+++ 2010 alkaen haaveilleet ja plussanneet +++

Toissapäiväisiä neuvolakuulumisia rv 27+1:

-Painoa tullut yhteensä n. 14 kg
-rr 118/78
-prot -
-Gluk -
-verta pissassa (muttei yllätä näiden vuotojen takia)
-Hb 122
-Sf-mitta 28cm
-syke +
-liikkeett ++

Neuvolassa käyn enää otattamassa nuo perustestit normaalissa aikataulussa ja kaikki kontrolointi on nyt tuolla sairaalassa. Edes äitiyspolille (eri kaupungissa) ei mua lasketa, ettei kukaan ylimääräinen sörki ja tee mitään hallaa vahingossa.

Mulla on nyt tilanne se, että täytyy ottaa niin iisisti kuin mahdollista. Lääkäreiden mielestä vuotaa hieman liian usein ja se vuoto ja ne hyytymät itsessään kuulemma vielä heikentää sikiökalvoja, joten lapsivedetkin saattaa mennä ihan yht'äkkiä tässä. Jos vedet menee tai alkaa massiivinen vuoto, ambulanssin nokka suoraan kohti Tays:ia, alle 32 viikkoisia ei synnytetä keskussairaaloissa (ellei ole pakko), vielä se kun asun noin 80 km päässä lämimmästä sairaalasta, niin lääkärit ovat huolissaan... Puolessa tunnissa pitäisi olla leikkausvalmiudessa mielellään. Ei voi mitään.

Epäilevät että tämän tilanteen syynä on edellisessä synnytyksessä tehty kiireellinen sektio ja se sektioarpi. Eli tämä istukka on vissiin tarttunut sektioarpeen kiinni, eikä sen takia nouse (suurin osa istukasta on takaseinällä ja noin 6cm nousee kohdunsuun päältä vielä etupuolelle, eli totaalisen etinen tämä. Siinä on vielä sellainen lisäjännitysmomentti, että kun sektio joudutaan suorittamaan tämän vauvan palastamisesksi, että jos se istukka on kunnolla sektioarvessa kiinni, vuoto on kuulemma niin runsasta, että kohdunpoisto samalla on mahdollista, että selviän siitä hengissä.

Muuten on ihan hyvä olla. Ei satu mihinkään oikeastaan, painoa tietty tulee kun istun ja makaan suurimman osan ajasta. Onhan mulla tuo 1v 10 kk päivät tuossa ja teinityttö (joka auttaa parhaansa mukaan). Mies sitten tekee käytännössä kaikki kun tulee töistä kotiin. Koitetaan selvitä päivä kerrallaan tässä ja haaveena olisi jos kotona selviäisin vielä vajaa 3 viikkoa, niin miehellä alkaisi kesäloma ja lastenhoito olisi sitten järjestetty.

Sen verran täytyy kertoa, että kun torstaina jouduin sairaalaan yöllä ja vietin kaksi vuorokautta synnytyssalin puolella, niin perjantaina saatiin sen verran lupaa poistua sairaalasta että mentiin naimisiin. Eli vaimona tässä sitten elellään. :) Juhlat pidetään vasta noin vuoden kuluttua, nyt on muut jutut mielessä. Hääpäivää edeltävä yö vietettiin erillään ja samoin hääyö. Yhdyntäkieltohan meillä on vauvan syntymään saakka.

Aika paljon asioita on nyt kiellettyjen listalla. En voi matkustaa oikein mihinkään, autossa istumista ei suositella. Uida en saa. Nostella en saa. Mitään mikä aiheuttaa supisteluja, ei saa tehdä.

Mutta mä saan sentään olla nyt kotona toistaiseksi ja koittaa ajatella postiivisesti. Haluan niin kovasti tämän lapsen elävänä syliin ja kyllä sitä lapset äitiäänkin tietty tarvitsee vielä monta vuotta. Täytyy vaan yrittää pitää mieli virkeänä ja ajatella että onneksi Suomessa on maailman paras synnyttää, tavalla tai toisella. :)

Nyt on tavoitteena päästä rv 28+ viikoille, sitten rv +32 ja sitten ollaan jo voiton puolella ajallisesti.

Kiitos jos jaksoit lukea ja anteeksi kun en tähän samaan nyt kommentoinut muuta. Luen ajatuksen kanssa sitten ja olen hengessä mukana :)

Huldis ja pikkusisko 27+3 :heart:
 
Huldasharks: Onnea avioliitosta. :heart: Tuli ihan tippa linssiin. :) Paljon tsemppiä sinne ja toivottavasti pikkuinen saisi vielä hetken kasvaa mahassa. :hug:

Manzu: Oho, kuulosti hurjilta supistuksilta. :O

skorpioni07: Jaksuja saikkuiluun. :hug:

Maira: Voi ihanaa, pikkuinen siellä köllötti. :heart: Upeita uutisia!

Kristen: Paljon jaksuja!!! :hug: (mulla on kokemusta jonkinasteisesta synnytyk.jälk. masennuksesta...nukahtamislääkkeitä käytin hetken...)

***

Täällä odotellaan kylmänhiessa huomista ultraa. :|
Soittivat tosiaan ajan tuossa maanantaina (eikä tullutkaan postitse vaikka neukkatäti semmoista sanoi!!) ja onneksi sai sen niin pian.
Vuotoja ei ole näkynyt viikkoon! :)
Jännittää ihan pirusti silti...kädet ristiin...

Lisey ja Lilliputti 7+3 (?)
 
