2010 ELOKUISET IPANAT

Olipa vaikee löytää tänne kun sivut on muuttunu :confused:tai sitten mä en vaan osaa käyttää näitä sivuja :headwall:

Me ollaan oltu lauantaista asti kotona ja kaikki tuntuu olevan vieläkin opettelua... eikai sitä ensimmäisen kohdalla tässä vaiheessa muuta voikkaan odottaa...
Tuntuuko teillä kaikilla muilla imetys mukavalta ja luonnolliselta? Mä en tiedä onko mussa jotakin vikana mutta musta tuntuu paljon paremmalta pumpata ja syöttää sitten pullosta... en tientenkään ole vielä luovuttanut imettämisen suhteen. Olenhan tehnyt sitä vasta todella vähän aikaa... mutta vielä se ei ainakaan tunnu "omalta" jutulta.

Mä olen niiiiin kateellinen teille muille jotka jo pääsette kunnon lenkeille. Itse en vielä uskalla tehdä kuin hitaita "korttelin ympäri" lenkkejä : / kroppa ja haava ei vaan vielä oikein anna periks... viikko sektiosta aikaa, taidan vaatia liikaa mutta kaipaan jo niin urheilua ja kunnon ulkoilma lenkkejä.

n11na ja N 8pvä
 
Huomenia!

n11na minäki kaipaan jo kunnon lenkkejä! Yhtään ei oo ikävä vauvamahaa, ihanaa kun pystyy vihdoin käveleen normaalisti puuskuttamatta... Mut tuo meidän 3 v neiti rajoittaa mun lenkkeilemistä. Ja mieski niin kiireinen nyt koulu/työhommiensa kans, etten tohdi tyttöjä hälle jättää illalla.

Me taidettiin päästä eilen sopuun tytön nimestä.. ukko sai periksi, eli hänen nimiehdotuksen hyväksyin :D on se jännä, että vaikak kuinka oli itellä omia nimi vaihtoehtoja niin ei tuo vauva näytä millekään niistä :heart:
 
Huomenta!

Meilläkään ei oo vielä nimestä tehty päätöstä, tosin ei oo montaa vaihtoehtoakaan kun J:n päältä pitäis alkaa niinku muutkin tytöt ja äitee;) Kummeistakaan ei vielä oo hajua..hmph..

Eilen unohtu kysyä että onkohan tämä normaalia että mä hikoilen öisin ihan hirveesti?? En oo koskaan ollu kova hikoileen edes rasituksessa ja nyt oon ihan läpimärkä yöllä..tosi ällöttävä..paidat ja kaikki vaihtoon ja sit vilustaa. Oon jo kehitelly mielessä että mulla on joku vakava sairaus, mutta voisko se johtua hormooneista kuitenki??Ei mulla koskaan oo tämmöstä muilta ollu..

Täytyy alkaa valmistautuun ku lähdetään muskariin ilmoittautuun, pitää mennä paikan päälle ku ei pääse ikinä puhelimella läpi. On se vaan eri hidas lähtee vauvan kans liikenteeseen ku ennen vauvaa..tahtoo aikataulut kusta:D

Mukavaa päivää mammat ja vauvat!

Jonnuli ja hertta 2vko1pv:heart:
 
Noniin, jos sitä nyt kerkeis vähän jotain kirjotella.

Eilen käytiin ekassa neuvolassa ja kaikki tytöllä niinku pitää. Ihan vielä ei syntymäpainossa, mutta on sitä viikossa tullu 215g. Multa katto samalla hempan ja verenpaineen. Rautaa pitää ruveta syömään ku oli vaan 101. 1200ml oli sektiossa vuotoa joten puotti sitten hieman tuota hemppaa. Eilen otettiin myös tikit pois haavasta ja th meinas että ei varmaan isoa arpea siitä jää =) Turvotusta meinaa olla jonkin verran ku laitokselle jäi vaan 4.5kg.

