<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 HEINÄKUUSSA <3 <3

Heissan!

Tsemppiä kaikille parisuhteissa painiville:hug:

Sf-mitta Mulla oli jo 1,5 viikkoa sitten 27,5cm!!! Se oli eka kerta ku mitattiin, niin mulla ei ole mitään käsitystä, et missä se huitelee enkä ole nähnyt mitään normaaleja käyriä. Mun lääkäri on niin nuori, et eihän sillä ole mitään "hajua" asioista, se vaan sanoi et ihan ok. Kai mä sit luotan siihen.. Lääkäri itse on kuukautta edellä raskaana ja mulla taitaa olla kyllä isompi masu ku sillä.
Painoa on tullut n.6,5kg : / Selkeästi raskaana olevan näköinen pötsi!
Mahan ympätysmitta on 96cm. 11cm on tainnut tulla mahaan lisää mittaa alkuraskaudesta. Rintojen ympätysmittaan on tullut +10cm;)

Parisuhteesta.. meillä on 4v. seurustelun alkamisesta LA päivänä:heart: Yhteen muutettiin 1,5v jälkeen vuokralle ja omaan taloon muutettiin nyt huhtikuussa. Pillerit jäi marraskuussa,joten nopeasti meni tuo plussaantuminen =)

Mulla alkoi loma tällä viikolla...vaik eipä sitä paljoa voi tehdä ku heti rupee supistelee, grr!! "Hippo" on ollut aktiivinen masuasukki tällä viikolla.
Mun sisko on täällä ekaa kertaa kylässä perheensä kanssa, mut en ole uskaltanu mennä heidän kanssaan Legolandiin ja päiväreissuille. Iltaisin sit jutellaan.. lähtevät huomen kohti kotia...nyyh..viimeinen ilta siis tiedossa. Saas nähdä koska nähdään ens kerran.. joskus ens vuonna sit.
Sisko toi mulle paljon raskausvaatteita, voi ku ihanaa!! Nyt mulla on oikee ruhtinaallinen valikoima vaatteita ja muutama mekkokin =) Me ollaan niin samasta puusta veistetyt sisarrukset kehoiltamme, et huh;) Siitä on hyötyä!
Vauva sai hirmuisen kasan vaatteita ja lakanoita. Nyt vauvalla on niin paljon vaatetta ekaks vuodeksi, et lisää tuskin tarttee juuri ostaa.Tuskin edes keretään kaikkia vaatteita käyttää. On se kiva, et saa niin paljon lahjoituksena hyvä kuntoisia vaatteita.

Miehellä alkaa loma tänään...hän lähtee heti auttaa äitiänsä pihatöihin viikonlopuksi...sit maanantaina mennään Saksaan katselee vauva tavaraa ja muutenki shoppailee. Keskiviikkona olis sit lähtö Alanyaan viikon lomalle =) Saas nähdä miten mä siel pärjään supisteluiden kans...mut lääkäri sanoi et saan lentää. Eihän se mikään loma ole jos ei saa matkustaa..meidän Travel friikkien mielestä. Sit pitäis viel käydä Köpiksessä heti Alanyan reissun jälkeen..tällä kertaa yövytään hotellissa, eikä miehen siskon luona. Luksusta=)

Pahasti kyl pelkään, et en ole kyllä työmarkkinoille kykeneväinen, vaik olenki ollu 2,5viikkoa saikulla ja nyt 3 viikon loma... Mut se jää nähtäväksi. En ota siitä paineita.

Jyllanti + Hippo rv 26+1
 
raapale
kikatus : Onko tuo 2,5cm siis käsin vai ultraamalla saatu tulos? Itselläni oli lyhentynyt viikolla 20+ tuohon 2,5cm käsituntumalla mitattuna, supistelujen takia menin tarkistuttamaan tilanteen.