Ihan aluks kiitos kaikille :heart: Kyllä tää elämä tästä vielä voittaa kun vaan jaksaa yrittää...

JiiMii Kiitos viestistä, meillä on tän viikon vieraita, joten vastailen sitten paremmalla ajalla...

Maira Ihanaa, että kaikki oli hyvin, saat huokaista edes siinä asiassa :)

Manzu Minkä takia sulla on joka viikko noitä käyntejä? Anteeks, jos mulla on mennyt ihan ohi joku juttu :ashamed:
Aika outoa, ettei katsonut kohdun suun tilannetta, kun viikkoja on kuitenkin vasta ton verta vähän :O Toivottavasti supistukset olisi kuitenkin vielä sen verta harmittomia, ettei pahempaa saa aikaiseksi. Ja sanot sitten seuraavalla kerralla, että haluat tilanteen tutkittavan, kun sulla noita on kuitenkin aika paljon ollut!
Toivottavasti ei oireet enteillyt vielä synnytystä...

Huldis Paljon paljon onnea naimisiin menon johdosta :heart: Muuten teillä ei siellä sitten olekaan helppoa :( Niin paljon riskejä teille molemmalle! Koita siis huilata mahdollisimman paljon ja herkästi sairaalaan huilimaan, jos tilanne yhtään siltä näyttää. Tosin helpompi se on sanoa kuin tehdä, kun lapset on kotona. Kaupungilla on kuitenkin velvollisuus järjestää hyvinkin nopeasti hoitopaikka pienimmälle, etä isäntä voi käydä töissä ja sinä ja vauva pysyisitte hengissä, jos tilanne todella sen vaatii.
Tuo kaukainen sairaala on kyllä hankala. Meilläkin on vajaa 70km synnärille ja siitä syystä ottavatkin herkästi sisään, kun matkaa on noinkin paljon. Sun tilanteessa vielä kun voi tulla oikeasti hätä kiire.
Toivon kovasti, että kaikki päättyisi kuitenkin hyvin ja jokainen päivä tekee lapsestanne valmiimman :heart:

Lisey tulehan kertomaan ultrakuulumisia, toivottavasti kaikki on sielläkin päässä hyvin :hug:

(.) Mie kävin eilen jälleen äitipolilla ja eipä jäänyt kovin varma ja onnellinen olo :( Nyt tuntuu typerältä ruikuttaa, kun juuri Huldalla on paljon pahemmat tilanteet, mutta ruikutanpa silti.
Verenpaineet oli matalat, kuten odottaa saattaa, alapaine 50 paikkeilla. Lapsen koko oli laskenut käyrällä hitusen, eli jos pari viikkoa sitten oli millin yläkäyrän yläpuolella, nyt oli alapuolella ja sama lääkäri mittailemassa ja ultraamassa. Painoarvio oli jonkin verran alle 2,5kg. Se mikä sai huolen nousemaan oli virtaukset. Mä menin huolest jotenkin sekaisin, kun itsekin tajusin, että joku häikkä yhdessä virtauksessa oli, mutta lääkäri ei sanonut mitään, joten en nyt tiedä/muista oliko ne istukan vai sydämen virtaukset... Eli siis virtaukset eivät näyttäneet siltä, miltä piti sen osalta ja viikon päästä kontrolliin asiasta. Pään ja napanuoran virtaukset oli ok.
Lääkäri ei tosiaan puhunut ultrauksen aikana mitään, sanoi sitten jälkeen että yhsessä virtauksessa oli häikkää ja katsotaan ensi viikolla kontrolli siitä. Enhän mä tajunnut siinä kysellä enää mitään :(

Nyt vaan hirvittää, kun miehen molemmat sisarukset ovat kuolleet lapsena sydänvikaan. Tai toinen oli n. pari vuotias ja kuoli sydänleikkauksen jälkeen tulleeseen infektioon, ei siis suoraan sydänvikaan (oli reikä sydämessä ) mutta toinen, miehen veli, kuoli vain päivän ikäisenä, eikä miehen äiti ole suostunut kertomaan, mikä oli pohjimmainen syy. Ainoastaan sen tiedämme, että kyse oli jostakin sydänviasta. Enkä sitten ole viitsinyt suoraan kysyä, kun asia tuntuu olevan hänelle vieläkin hyvin arka, vaikka tapahtumasta on jo 22v...

Ja sittenpä tuli mieleen sellainenkin, että jos virtauksessa on edelleen jotain häikkää ensi viikolla, ottavatko ne mut nyt jo osastolle :confused: Argh kun mä vihaan sairaaloita!

Kristen + Tirpana 32+4
 
Kristen: Todella inhottava tilanne, aivan kamala. :( Mikään ei ole hirveämpää kuin kuulla että jokin on vialla, ja sitten se jää "ilmaan roikkumaan". Että elä sitten asian kanssa, katsotaan ensi viikolla... :( Kumpa kaikki kääntyisi parhain päin. :hug:

***

Täällä ultra takana ja kaikki hyvin! Onnen kyyneleet virtasi, kun pieni sydän siellä näkyi jumpsuttamassa...vastasi viikkoa 7+5, mutta kuitenkin lääkäri laittoi lasketuksi ajaksi 22.1. eli silloin nyt olisi viikko 7+4? :confused: No, joka tapauksessa. :)
Selvää syytä vuodolle ei ollut näkösällä. Istukka näkyi olevan kiinnittynyt/kehittynyt todella lähelle kohdunsuuta - mahdollisesti se siis ollut vuodon aiheuttaja? Kohtu näytti "tilavalta", ja lääkäri heitti ilmoille kaksosuuden mahdollisuuden, tai siis että toinen ei ollut kunnolla edes lähtenyt kehittymään ja tuli heti pois. Mutta tämä kuulemma todella epätodennäköistä. Sanoi vielä, että toki jos on ollut vuotoja niin km-riski on hitusen suurempi semmoisissa raskauksissa. : / Mutta että nyt kaikki näytti vallan hyvältä! :)
Ei auta kuin toivoa, että nyt kaikki menisi paremmin kuin viimeksi... :heart:
Ainakin nyt siellä oli kokonaiset 13mm pitkä tyyppi. :D Napanuorakin näkyi ja kaikki.