Neiti rupiaa olemaan päivisinkin hieman enempi hereillä. Tissiä syö 2-4 tunnin välein, mutta yöllä sitten tankkaa 1-2 tunnin välein. Mutta yösyönnit on vaan 10-15min mittasia, vaikka eipä neiti päivälläkään viihy ku sen 20min tissillä. Välillä puklailee enempi, mutta siihen tottu esikoisen kans. Esikoinen on kyllä tosi hyvin suhtautunu pikkusiskoon, käy aina välillä silittelemässä ja halailemassa neitiä. Syliinkin pitäs välillä saaha ottaa. Meille tosin kiukuttelee hieman enempi. Ja ittiä harmittaa ku en voi poikaa ottaa syliin aina ku hän ite haluaa, enkä muutenkaan nostella. Vaan onneks mies on kaverina vielä pari viikkoa.

n11na Täällä ei olla vielä etes päästy ulos neitin kans ku aina vaan sataa vettä. Mutta jospa tuota tänään jos pääsis. Oishan tuo ihana itekki päästä jo tekemään etes pikku lenkkejä. Mullakin tuo haava välillä on tosi kipee, mutta oon koittanu olla mahollisimman paljon ilman särkyläkkeitä. Eikä kannata tuntee huonoa omaatuntoa tuosta imetyksestä. Jokainen tekee niinku itelle on parhaaksi. :hug:

Marlin ja Justiina 9vrk
 
heippa pitkästä aikaa..
ykkösenä neitikatille .. tietoni
Suppis tyttö syntyi 19.8.2010 klo 5.40. rv 39+5 paino 4020g, pituus 51, pää 36. (ultrassa veikattiin tyttöä)
Syntyi siis ILMAN käynnistystä samana aamuna kuin käynnistys olisi ollut 3h myöhemmin :LOL:

Onko muilla vaikeuksia kirjautua sisään tähän uuteen palstaan??
ja voisiko joku laittaa minulle linkin siihen meidän odotusajan palstaan.. oon hukannut sen enkä löytänyt sitä tuolta... : /

Synnytyskertomus:
18.8. kävi meillä aamusta´klo 8 akupunktio hoitaja tökkimässä neuloja joiden piti käynnistää synnytys. koko päivänä en tuntenut mitään erikoista..
illalla 21.10 tunsin ensimmäisen supistuksen joka oli heti "oikea" -tuntui kohdunsuulla ja levisi selkään 1-2min ja heti alusta 5-7min välein.
laitettiin pojat nukkumaan ja yritin itsekin sitä 22 aikaan mutta en voinut menin katsomaan töllöä ja kävin kuumassa suihkussa.
23.30 herätin miehen tekemään itselleen eväitä synnärille... (meidän synnytykset ovat olleet pitkiä)
puoliltaöin soitin lapsen vahdille että alkaisi tulemaan.
hän saapui 00.30
me lähdettiin synnärille 01.00 siellä 1.40
käyrille puoleksi tunniksi ja tässä vaiheessa olin auki 3cm
02.15 olimme salissa. kiikkutuolissa supistukset harventui, menin pallolle jossa niitä alkoi pian tulla 2-3min välein.. kestäen aina sen lähes 2min.
3.00 pyysin peräruiskeen ja kävin vessassa ja sen jälkeen supparit oikein yltyi pyysin epiduraalin ja kätilö tarkasti tilanteen olin auki 5cm
hän laittoi kanyylit ja ilokaasun valmiuteen ja puhkaisi kalvot, lapsi vesi oli kirkasta.. luoja että pelkäsin että se taas olisi puuroa :|
tässä vaiheessa ilokaasu oli kyllä POP ja myös ne vyöhykekipu kohdat joita mies paineli supistuksissa. kätilö oli vyöhyketerapeutti. olin iloinen että juuri hän hoiti synnytyksemme. hän ymmärsi myös ne homeopaattiset helmet joita käytin koko avautumisvaiheen..
minusta niistä oli apua sillä tämä synnytys OLI HELPPO!
oiskohan se epiduraalin laittaja saapunut jo het 3.30
ja tuo aine vaikutti tosi hyvin, ja pääsin rentoutumaan.
reilu puolituntia myöhemmin kätilö laittoi oksitosiinin myös tippumaan.
tässä vaiheessa naapuri huoneessa oli tosi tuskaista ja sinne tarvittiin toista kätilöä avuksi niin kätiömme oli hyvin vähän huoneessa mutta miehen kanssa pärjättiin hienosti.
hiukan ennen 5 pyysin kätilön huoneeseen tarkastamaan tilannetta kun supistukset taas tuli kovana kipuna. ei kuulema enää 8 sentissä anneta lisää epiduraalia.. ehdotti jotain häpy.. puudutetta?
ja meni taas naapuri huoneeseen.
kestin ehkä 10 minsaa ja pyysin taas luokseni ja sanoin että nyt jotain ja heti. alakerrassa oli kaulaa jäljellä vielä niin että sanoi että voisi laittaa sittenkin lisää tämä tapahtui 05.15
ja taas hän meni naapuriin siellä oli imukuppiveto käynnissä..
pari tooosi voimakasta supistusta tuli ja sanoin miehelle että anna tyyny jalkojen väliin, ku tuntuisi paremmalta pitää jalat erilleen.. antoi tyynyjä katsoi alakertaan ja soitti kelloa ja pian meni käytävälle vastaan kätilöä.. olin hiukan ihmeissäni.. :O
kätilö katsoi alakerran ja sanoi että huh tulipa nopeesti saat ruveta ponnistamaan kohan saan kaverin pitämään jalkoja se kaveri tuli vauvalan puolelta kun muut oli kiinni naapurissa..
5.30 alettiin ponnistamaan 5 ponnistus sarjaa jossa ponnistin jokaisessa 3krt ja vauva oli ulkona.
OIKEESTI MYÖ OLTIIN MIEHEN KANSSA IHAN IHMEISSÄÄN ETTÄ NÄINKÖ HELPPO TÄMÄ OLI ..
sain tytön rinnalle kun olivat puhdistaneet ja leikanneet miehen kanssa napanuoran.
aivan ihanaa oli köllötellä siinä ja katsoa ihanaa tytärtä.
kumpaakaan poikaa en ole saanut rinnalla pitää syntymän jälkeen, ne kumpikin kiidätettiin teholle kun olivat niin täynnä keuhkoistaa lapsivettä.
Sitten mies meni ehkä puolen tunnin päästä pesemään vauvaa sen vauvalan hoitajan kanssa ja tällä välin kätilö puristeli istukan ulos ja aloitti parsimaan minua, minulle tehtiin taas kolmannen kerran erppari .. alakerta alkaa olla aika parsittu...
vauva oli sopivasti pesty ja puettu kun minä olin parsittu. rinnalle päästessään hän kyllä tiesi mitä pitää tehdä :vampire: ihana.

