ajan on hyppäämässä ilmaan, mutta vielä ei kovin korkeaa pomppua tule (lue: pääsee n. 2 cm ilmaan :LOL: ) Ja pari kertaa on mätkähtänyt varpailtaan naamalleen lattialle, mutta se ei vauhtia hidasta :wave:

Ja pottailussa on kans tullut edistystä, Otso on alkanut selvästi tunnistaa kakkahätää. Oon luvannut palkkioksi naaman täydeltä pusuja, jos poika osaa sanoa "kakka" ennenkuin on tullut vaippaan. Muutaman kerran on jo onnistunut :flower:
 
Moikka!

Meillä meni viime yö aivan pipariksi. En ymmärrä mikä nyt oli kun alkuyön Lumi huusi sängyssään jatkuvasti. Siellä piti istua vieressä vartin verran ennenku jatko unia ja sit minuutin päästä alko taas huutaa.

Lopulta annettiin periksi ja otettiin meidän viereen nukkumaan, mut eihän Lumia sit enää väsyttäny ollenkaan. Alko höpöttää ja pyörii ja nauraa ja potkii meitä. Lopulta miehen oli pakko lähtee sohvalle nukkuu yhden aikoihin yöllä, kun sillä oli aamulla viideltä herätys työreissulle. Mahtokohan saada ollenkaan nukuttua :(
Ja Lumi jatko tota vielä sit läpi yön, pieniä pätkiä nukku ja sit taas alko pyörii ja höpöttää.


Esikoisella oli eilen synttärit, 9v. Sillä on kans joku kumma uhma päällä ja välillä menee niin paljon hermot. Jotenkin tommosen ison lapsen kiukuttelua ei jaksa ollenkaan kattoa. Mut onneks on välillä ihan avuliaskin silti :)

Huomenna mennään avoimen päiväkodin retkelle Paimioon kotieläintilalle ja keskiviikkona mennään särkänniemeen.

Meillä on kans Lumi harjotellu hyppäämistä, kun kuukauden nuoremmat kaksosserkut hänelle näytti mallia, mut Lumi ei viel onnistu irrottaa jalkoja maasta mut hauskaa tuntuu olevan silti :D
 
meillä kans vilho on innostunut hyppäämisestä,tosin harvemmin ne jalat vielä maasta irtoaa.mutta se ei menoa haittaa, hauskaa on :heart:

meillä meni kans viime yö pipariks. vilho nukahti, vaikka kuinka yritettiin pitää hereillä, päikkäreille kuudelta(!!) illalla ja heräs n.tunti siitä, ja sit tosiaan yöunille meno venyi melkein kahteentoista.yön kieppui ja hyöri ja oisko kolmeen-neljään kertaan vaatinut juotavaa (ei siis myöskään eilen syönyt paljon mitään). sit tänä aamuna heräsi noin yhdeksältä, aamupalaa ei suostunut syömään mutta päätin silti että otetaan meidän perusarkirytmi takas ja lähdettiin leikkipuistoon vaikka siellä satoikin jonkun verran, oltiin sit osan aikaa sisätiloissa leikkimässä. sit lounasta meni pari lusikkaa ja jotain hedelmämössöö ehkä puol purkkia ja sain kotiin tullessa pojan päikkäreille ennen yhtä, mikä on aika hyvin,ehkä tää nyt tästä tasottuu.

kiitos kysymästä maikki, raskaus on mun mielestä edennyt helpommin mitä vilhoa odottaessa! onhan noita lonkka/lantiokipuja jo jonkun verran mutta ei lähellekään siinä määrin mitä vilhon kanssa, ja pääsen liikkumaan huomattavasti paremmin. sit tuntuu että kaikki potkut yms. tuntuu paljon aiemmin ja paremmin. :) olis täs vielä semmoset vajaat 15 viikkoo matkaa laskettuun aikaan, tuntuu ihan ikuisuudelta taas! :kieh: silti,pitää nyt yrittää ottaa ilo irti tästä kun ei sitä tiedä jos vaikka viimestä kertaa raskaana ollaan.

vilholla on taas joku tuttikausi,oikeesti rattaissakin on välillä alkanut huutamaan tuttia, ja yleensä se on ollut yks niistä paikoista missä sitä ei ikinä tarvita. nyt kun mennään juhannukseks mummolaan oon päättänyt että tutti saa mennä jäähylle ja koitetaan elää ees päivät ilman sitä.alkaa olla jo aika rasittavaa kun sitä tuttia pitäs olla koko ajan jauhamassa tuon :|
 