Lisey ja Lilliputti 7+4
 
Huldikselle vastasinki taas jo toisessa ketjussa mut :hug: vielä

Maira ja Lisey
Ihanaa että ultrassa saitte hyviä uutisia :heart:


Tänne ei kummempia... Kuuma! Eilen kävin ekaa kertaa uimassa tälle kesälle :)

Tuoretta masukuvaa vielä tältä päivältä...


Talvicci ja Torsti rv.25+0 :heart:
 
Ihania ultrakuulumisia teillä! :kiss:

Kristen: En yhtään ihmettele sun oloasi, kun miettii että saitte vauvaa yrittää alulle kauan ja nyt kaikki muutot ja muut mahdolliset stressit vielä päälle. Uskon, että olo tuntuu voimattomalta! :hug:

Ihana maha Taviccilla :heart:
 
Kristen
Sulla on kyllä ollu kaikenlaista niin ei ihmekkään jos mielialat on maassa... Ootko sanonu neuvolassa tuosta, varmaan olis hyvä puhua jollekki ettei mene pahemmaksi?
Onpa sulla ollu tympee lääkäri, olishan se nyt hyvä kertoa suoraan missään mennään eikä vaan olla tuppisuuna :(

Talvicci ja Torsti rv.25+1 :heart:
 
Hellurei tytöt :)

Tänään on hyvä päivä: sain nukuttua pitkään, eikä juuri mihinkään hirveästi pakota! ELiekö sitten stressi lauennut, kun vieraat lähtivät :D Lyhyesti sanottuna, mummini oli meillä vierailulla ja meillä on hyvinkin erilaiset mielipiteet lapsen hoidosta ja kasvatuksesta, eikä mummini suostu noudattaa meidän tapoja pojan hoitamisessa... Ja poika kun on fiksu uhmaaja, käyttää hän tilanteen heti hyväkseen!

Vauvan tilaa yritän nyt ajatella positiivisesti ja sulkea pois mahdollisen sydänvian ajatuksistani. Jos hätä olisi suuri, olisivat he kyllä varmasti antaneet kontrolliajan aikaisemmaksi... Nyt vain lasken päiviä torstaihin, jolloin ollaan astetta viisaampia.

Turvotus on ihan kamalaa! eilenkin kun oltiin yhtään pidempään jalkasillaan, mun kintut oli kuin pullataikinat. Pohkeisiin asti jäi montut kun sormella painoi, eikä ne ihan heti siitä hävinneetkään, vaikka olen yrittänyt juoda ja paljon. Pakko myöntää, että olen enemmän kuin helpottunut, kun koko ensi viikolle on luvattu vettä ja viileää! Kaikkien selkä- ja lonkkakipujen kanssa ei ole mitenkään nautinnollinen olo kun sormet ei taivu ja jalat on kuin puupökkelöt, turvotuksen tuomaa särkyä mainitsemattakaan...

Masu on alkanut roikkumaan! Mies nauroi eilen, että jos olisi yhtään löysempi, voisi luulla jo kaljamahaksi :LOL: Voisin hommata jonkun verkon (kuten lehmillä ) tuota mahaa kannattelemaan, josko selkä ei sitten niin kiukuttelisi...



Kristen + Tirpanan 33+0

P.S. Lisey Paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista!!
 
Unohtui yksi kysymys...
Mitä mieltä olette seksistä?

Viikkoja siis nyt 33+ ja touhuilut aiheuttaa jonkin verran kipeitä supistuksia, ei kuitenkaan säännöllisiä, eikä kovin usein tulevia (ehkä 3-4 tunnissa).
Mulla kun noita suppareita on ollut, mutta on myös tutkittu, ettei ne juuri mitään ole kohdun suulle tehneet. pitäisikö alkaa välttämään?
 
Talvicci ja Kristen, ihanat masut teillä. :heart:

Kristen: Jos ne supparit ilkeiltä tuntuu, niin ehkä kannattaisi välttää? Vai miltä susta itsestä tuntuu? Kun jos ne ei sinällään mitään "saa aikaan", niin eikai vaarallista ole, mutta jos itseä arveluttaa/tuntuu inhottavalta..hmm...en tiiä. :confused:

***

Omassa navassa melkoinen kuvotus päällänsä. :x
Sinänsä en halua valittaa, mieluummin näin että on oireita JA PALJON, ei ainakaan pelota keskenmeno (niin paljoa ainakaan...). Mutta kyllähän tuo hieman kunnon päälle ottaa. Pahenemaan päin tämä ainakin on, tänään ei enää maistunut mikään lämmin ruoka, ja yökkäilemässä olen saanut käydä pitkin päivää. Aamu alkaa aina oksentamisella, tai kahdella. :D
Huh, ja väsymystä myös löytyy. |O
Mutta kyllä tämä tästä varmasti. :) Ei haittaa kuvotukset, kunhan pienellä on kaikki mallikkaasti. Toivon niin. :heart:

