3½ kk vauvalle perunaa?

  • Viestiketjun aloittaja ^tipi
  • Ensimmäinen viesti
liinatukka
No on.

Puolen vuoden ikään pitäisi yrittää pärjätä maidolla. Pullovauvojenkin siihen 4 kuukauden ikään asti. Mutta aina on niitä idiootteja, jotka selittävät, "että kyllä mäkin syötin veliä ja 2-kuiselle ja perunaa 3-kuiselle. Ja ihan terve lapsi on."

Niinkuin se terveyshaitta nyt niinä ensimmäisinä elinvuosina näkyisi kuin muutamalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
No on.

Puolen vuoden ikään pitäisi yrittää pärjätä maidolla. Pullovauvojenkin siihen 4 kuukauden ikään asti. Mutta aina on niitä idiootteja, jotka selittävät, "että kyllä mäkin syötin veliä ja 2-kuiselle ja perunaa 3-kuiselle. Ja ihan terve lapsi on."

Niinkuin se terveyshaitta nyt niinä ensimmäisinä elinvuosina näkyisi kuin muutamalla.
Eli mun ois pitänyt neuvolassa sanoa kun käskivät antaa pottua, ei en anna pidän nälässä mieluummin vielä kuukauden? Tuttelia kun meni päivässä silloin joku 10-14purkkia, ennen ku sosut aloitin.
 
liinatukka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
No on.

Puolen vuoden ikään pitäisi yrittää pärjätä maidolla. Pullovauvojenkin siihen 4 kuukauden ikään asti. Mutta aina on niitä idiootteja, jotka selittävät, "että kyllä mäkin syötin veliä ja 2-kuiselle ja perunaa 3-kuiselle. Ja ihan terve lapsi on."

Niinkuin se terveyshaitta nyt niinä ensimmäisinä elinvuosina näkyisi kuin muutamalla.
Eli mun ois pitänyt neuvolassa sanoa kun käskivät antaa pottua, ei en anna pidän nälässä mieluummin vielä kuukauden? Tuttelia kun meni päivässä silloin joku 10-14purkkia, ennen ku sosut aloitin.
Sulla oli vauvan ruokkiminen mennyt pieleen jo näemmä alusta alkaen. Ei ole ihan normaalia, että vauvan vatsalaukkuparka on venytetty sen kokoiseksi, että tuollaisia määriä vetelee. Se peruna tuskin vauvasi elimistöä enempää pilasi.
 
Ennen kaikissa kaupassa myytävissä soseissa oli ikäsuositus alkaen 3kk. Vasta muutama vuosi sitten tuli tuo 4kk suositus. Niin, että aivan hyvin voi mielestäni aloittaa jo 3kk maistelun ja neuvolassakin monille sanottu näin :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Sulla oli vauvan ruokkiminen mennyt pieleen jo näemmä alusta alkaen. Ei ole ihan normaalia, että vauvan vatsalaukkuparka on venytetty sen kokoiseksi, että tuollaisia määriä vetelee. Se peruna tuskin vauvasi elimistöä enempää pilasi.
Jaa noi haistappa paska, en voi muuta sulle sanoa!
 
jepeje
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
No on.

Puolen vuoden ikään pitäisi yrittää pärjätä maidolla. Pullovauvojenkin siihen 4 kuukauden ikään asti. Mutta aina on niitä idiootteja, jotka selittävät, "että kyllä mäkin syötin veliä ja 2-kuiselle ja perunaa 3-kuiselle. Ja ihan terve lapsi on."

Niinkuin se terveyshaitta nyt niinä ensimmäisinä elinvuosina näkyisi kuin muutamalla.