pisteitä hän sai 9/9. lämmöistä lähti piste.

Sunnuntaina tultiin kotiin, imetys sujuu hienosti kotona ja maitoa tulee niin että lypsän päivällä sen 100 ml minkä se sitten ennen unta ryystää vielä tissien päälle..
nukkuu tosin sitten 4-5h putkeen ja syö rinnat ja siitä sitten taas 3-4h.. vielä aika luksusta.. voi muuttua vielä tuntuu vähän liian helpolta.. poikiimme verrrattuna kun ne söi 1-2h väleiin 24/7.:LOL:

Pojat on ihan innoisssaan pikku siskostaan.
alakerran tikit on aika kipeet.

Suppis ja tyllerö 7pv
 
Viimeksi muokattu:
n11na: Mäkään en kokenut heti alkuun imetystä miellyttäväksi tai luontevaksi. Mulla kylläkin vaikutti sekin ettei maito noussut heti ja sitten kun nousi, niin sitä tulee edelleen liian vähän. Alkoi ahdistaa koko homma ja monet itkut tuli väännettyä. En tiedä sitten olisiko homma tuntunut paremmalta, jos maitoa olisi tullut normaalisti. Osittaisella imetyksellä mennään ja se on alkanut nyt sujua paremmin. Sairaalan ohjaukseen ja tukeen imetyksen suhteen olin kovin pettynyt.

Missään oppaissa ei kirjoiteta tällaisesta, kaikki tekstit koskevat vain sitä kun maitoa tulee paljon tms. :|

Muutoin arki sujuu jo kivasti.

Sipsunen & "Nalle" 2vkoa ja 4pvää :heart:
 
Minäkin pääsin vihdoin koneelle.

Meidän Ukkeli nukkuu pitkiä unia ja syö hyvin. Ihana vauva:heart: Painosta en tiedä, neuvolaan päästään vasta ensi viikolla kesälomien vuoksi. Imetys on aina aluksi yhtä tuskaa, mutta luotan että kipu menee ohi, kunhan rinnat tottuvat venytykseen.

