3,5 vuotias saa sisaruksen,, ostanko tuplarattaat??

Elikkäs mitä kokemuksia muilla on kun tässä pähkäilen asiaa että onko ollenkaan kannattavaa hankkia enää mitään tuplia kun esikoinen on silloin 3,5 vuotias kun vauveli syntyy.. vaunulenkkejä tulee kuitenki tehtyä kun kesää vasten syntyy tämä uusi tulokas.. kyllä tuo esikoinenkin nyt pienen matkaa kävelee mutta hmm.. onkos kokemuksia tuplista tuon ikäisillä??? turhat vai tarpeelliset?? =)
 
Meidän lapsilla on tasan kahden vuoden ikäero, ja tuplarattaat oli täysin turhat sen jälkeen kun esikoinen oli 2½ v ja kuopus puolivuotias, eikä niitä ennen sitäkään kamalasti käytetty. Esikoinen sai "olen iso!"- kohtauksen vauvan synnyttyä (hyvä homma sinänsä :) ) ja halusi aina vaan kävellä, reippaasti kävelikin. Seisomalautaa tuli käytettyä enemmän.

Minä sanoisin, että unohda tuplat ja osta kunnon seisomalauta. Kesällä esikoisesi varmaan jo pyöräileekin ihan hienosti, ja voi fillaroida vaunulenkeillä.
 
Tuo on vähän niin ja näin... Meidän esikko oli 2v8kk kun toinen syntyi ja tämä esikko siis poika. Sille tulikin sit vähän vauva olo, joten meillä ainakin silloin tuplat oli ehdottomat. Matkaa meillä keskustaan 6 km, johon menee tunnin verran ja minusta se on kuitenkin pitkä aika pojan seistä esim. seisomalaudalla. Poika oppi kyllä ajaan pyörällä, mut ei tietenkään jaksa vielä tuollaista matkaa polkea enkä itse ala pyörää työntämään.

Toi on vaikea, mut osta halvat käytetyt niin mäkin tein. Minkälaiset välimatkat teillä on kauppaan ja neuvolaan jne.?
 
kiitos vastauksista! niin just tota kans hiukan pelkään et voi tulla joku "kävelylakko" ku vauvakin saa olla kyydissä vaunuissa ni sitten toisenkin tarvis.. meil on joku 3 kilsaa keskustaan minne olis kyllä kiva vaunuillen ja kävellen mennä.. ja pyörällä ajo ei oo vielä ollenkaan niin varmaa että tuskin ½ vuoden päästä polkee itsenäisesti pitkälle.. ehkä vois jotain halpiksia katella.. mut lisää vinkkejä vaan saa kyllä tulla!! =)
 
Meillä on tytöillä juuri ton 3,5-v ikäeroa ja en ostanut tuplia kun ois ollut aivan turhat. Ostin seisomalaudan ja se on toiminut meillä oikein hyvin. Kevään, kesän ja syksyn on ajellut omalla pyörällä... Se pyöräily kyllä alkaa yllättäen onnistua hyvin, treenatkaa vaan sitä. Luulen että tuplilla ei ole kauan käyttöä.
 
Meillä on vähän yli 3 vuotta ikäero eikä ole tuplia. Ensin koitin niin että tyttö olis kävellyt, mutta ei jaksanut kovinkaan pitkiä matkoja joen hankin seisonta laudan vaunuihin sillä on hyvin pärjännyt. Kesällä kyllä kulki paljon pyörällä ja talvella saa tulla pulkalla perässä jos lunta on vaan tarpeeksi.
 
Meillä kakkosen ja kolmosen välissä 1v. 8 kk ikäero. Tuplat oli käytössä siihen saakka, kunnes vanhempi oli 2 ja puoli vuotias. Sen jälkeen siirryttiin laudalle. Itse en kyllä ostaisi tuplia noin suurella ikäerolla. Eikä kovin monia tuplia edes löydy, mihin noin vanha lapsi mahtuu mukavasti istumaan, ellei ole pieni kokoinen.
 
meillä liki 3 vuoden ikäero ja ei hankittu tuplia.seisomalauta ollut käytössä jos väsy yllättää mutta harvoin niin käy.tosin eipä sitä sit tule mentyä kävelylle kaikki yhdessä koska ei isompi sit taas niin paljoa jaksa kävellä ja meidän vaunuissa mun asento tulee huonoksi kun lauta on kiinni.kyllä se kilometri suuntaansa on meillä aika maksimi ja vaikka jaksaiskin kävellä niin aikaa menee!
mut kuinka hyvin sit yli 3 vuotias viihtyy vaunulenkillä niinse onkin sit eri juttu
 
Meille tuplat olisivat olleet ihan turhat. Ikäerot 2v4kk ja 1v10kk ja molemmat kerrat ilman tuplia olen tullut toimeen. Kuopuksen syntyessähän minulla oli kolme lasta 4v2kk sisällä, isoin käveli, keskimmäinen oli rattaissa ja nuorin liinassa. Ja näin mentiin liki vuosi tosin välillä vaihtoivat kaksi nuorinta paikkaa.
 
Meillä esikoinen oli 3,5v kun pikkukakkonen syntyi. Tuplia en edes harkinnut. Seisomatuen ostin, mutta eipä sitä ole tarvinnut käyttää. Esikoinen jaksaa hienosti kävellä pitkätkin matkat tai sitten pyöräilee. Pyöräilynkin oppi nopeaan, ainoastaan mäissä pitää vähän auttaa. Ja käydään lenkillä/kaupassa joka päivä, ainakin 10km on jaksanut kävellä samanpäivän aikana ilman kitinöitä (ensin aamulla kerhoon, illalla vielä kauppaan).
 
Meillä ikäeroa oli 2v9kk ja seisomalaitakin oli turha, tuplista puhumattakan. Meillä esikoinen alkoi kävellä 2v:na puistosta kotiin ja kauppan edes takas kilometrin matkan, joten talven jälkeen ei ollu vaikeuksia jaksamisen kanssa. Kerran esikoinen nukahti junan, mutta onneksi oli kantopusukka mukana, joten esikoinen nukkumaan rattaisiin, vauva pussukkaan ja pehmeä kantokoppa vaunujen alaosaan ja lykkimään kotiin nukkuvia lapsia.
 
ire
meillä neljä vee jätkä tarvii seisomalaudan jos haluun pitempii matkoja mennä tai kiireellä....on niin laiska kävelemään....arvioi lastasi miten omatoiminen on seisomalauta on kätevä tai sit sisarusistuin jos kärryihisi saa sen....
 
Miten ois rintareppu/kantoliina pienelle, niin pääsee iso välillä halutessa kyytiin? Menee pieneen tilaan ja helppo ottaa mukaan...
Meillä 3½v rattaissa enää tosi harvoin. En ostaisi tuplia. Jaksaa pyöräilläkin yli 5 km...
 
Moi!

Meillä 3,5v neiti sai pikkusiskon ja me ostimme tuplarattaat. Meillä on koira, joten lenkitys monta kertaa päivässä sujuu helpommin, kun molemmat neidit istuvat rattaissa. Toki isompi aina välillä käveleekin, mutta pääsee sitten myös kyytiin kun ei jaksa tai täytyy päästä reippaasti eteenpäin. Minä olen tuplarattaiden kannalla. Oma arkeni on helpompaa, kun meidän tuittupään kanssa ei tarvitse joka kerta tapella kuinka paljon kävellään ja kuinka nopeasti. Meillä on Emmaljungan rattaat, johon mahtuu neljävuotiaatkin.
 
Meillä oli tuplat kun ikäero oli 2 v 1 kk, mutta nyt myytiin pois, kun esikoinen ei ole kesän jälkeen istunut kyydissä (ja täytti siis toukokuussa 3 v). Meillä myös koira, jonka lenkitys onnistuu hyvin myös 3 v kävellessä. Noh, vauhti ei tietysti päätä huimaa, mutta teen sitten vauhdikkaammat lenkit iltaisin. Meillä tavallisissa rattaissa seisomalauta, mutta pääsääntöisesti tyttö haluaa kävellä itse. Kerhoonkin, suuntaansa 1,2 km haluaa aina kävellä. Riippuu kyllä ihan lapsesta, toinen haluaa istua rattaissa vielä 3 v, toista ei saa sinne enää 2 vee syntymäpäivän jälkeen ilman köyttämistä.
 