Täälläpäin kaikki on innoissaan menossa kattomaan ralleja.. Itse istun himassa kun ei jaksa mennä seuraamaan kun mies ja muut ryyppäävät ja hehkuttavat autojen perään. :D Mies harvemmin missään käy joten ryyppääminen sallittakoon kunhan ovat fiksusti.

raapale 22+4
 
Jyllanti: Suomalaisen neuvolakortin sf-mittataulukon mukaan 27,5cm vastaa n. rv-viikkoja 31-32, jos katsotaan keskikäyrää, yläkäyrällä viikkoja 28-29 :) Mutta jos se lääkäri on kovin kokematon muutoinkin, niin mitenköhän se sen mitankaan ottaa :D

Tahiba: älä huoli, masu tulee sitten kun on tullakseen. Varmasti suurella painonpudotuksellasi on merkitystä sille, ettei se heti pingota tuossa edessä, mutta aikaahan on vielä vaikka kuinka monta viikkoa nauttia ja kärsiäkin vauvamasusta :) Itseäni huoletti myöskin se, että näyttääkö tämä koskaan vauvamasulta vai vaan siltä, että olisin lihonnut, mutta ei enää kyllä ole epäilystäkään. Välillä kuljen ylpeänä ja onnellisena maha pystyssä, välillä mahan koko ahdistaa ja mietin, voisiko se olla vähän pienempikin..Ylipainoa siis itsellänikin, enemmän kuin muutama kilo.

Tänään oltiin hautajaisissa. Oli jotenkin lohduttavaa kun vauva potkiskeli lähes koko siunaamisen ajan. Ikään kuin muistutti elämän kiertokulusta. Surullinen, mutta kovin kaunis tilaisuus.

T: Manna ja Mytty 27+0
 
Käsikopelolla oli siis tuo 3cm mitta. Hyvä tietää että on normi mitta :) Ja en kyllä minäkään usko että jos kohdunkaula on lyhentynyt että enää siitä pitenisi, lepohan vain auttaa ettei enempää tapahtuisi muutoksia mutta ei se kuitenkaan jo tapahtuineita muutoksia ns korjaile.

Ja jihuu me saatiin asunto!! :) syyskuussa lähtö siis etelä-pohjanmaalle<3 Ihanaa kun helpotti nyt sekin murhe, nyt vain vielä pitää murehtia kuinka saadaan tavarat kun matkaa kuitenkin ihan mukavasti uuteen asuntoon :D Onneksi minun vanhemmat yrittävät auttaa niin paljon kuin pystyvät.

Ja äh nyt ei kerkeä enempiä, maanantaina jos kerkeäisi lukea kaikkien kirjoitukset ja sitten jos olisi itselläkin kerrottavaa lääkärineuvolan jälkeen :)

Tiukutus&Masi 27+3 :heart:
 
raapale, ultralla mitattu tulos.
Toi 2.5cm on sellainen että sehän voi uudelleensynnyttäjällä sulaa pois vasta salissa, eksän iskolla rv 41 on saman verran kaulaa jäljellä :/
Mut vuodenlepoon mua ei toistaiseksi oo laitettu, kun kaula on kuitenkin kiinni, hieman auki ulkosuulta muttei hälyyttävää.
Maanantaina on taas lääkäri keskussairaalassa.
 
Käsitin väärin sen kohdunkaulan pidentymisen. Kun nimenomaan ystävä hölötti siitä että ensin hällä oli mitattu 2,5cm ja sairasloman lepäämisen jälkeen 3,5cm, niin nuo olikin siis mitattu ensimmäinen käsikopelolla ja toinen ultralla.
Mutta siis :D tarkoitus oli kai ainakin sanoa että lepo hidastaa tosiaan sen lyhenemistä, ei pidennä enää takaisin kuten nyt aluks käsitin! Sorry :) Ja kiitos korjauksista.
 
Kiitos Manna sf-mittoista:LOL: Joo, mä en siis pysy noissa taulokoissa sitten yhtään..:p
Mutta kuka tietää mikä se oikea mitta meikäläisellä oli, ku oli niin kokematon lääkäri.