Lisey ja Lilliputti 8+3
 
Hei moi! :) Kai sitä vois aktivoitua tässäkin pinossa! :)

Lisey Ihanaa että pienellä oli kaikki hyvin! :heart: :hug: Nyt rauhassa vain, päivä kerrallaan eteenpäin! :)

Huldis Onnea rouvaantumisesta! :flower: toivottavasti saat kasvatella massuas ihan rauhassa sinne loppuun saakka.. :)

Kristen Mä tuota sun painoarvioo jäin ihmettelee, et mättääkö siinä se kasvukäyrän heitto?Koska mulle arvioitiin rv34 pojan painoks 2,1kg ja se oli "hieman pieni, mutta normaali kuitenkin"...
No tsemppiä kuitenkin, ei tuokaan hääviä ole.. :hug:

Ihania masukuvia oli Kristen ja Talvicci laittanut! :heart:

Täällä ei mitään uutta, viime päivinä oon ollut vähän epävarma kun on ollut jotenkin hassu olo enkä ole löytänyt dopplerilla vielä pienen sykkeitä + nää öisin painajaisia kuinka vuodan litratolkulla verta.. :rolleyes: Mutta no, kaikki aikanaa..Oireita ei juuri ole, väsyttää ja jotkin asiat närästää, thats it.. np-ultra on vasta heinäkuun kahdeksas ja neuvolakin vasta sitä seuraavalla viikolla, joten pitkä on odotus..

Mutta oikein mukavaa viikon jatkoa kaikille teille! :)

Maira ja kirppu 9+1
 
Kristen
Vai kaljamaha :LOL:
Tuohon sekstailukysymykseen hankala vastata... Noilla viikoilla ehkä ottasin vähän varovasti. Tai jos mieli tekee niin ei mitään kauheeta rynkytystä :D

Lisey
Kokeile ihmeessä niitä semmosia pahoinvointirannekkeita. Mulla ne oikeesti autto! Monet myy pilkkahintaan niitä huutonetissä ja ei ne uutenakaan maksa ku 20e.

Mairalle jaksamisia ultran odotteluun :wave:


Mä kävin tänään uimassa, olipa ihana lillua mahan kanssa uima-altaassa :)
Mietin tässä kans et mitenkähän päin tää vauva tuolla mahassa mahtaa olla, pyörii vissiin vähän miten sattuu... Esikoinen oli tokassa nla-lääkärissä raivotarjonnassa eikä sen jälkeen enää toisin päin kääntyny. Jossaki vaiheessa oli poikittain tosin. Mut nyt mietin et ku se istukka on etuseinämässä niin toivottavasti tajuais sitten kääntyä oikein päin ajoissa ku voi vissiin vaikuttaa siihen yrittävätkö kääntää...

Talvicci ja Torsti rv.25+5 :heart:
 
Maira älä viel huolestu vaik ei sykettä kuulu,viikkoja viel noin vähän...kyllä ne sieltä kuuluu joku pv,toivotaan et lähiaikoina ;)

Liseylle tsemppiä pahoinvointiin!kunhan muistat nestettä tankata näin muutenki kesäaikaan!

(.) tänään oli neuvola,muuten kaikki ok,mut painoa tullu 5pvn sisällä 1,2kg ja valk. +,huomen aamulla vien tk:hon pissanäytteen varmuudeks.
Sunnuntaina ja tänään kärsitty migreenikohtaukset,toivotaan että ne migreenikohtauksia on eikä vaan mitää raskausmyrkytystä!
Hemppa oli 131,eli ei tarvita viel rautaa =D kävin tuon jo viime vklla mittauttaa ku oli niin heikko olo,mut ilmeisesti näistä mulle ominaisista alhaisista verenpaineista johtuvaa,viimeks ja nyt tasan samat lukemat 100/58.vauvan syke oli 136,sf-mitta 26cm eli keskikäyrillä mennään =)
vasemmalla alavatsalla sellanen "rauhanen" tms. hieman on kosketusarka,seurailla sitä et jos kasvaa niin sit lääkärin kattoo mikä se on.
mut sellasta tänne =)
jiimii&poju28+3
 
Anteeksi mä nyt vaan pikasesti omaa napaani. Oon niin kaput, että pitää päästä jo nukkumaan :ashamed:

Eilen oli siis neuvola ja tänään äitipoli, yhdistän siis molemmat kuulumiset :)
Virtaukset oli ok, luojan kiitos. Hassua kyllä tää lääkäri puhui ihan eri juttuja mitä aiemmat ja sai vauvankin kooksi 400g isomman kuin viikko sitten :O
Eli siis lapsen painoarvio on tällä hetkellä 2,9kg ja mä järkytyin, se on justiinsa isompi, mitä esikko oli syntyessään (3030g) ja viikkoja on vasta vajaa 34! Lapsivettäkin oli kuulemma reippaasti vaikka tähän asti sitä on aina ollut alarajoilla, kuitenkin normaalisti :confused:
No sydämen joku väliseinä ei kuitenkaan ollut paksuuntunut, joka viittais korkeisiin sokereihin...
Mutta kyllä mua alkoi pelottamaan, minkälainen jötkäle meille loppupeleissä syntyykään, jos paino kasvaa 400g/vko!