Eipä tästä niin kovin montaa vuotta ole, kun lapsille aloitettiin ihan yleisesti kiinteitä 2-3 kk:n vanhana. Liinatukka taitaa olla melko nuori vielä..
 
tyty
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari86:
Ennen kaikissa kaupassa myytävissä soseissa oli ikäsuositus alkaen 3kk. Vasta muutama vuosi sitten tuli tuo 4kk suositus. Niin, että aivan hyvin voi mielestäni aloittaa jo 3kk maistelun ja neuvolassakin monille sanottu näin :)
PEESI TÄLLE !! Tottakai voi pottua antaa jo 3kk lähtien ja muitakin soseita voi jo maistella :)
 
Mämmäm
mä en osaa sanoa kun meillä molemmat lapset on hyvin pärjänny maidolla mutta 4 kk iässä olen molemmille soseet aloittanut. toinen vaikka oli rintaruokinnassa niin aloitin ne soseet 4 kk iässä koska olin nähnyt mitä ongelmia oli monilla saada syötettyä soseita vauvalle 6 kk täysimetyksen jälkeen. hyvin oppi muuten meidän tyttö syömään heti alusta pitäen soseita :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tyty:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei mielellään vielä 3kk ikäiselle kiinteitä, mutta jos on ihan pakko niin ei ainakaan perunaa.
Miksiköhän ei..? Paljon törkkelystä jne..suositellaan kyllä potulla aloitettavan, ainakin yleensä :)
Täällä käsketään neuvolasta kans aloittamaan potulla, ei hedelmällä.
 
järki päähän hysteerikot!!
Voi että...mun esikoinen sai 7 vuotta sitten ekan kerran perunaa 3 kk vanhana ja ihan neuvolan käskystä!! Minä kamalan kamala hirviöäiti, voi kyynel sentään :( .
 
Voi antaa huoletta =) Ja tuon ikäisen ruoka-annos on ehkä lusikallinen tai pari korkeintaan, ei mene purkkitolkulla.

Muutenkin nämä jotka vastustaa vellejä tai ajoissa kiinteiden maistelun aloittamisen, niin heidän vauvoilla on tainnut olla imetykset/pulloruokinta niin kunnossa että ei ole muuta tarvinnut ajatellekkaan.

Ja sehän on niin, että jos äidinmaidonkorviketta menee liikaa, niin haittaa siitä voi olla munuaisille. Sanoi mulle lääkäri, kun jouduin kiinteämpää ruokaa antamaan 1,5kk ikäiselle vauvalle, joka litki tuttelia lähemmäks 2 litraa vuorokaudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
No on.

Puolen vuoden ikään pitäisi yrittää pärjätä maidolla. Pullovauvojenkin siihen 4 kuukauden ikään asti. Mutta aina on niitä idiootteja, jotka selittävät, "että kyllä mäkin syötin veliä ja 2-kuiselle ja perunaa 3-kuiselle. Ja ihan terve lapsi on."

Niinkuin se terveyshaitta nyt niinä ensimmäisinä elinvuosina näkyisi kuin muutamalla.
Korvikkeella ruokittavien vauvojen on syytä siirtyä kiinteään ruokaan (velli, sose jne.) silloin, kun vuorokausittaisen ruoan määrä ylittää toistuvasti 1000ml, vaikka vauva olisi alle 3 kk:n ikäinen.
 
Perunasta
Peruna-allergia luultua yleisempää.

Perunan aiheuttama ruoka-aineallergia on tavallisempaa kuin on uskottu, paljastaa Helsingin yliopistossa tarkastettu väitös . Peräti 75 prosenttia Ulla Seppälän tutkimukseen osallistuneista eri ruoille herkistyneistä lapsista sai oireita perunoista. Potun syönti aiheuttaa ihottumaa ja suolisto-oireita. Koeryhmässä oli 39 alle kouluikäistä lasta. Nuorimmat olivat 2-vuotiaita.
Perunaa ei lasketa tavallisimpien allergiaa aiheuttavien ruoka-aineiden joukkoon. Se on kuitenkin ensimmäisiä kiinteitä ruokia, joita lapsille annetaan rintamaidon jälkeen.
Allergian selvittämiseksi tehtävät ihotesti ovat tähänkin saakka osoittaneet osalla lapsista herkistymistä perunalle, mutta reaktio on usein tulkittu siitepölyallergiaksi. Peruna ja koivu sisältävät samoja allergisoivia valkuaisaineita, jonka takia koivun siitepölylle allerginen henkilö voi saada oireita myös perunasta ja päinvastoin. Seppälä löysi tutkimuksessaan perunasta neljä eri allergeeniä.
 

Yhteistyössä