Vaihteeksi yksin kotona 1,5pv. Mutta onneksi ulkona paistaa aurinko..se on harvinaisempaa herkkua täällä päin tänä kesänä.
Mukavaa viikonloppua!

Jyllanti + Hippo rv.26+2
 
Mullakin tais olla tuo kohdunkaula sillon viimeksi joku 3cm kun käsikopella on kokeiltu. Vähän jänskättää, että lähteekö taas liian aikaisin lyhenemään niinku esikoisen aikaan. Esikon aikaan tosiaan rv 24+ huomattiin että lähti kaula lyhenemään ja eikun vuodelepoon. Nyt mulla on lääkärineuvola 1,5 viikon päästä jolloin rv 28+4 joten saa nähdä miten siellä on tilanne.

Eilen tuli käytyä sokerirasituksessa ja tuloksetkin sain eilen: Ei raskausdiabetesta!! :D Olin kyllä vähän ihmeissään, kun olin varma että se tulee nytkin. Tosin aloin miettimään, että liekkö mulla ollu sitä esikoisenkaan aikaan kun sillon ne ottivat tuon kokeen sormenpäästä eikä se oo läheskään yhtä tarkka kun tuo laskimoverikoe. Ja sillonkin kärsi syödä melkein mitä vaan eikä sokerit isommin noussu.

Rautaa kävin eilen ostamassa apteekista ja tänään ekan nappasin naamaan. Jospa alkais helpottamaan tähän väsymykseen ja uupumukseen.

Tiukutus, onnea uudesta kodista! :)

Tervetuloa Tahiba! Kyllä se taitaa olla enemmän meidän pyöreempien ongelma, ettei se vauvamasu niin helposti näy. Itekkin oon vähän pyöreempi (bmi 28) ja mahassa on vararavintoa sen verran että maha ei ole vieläkään täysin pallo. Ymmärrän kyllä että sua harmittaa asia, koska itteänikin on harmittanu.

Diinu & PP 26+6
 
panthea tervetuloa. Sulla on hauska LA :D Oliski hauska ku syntyiski tona päivänä niin olis syntymäaika 111111A jotain :LOL: Mulla piti olla aluks 21.11.11 mikä olis ollut hauska myös, mut muuttui sitten 18.11.

tiukutus onnea tosiaan uuteen kotiin!

Diinu hieno juttu, että ei ollutkaan diabetestä. HElpottaa varmasti loppuaikaa tosi paljon ku ei tarvi koko aikaa miettiä syömistä eikä ainakaan tarvitse pistää insuliinii. Mun siskolla oli niin paha etä joutu pistää 4x päivässä insuliinii. Siis raskausaikana. sit meni ohi ku synnytti.

onko täällä ketään vielä täysin vuodelevossa? Mä en oo niinku täysin, mut pitkät lenkit ja kauppareissut saan unohtaa. Ja kantamiset tietty. Ja mullaku on niin hirmuinen halu mennä lastenvaate ostoksille yms... :/ plaah..kohdunkaulaa mulla siis on vielä sen 3cm mutta oli pikkuisen pehmentynyt..

onko kenelläkään paineen tuntua alapäässä esim vessassa käydessä??Mulla on alkanut olemaan...joka kerta.. :/

anzu ja pallerot 24+1 (apua, niin toi aika vaan menee :O )
 
anzu86 Mulla on paineen tuntu alapäässä yleensä ylös noustessa ja reippailla kävelylenkeillä paine tuntuu kokoajan, ihan ku ois kokoajan pissahätä :/ Ei kai se vauva enää sitä paina, jos kohtu on noussu "ylemmäs" eikse ole loppuraskauden vaivoja?

Panthea tervetuloa joukkoon!

SF-mitta mulla ei koko mittaa ole vielä kertaakaan ees otettu, mahaa ei oo ollu mutta nyt se parin viikon sisään on pullahtanu kunnolla ulos että pitäs jo sivullisenki huomata mistä on kyse ;) ihanaa iloitsen tästä kyllä niin täysillä ku aiemmin on pitäny vaa kuunnella työkavereiden valituksia: " eihän sul oo yhtää mahaa" "onksiel ees ketää" :D haha joo nytpä ON!!

Suonenvedosta kärsivät Mulla oli öisin inhottavia suonenvetoja jotka hävis ku aloin syömään päivittäin vahvaa magnesiumia tablettina :)

NEuvolakäynneistä tietääkö joku että onko se viikolta 30 alkaen, kun aletaan käymään neuvolassa 2 viikon välein? ja viikolta 36 sitte viikon väleinkö se oli?

Kävin tänään pitkällä hikilenkillä ja huomas ettei enää tuntunu hyvältä vaan heti alko paineen tuntu alavatsalla .. täytyy vissiin hijastaa tahtia .-.

Karoliina 25+5
 
anzu86: Mäkään en ole vuodelevossa, mutta kävely, pitkään seisominen tai istuminen tekee pahaa ja supistelee eli sellasta hissutteluahan tämä on. :( Eilen jouduin olemaan kaksi tuntia töissä (pystyin istumaan lähes koko ajan) ja sitten vielä illalla mies joutui olemaan melkein seitsemään asti töissä ja pojat oli tietty kotona, niin sohvalla meni loppu ilta kipeähkösti supistellessa. Eli liikaa oli liikettä eiliselle..

Mulla on peräaukossa paineentuntua aina supistaessa ja välillä muutenkin. Tuntuu, että pitäs kakkaa äkistää. :confused: Tullut ihan tällä viikolla. Mainitsin lääkärille torstaina, mutta ei hän sitä sen kummemmin kommentoinut. Itse mietin, että voisko olla esim. alkavat peräpukamat, mutta mitään verta tms. ei ole näkynyt.

Meiänkin pikkusella on hauskan helposti muistettava la 221111. :)

PP rv 23+4
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Tabitha ja Panthea:wave:

IlonaVonD minulla sf-mitta oli keskiviikkona 23cm, että iso on minullakin maha. Tosin minulla on ulos päin kallelaan oleva kohtu joten osaksi johtunee siitä.

Paineen tunnetta tulee minulle jos kävelee pitkään tai oikein kyykki niin tulee heti hirveä pissa hätä. Eilisestä mustikan pominnasta ei meinannut tulla mitää kun oli vähän väliä tunne että nyt pitää pissata.

Tytti83 ja Toukkis 22+6
 
karoliina87 joo siis esikoisesta mulla oli ainakin tota paineen tunnetta alapäässä ihan lopuks, että toivottavasti ei tää raskaus oo loppu vaiheessa vielä :O

Mulla myös maha on tosi alhaalla mikä mietityttää..senhän pitäis kai olla nyt korkeimmillaan eikö????
Ja näitä hengenahdistuksia on edelleen eikä kukaan niiihin mitenkään ole kommentoinut vaikka monille oon siitä sanonut ja ne alkoi jo viikolla 15 :( Neuvolatäti epäili että voisivat olla jopa rytmihäiriötä :/ kurjaa ettei kukaan lääkäri kommentoi siihen mitään...pelottaa vaan ku systerillä oli keuhkoveritulppa raskaudessaan. Tai siis sille tuli se ja sillä oli just näitä hengenahdistuksia koko raskauden ajan. :( pelottavaa.

anzu ja pallerot 24+1
 
tekeekö Diinu muuten uuden pinon taas, nyt on elokuu :)?

Eilen olin katsomassa Stellaa, oli liikaa se parin tunnin seisominen ja tanssiminen. Juilinut kohdunkaulaa ja oon tosi väsynytkin :D
Toiv eivät huomenna kiellä kaikkea kivaa multa, tahdon kiertää kesäraveja tehokkaasti vielä. :p
 
Mitä toi sf-mitta tarkottaa? Mulla ei ole edes kerrottu neuvolassa siitä mitään, eikä siis mitattukaan..

Nyt viime viikon la oli ekat supistukset jotka tunsin, mutta niitä tuli vaan muutama peräkanaa, jotka sit loppu. Mut nyt kuitenkin tänään iltapäivällä alkanu alavatsassa vihlova kipu ja painon tunne, niin ettei pysty kävelemään vain oikeestaan makaaminen helppaa, mut silti ottaa kipeetä. Soitin äsken kättärille ja ne sano, et tarkkaile tilannetta, mikäli kovasti voimistuu soittele uudestaan. Muuten soittelen sit huomenna neuvolaan. Mietin, et taidan olla huomisen ainakin saikulla ja yrittää lääkäriä kiinni. Muistaakseni ainaki Aplarilla ja Jyllantilla oli myös supistellut. Ootteko vielä saikulla? Ja mikä olo tällä hetkellä?

HelenaM. ja Vilja 24+3
 
Britneyllä kuulostaa parisuhteessa mies tekevän samoja asioita kuin meillä..mäkin kun uhkasin lähteä niin mies on ollut paljon ymmärtäväisempi.

Sokkatso liitettä 13289erirasitukseen meno mulla torstaina. Ei ole koskaan ennen tehty,enkä ymmärrä miksi nytkään tehdään? KÄsitin, että koska olen ylipainoinen niin siksi tehdään. Harrastan siis liikuntaa ja syön suht terveellisesti,mutta jostain syystä painoindeksini on tähtitieteellinen : / Toivottavasti siellä rasituksessa olisi mahdollisuus maata pitkällään, koska itseni tuntien en varmasti jaksa kahta tuntia istua siellä huonoilla penkeillä ja siinä olotilassa... saa nähä miten pystyy olemaan syömättä 12h kun jok ikinen aamuyö on pitäny käydä jääkaapilla kun tulee aina niin huono olo aamuyöstä.

Oma hengittely onmyös käynyt työlääksi, joku täällä tais mainitakkin,että vauva painaa jo keuhkoja. Miten tätä jaksaa kun H hetkeen on vielä aikaa yli 3kk!!!??? voi olla aika tuskainen loppuraskaus sen suhteen!

Rauhallisen suomiputen selkään ajattelin vielä huomenna nousta :saint: viikko sitten ei masu oikein tykännyt ajatuksesta kun veti ihan kivikovaksi koko mahan, muuten ei kyl ollu kipuja.Onko nuo nyt sit niitä harjoitus suppareita? siis, että vetää mahan sellaseksi kovaksi?

Häistä me menimme vuosi sitten naimisiin. Teimme (ts minä tein) kaiken ihan itse, koristeista,ruuista,kutsukorteista jne myöten. Vieraita oli n.65. Jouduttiin karsimaan vieraslistaa tosi raakalla kädellä kun ei yksinkertaisesti ollut varaa,eikä resursseja enempään. Kutsuttiin häihin vain ne henkilöt joiden kanssa oltiin tekemisissä, eli suuri osa sukulaisista ja serkuista jäi kutsumatta ja jälkeenpäin on harmittanut ja nolottanut kun on saanut jokseenkin kuulla siitä.

Palkkasin 1 ylimmäräisen työntekijän tarjoiluun ja toisen puolen tarjoilusta hoiti siskon kaveri jolle maksoin yöpymisen,bensat ja 50€ taskurahaa. Olen ammatiltani kokki ja käsistäni kohtuu kätevä joten sain kaiken tehtyä kohtuullisesti ilman kiireitä. Kakku tilattiin ammattilaiselta pitopalvelulta, koska se on tosi tärkeä osa hääjuhlaa! Kranssit ja muut leivonnaiset teki anoppi ja appiukon uus kihlattu. Omat siskot ja jopa oma äitini oli auttamassa hääpaikan koristeluissa ja astioiden yms kiillotuksessa. Tätä toi savukalat. Kukat ja koristeet (ruusunmarjat&oksat,pihlajat yms luonnosta) ja liljoja sekä ruusuja hain häiden aatonaattona kukkakaupasta sekä reilunkaupanruusuja marketista. Hääkimpun tein itse :D katsotaan jso saan liitettyä kuvaa tänne!
 