Neuvolakuulumisia sitten
paino +1550/vko (ai mitenniin turvotusta )
turvotus ++
Paineet 134/75
pissa -/-
hb 101
sf 34/110
tarjota rt
syke 145

Ihmetteli kun tuo hb ei lähde nousuun, vaikka syön rautaa ja laittoi sitten verikokeisiin. Siellä arvot oli hb 100 ja seerumin rauta 5 (ei sano mitään) Neuvolatäti vaan totes että on aika matala, mutta ei muuta. Selvispähän ainakin syy tälle mun väsymykselle. Voisin nukkua kellon ympäri ilman mitään ongelmia! Nukun kohtalaisia yöunia ja silti päiväunet vierähtää pojan kanssa helposti kolmeen tuntiin, kunnes poju herättää!
Kiva jos tää ei ala tästä asettumaan, niin miten mä jaksan ollenkaan loppuun asti?

Seuraava kontrolli ä.polilla kahden viikon päästä ja neuvola ens torstaina... Oli polilla joku uus lääkäri taas ja antoi sitten kuvankin matkaan :)



Kristen + Tirpana 33+4
 
Kristen
Olisko siellä lääkärillä voinu sattua joku mittavirhe?
Mitä sä syöt? Ja ku otat rautalisää niin vältäthän samalla maitoa ku se estää rautaa imeytymästä? Entä ootko kokeillu ottaa sen rautalisän vaikka appelsiinimehun kanssa tai jos ottasit c-vitamiini tabletteja, c-vitamiinihan edistää imeytymistä :) Mulla äiti sano syöneensä paljon mustia viinimarjoja ja oli auttanu
 
Mä otankin ton raudan aina aamusin tyhjään mahaan appelsiinimehun kanssa, joten luulis vaikuttavan, jos vaikuttaa... täytynee kokeilla jotain muuta rautamerkkiä, mutta ärsyttää vaan, kun mun maha on niin herkkä kaikille tollasille ja tuo obsidan on lääke jota se sietää :(

Mitä mä sitten syön? Tavallista ja monipuolista ruokaa käsittääkseni :D
 
Kristen
Jossaki oli et tee ja kahviki vaikuttaa maidon tavoin et heikentää imeytymistä... Eikös ne nestemäiset rautalisät yleensä ole aika vatsaystävällisiä? Nekö ei neuvolassakaan sen enempää antanu mitään vinkkejä hb:n nostamiseen? Miten sulla muuten normaalisti on hb?


Tänään alko 27.raskausviikko. Vau:n mukaan pikkusella paino 900g ja pituutta 31cm :)

Talvicci ja Torsti rv.26+0 :heart:
 
Maira mulla ei kuulunut dopplerilla sydänäänet edes vielä rv 16+0 neuvolassa ja terkka laittokin silloin samantien äitipolille ylimääräiseen ultraan, jossa tarkistettiin, että kaikki oli ok. Ilmeisesti etuseinässä oleva istukka vaimensi sen verran sydänääniä, että tosiaan mitään ei kuulunut.

Kristen
ihana kuulla, että virtaukset kunnossa, iso vauveli sulla jo köllöttelee masussa! :heart: Varmasti noin matala hb väsyttää jo valtavasti! Ootko apteekista kyselly mikä rautavalmiste tehoisi parhaiten ja saisi arvot kunnolla nousuun? Osa valmisteista tosiaan rikkoo mahan, mut niitä merkkejä taitaa nykyään olla ainakin puolen kymmentä, niin toiset voi sopia paremmin kun toiset.

Eilen siivottiin miehen kanssa pitkästä aikaa taloa kunnolla, en oo ite jaksanu enää kun oikeestaan vähän lakasta ja pölyjä pyyhkiä, nyt vietiin matot ulos, imuroitiin ja pestiin lattiat, kun esikoinen täyttää tänään 3v. ja viikonloppuna ois tarkotus viettää vähän synttäreitä. Mies hoiti kaikki raskaammat hommat, mun oli tarkoitus vaan pyyhkiä lattiat kostealla. Sain pari huonetta pestyä ja sitten alko ihan valtavat supistukset! Alapäähän tuli ihan kauhee paineen tunne ja jotain lirahti pikkareihin, samalla tosiaan supisti kovemmin kun koskaan tähän asti. Lisäks vauva potki ja liikku koko ajan, luulin jo että tulee vatsanahkan läpi! Vessassa tulkitsin, että kai se oli vaan valkkaria mitä pikkareihin oli tullut ja lakkashan ne supistuksetkin sitten parin tunnin huilaamisen jälkeen onneksi. Mutta tuli kyllä tunne, että noinkohan tässä tuli lähtö synnyttämään!

Neuvola on nyt viikon välein, keskiviikkona käytiin läpi synnytysvalmennuskalvot (kunta säästää ja ei järjestä valmennusta vaan homma käydään läpi neuvolakäynnillä) ja terkka puhu liikelaskennasta, että se 10 liikettä tunnissa pitäis tulla vähintään joka päivä. Vauvelilla on nyt menossa joku teho-jumppa kausi, liikkuu pitkin päivää ja iltasin oikein möyrii niin että maha heiluu, tähän asti liikkeitä ei oo tuntunu kun vaan iltaisin. Verenpainetta eikä hb ei ottanu taaskaan, kun verenpaine mulla on kotiseurannassa ollut ok ja hb:kin viime neuvolassa hyvässä nousussa. Painoa oli tullu melkein pari kiloa parin viikon takaisesta, varmaan ainakin toinen kilo pelkkää turvotusta, pissa oli puhdas.

