<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 kesäkuussa, MEIDÄN KUU!!!!

Sairaalasta...
Pitää sit kotoa kirjotella synnytyksestä...

Täällä tosiaan on Kuuma, MUTTA positiivisena se, että vauva saa porskuttaa koko ajan pelkällä vaipalla. Nopeuttaa pesutoimenpiteitä ja tuleepahan sitä ihokontaktia paljon.
:)
Pakko mainita, että meilläkin oli naikkarilla KUUMA, vauva oli vaan vaipoissaan. Lähtiessä iski sitten pieni oh shit-momentti: oli pakko pyytää hoitsua näyttämään miten vauva puetaan :-D

Miijane kiitos!!!! Sain just tikit pois, pitää ruveta kattelemaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: MiiJane76
Hei, mikä toi synnytystapa-arvio on missä käytte? Miks mulle ei oo kukaan maininnu tollasesta mitään.. pitäiskö se tehdä kaikille?

Tänään oli neuvola 39+0

paino +800g/vk (koko raskauden aikana +15,8 kg)
turvotus +
pissa puhdas
rr 116/69
sf 34
tarjonta rt
syke 135-145
liikkeet +

Terkka sanoi että pää on niin kiinnittynyt kun vaan voi olla. Mut ei sekään usko synnytyksen käynnistyvän kun mulla ei mitään oireita ole. Totes vaan kun olin lähdössä et eiköhän me vielä ens vklla nähdä! :attn:

Muoks. sairaalakassi yhä pakkaamatta.. :snotty: mies jo tänään vähän ärähti! mä vaan pakkailen muuttoa varten tavaroita :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Ohessa perätilavauvan syntymäkertomusta:

Oltiin kolmansia päivän sektiojonossa, kaksi saatiin leikattua edeltämme kun meille ilmoitettiin että päivystyssektio tehdään tähän väliin joten jouduimme odottelemaan syömättä ja juomatta vuoroamme. Oli hyvin mahdollista että sektio siirtyy seuraavaan päivään. Jälkeenpäin meille kerrottiin, että joka päivä pari suunniteltua sektiota jää tekemättä päivystyssektioiden takia, moni pari on joutunut pettymään karvaasti oltuaan syömättä ja juomatta koko päivän turhaan. Joten kävi tuuri että pääsimme sitten päivän viimeisinä leikkaussaliin!

Leikkaussalissa alkoikin heti tapahtua hirveällä vauhdilla ja rutiinilla. Kaikki tulivat kyllä esittäytymään ja kertomaan roolinsa kiireiden keskellä, puudutusta ruvettiin valmistelemaan. Sain happiviikset ja jotain anturoita ja kaikenmaailman juttuja. Koska oli verensokerit tosi matalalla olin pyydellyt sokeritippaa jonka sainkin sitten leikkaussalissa. Sitä oltiin yritetty laittaa jo aiemmin useaan otteeseen, mutta ei näköjään mun käteen saada mitään tippoja laitettua. Kaikki tipat laitettiin kyynärvarteen ja siinä se kanyyli (tms?) oli sitten seuraavaan päivään asti.

Puudutus todettiin hyväksi ja homma alkoi. Koko ajan joku jutteli jotain niin oli ihan turvallinen fiilis, mies oli siinä myös mun pään kohdalla. Jossain vaiheessa (tässä välissä oli kulunut kai 25 min leikkauksen alusta, tuntui paljon lyhyemmältä ajalta!) kuulin että peppu näkyy! Siitä ei kauaa mennyt kun kuulin rääkymisen. En tiennyt mitä odottaa ja yllätyin itsekin kun itsekin parahti siinä parkumaan. Vauva tuotiin nopeasti näytille, mies kävi sen napanuoran kai leikkaamassa ja jotain tekemässä ja sain vauvan taas rinnalle, jossa se olikin melko pitkään kun mahaa laitettiin takaisin kasaan. Lopulta minut kärrättiin heräämöön ja mies meni hoitsun kanssa pesemään ja punnitsemaan kaveria. Ehkä kun olin yksin heräämössä pääsi mies ja hoitsu paikalle katsomaan ja tehtiin eka imetys(yritys). Pariin otteeseen pyysin jotain ekstralääkettä kun jotenkin oikealla puolella mahaa tuntui jotain polttavaa olevan. Myöhemmin tämän polttavan tunteen todettiin johtuvan siitä että jossain kerroksessa jokin tikki oli vaan kireällä, ja asiaa helpottaa se kun tikit sulavat. Kysyttäessä koska tikit sulavat, vastaus oli että riippuu mitä tikkejä käytettiin. Syntymäkertomuksen mukaan jokaiselle kerrokselle laitettiin erilaiset tikit, joten mahdoton tietää mikä kiristää ja mitä tikkilajia kiristävä kohta sisältää. Kiristää edelleen, mutta kai sulavat tikit pitäisi pikkuhiljaa sulailla!

Saatiin perhehuone! Se oli loistava! En olisi itse kyennyt juuri mitään tekemään muutenkaan niin oli tosi kiva että mies pystyi olemaan paikalla vuorokauden ympäri ja että sillä oli myös sänky. Näin käytävillä pariskuntia hengaamassa ja päättelin heidän haluavan olla keskenään välillä, käytävä oli varmaan privaatimpi paikka kuin huone jossa paljon muita äitejä ja isiä ja vierailijoita ja…. Saatiin paljon opastusta ja tietoa ja joka tiedonpalanen oli kullanarvoinen! Nyt kotona kolmatta päivää ja hyvin menee, tikit poistettiin tänään ja tyty on saanut painoa takas jossain määrin. Kaikki ruoka on näköjään mennyt pituuskasvuun jota on tullut viikossa jo 2 senttiä! Hirveesti tuo syö mutta paino ei kauheasti kehity silti. Nytkin tässä odottelen että heräisi niin voitaisiin syödä. Lungisti ottaa kaveri. <3

Naene
 
Iltaa leidit!

Naenelle kiitokset synnytyskertomuksesta. Kiva, että arki rullaa, kuten myös eulaliella.

Elba, synnytystapa-arvioon taitaa pk-seudulla päästä vain, jos raskaudessa on ollut jotain poikkeuksellista. Jos kaikki kunnossa, niin oletetaan synnytyksenkin sujuvan normisti.

Jos eilen tuli muutama kipeä suppari, niin tänään zerou. Olisihan se pitänyt arvata.
Olo on vain totaaliuupunut, kun viettää viisi tuntia paahteessa ja kävelee viis kilsaa. No, uni maittaa. Joten sairaalakassi on tietysti pakkaamatta. Äitiyskortin nostin keittiöön esille, että mieskin sen äkkiä tarvittaessa löytää.

Ihme kuivuus vaivaa alapäässä. Kiristävä tunne limakalvoilla. Eipä ole ennen tälläistakaan ollut. Tiedä sitten, johtuuko kuivuudesta tai muutoksesta hormoonitoiminnan muutoksista.

Illalla käytiin vielä uimassa. Niin ja naene, Pelkillä bodyilla siellä näytti tosi pienetkin vauvat olevan. Samoin puistossa on ollut. Ja niin olen itsekin nuo pari kesävauvaa pitänyt. Vaunuissa pussilakana/trikoopeitto kauppareissuja varten. Mä olen kyllä pitänyt aurinkosuojaa vaunuissa auringolta suojaamassa. Ei ole ollut aurinkolaseja vauvakesänä.
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba* ja Naene
Heipsis kaikille, onnittelut niille,jotka on nyytin saanut jo syliin<3 Ja voimia meille, jotka vielä kärvistellään. Eiköhän mekin kohta saada nyytit syliin, toivossa on hyvä elää. :) Täällä poksu eilen rv 37, eli täälläkin ollaan täysiaikaisia, jipii! Käännösyritys ei onnistunut,koska lapsivettä oli liian vähän,niin lääkäri ei lähtenyt kääntämään. Kuitenkin suunnniteltiin,että ihan alateitse synnytän,jos mahtuu vaan tulemaan. Lantio kuvattiin ja ens tiistaina, jolloin on kontrolli ultra niin katotaan mikä tilanne lantion suhteen on. Vauva on pienikokoinen,mutta meillä se on geeneissä, eikä lääkäri ollut mistään huolissaan. :) Kokoarvioksi anto tällä hetkellä 2,3 kiloa ja painoksi laskettuna aikana noin 2,9 kiloa, eli tuon koonkin puolesta mahtuis tulee alateitse.

Täällä on supistelut jatkunut ja nyt tänä iltana on ollut tosi vaikee olo jo. Huoh. En vaan haluis mennä turhan takia synnärille,kun matkaa sinne on 20 kilsaa per suunta. Huomen on neuvola, tuskin sielä mitään erikoista tapahtuu taaskaan. Alan olee jotenkin ihan täynä tätä raskautta, onko muilla samanlaisia tuntemuksia?

onneks sentään kohdunkaula on lyhentynyt ja kohdunsuu pehmentynyt, että jotain on sentään tapahtunut. Odotellaan ja katellaan et millanen tästä yöstä tulee.

prinsessa ja tyyppi 37+1
 
MelkeinPrinsessa Pakko kommentoida hihitellen tuota "En vaan haluis mennä turhan takia synnärille,kun matkaa sinne on 20 kilsaa per suunta." Asumme ruuhka-Suomessa ja meillä on neuvolaan 30 km/suunta, synnärille 80km/suunta ;) Kaikki on niin suhteellista :)

( ) (Ei ole napaa, siksi ei napaa) Supistelee koko ajan enemmän harkkareita. Josko tästä kohta (=lähipäivinä) muuttaisivat muotoaan, niin olisin kiitollinen. Olo on kamala.
 
  • Tykkää
Reactions: kärhö
Napa kadonnut täälläki, pelkkä ryppy 'navan' yläreunassa kertoo sen siinä joskus olleen :)
Ja joo, itekin miettinyt tuota et millon sairaalaan. Ku matkaa yhteen suuntaan on 45km :D

Nivuset paukkuu edelleen ja tänä aamuna heräsin puutuneisiin jalkoihin. Koko raskausaika mennyt niin hyvin niiin PLIIIS, voisko mennä loppuaikakin?

Elba, mulla synnytystapa-arvio rd:n takia. Arvot onneksi ollut hyvät koko ajan ja tk lääkärin koko arvion mukaan siro vauva olisi tulossa.
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
Onnea Ocelot vauvasta!

Hööpi tsemppiä RaDin kanssa, mullakin on aina viime metreillä insuliiniresistenssi heikentynyt entisestään, mutta kohta se on ohi ja pääset herkuttelemaan! Itse vedin vikat viikot käytännössä liha-kala-kasvikset-linjalla. En pystynyt syömään viljaa, hedelmiä, maitotuotteita. Pullaa ja karkkeja ei kannata ees mainita... Koita jaksaa! Täydet sympatiat tulee täältä.

Iitu85, kurjaa jos käännös tuntui, mulla ei ollu mitään tollasta vaan lääkäri käänsi (yritti kääntää) kauniisti koko kämmenellä. Lienee tekniikka vähän tekijäkohtaista?

Dynamite, ihanaa jos esikoinenkin pääsi kuuntelemaan vauvaa! Meillä oli mukana parissa neuvolassa ja terkkari ihanasti esitteli laitteen tytölle "vauvaradiona". :)

Naene, huippua että saitte perhehuoneen! Ja mä nokitan tohon tietämättömyyteen, esikoisen kanssa jouduin kysymään paitsi miten puetaan, niin myös miten vaihdetaan vaippa... Huoh. En osannu yhtään mitään, mutta niin vaan ne taidot karttuu.

KatsuAmsku, tsemppiä ja voimia ihan kauheasti raskaaseen elämänvaiheeseen!