Jonnuli minulla on myös "vaihdevuosi oireita" öisin, eli hikoilen välillä ihan älyttömästi, pakko pyyhkiä/pestä kasvot ja käsivarret kesken unien. Normaalisti mua palelee kesät talvet.

Oma olo muuten on suhteellisen normaali, vaikka itku ilosta sekä surusta tulee kyllä helposti. Miehen on syytä varoa sanojaan, tai joutuu lohduttelemaan ja pyyhkimään kyyneleitä. Tikkejä en enää tunne, joten oletan niiden jo sulaneen. Painoa ei jäänyt sairalaan kuin 5kg ja paino sentään nousi raskausaikana ainakin 16kg. Esikoisen kohdalla kaikki 18kg katosi kahden viikon sisällä synnytyksestä. Päätin etten enää punnitse itseäni, sillä saan jo stressireaktioita. En ole koskaan joutunut miettimään syömisiäni ja nyt alkaa jännittää joudunko jättää suklaan ja keksit pois jossain vaiheessa.

Mymmeli10 ja Pikku-Ukkeli 11 vrk
 
Neuvolassa käyty ja pojan paino nyt 3535g, syntyessään siis 3060, et ihan mukavasti tullut parissa viikossa. :)
Mulla tippunut paino nyt 17.5kg, kiloja tuli siis se 15 raskauden aikana. Et miinuksella jo ollaan. :D Mut mulla tota painoa on paljon, sellanen 40kg pitäs tiputtaa ni oltais hyvis lukemissa.

Meillä on nyt noi yöt menny aika pitkälti syömällä. :D Kaks tuntii taitaa olla pisin pätkä mitä ollaan kolmeen yöhön nukuttu. Tuntuu et maha vähän vaivaa öisin ja sen takia heräilee ja sit haluaakin tankata. Rela tipat ostin eilen, tuntu päivällä olevan parempi kun ne annoin, nyt koitan antaa ne vasta yötä vasten jos auttais sillee.
Syön myö site Relan maitohappotabuja kun mulla on niin vahvat antibiootit vielä päällä siihen kohtutulehdukseen. Toivottavasti ei oo noi mun lääkkeet ku aiheuttaa pojallekin vatsanpuruja.

Ihanan kiltti vauva hän on kyllä eikä turhista juur huutele. Yöllä pari kertaa meinannu raivarin saada kun vatsaa nipistelee ja sit hän ei meinaa tissiä saada suuhun kun kiemurtelee. Mut heti kun saa tissin suuhun niin rauhoittuu.

Outoa kun sairaalassa lypsin kevyesti 200ml päivässä ja tissit oli täynnä koko ajan, nyt 150ml päivässä on jo paljon jos saan lypsettyä ja tissit pysyy pehmeinä. Tosin poika ei juurikaan tarvi lisämaitoa enää, et kait sitä maitoa siel tisseis hälle tarpeeks riittää, paino ainakin noussu mukavasti. :)

Chevanne ja Niko 13vrk
 
Täällä kans vähän erillainen yö takana kuin aiemmin. Aikaisemmin päästiin yhdellä syötöllä joskus aamuyöstä, mutta viime yönä syötiinkin sitte puoliltaöin ja klo 3,4,5,6,7 jne tunnin välein. Nyt sain pikku-ukon taas nukkumaan, että jos nyt ois pidempien unien vuoro jo.:whistle: Taitaa olla tankkauspäivät menossa näin 2 viikon iän kunniaksi.=)