Maanantaina alkaa virallisesti äitiysloma, sen kunniaksi aattelin alkaa pakkailla sairaalakassia valmiiksi. Viikonloppuna tulossa hulinaa, kun sukulaiset ja kummit tulee tosiaan esikoisen synttäreitä juhlistamaan. Päätin etten jaksa alkaa leipoa mitään vaan ostan tänä vuonna kaiken valmiina, kehtaiskohan sitä iskeä vielä kertakäyttöastiatkin pöytään, ettei tarviis alkaa tiskata? :whistle:

skorpioni ja masu-nasu 34+3
 
Kristen oli ihan pakko tulla kommentoimaan että esikoisessa söin rautaa tabletteina koko raskauden ajan ja silti meni 90 saakka, nyt olen kokeillut nestemäistä ja hb ollut 120-142 välillä, mun neuvola täti sanoi että joillain tabletti ei imeydy tarpeeksi kroppaan ja siksi kannatttaakin nestemäistä kokeilla:)

 
hb:sta en osaa tarkkaan sanoa, mutta esikoisen ootosaikaan se oli ihan hyvä ja pärjäsin ihan vaan noilla raskausvitamiineilla, jotka sisälsivät lisärautaa...
Täytyy varmaan kokeilla sitä nestemäistä, kunhan tuo paketti loppuu, koska eihän tästä väsymyksestä tule muuten mitään...
Ja tosiaan ihan vaan sen appelsiinimehun kanssa otan aamulla ekana, enkä tuntiin parrin syö tai juo sen jälkeen muuta kun korkeintaan vettä... eli ei pitäis johtua mistään ns. ulkopuolisesta tekijästä toi imeytymättömyys...

skorpionilla onkin ollut jännät paikat siellä. Elähän ihan noin enää rehki, sillä pikkuisen ei vielä tarvitsisi syntyä. Paljon onnea 3v:lle! Sekä tietysti äidille :)
Sinuna mä laittaisin reteesti vaan ne kertikset pöytään. Kyllä kaikkien pitäis ymmärtää, ettei tässä vaiheessa kykene tai viitsi enää mitään ylimäärästä. Ja jos ei ymmärrä, omapahan on häpeänsä :)

JiiMii hui, toivottavasti tosiaan nää kelimuutokset aiheuttaa vaan migreeniä. Tuo myrkytys kun on sellainen ettei sitä toivoisi kenellekkään...

Mulla oli tänään aamusta joku ihme virtapiikki. Oli virtaa ja energiaa vaikka mihin, mutta ne hommat, mitä pystyn tekemään, oli aika vähissä :D Tiskata kun en pysty, kun tuo tiskan reuna ottaa just mahan korkeimpaan kohtaan ja joutuis ihan selkä kumarassa olemaan ja selkä ei vaan kestä. Samoin selkä vihotteli tänään niin, etten saanut imuria kaivettua kaapista :( Muuten täällä ei hirveesti ylimäärästä tavaraa ollutkaan, mitä paikalleen olis pitänyt laittaa, eikä edes pyykkejä kuin muutama hassu. Niitäkin yleensä kertyy kaameet kasat paikalleen laitettavia, kun mä yksinkertasesti vihaan sitä hommaa :D

aloin sitten peseskelemään pyykkejä kun eilen tuli odotettu äitiyspakkauskin :) Kouluhommia sain jonkun verran eteenpäin ja päikyillekään en sitten juuri noiden koulujuttujen takia mennyt, kun ei kerta kamalasti väsyttänyt!

Ja nyt kun poika on nukkunut melki kolme tuntia, mä olen yllätys yllätys ihan valmis sängynpohjalle :kieh: Eipä vaan viitsi mennä, kun kerkiän just nukahtaa, niin poika herää sata varmasti. Tuskin se kovin kauaa yli kolmea tuntia nukkuu :O

Äitiyspakkauksesta oli muuten pienoinen pettymys :( Sain kyllä sen haluamani 2011 paketin ja siinä on kehuttu, kun on niitä pieniä kokoja enemmän, mutta mitä vielä! Kyllä lapussa lukee useemmassakin vaatteessa 50, mutta todellisuudessa ne vastaa jotain kaupan 62->
Pakkauksessa oli pari sellasta vaatetta, jotka menis vielä mein pienikokoselle yli 2 vuotiaalle! Kaikki vaatteet oli muutenkin hirveän isokokosen olosia...

Tosin jos meille sellanen järkyttävä jötkäle syntyy, en mä edes tee mitään niillä 50cm vaatteilla :D

Kristen + tirpana 33+5
 
Maira: Toivottavasti siellä voidaan hyvin. :)

Talvicci: Itseasiassa mulla on semmoiset rannekkeet, ostin laivalta viime syksynä. :) Mutta ne ei oikein tunnu toimivan, en tiedä laitanko ne väärään paikkaan, liian kireällä vai miten, kun puristavat vaan... : /

Kristen: Ihana kuva. :heart: Oho, olipas yllätys tuo ä-pakkauksen koko-juttu. Vissiin vähän reilut koot niillä sitten... :O

skorpioni07: Hui, toi kuulosti ihan mun esikoisen syntymän alulta. :D Tuntui siltä, että tulee väkisen mahan läpi, sitten poks ja vedet meni... Ihanaa äitiyslomaa sinne. :heart:

***

Täällä taas elettiin vähän jänniä hetkiä. Viikonloppuna oireet tuntui hävinneen kokonaan ja sunnuntaina tuli hieman rusehtavaa vuotoa... Voitte kuvitella paniikin määrään, ihan kuin siinä keskeytyneessä km:ssa. :( Pääsin onneksi eilen heti aamusta neuvolaan ja lääkärille. Lääkäri katsoi kohdunsuun, kaikki ok ja kiinni. Sitten kuunneltiin dopplerilla, ja voi sitä itkun määrää kun kuulin pienen sykkeen! :'( :heart: Kaikki hyvin, ilmeisesti sieltä kohdusta joku nesterakkula (?) vuotelee pois (näkyi kuulemma siinä alku-ultrassa ja oli siellä lääkärin saneluissa asiasta, hmm), mutta ei ole mitenkään vaarallinen vauvalle.
Olinpa taas sen hetken maailman onnellisin! :heart:

Ensi viikolla olisi virallisesti eka nla-lääkäri. :)

Lisey ja Lilliputti 9+2
 
skorpioni
Meillä kans oli esikoisen 1v synttäreillä kertakäyttöastiat. Kaupasta ostin semmosia tosi ihania nallepuh astioita :D Meillä ei olis juomalasitkaan edes riittäny niin oli musta helpoin niin :)

Mulle eivät esikoista oottaessa sanonu mitään liikelaskennasta. Ite tosin tuosta olin kuullu, esikoinen kyllä liikku vilkkaasti niin ei sitä tullu harrastettua sen kummemmin.

Noista äitiyspakkauksen vaatteista...
Lasten ja myös aikusten vaatteissa oon muutenki huomannu ettei aina kannata koko lappuja tuijottaa :whistle:

Lisey
Hui. Onneks kaikki oli kuitenki hyvin :) Varmasti helpotti kuulla pikkusen sydämen siellä jumputtavan :)



Mulla oli tänään neuvola ja toinen neuvolalääkäri...
Verenpaineet ok
Pissa puhas
Kohdunsuulla kaikki kunnossa
Sf-mitta 23cm (rv.22+0 21cm)
Hb 135
:heart:-syke 135krt/min
Liikkeet +

Sf-mitan otti lääkäri, esikoisesta sai pienempiä mittoja ku neuvolantätit. Eka mitta huiteli yläkäyrällä nyt tipahti vähän keskikäyrän alapuolelle.
Sydänääniä kuunnellessa pari kolme kertaa monotti sitä anturia.
Tarjonnasta ei sanonu mitään ku kysyin, sano ettei sillä näillä viikoilla ole mitään merkitystä ku kääntyvät ja pyörivät paljonki...

Minkä perusteella teillä korttiin merkataan liikkeet kuinkakin monella plussalla?

Lääkäri totes mulla kuulemma olevan löysät vatsan peitteet :ashamed: ja kehotti kiinnittämään huomiota vatsalihasten vahvistamiseen synnytyksen jälkeen... Että ku huomas ylösnoustessa mulla tuossa keskellä jotain tyrämäistä pullistumista vatsalihaksissa... Millanen teijän maha on ku selältään nousette ylös?
Kysy paljonko tuli painoa esikoisesta kun raskausarpiakin on tullu (esikoisesta kommentoi noita arpia "Vähän on tää mahakin kyllä revenny... ) Sanoin että 17kg.
Seuraava kysymys olikin että mitä liikuntaa harrastan? Sanoin että oon käyny uimassa, muuta en kerenny sanoa ku totes et joo mikään kävely ei riitä, vaan pitää kohdistaa liikuntaa enemmän ihan vatsalihaksiinki, uinti on kuulemma hyvä harrastus...
Totes sitten että ku en mä kuulemma miltään bodariltakaan näytä :O :ashamed:
Ekasta neuvolasta laskien painoa tullu 6kg, nyt 63,5kg näytti neuvolan vaaka...

En nyt tiiä miten nuo kommentit olis pitäny ottaa :confused: On toki musta hyvä et opastavat liikunnan harrastamisessa ja muutenki mut jotenki tuli vaan semmonen olo että tää lääkäri varmaan kuvitteli mun vain makaavan sohvalla ja mässäävän jotain karkkia kilotolkulla... :ashamed: Tiiän kyllä että varmaan nää hormoonitki tekee et tuli paha mieli...
Lääkäriki ite tais sen huomata ku totes sitten et millaset mielialat mulla on ollu, et onko jotain masennusta ku tunnuin niin liikuttuvan noista vatsalihasten harjottamis jutuista...
Sano kyllä ettei tää mun tilanne nyt niin huono ole mutta kun olen nuori niin kannattaa nyt yrittää tää asia korjata ja että kuulemma muillaki tämmöstä ollu...

Sitten kysy et onko muuta mielen päällä... Synnytyksestä sitten sanoin ja pillahin itkuun :'(
Pelkopolille lähti nyt sitten lähete, saa nähä miten sinne saa aikoja ja vaikuttaako nää kesälomat jotenki siihen. Sen puolesta helpottunu olo vaikka itkun kanssa mä sieltä kotiin lähin...
Hyvä kyllä et tää lääkäri otti mut tässä asiassa tosissaan ja neuvolantätikin oli sitä mieltä et laittaa lähetteen sinne...