Ai niin ja Sisään-ulos kärryilyyn, mun mielestä paras on peitto tai pari joita voi lisäillä, ja/tai makuupussi jonka voi sulkea ja avata. Kun vauva ei vielä osaa itse heittää sitä pois. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Naene ja Hööpi
Aivan kaikki on suhteellista. :)

Neuvolakuulumiset rv 37+2: Pissa puhdas, tyypin syke noin 135(anto keskiarvion) sf- mitta oli 33cm. Tyyppi kuulemma tosi alhaalla, lähtökuopissa kuulemma. :D HB:ta ei otettu,kun viimeeks oli hyvä ja en halunnu et otetaan, vasta-aineet oli negatiiviset, eli ei huolta niistäkään. :) Verenpaine oli 110/70, eli hyvä. Näillä mennään, ens tiistaina äippäpolille kontrolli aika sitten taas. <: Ja ens perjantaina on neuvola.
 
Muakin mietityttää tuo sairaalaan lähtö kun matkaa on 90 km suunta. Lisäksi nyt on ollu pari kertaa mutavyöry siihen tielle niin on pitänyt mennä kiertotietä vielä 10 min hurja matka lisää :D Tai ei mua se matka ajallisesi niin haittaa muuten kuin että miten oikeen pystyn istumaan autossa supistustuskien kanssa niin kauan.

Eilen oli neuvola ja muksu oli kuulemma ainakin laskeutunut ja ehkä kiinnittynytkin. Ainakin se kätilö sanoi että nyt jos vedet menee niin ei huolta. Ite en oo kyllä huomannu että se olis mihkään kiinnittynyt mutta edistystä edistystä :) Painoa ei ole edelleenkään tullut kauheesti, nyt 6,5 kg. Verenpaine on noussut pikku hiljaa vaikka onkin vielä sallituissa rajoissa mutta sitä katotaan tarkemmin ensi viikolla jos on edelleen nousussa. Eilen oli niin ilmapallo-olo kun grillattiin ja söin kuin pieni eläin vaikka tiesin ettei kannattaisi. Mikään asento ei ollut oikeen hyvä ja vaikea hengittää kun mahalaukku varmaan liiskasi keuhkoja kohdun kanssa.
 
Babyfever olen sellaisiin naksautuksella kuntoon vaivoihin, mm jumissa ollut lapa, hiihtohaverin jälkeen jäykistynyt olkapää jne. Lantion epäsymmetriaongelmia korjattiin pidempään, ja työ on edelleen vähän kesken.

Tyypillistä sekä lavalle että lantiolle on ollu, että vaiva on säteilly kipua ihan muualle, ja lääkärit on katsonu sitä muuta paikkaa (olkapää, pohje), ja todennu, ettei siellä olemitään vikaa - lepää ja syö särkylääke...

Eli mun ohjenuoranykyään kaikkiin mekaanisiin vaivoihin on, että jos se on katki tai murtunu, mene lääkäriin, jos se on jumissa tai mysteerikipeä tai rasitusvamma, mene osteopaatille. :) Jälkimmäiset yleensä aina osaa sanoa, jos tarvii lääkäriä, mutta kaikki lääkärit ei osaa suositella osteopaatteja, edes ortopedit.
 
  • Tykkää
Reactions: Babyfever1
katso liitettä 18909

Lyhyesti synnytyksestä: Helppo kuin mikä. Vedet tosiaan meni 4.6. Klo 10:30, kättärillä käytiin näytillä klo 20 ja kotiin yöks. Yöllä supisteli vaihtelevasti, aamuks väli hyytyi 15-20min. Kättärillä oli määrä käynnistää klo 10 jälkeen, kun vesien menosta tuli vuorokausi. Sisätutkimuksessa olin kuitenkin 3cm auki ja kaula kadonnut, joten pääsin suoraan saliin. Myös supistukset lähti uudelleen voimistumaan itsekseen, joten annettiin mennä luomuna. Klo 12 olin 5cm auki ja alettiin valmistella epiduraalia (en tiedä miksei ollut edes puhe spinaalista), mutta kun kaikki oli valmiina puudutteeseen, mua alkoikin ponnistuttaa ja olin jo täysin auki. Kolmella hyvin helpolla työnnöllä poika oli pihalla. Enemmän oon kärsiny isosta paskastakin. :D

Kolme tikkiä kuitenkin, mut en ole yhtään kipeä. Kaikki toimii normaalisti. Synnytyskokemuksena aika täys 10, vaikka ne vikat supistukset olikin aivan helvettiä.