Imetyksestä ekan ja toisen lapsen kohdalla en voi sanoa, että olisin tuntenut kauheesti positiivisia ajatuksia imetystä kohtaan. ensimmäisen lapsen kohdalla kans mieluummin lypsin ja annoin maidon pullosta ja toisen lapsen kohdalla oli vielä enemmän ongelmia imetyksen kanssa ja imetys loppuikin tosi lyhyeen.
Sitten kolmannen ja neljännen kohdalla taas imetys on tuntunut ihan erilaiselta alusta alkaen. Ehkä se, että on jo varmuutta muuhun lastenhoitoon ja päätös ettei ota stressiä imetyksestä ovat auttaneet asiaa. ja myös tieto siitä, että imetys alkuun voi olla todella kivuliasta, mutta usein helpottaa parin viikon kuluessa, on auttanut jatkamaan kipeytyneistä rinnoista huolimatta.
Mielestäni ei ole oikeaa tai väärää tapaa ruokkia lastaan. Jokainen lapsi ja jokainen äiti on erillainen ja jokaisen kohdalle löytyy se itselleen paras tapa ruokkia vauvaa.:heart:

jahas...eipä nytkään kovin pitkään nukuttu:vampire:

Katjuska ja sintti 2 vkoa:heart:
 
esikoisen aikana en imetystä pitänyt kauheen mukavana puuhana, mut nyt tuntuu paljon paremmalta tämän toisen kanssa. Taitaa ikä tehdä tehtävänsä, kun on kerran vanhentunut tässä 7 vuotta.

Meidän neiti ei oo pariin päivään kunnolla kakkannut ja oonkin miettiny et onkohan se ihan normaalia. Cuplatonia ostin kun näyttää ilmaa olevan masussa. Maanantaina tarvis käydä ostamassa ne d-tipat joissa on maitohappobakteeri samassa, vielä en siis ole aloittanut d-tippoja vaikka toisella on ikää 3viikkoa.

Maijamehi ja Pikku neiti 23 päivää
 
AnQ
Täällä imetys sujuu ihan kivasti, vähän saa pakkaseen jemmaan maitoa, kun välillä tuntuu että tissit poksahtaa - poju tankkaa aika hyvin ja sit vetelee vaihtelevasti 2-4 h unta, näin on yöt ja päivät. Päivisin malttaa välillä seurustella tunnin verran kerrallaan, joskus jopa kaksi, kunnes sit väsy iskee! On kyllä aika veikeä tapaus, en muista että siskonsa olisi näin rauhallinen ja hyväuninen ollut missään vaiheessa!

Se, mikä ihmetyttää on ton naperon kakka - vaipassa on aina siis sellanen keltanen ryynikasa ja läntti, et jotain on imeytynyt vaippaan. Ei ole mitenkään itkuinen eli masuvaivoja ei kai pahemmin ole - maitoa tulee kuitenkin ilmeisesti aika kovalla paineella, näinköhän se tekee tuon kakan niin oudoksi? Ei haise mitenkään erityisen pahalle ja poju kakkailee pari kertaa päivässä. Esikoisen vauva-ajasta on kolme vuotta ja kaikki on ihan totaalisen unohtunut!

AnQ + poju 6 vrk
 
Sipsunen mäkin vähän jälkeenpäin petyin sairaalan ohjeistukseen imetyksestä.. hyvin laittoivat imetyksen alulle ja katsoivat että ote on oikein, mutta painottivat että kannattaa välttää koko korvikkeen antamista ja imettää lapsen tahtisesti.. minähän tein niin ja väsähdin kyllä melko nopeesti ja neuvolasta sanoivat sitten että anna vaan korviketta useasti päivässä. Eipä oma maito sitten riitä, mutta se ei haittane.. kunhan saa korvikkeen rinnalla myös imettää :) Eilen kokeilin lypsämistä niin sain jopa 50 ml pulloon, ei heru ei... onneksi vauva osaa tekniikan ;)

Katjuska täälläki vauva tänään 2 vk ja viime yönä tankattiin tunnin välein!

Tänään paino oli sama kuin eka neuvolassa, aika kivuttomasti siis kilot lähti :)
 
Onpa sivut muuttuneet sitten viime käynnin:confused:

Onnea kaikille vauvan saaneille:flower:
Kohta elokuu taittuu jo syyskuuksi:O

Meillä poju kasvaa ja syö ja nukkuu ja kakkaa:D

Maanantaina mennään neuvolaan,kiva sitten tietää painonkehitys.
Sunnuntaina tulee jo kuukausi ikääkin täyteen!!