Sulla noonie meneekin toi raskaus sitten ihan samoissa kun mun kaverilla. Kun sillä on kans joku 15 jäljellä. Muistan siitä ku se joskus sano et raskausviikko on helppo tarkistaa kun hänen raskausviikot on aina sama ku mikä viikko on kalenterissa menossa :)
 
dara mä oon aina vähän sekaisin että millä raskausviikolla oon, muistan että Vilhosta silloin melki laskin tunteja :LOL:
mut nyt taitais olla menossa joku 25+5 tai jotain sinnepäin ja eilen sain hakee äitiyspakkauksen postista jonka sisältöö tottakai heti pesemään B)

mut nyt kohta tulee miehen porukat hakemaan ja lähdetää semmoselle "viileälle" 3 tunnin ajoreissulle mummolaan!

hauskaa juhannusta kaikille!
 
ihania pikkujätkiä sanse! :heart:

me ollaan vihdoin kotiuduttu mummolajuhannuksesta ja oon tän päivän lähinnä pessyt pyykkiä, pyykkiä ja pyykkiä. :whistle:

kauhee nettisurffailu kun pitäis löytää hyvät sisarusrattaat (ilmeisesti phil&teds sportit) jostain kohtalaisen halvalla. jos jollain on myynnissä tai tiedätte jonkun joka haluaa eroon sellaisista, ilmoittakaattehan :) itkettää kun katselee minkä hintaisiks vaunukaupoissa noiden hinnat nousee (lähemmäs 800 e kai.. |O , ellei saksasta tilaa)

Vilho on ottanut sanavarastoonsa uusia sanoja:

pois
aaji=vaari
auto
popo=mopo
ajaa =esim. ajaa autoa
aitoo/aituu/autoo=maitoa

lähinnä toi ajaa sekoittuu usein sanaan "aijja" joka tarkoittaa yleensä janoa tai maitoa tai joskus ruokaakin. tosin nyt ruokaa, kun on oikein nälkä, pyytää "mammamm/namnam"-sanalla.

vaari oli tosi ylpee kun vilho oppi sanomaan "aaji" ennen mummo-sanaa B) varsinkin kun vilho on vähän vierastanut välillä vaaria (eli mun isää ). miehen vanhempia ei kuulemma sais kutsua vaariks ja mummoks mutta sanoin niille juhannuksena että piruuttaankin kutsutaan,koittakaa tottua (vanhat ihmiset...luulevat olevansa ilmeisesti vieläkin vetreitä parikymppisiä....)
 
Ihania kuvia, Sanse! Onni on jo NIIN ison pojan näköinen :heart:

Noonie, mä kans oon ihastellut phil&tedsejä, mutta tällä menolla ei meillä oo tuplille kohta tarvetta :headwall:

Daralle paranemisia!

Mä pakenin tänne työhuoneeseen, kun meillä alkoi tutista vieroitus. Porua on nyt jatkunut 45 minuuttia, saa nähdä nukahtaako tuo lainkaan päiväunille ilman tuttia. Mutta enää ei voi oikein perääntyäkään, kun tutit on jo annettu pehmohaikaran poikasille :|
 
Ihan pikaterkut töistä! Lukemassa kyllä käyn päivittäin, mutta nyt taas on töitä niin paljon että ei oikein energia riitä kun välttämättömään... Yritän päästä tässä päivänä jonain ihan kunnolla kirjottamaan!

HM
 
onpas vähän ihana ilma ollut tänään! kahteen otteeseen piti mennä ulos puistoilemaan kun ei täällä sisällä jaksa sulaa.
huomenna pitäis aamusta raahautua sokerirasitustestiin joten kohta pitäis sit lakata syömästä (ja siis pitäis kohta tehdä iltapala mut ei mulla oo yhtään nälkä...mikä tarkoittaa sitä että nälkä tulee joskus yöllä :headwall: )

sanse kiitti vinkistä, pitääpä tsekata noi carenat, oon lähinnä tarkastellut noita phil&tedsejä, britaxin jotain sisarusrattaita ja jotai ihan hillittömän suuria monstereita... meillä kun on tosi ikävää kun on kapeet ovet joka puolella talossa ja ihan törkeen pieni hissi, menee aika tarkaks mittailuks että saa sisarusrattaat ahdettua pihalta sisälle...

harmittaa kun huutonetissä tuntuu ihmiset pyytelevän usein ihan tolkuttomia hintoja vanhoistakin rattaista (ja kaikista muistakin tavaroista ja vaatteista) ja sit ne muutamat jotka osaa hinnoitella niin ei niihin sit oo jakoo millään. :snotty:

mut joo nyt vähän surffailua sit se iltapala naamaan ja löhöämään sohvalle :wave:
 
Heippatirallaa!!!

täällä huoleton-helmi huhuilee mammoille kesäterveisiä..ihana maikki sinua :D Ehkä vaikutan täällä kirjotuksissani huolettomammalta kuin oikeasti olen...vaikkakin luulen että se on tämä juttu että toisen kanssa ei enää niin jaksa stressailla. Niin paljoo. Vai mitä sanoo sanse tai HM? meneekö asiat omalla painollaan?

Mutta olen mä sitä mieltä että lapset kehittyy kun ovat valmiita. Ilmankin suuria ponnisteluja vanhempien taholta. Toki on taloudellisempaa jos on ajoissa kuiva, mutta joskus oma laiskuus/tai joku ajaa asian ohi.. :ashamed:

Vaikka, itseasiassa, meillä on metsästetty nyt jo useamman aamun pisut pottaan kun vaippa ollut aamulla kuiva, oon vienyt heti potalle ja mieletön juhla siitä riemusta kun pisu lorisee pottaan!! =)

HM, meillä jäi tuttikin mun laiskuutta pois silloin joskus keväällä. kun olin viemässä jo poikaa päikkäreille ja huomasin ettei sängyssä tuttia, en jaksanut hakee ja ilman itkua (muistaakseni) tämä tapahtui.
Kun tilanne oli sopiva. Ja aika kypsä. :D
Vissiin....

Isoon sänkyyn ei kiirehditä meillä. Niin kauan kun pysyy pinniksessä, eli ei keksi kivuta pois, nukutan siinä. KOska jää sinne kiltisti ja nukahtaa heti. KAUHULLA odotan isoon siirtymistä kun esikoisella se oli sellaista tappelua. Illat oli ihan painajainen.

Mitäs muuta...

Kesälomaa taas ensi viikko, JEEEE B)
mennään veneileen, ja yövytään jossain mökeissä vesireitin varrella..ja sitten mökkeileen...piti mennä puolaan ja liettuaan, mutta budjetti sanoo muuta. KOtimaanmatkailukin avartaa!

Kiva kuulla noonien odotuksestakin. Oot kanssa jo niin pitkällä! :heart: Nauti masuasukista nyt.

Sansella supersödet pojat. :heart:

Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille!!!!!
 
Siis aargh, tuo tutin perään huutaminen on jotain ihan kamalaa. Ennen 2 minuutissa nukahtanut poika on muuttunut eilisen jälkeen tunnin kestäväksi "äiittiii" -huutajaksi sekä päivä- että yöunille. Kai tämä on lopulta vaivan arvoista?!? Jos istun vieressä, alkaa vain touhuta sängyssä, jos menen pois, huutaa suoraa huutoa.
 
meillä on epäonnistuneesti yritetty eroon tutista muutamaan otteeseen, vielä ei poika siitä tahtois millään luopua. nyt oon alkanut petaamaan pojalle semmosta että sit kun pikkusisko tulee niin pitää antaa siskolle tutit kun se tarvii niitä ;) katotaan meneekö jakeluun sit syksyllä. eli "armonaikaa" on vielä tää kesä, jollei nyt sit itekseen luovu niistä tai unohda

vähän hienosti söi vilho tänään! ihan pakko tulla kehumaan (vaikka sit kummiskin lakkaa kun tänne tulin iloitseen). oikein valkosipulista jauhelihakastiketta ja spagettii mies teki tossa äsken ja epäiltiin että eipä taida poika syödä varsinkin kun on niin mausteista niin eikö mitä! tyyppi vedellyt melki aikusen annoksen :eek: =) aina tää jaksaa mut yllättää...

äh menin vahingossa ostamaan ihan liian hajusteista pesuainetta, oli pakko laittaa pyykit uusiks pesuun ku kävi nenään niin pahasti (oli joku omon valkoisille vaatteille tarkoitettu neste). no, onpahan taas pyykättävää... (niinkuin se joskus tästä talosta loppuis)

 
noonie, mä en nyt uskalla perääntyä tuttisodassa. Poika huusi sängyssä 1,5 tuntia päivällä ja mulla paloi aivan totaalisesti käämit. Sitten lopulta annoin nousta sängystä ja lähdettiin rattailla, niihin nukahti hetkessä. Miksen heti lähtenyt rattailla kaupungille, olis säästynyt kaikkien hermot?! :headwall:

Oon lomalla ja mies töissä, mutta ei tää lomalta tosiaan tunnu. Ensin kuuntelin huutoa 1,5 tuntia, sitten poika nukkui 45 min päikkärit (vain) ja sen jälkeen kuuntelin taas suoraa huutoa kaupassa, kun poika ei olis halunnut istua rattaissa. Tulin kotiin ja jäin istumaan pihaan ja odottamaan että mies tulee kotiin, kun en halunnut enää kuulla sitä huutoa kun poika ei suostu kiipeämään rappusia ylös (ja olin niin takki tyhjä, etten olis jaksanut kantaa 3. kerrokseen).

Ei oo tosiaan mitään niin raastavaa kuin lapsen itku ja mä en oo siihen tottunut, kun Otso niin harvoin itkee. Ostetaan yhdet hermot, kiitos :wave:
 
Kuulun kanssa sarjaan "ei toisen kanssa jaksa niin stressata" =)
Joskus ne oppivat kuivaksi, toivon mukaan ei kukaan kulkisi vaipoissa lopun ikäänsä.
Esikoinen jättää tällä viikolla yövaipan pois, ikää 3v. Äitini kovasti koitti painostaa että täytyy jättää. Mutta, viime viikkoina vasta alkanut olemaan kuivat vaipat yöllä, joten nyt on se oikea hetki :)

Jos ei syö niin ei syö. Syömättä ei kuitenkaan pitkään jaksa. Meillä neiti tottui syöttämiseen, joten nyt ei itse lusikoituna meinaa ruoka upota. Kovasti ojentelee lusikkaa äidille, eikö vois vähän jeesata :D En kyllä pahemmin auta, saatan vain lusikkaan ruokaa laittaa valmiiksi.

Kaikki kehittyvät eritahtiin, toisille toinen asia on vaikeampaa. Ja jostain luopuminen käy yhdelle helposti, toiselle vaikeasti. Meillä esikoiselta jäi tuti suht helposti, tokalta ei olla vielä koitettukaan.. Toki mielellään jättäisin tuon luputtimen pois, mutta annetaan toiselle tuo ilo nukkumaan mennessä :heart:

Tytöllä uusia sanoja pulpahtelee tuon tuosta. Eilinen uutuus oli pylly :LOL: Sitä sitten hoetaan tauotta vaipan vaihdon yhteydessä. Vähänkö äitiä nauratta :D Matkii paljon lauluissa esiintyviä sanoja, eläinten ääniä ym.
En tiedä muistanko väärin, mutta aivan kuin puhuisi enemmän siskoonsa nähden.

Minä kehun kanssa Carena Double Swing-tuplia! Ihan huiput olivat, sain ne jo myytyä pois pyörimästä suht hyvään hintaan =) Kotoa kävivät hakemassa, so easy!
 
Terve!

Täällä myös yksi huoleton hulda mitä tulee kehityksen kanssa stressaamiseen ym. Kyllä kaikki aikanaan oppii tarvittavat taidot. Silloin eka kerralla sitä vahti kovasti että mitä mihinkäkin aikaan kehittyi, mutta sekin sitten jäi kun kakkonen tuli niin nopeasti perään. Ihan kivasti puhuvat ja oppivat uutta tänä päivänä. Ja tää pikkukakkonen kävi juuri kouluterkan tarkastuksessa, mun pieni menee kouluun... :'( Tää kouluterkka oli kiinnittänyt huomiota että Kasperilla on polvi ihan vinossa ja lievää skolioosia ja siitä johtuvaa toispuoleista ryhtiä. Kummastelen vaan että neuvolassa ei moiseen ole osattu kiinnittää huomiota!!! Tää terkka oli heti huomannut nää asiat. Koululääkärille mennään sitten joskus kun eka luokka alkaa, saadaan sitten varmaan fysioterapeutille joku lähete. Se on siis kiero pikkumies. :LOL:

Täällä uusin sana on "paappa" elikkäs lamppu. Tää on Oskarin suusta. Wilma kun leikkii kuurupiiloa niin huutelee "PAA" vähän väliä, se on siis pöö. Että tälläsiä sana-akrobaatteja täällä.