Mä tahtoisin jo kotiin. Vauvakin voi hyvin, on virkku, syö, killittelee viirusilmillään ja tekee tarpeensa. Usein... Maidonnousua odottelen, jos vaikka helpottais nää nännivihlonnat. Olis vaan pitäny syöttää alkuun istualtaan kun makuulla en onnistu taaskaan saamaan oikeaa imuotetta näin alkuun.

Tässä sitä ihmetellään, kuka on tämä uusi, uskomattoman pieni ihminen!

Kuvassa pojan tiedot. :)
 
Ja mä kun just silloin vähän ennen puoltapäivää mielessäni pohdin, et millainen hullu sissi selviää tästä ilman puudutetta, niin itse sitten pelkällä ilokaasulla. :D Vaikken kyl todellakaan olis kestäny enää yhtään pidempään...
 
Paljon onnea Neminka pienestä pojasta! :heart: Ihanaa lukea näin positiivinen synnytyskokemus.

Mä olen käynyt täällä lukemassa päivittäin, mutta en ole jaksanut kirjautua eikä oikein ole mitään kerrottavaakaan ollut.

Tänään oli neuvola:
Rv 37+4
Verenpaine: 133/76 (mulle tosi korkea)
Pissa: puhdas
Turvotus: + (täälläkin on hirveet, kuumottavat hobittijalat ja aamuisin herään silmät aivan turvoksissa)
Sf-mitta: 33
Sikiö raivotarjonnassa, syke 150, liikkeet ++

Olo on tosi kypsä koko tähän odotukseen, mutta vielä ei ainakaan mitään merkkejä siitä, että synnytys olisi lähelläkään. Mielialavaihtelut on muuten aikamoisia.

Voisin täälläkin kysyä noista peräpukamista. Eli ne joille kokemusta on, niin lähteekö ne raskauden aikana tulleet peräpukamat yleensä itsestään pois raskauden jälkeen?? Toivottavasti näin on. : /

Tsemppiä vielä muillekin näihin viimeisiin hetkiin, kyllä mekin vielä jakaudutaan! :)

Linneat 37+4
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Neminka: Paljon onnea pojasta ja tervetuloa maailmaan pikkuinen! :flower:
Synnytyskertomuksesi on ihanaa luettavaa tällaiselle synnytyspelkoiselle. :)

(.) Täällä 36+4. Iltaisin menkkamaisia jomotuksia tai supistelee,kun kantaa jotain raskaampaa. Ei juur muuta.
Tuo synnytys tosiaan on alkanut välillä pelottamaan ihan hirmuisesti. Tulee itkeskeltyä ja mietittyä kaikkein pahimpia. Välillä on taas tosi vahva ja luottavainen olo. Mies saa olla sivusta kärsijänä näissä tunteenpurkauksissa. Soitin sypekätilölle ja poliaikaa aikaistettiin viikolla,eli ensi ke menen juttelemaan, jolloin myös lääkärin kanssa synnytystapa-arvio.
Miten Tuisku83 jakselet?

Matkoista: meillä neuvola on kyllä ihan vieressä, kun asutaan pienellä paikkakunnalla keskustassa,mutta synnärille tulee 80km. :)

*Elba*: Meilläpäin mennään synnytystapa-arvioon yleensä,jos on jotain poikkeavaa esim. sf-mitta iso, terkka epäilee lantion ahtautta,lapsiveden määrää tms. Tai jotku menee ihan ensareina,jos asiat mietityttää,melko hyvin mielestäni pääsee.

Huh,koneella istuminen vetää heti kädet ja jalat turvoksiin,joten vaakataso tai pystyasento kutsuu. :p

Aamusaraste 36+4 (kohta 37!!) :)
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Linneat Ainakin aiemmista ovat pukamat hävinneet jälkitarkastukseen mennessä. Mutta pieni varoituksen sana: alatiesynnytyksen jälkeen voit omata jonkin aikaa varsinaisen rypäleviljelmän. Tällä kertaa ei itseasiassa ole ollut ensimmäistäkään peräpukamaa, vain se ainokainen, joka on ollut minulla jo ennen lapsia. Ja sekään ei ole oireillut.

Mahapöpö taisi lähinnä peläyttää. Edelleen höntti olo, mutta hiukan jo saattaa syödä ja juoda ilman, että tyhjennykselle pitää mennä. Ja onneksi ei ole tarvinnut puklia, kunhan on öllöttänyt. Maitohappomehua nyt vaan rutkasti koko perheelle, ettei muutkaan saisi tartuntaa. Supistukset tiukkenevat hiljalleen, josko viikon sisään pääsisi tositoimiin. Nyt supistuksia tulee 3-5 tunnissa, lähinnä puristavat, mutta hiukan jo laittavat alavatsaa jomottamaan.
 
Wau, mikä synnytys Neminka. Suuret onnittelut poijasta!

Täällä ei mitään uutta. Seuraava neuvola ensi maanantaina.
Ihanasti on muodostunut meille lasten kanssa omat rutiinit, päivät menevät hujauksessa. Yötkin nukun aikaisempaa paremmin, kun päivät on täynnä touhua.

Tyttö/poika veikkauksista suhteessa potkujen suuntautumiseen. Tämä ylhäällä viihtyvä beibi pyörii akselinsa ympäri ja raajat on vuorotellen vasemmalla ja oikealla. Eli ilmeisesti kasvattelen mahassani androgyynia.
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba* ja Neminka
Täällä nyt ollut koko illan ilmeisesti supistuksia :D aloin tossa jossain vaiheessa tunnustelee et näähän tulee jonkinlaisessa syklissä. Mahaa puristaa mut ei oo kivuliaita. Kattelin tässä leffaa sohvalla ja kun nousin niin housuun lorahti tosi limastavuotoa. Et ilmeisesti ainaki saanu limatulpan liikkeelle :) seuraillaan! Voi kun kääntyis yöllä tositoimiks ni siin ois avokille hyvä syntymäpäivälahja :heart:
 
Elbatoivotaan et lähtee tapahtumaan jotain:)

Neuvolakuulumisia 37+2: Pissa puhdas, liikkeet +, syke 135(keskiarvio) turvotus - HB:ta ei mitattu,kun viimeeks oli hyvä, ja en halunnu et otetaan nyt kun olo ei oo sellanen et olis alhaalla. Tyyppi on ihan lähtökuopassa,vaikka pylly eellä onkin tulossa. <3

Supistuksia tullut koko päivän ja ei ees helpota lääkkeet, eikä kuuma suihku. Seuraillaan täällä tilannetta, jos huomen ei oo helpottanu, niin meen näytille äippäpolille, jos yöllä ei tuu muutosta. :'D

prinsessa ja tyyppi 37+2
 
Mä makasin päivän Stadikalla ja nyt oon illan siivonnu miehen asuntoa. Huomenna luovutetaan tämä ulkomaisille häämatkalaisille heinäkuuhun saakka. Pesin saunankin, vaikka miehen homma olisi ollut.

Ihan karseaa pinttynyttä likaa, olen jo pitkään haaveillut jynssääväni tämän asunnon ja nyt se on tehty. Lattiat pesen aamulla.

Stadikalla supisteli, nyt eih. Ei tämä kyllä ulos halua vielä tulla. :)

Elballako se oli tositoimet alkamassa. Tsemppiä ja hienoa! :)
 

Yhteistyössä