Ekalla ja tokalla lapsella ikäeroa 2v4kk, ei tuplarattaita. Kakkosella ja kolmosella ikäeroa 1v11kk ja hommasin silloin tuplat. Ei olla montaa kertaa käytetty. Me asutaan kyllä maalla, että kauppa/kerho reissut tehdään autolla, päivittäin ei siis tarvetta. Muutaman kerran ollaan kylillä ollessa käytetty, tai kesällä jossain messuilla, Puuhamaassa jne...

En välttämättä tilanteessasi hommaisi tuplia. Kuten joku jo ehdottikin niin kantoliina vauvalle ja isompi rattaisiin silloin kun ei jaksa kävellä. Tietysti jos päivittäin tarvitsette niin ehkä sitten. Mutta saattaa olla sekin ongelma sitten tuplissa että, kun on melko eripainoiset lapset kyydissä niin hankala työntää, ts. rattaat puoltaa. Seisomalauta kansa varmaan ihan hyvä jos asvaltilla liikutte. Itsellä täällä hiekkateillä sillä ei kuljettaisi.
 
Meillä on ikäerot 1v5kk ja 1v10kk ja tuplat ollu käytössä, mutta en varmaan tällä kokemuksella ostaisi tuplia mainitsemallasi ikäerolla. Nyt kakkonen on 3,5v ja kävelee jo pitkiäkin matkoja. Toki välillä väsyy ja haluaa vaunuun, mutta kohtahan alkaa pulkkakelit (pulkka vaan ykkösvaunujen alle mukaan) tai ensi kesänä ja 4-vuotias varmasti pyöräileekin ja seisomalauta on myös hyvä vaihtoehto (meillä siinä on istuttukin). Myös kantoliina on hyvä, siinä voi kantaa sitten jompaa kumpaa. :)
 
En ostaisi enää, jos yhtään enemmän kuin pelkkä "laiska-jaakko"-tyylinen lapsi. Seisomalaudalla voi lepäillä. Jos on tarkoitus päästä itse lenkkeilemään, sitten ostaisin taasen jos varmasti jaksaisin vielä työntää rattaita :) Tai jos isompi jo pyöräilee hienosti itse? Talvella stigalla kulkee rattaiden perässä myös hyvin.

Meillä ykkösen ja kakkosen ikäero oln 2v 3kk ja oli tuplat siihen asti käytössä kun isompi täytti 3,5v. Istui ihan tyytyväisenä rattaissa kun en antanut vaihtoehtoa ja nukkui jopa siellä päikkäritkin kun lenkkeilin. Oli isokoinen, noin 2v edellä kasvussa keskiarvoa eli raskasta kyytiä oli ja näytti hullulta kun jalat roikkui ulkona...

Kakkosen ja kolmosen väli on pienempi 1v 9kk ja tuplat yhä käytössä kun vanhempi 3v 3kk, hän onneksi pienempi kuin esikko oli samanikäisenä.
 
Mä ostin tuplat kun kakkonen syntyi. Esikoinen oli silloin reilu 1v8kk. Käytettiin paljon! Olin jo myymässä rattaita pois, kun aloin odottaa kolmatta. Kakkosella ja kolmosella ikäeroa 2v3kk. Tuplia ollaan käytetty oikeastaan vain esikoisen kerhoreissuilla, jolloin kakkonen nukahtaa joka kerta rattaisiin. Eli jos teillä ei ole menoja päiväuniaikaan niin en ostaisi.

Esikoinen oppi seisomaan seisomalaudalla reilu 2-vuotiaana. Kakkonen seisoi hienosti jo 1,5-vuotiaana (oli se niin hienoa päästä isoveljen seisomalaudalle :D ). Kolmosen synnyttyä kuljettiin ihan reilujakin matkoja niin, että vauva nukkui vaunuissa, kakkonen seisoi laudalla ja esikoinen (silloin tasan 4v.) käveli. Hyvin jaksoi ja jaksaa edelleenkin kävellä. Välillä tosin laiskottaa ja haluaisi laudalle :)
 
Lisäys vielä, että ostin äskettäin kantorepun ja kakkonen (nyt 3v.) on matkannut pari kertaa kerhomatkoja siinä, jopa nukkunutkin! Ostaisin siis sinun tilassasi ennemmin jonkin kantosysteemin, mihin saa isommankin, jos ei jaksa kävellä eikä seistä.
 

Yhteistyössä