Heippa mammat! Mä tulin taas kirjoittamaan romaanin, kun en jaksa aina pikkuasioita kommentoida sillointällöin, vaikka harvase päivä juttuja lueskelenkin:)

Hankinnoista olitte puhuneet n.tuhat vuotta sitten. Me löydettiin spr:n kirppikseltä 18eurolla Gracon turvakaukalo ja telakka, ja kuin onnellinen mä olenkaan! Ihan mielettömän hyvässä kunnossa ja eu-hyväksytty JA SE TELAKKA! Voihan juku mikä löytö!!:) Sitte ostettiin ihana Ikean halvin hoitotaso(25e?), kun se oli täydellisen kokoinen meidän mini-kylppäriin. Nyt siellä tuoksuu uusi, petsattu puu, ah! Bodeja oon myös innostunut ostelemaan, hyväkuntoisimmat kirppareilta ja alennusmyynneistä loput. Kovasti on saanut mies toppuutella etten ihan kaikkea ostaisi. (Esim. löysin kirpparilta ihanan vaaleanpunainen toppahaalarin vastasyntyneelle, ja sitten piti ostaa vielä toinen isompi, vaikka samaa kokoa taitaa tulla erivärisenä ä-pakkauksessa..:D) Vaunut haetaan virosta, joku vinkkari beebi-keskuksesta, ja sinne on mies lähdössä isäpuolensa kanssa parin viikon päästä. Mä saan mun emmaljungat, AH!:heart: Ne onkin sitten ainoat, mihin raaskii rahaa laittaa, kun tietää, että varmasti tulee käytettyä ja paljon.

Sitten mun panikoinninaiheeni, nimittäin ne samaiset supistelut. Tulee oikestaan aina, kun yritän harrastaa jonkinlaista liikuntaa, kävelystä lähtien. Mä en vielä edellisellä neuvolakäynnillä ollut ihan satavarma, että onko ne nyt niitä, mutta nyt olen. Vielä syövytin pääni vau.fi:n artikkelilla ennenaikaisista supistuksista, näistä kipeistä, ja kaikki täsmää. Paitsi, että siellä luki että pitäis soittaa heti lääkärille, mutta en mä oo mihinkään soitellu kun torstaina on neuvolalääkäri ja vauva kuitenkin liikkuu päivittäin. Mutta tulipas tässä mieleen, että kun tota ensimaitoakin on alkanut tiputtelemaan(!!!), niin joko nyt pitäisi huolestua. Ei kuulosta ainakaan omaan korvaan kauhean vakuuttavalta kipeät supistukset ja alkanut maidontuotanto(joka saa mut kaikenlisäksi tuntemaan itseni vähintään ruoka-automaatiksi). Kuinka huolissaan sitä sitten pitäisi oikein olla?

Sf-mitta juu.. Mulla oli neuvolakäynnillä rv 23+4 sf-mitta 25cm, eli 2cm yläkäyrän yläpuolella. En jaksanut huolestua, mielummin näin päin, ja itselläkin tuota vyötäröä ollut jo ennen raskautta,niin varmaan on vaan läskiä lisäämässä mittaa:D HelenaM., neuvolakortin mukaan, sf-mitta on kohdunpohjankorkeus, eli käytännössä ilmeisesti kohdun alareuna-yläreuna mahan päältä mitattuna. Korjatkaa jos olen aivan metsässä!