Nii ja taas nikki vaihdettu,enpä päässyt enää kirjautumaan vanhalla.
Eli NeitiKat,anteeksi vaiva:ashamed:
Me10=Elysee
 
pitkästä aikaa ehin vähän kirjotteleen :)

Imetyksestä.. TakkuaaTakkuaaTakkuaa. sairaalassa en kyllä ihan tyytyväinen ollu siihen toimintaan.
Imetin ihan KOKO yön, kaks kertaa nukahdin sängyn laidalle vauva sylissä, lisämaitoa ei suostuttu antamaan, vaikkei mulla tullu juuri mitään. Sitte oliki tissit NIIIIN kipeet että! pikkusen verensokeri oli aamulla 1.8, sitte jopa suostuttiin maitoa antamaan. Itellä oli NIIN epäonnistunu olo et toinen joutu oleen nälissään ku ei leikkauksen jälkeen maito noussu niin nopeesti.
Sen jälkee jouduin ottaan kumin käyttöön koska silmissä vilisi ku poika imi rikkinäisiä tissejä ja päivät meni pelätessä seuraavaa syöttökertaa.
Nyt yritin viis päivää ilman kumia, tuloksena tissit mustelmilla ja haavoilla. Vaikka korkee tuo kipukynnys onki, niin pakko oli kumi ottaa käyttöön. Poika on vielä niin pikkunen, että uskon ettei saa vielä kunnolla otetta, tissit on kyllä imetyksen jälkee sen näköiset, ettei ote vielä IHAN juuri oikee oo :vampire: Outo oire myös, että imetyksen jälkeen tissejä särkee ihan hulluna! Ehkä tuo poika imee ne niin rusinoiksi :D

Mullakin pysyy tissit nyt pehmeinä, alkuun pari viikkoa meni ihan kivikovaksi jos ei ollu jatkuvasti imettämässä ;o jos ei vähään aikaan oo syöttäny ja lypsää, niin saalis on n. 100ml, hyvä/huono?
Oon vähän pelänny et alkaa maidontulo väheneen ku oon antanu pullosta jonku verran.

Täällä nimi on valittu jo moneen kertaan, mietityttää vaan et mitä mieltä ihmiset tulee olemaan kun nimessä on C-kirjain vaikka voisi olla ihan suomalainen K.. No, me tykätään eikä se oo mikään ruma nimi muidenkaan mielestä ollu :)
Ristiäiset on 19.9, onneks on vielä aikaa sinnekki.

epplu + rumpalipoika 23 vrk HUI iso poika! painoa arviolta 3.5 kg :) (sp 2885g)
 
onpa kumma, miten epplun vauvalle ei suostuttu antaan lisämaitoo... kyllä ne oulussa heti antoivat kun vaan pyysi, ja monta kertaa päivässä kävinki hakemassa kun oma maito ei ollu vielä noussu.

Tää on nyt saanu touhuta ihan rauhassa koti ja ruokahommien lisäks vielä esikoisen kans, kun tuo pikku pirpana vaan nukkuu :O Se pitää mua pilkkanansa kun äskenkin lämmitin 40 ml tissien päälle maitoo kun toinen vaan huusi... maito kun oli lämmintä niin sehän jo nukku sitten :D yöllä varmaan tankataan kun päivät nukutaan. Muutaman kerran jaksaa päivässä syödä tissit kunnolla, muuten nukahtaa aina kesken kaiken ja herää kohta taas nälkään.. jospa se tästä päivä kerrallaan..

Meillä ristiäiset ja samalla avioliiton siunaaminen 2.10 :)

Meilläki sellanen nimi tulossa, et en tiiä mitä muut siihen sanovat.. on vähän erikoinen ja suomessa näytti olevan vain alle 10 kastettu tänä vuonna :whistle:
 
Tänne saapunu pientä mahakipuilua tytölle :( Onneks oli esikoiselta jääny Cuplatonia niin pitää sitä nyt sitten antaa, ja tiistaina käyn ostaan niitä Gefilus-tippoja joissa myös d-vitamiini samassa.

Täälläkin jo kastepappi varattu, ja ristiäiset ois sitten 16.10. Eli neiti on päivää vaille 2kk. Samalla kastetaan tuo meidän esikoinen. Ensin mietin että ois pidetty jo 25.9, mutta on niin paljon ostettavaa ristiäisiä varten että parempi pitää tuollon myöhemmin. Nimi on vielä hakusessa, tai no on mulla jo 1. ja 2. nimi tiedossa, ehkä, mutta kolmas nimi on hakusessa. Vaan onhan tässä onneks aikaa miettiä.

On kyllä melko oudon kuulosta ollu homma epplun kohalla. Täällä oulussa tosiaan maitoa sai heti kun pyysi, ja me vieläpä saatiin rintamaitoa koska oltiin sokeriseurannassa.

Tänään päästiin jopa ulkoileen ku ei oo vettä satanu. Melko hitaasti pitää vielä kävellä ku ei haava anna kunnolla periksi reippailun suhteen, mutta hiljaa hyvä tulee. Ja pääasia on että etes jonkun verran pääsee ulkoileen.

Marlin ja Justiina 10pv
 
Niin joo sitähän mun piti kysyy teiltä muilta sektiossa olleilta että lukeeko teillä synnytyskertomuksessa erikseen että lapsivedet menneet? Mulla nimittäin lukee enkä sen tarkemmin oo sitä miettiny. Tänään sitten tuli postissa hoitopalaute kotiinlähtötarkastuksesta jossa myös lukee että lapsivedet menneet sektion yhteydessä. Eli tarkottaako se nyt sitten sitä että jos sektio ois vaikka ollu myöhemmin, niin synnytys ois kerenny käynnistyä ennen sitä?
 
Vihdoin minäkin pääsen siirtymään tänne vauvautuneiden keskusteluun:D Eli poika (3385g ja 51cm) syntyi 26.8 klo. 20.07 hätäsektiolla. Tonne toiselle puolelle jo vähän synnytyskertomusta kirjoitinkin, mutta lyhyesti vielä tännekkin =) Eli 26.8 heräsin klo. 2.30 kun lapsivedet menivät. Soitin sairaalaan ja sanoivat, että pitää ainakin käydä näytillä kun vedet menneet. Oltiin n. 3.15 sairaalassa ja kätilö tarkisti tilanteen. 3-4cm auki ja kanavaa n. 1,5cm jäljellä. Supistuksia oli myös alkanut tulla. Kätilö oli sitä mieltä että jäädään sisään. Aamupäivään asti supisteli ja sit loppu kuin seinään. Saatiin lupa lähteä kotiin ja illalla klo. 20 aikaan takas et saadaan alottaa antibioottitippa kun vesien menosta mennyt 18h. Mentiin takas jo ennen klo.19 kun oli alkanut uudelleen supistaa ja kipeesti. Edelleen oli sama tilanne kohdun suulla,eikä mitään edistystä tapahtunut. Sitten pojan sydänäänet romahti 70 tienoille ja lääkäri teki hätäsektio päätöksen. Nyt poika on vielä keskolassa kun oli kakannut lapsiveteen ja sokerit olleet hieman matalat Huomenna varmaan pääsee osastolle :D Itekkin toipunut tosi hyvin sektiosta ja pystyn kävelemäänkin jo tosi hyvin :)

jonna ja pikkuveli 1vrk:heart:
 
valivalivali!!!
on taas niin veemäinen fiilis ettei mitään rajaa! töks töks töks vaan kaikki! :mad: ensinnäkin toi 3veen pissaaminen sänkyyn, jatkuu ihan säännöllisenä joka yö :confused: pakko rueta laittaa sille yöks vaippa, ei vaan jaksa sitä jokapäivästä lakana pyykkiä ja patjan tuuletusta. Vituttaa mut enpä oikei enää muutakaan vaihtoehtoo keksi :(
sit näiden poikien unirytmit! 3v menee nukkumaan ysin maissa, heräilee 7-8 kun taas tää pienin roikkuu tissillä yli puolen yön (toissailtana kahteen) ja nukkuis tonne 10.. et itellä toi yöaika jää suht lyhyeks :/ Muutenki illat menee ihan harakoille, eilenki toi tissitakiainen roikku tissillä vähän väliä 18-01-lopetti syömisen tai nukahti ja ku siirs ipanan sänkyyn tai sitteriin ni kitinä alkaa. Sit ku toi tankkaa koko illan ni yön tissit vuotaa et joka paikka maidossa.
Sit pitäs kohta lähtee porukoille :/ rupesin miettii eilen ku äiti sano et siskon lapsi on taas siel yötä et onkohan suomenlaissa/kelassa jokin epäkohta!!?? mun sisko on yh, ja "niiiiiin rankka elämä ku ei koskaan pääse mihinkään eikä koskaan oo rahaa", ensinäkin se tienaa enemmän (palkka+tuet+korotukset) ku mä töissä ollessa ja toiseks lapsi 5päivää viikossa hoidossa + n.3iltaa äiti kattoo sitä ku sisko iltavuorossa. Jos ilta-aamu yhdistelmä ni lapsi yötä porukoilla. + viikonloppusin dokaamassa, lapsi porukoilla. + et mutsi ostaa lähes kaikki sen lapsen vaatteet ku ei sen äidillä "oo rahaa".. et huh huijaa ku rankkaa! mä oon noiden 3 kaa yksin tääl "metsän keskellä"-ilman autoo, 4-5 iltaa viikossa (klo 11/13-23), et enpä taas tiedä kumpi oikeesti yh-elämää.. eikä siinä mä nautin (YLEENSÄ!) olla näiden ipanoiden kaa täällä rauhassa mut vituttaa vaan lähtee porukoille kuuntelee sen yhen (jos selvinny siihen mennessä sinne..) narinaa siitä miten on kaamee krapula.. voi sääli!