Me käytiin pienempien kanssa juhannuksen aikaan Särkän eläinpuistossa, ja voi kun kaksikolla olikin hauskaa. Aina kun näkivät uuden elikon niin hihkuivat isoon ääneen, ja tietty joka paikkaan piti juosta koko ajan! Hauskaa oli!

Nyt tarvii mennä kattomaan mitä kaksikko puuhaa tuolla ulkona. Ihania hellepäiviä kaikille!!!

HM
 
noista sanoista sen verran että nyt kun oon jotenkin tarkemmin kuunnellut noita vilhon höpötyksiä niin on nyt viikon parin aikana oppinut näköjään muitakin sanoja mut en oo heti tajunnut... :ashamed:
"kki"= lokki
(h)ao =valo/lamppu
paappa, paippa=vaippa
tti-tti = tutti
poi(s) =pois, tässä ei aina toi ässä kuulu kun on niin hiljainen

ja nyt pari päivää on sanonut "lisää" tosin vähän epäselvästi tietty. ja kuiskaten. kaikki uudet sanat ja vähän vaikeet, varsinkin jos niissä on "s", sanotaan kuiskaten
:heart:

parin päivän ajan on myös tuntunut ilmoittavan just ennen kuin kakka tulee osoittamalla vaippaa ja sanomalla kakka :) sit kun vielä sais suostumaan istumaan potalle tai ees tolle pöntölle supistajan kanssa.... mut joo, ei kiirettä :saint:

nyt ruuan kimppuun ja ottamaan vilholta pois mun lompakko...
 
Tutista vieroitus osa 3: edelleen 1 h itkua ja riehumista sängyssä, kunnes nukahti päiväunille ihan väsyneenä ja hikisenä. Alkoi äitiäkin jo pikkuisen itkettää tämä homma :( En nimittäin jaksanut koko aikaa istua vieressä silittelemässä, vaikka olis ehkä pitänyt. Soitin neuvolaan, missä suositeltiin antamaan se tutti takaisin, jotta lapsi saa levättyä. Nyt menen itse hermolevolle.
 
Voi maikki, myötätunto :hug: täältä. Wilma lupsuttaa tuttiaan edelleen tosi intensiivisesti, ei siis ole täälläkään onnistuttu vieroituksissa. Höh. Ei vaan nyt jaksa, mä oon hirmusesti ollut töissä ja nyt meillä jyllää oksennus/mahatauti. Pienemmillä lentää kakka ja isommilla yrjö. Äiti on ihan puhki, mutta terve sentään.

Nyt on takki ihan tyhjä, tulin tunti sitten töistä, ja nyt värkkään ruokaa ja sitten pitäs viihdyttää sakkia loppuilta. Mies meni lepäämään. :kieh:

HM
 
HM , selvisitkö iltaan asti? :hug: Toivottavasti mahatauti menee pian ohi!

Meillä takana pykälää parempi nukahtaminen, poika halusi välttämättä nukahtaa meidän sänkyyn (eikä pinnikseen), mutta meni melkein tunti ennenkuin rauhoittui. Piti laulaa Laululaukku-levyn kaikki biisit läpi ja sen jälkeen vielä maata vierellä. Yleensä (tutin kanssa) kun on riittänyt että jättää pinnikseen itsekseen nukahtamaan.

Viime yönä poika heräsi klo 4 ja alkoi höpöttää sängyssä ihan pirteänä (laski peitossa olevia kuun kuvia "kuu, kuu, kuu, kuu..."). Valvoi satunnaisesti itkeskellen klo 6 saakka (minä laitoin korvatulpat korviin klo 5) ja sitten nukkui klo 9:30 asti. Loma-aikataulussa siis ollaan pahan kerran.

En tiedä oliko tutista luopuminen hyvä idea, jos tää nyt menee tällaiseksi, että äiti tai isä tarvitaan viereen koko ajan, ja yöllä aletaan valvoskella. Mä haluan mun hyväunisen pojan takaisin! :wave:
 

Yhteistyössä