Yhdessäolostakin olitte puhuneet joskus.. Meillä tosiaan yhteistä historiaa takana viime marraskuulta, ja yhdessä oltu oikeastaan tapaamispäivästä lähtien, virallisesti ehkä kolme viikkoa vähemmän:D Kemiat loksahti kohdalleen täydellisesti, tapaamisiltana suunniteltiin jo kiertävämme maailman 7 ihmettä jne:D Neljä kuukautta ehdittiin olla yhdessä, kun päätettiin että vauva saa tulla jos tulee ja muutettiin yhteen. Toisethan yrittää vuosia? No, eihän siinä mennytkään kun se muutama päivä kun äkättiin, että sitähän ollaan jo raskaana. Eli me ei olla juurikaan aikailtu:D Ei olla kihloissa tai naimisissa, mies haluaa hoitaa sen "vanhanaikaisesti", eikä vaan koska vauva on jo tulossa. Ehkä se jotain romskua mulle keksii, sitten kun sen aika tulee:) Ollaan niin rakastuneita, että välillä mietin mistä elokuvasta ollaan karattu. Ja vielä raskaushormonien keskellä, mulla on aivan ihana mies kun on jaksanut mua ja mun oikkuja!:)

Neuvolakäynnit luki tuolla vau.fi, karoliina87 niitä kyseli: "Noin 32. viikolle saakka raskaana oleva käy äitiysneuvolassa kerran kuussa, sitten kahden viikon välein ja ihan loppumetreillä kerran viikossa." Itse kun tuota samaa infoa haeskelin itseasiassa eilen;)

Helmi & Mörkö:heart: 26+4
 
heip! minä en aio ottaa äitiyspakkausta enää tälle kolmannelle, mutta haluaisin kuitenkin ne kestovaipat... onko täällä joku, joka ei aio kestovaippailla? voisin mielelläni ostaa ne pakkauksen vaipat sinulta jos et itse tarvitse.
 
Kävin pitkästä aikaa lueskelemassa ketjua. Alkaa jo nyt olla aika kärsimätön olo, saisi viikot kulua nopeammin :)

Itsellä on onneksi kaikki sujunut tosi helposti toistaiseksi. Tynnyri vyötärön paikalla alkaa jo hieman ahdistaa ja silti tiedän, ettei tämä ole vielä mitään, kun tässä on 3 kuukautta vielä aikaa kasvatella tätä mahaa. Painoa itselle on tullut n. 7kg ihan raskauden alusta alkaen. Viime päivinä on alkanut mahaa kutittaa, nahka varmaan koittaa venyä.

Täällä oli keskusteltu ainakin parisuhteista: me ollaan oltu yhdessä nyt 8 vuotta, naimisiin mentiin vuosi sitten syyskuun alussa. Eli pian on eka hääpäivä, pitäisi keksiä jotain kivaa tekemistä kahdestaan... Itse halusin naimisiin ennen kuin aloimme yrittää vauvaa, vaikka vauvakuumetta oli kyllä silloin tällöin jo aikaisemmin. Häistä alkoikin meidän yritys silloin viime syksynä :)

Hankintoja vauvalle on tehtynä jonkin verran: vähän vaatteita alennusmyynneistä, sitteri käytettynä serkulta ja vaunut on tilattu mutta ei vielä saatu. Emmaljungan Citycrossit tulossa - ne mahtui aika näppärästi auton takakonttiin ja tilaa jää just vielä koirallekin. Äitiyspakkausta hain viikko sitten, kiva kuulla että jotkut on saaneet sen ihan kahdessa viikossa, ehkäpä itsekin pääsen kohta hipelöimään niitä tavaroita!

Itsellä ei tosiaan mitään ikäviä oireita ole ollut, muutamia harjoitussupistuksia (?) ehkä. Kohdunsuukin oli ihan kiinni. Vauva liikkuu paljon ja potkii, enimmäkseen se on kyllä tosi mukavaa. Sitä paineentunnetta rakossa on aika usein mullakin.

Itse kävin rv 27 lääkärintarkastuksessa ja seuraava neuvola-aika on rv:lla 31. Eli ei niitä käyntejä ainakaan vielä kovin tiuhaan ole. Tällä viikolla kyllä alkaa meillä perhevalmennus, saas nähdä millaista siellä sit on.

Mariska* rv 28+0
 

Yhteistyössä