Jokohan ois avauduttu taas tarpeeks... :ashamed: anteeks... on vaan jotenki niin paska fiilis ku väsyttää vaan, mietin yks yö ku roikuin pinnasängyn reunalla et ei moro -tässä se menee ehkä seuraava puol vuotta ilman nukuttuja öitä. positiivisuus on perseestä :D
mut nyt tää kiittää, kumartaa ja valmistautuu henkisesti vittuilemaan pikkusiskolleen koko porukoiden vierailu ajan-tai kunnes sillä palaa hermo ja se lähtee ovet paukkuen kotiinsa :D

pahantuulinen pikkumökö
 
erillaisia on synnäreiden tavat.. mikkelissä taas tuntui että henkilökuntaa oli niin vähän että pienimmästäkin tuputtivat lisämaitoa.. itse en suostunut edes eka päivänä ottamaan kun kuulin etä vauva nieleskeli kuitenkin jotain imiessään ja vaadin sokeritestauksen ja ne oli ihan hyvät..
olen jo aiemminkin sanonut että säälin tuolla niitä ensisynnyttäjiä kun saivat niin vähän oppia ja neuvoa imetykseen .. työnnettiin vaan pullo kouraan jos ei onnannut :(

toinen ääripää on taas tuo EPPLUN synnärin tilanne..

testasivat siellä mikkelissä tiuhaan niitä sokereita ja het jos oli liikaa laskussa niin sanoivat että jos ei imetys onnistu kunnolla ja ei ota tarpeeksi lisämaitoa tai se ei sillä nouse se sokeriarvo niin joutuu tippaan .. näinhän se tietty karrikoiden on mutta mietinpä vaan että se on aika kovasti sanottu hormonimyrskyssä seilaavalle tuoreellle äidille..
 
Mites noihi vatsavaivoihin? Ootteko antaneet seka Rela tippoja että cuplatonia? Meillä nyt kaks päivää annettu Rela tippoja,mut tuntuu et vatsakivut vaan pahenee jatkuvasti. On nyt lähes pelkästään imetyksellä, kerran tai kaks korkeintaan vuorokauden aikana saa pullosta lisämaitoa mikä sekin kyllä lypsymaitoa. Syö ihan rauhallisesti, mut mulla on aika vahvat antibiootit et liekkö siitä sit johtuis noi vatsapurut hällä? Ei kyllä pulauttele ollenkaan, mut on välil hankala saada ees kunnolla röyhtäsemään.

Kuis pian synnytyksen jälkeen voi sitä seksiä alkaa harkitsemaan? :D Onko täällä kummosta kokemusta asiasta? Mulla pari tikkiä vielä oli sulamatta, tuli siis pieni repeämä välilihaan synnytyksessä ja emättimessä joku repeämä missä ei mun tietääkseni ole tikkejä kun se tukittiin kaavinnassa tuffereilla.. Kovasti tekis jo mieli, mut en tie kui aikasi uskaltaa yrittää...

Chevanne ja Niko 2vko! :D
 

Yhteistyössä