Talvicci ja Torsti rv.26+5 :heart:
 
Lisey Ihanaa, että siellä kaikki hyvin! Kunpa sullakin viikot vierähtäisi pian ja saisit edes hetken henkäistä noilta vuodon aiheuttamilta säikähyksiltä :heart:

Talvicci :O No olisin minäkin pahoittanut mieleni. Mua harmitti jo se, kun tässä joku käynti äitipolilla kun tota selkää valittelin niin lääkäri sanoi, että olis pitänyt pitää huoli liikunnasta ja selän kunnosta ennen raskautta. Ja kun sillon mä tosiaan liikuin ja yritin kaikkia lihaksia vahvistella, mutta ilmeisesti turhaan : /
Ja muutenkaan kun mä en ainakaan ole kovin innoissani noista raskausarvista sun muista ja kieltämättä harmittaa, miltä maha tulee taas tän raskauden jälkeen näyttämään, niin mä olisin tollasten kommenttien jälkeen suorastaan kiehunut siellä :kieh: Ja sen jälkeen painunut miehen kainaloon itkeä pillittämään kun oli niin julma lääkäri :D
Onneks sait kuitenkin sen pelkopoli aika lähetteen. Ei varmasti ole turha lähete ja toivottavasti saat sieltä jotain apua :heart:

Liikkeiden merkkaamisesta Neuvolatäti on aina merkannut kahella plussalla, mutta ä.polilla useimmiten yhdellä. Eli taitaa riippua paljon merkkaajasta kuka mitenkin sen haluaa laittaa. Pääasia, että niitä plussia sieltä kortista löytyy :)

Maha noustessa Mulla ainakin tulee sellanen julmaton kumpu tohon keskivatsalle kun nouosen. On tullut aina, vaikka en raskaana ollutkaan ja muistan kun teininä olin ihan kauhuissani, kun näytän noustessa niin lihavalta sen kummun takia :D

Neuvolakuulumisia
rv 34+4 (33+3)
paino +200g
rr 127/70 (134/75)
hb 105 (101)
sf 35/114 (34/110)
tarjonta rt
pissa -/-
syke / liikkeet +/++

Kerrankin sain kehuja, ettei painoa ole ainakaan liikaa tullut :D Lisäksi neukkutäti antoi vahvistuksen tunteelleni, että vauva on jo hyvin alhaalla ja kuulemma lähes kiinnittynyt, eli tuskin tulee enää pyörähtämään perätilaan :)
Hb ei vieläkään noussut toivotulla tavalla, vaikka olen nyt joka toinen päivä ottanut tupla annoksen rautaa, joten tänään kun pitää lampsia apteekkiin miehen allergialääkkeiden, sekä omien särkylääkkeiden takia, taidan kysäistä samalla siitä nestemäisestä vaihtoehdosta... Josko auttaisi tähän väsymykseen ja kamalaan kalpeuteen.
Supistuksia on taas ollut enempi, mutta tuskin mitään todellista, kunhan tekee hankalan olon :)

Mukavaa juhannusta kaikille!

Kristen + Tirpana 34+4
 
Onpas Talviccilla ollut kamala lääkäri!!! :kieh: Mitähän mahtanut päässä liikkua...ei hormonihuuruiselle naisihmiselle voi tuolla lailla puhua. :hug:

Kristen: Siellähän on pieni jo melkein lähtökuopissa. :heart:

Toivottavasti kaikilla on ollut mukava ja rentouttava juhannus! :)

Täällä taaaaaas peloitteli vuoto eilen aamulla... Semmoista beigeä juttua tuli noin puoli teelusikallista. En vaan suostu enää panikoimaan tuosta (okei, kyllähän sitä huolestuu, muttei ihan hysteeriseksi vedä), mutta onneksi on keskiviikkona neuvola-aika. Oireita on edelleen, aamuisin oksennan sen pari kertaa ja myöhemmin alkaa etomaan, jos ei syö usein. Mutta lämpöiset ruoat ei edelleenkään maistu... ;)

Menisi nyt aika nopeasti. : /

Lisey ja Lilliputti 10+0 (ohoh)
 
Talvicci todella törkeä lääkäri sulla ollut, ei mikään ihme, että pahoitit mielesi! Aivan asiatonta puhetta ja ihme kommentteja vatsalihaksista odottavalle äidille! Mä olen ainakin käsittänyt, ettei edes heti synnytyksen jälkeen kannata ruveta treenaamaan vatsalihaksia, kun ne eivät ole vielä palautuneet, kyllä sitä ehtii sitten vauvan synnyttyä saamaan itsensä taas rauhassa kuntoon. Älä välitä moisista töksäytyksistä! :hug:

Kristen mikäs sulla on vointi?

Lisey
onko vuoto lakannut? Toivottavasti kaikki ok!

Liikkeiden merkkaamisesta mulla näyttää olevan joka kohdassa kahdella plussalla liikkeet, neuvolassa terkka kysyy alussa aina, että onko vauva liikkunut mun mielestä normaalisti ja olen aina vastannu kyllä ja terkka laittanu sit 2 plussaa, äitipolilla plussat on laitettu ultrauksen jälkeen.

Omaan napaan ei ihmeempiä, tänään tasan kuukausi laskettuun aikaan. Toisaalta tuntuu, että päivät matelee, kun oikein mitään ei jaksa tehdä ja kaikki valmistelut vauvan suhteen alkaa olla kunnossa, toisaalta taas tuntuu, että mihin nää viikot on haihtunu, eikös vasta ollut rv 20!! Paino tuntuu nyt olevan hurjassa nousussa, en kyl mielestäni oo syöny mitenkään enempää kun tähänkään asti, mutta neuvolassa painonnousua oli puoli kiloa viikossa ja kotivaa'an mukaan ois tullu taas kilo lisää alkuviikosta! Voikohan johtua nesteen kerääntymisestä? Kaikenkaikkiaan nyt tullu noin 4 kiloa raskausaikana.

Tässä kuvapäivitystä tältä päivältä


skorpioni ja masu-nasu 35+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä