3-kymppiset ensimmäistä odottavat

Tilulilu: No hitsi, menin siten koiralenkillä kaatumaan siten, että vasen jalka luiskahti ja siitä kaaduin jotenkin vähän niin kuin vasemmalle pakaralle. En itse sitä kauheasti pelästynyt, mutta siskokulta sitten soitti ihan paniikissa, että NYT TARKISTUKSEEN. Ja aloin tietenkin netistä lukemaan kauhutarinoita. Soitin polille, josta sanottiin, että näitä on tänä vuonna tapahtunut paljon ja että mene neuvolaan huomenna. Neuvolassa sitten oltiinkin vähän happamia, kun eivät voi muuta kuin kuunnella sydänääniä ja kun on nämä kaksoset, niin sekään ei juurikaan kerro. Laitoin sitten mun yksityiselle gynelle viestiä, joka vastasikin heti ja sanoi, että tule näyttämään, vaikka tuskin siellä mitään on. Kävin hänen vastaanotollaan ja kaikki oli hyvin - muksut oli vilkkaita, eikä ollut hematoomaa missään. Ja sain nähdä mun ihanan gynenki!

Mutta että sä pyöräilet edelleen? Huijui! Mä mietin, että uskallanko keväällä sitten pyöräillä ja veikkaanpa, että mun pyöräilyt on jäänyt! Mulla on kyllä luvattoman huono tasapaino pyörän kanssa, että ehkä parempikin näin..

Mun maha tuli esiin kunnolla ehkä kahen viikon sisään. Viikonloppunakin täti naureskeli, että mun vauvamasu on samankokoinen kuin prinsessa Victorialla ja Victoria on jo menossa synnyttämään! Appiukkokin sitä oli katsellut, vaikka normaalisti ei kiinnitä mihinkään huomiota. Ja äiti jaksaa naureskella, kun ei kerran vielä olla edes puolessa välissä.

Tamariini: Kiitos, ihana! Muistankin hyvin nimimerkkisi! Miten siellä on vauva-arki alkanut? Miten synnytys meni? Nukkuuko pieni paljon? Osallistuuko mies paljon vauva-arkeen?

Ricardina: Mun ihana Ricardina <3 Et tiedä, kuinka useasti olet ollut ajatuksissa! Nytkin kun näin sun kirjoituksen, tuli ihan kyyneleet silmiin, kun mietin sitä, miten onnellinen olin kun teillä vihdoin onnisti! Mitä sulle kuuluu? Menikö synnytys hyvin? Miten vauva-arki alkoi? Aiotko olla pitkään mammiksella/hoitovapaalla? Niin ja kiitos onnitteluista - mä olen äärettömän onnellinen! Tuntuu, että olen liiankin onnellinen. On tää vaan niiiin ihanaa aikaa!

Täällä ei tosiaan mitään uutta. Oireita ei ole nimeksikään, vaikka masu kasvaa. Tilasin juuri tukivyön, jota toinen kaksoset saanut suositteli ja lisäksi imetystyyny, jota voi nyt käyttää jo nukkuessa. Niin! Nukkuessa ja kääntyessä saattaa välillä vihlaista, jos vaihtaa asentoa liian nopeasti. Mutta musta sekin on vaan ihanaa, kun tietää mistä se johtuu. Tilasin huuto.netistä jo ensimmäiset vauvanvaatteetkin ja pääsen äidin ja tädin kanssa kirpputorille pääsiäisenä katsomaan vauvantarviketarjontaa (meinasin kirjoittaa vauvatarjontaa, mutta en usko, että sitä löytyy kauheasti):) Hihii!!

Ja täällä siis menossa 18+1.
 
Raida: Minäkin ostin äitiyshousut eilen! :LOL: Ihan parhaat!! Ei paluuta normifarkkuihin.. :love: Ihana kun mennään niin samassa tahdissa!
Tylsää kyllä tuo sun pahoinvointi. Alkaisi jo riittämään. :poop: Mut hyvä jos edes vähän helpotusta on havaittavissa!

Ja joo, NYT on vauvamaha! Heräsin siihen ehkä tuossa yhtenä päivänä töissä, kun työkaveri totesi mulla olevan jo selvän mahan. Olin hetken vähän vaikeena, koska mun mielestä se on vain läskiä :D Mut ehkä se tosissaan on sitä mitä pitääkin! Varsinkin kun meidän työvaatteet ei todellakaan oo mitkään tyköistuvat ja SILTI se erottui niin selvästi. Samana päivänä huomasin Prismassa peilien ohi kävellessäni, että selkeä kumpu sieltä hupparin alta pömpöttää. Takki kun ei mahdu enää kiinni(!!), niin se masu on ihan tyrkyllä tuossa edessä. Eilen havahduin myös siihen, että mulla mahtuu talvitakeista päälle enää vain sellainen paksu parkatakki! :eek: Tosi kiva kun kevätaurinko lämmittelee.. Kuoritakki menee myös vielä toistaiseksi, pitänee ottaa se ihan kaupunkikäyttöönkin.

Mutjoo, istuessa tuntuu, että mahassa on pelkkää löysää. Mut seistessä se muoto on jo ihan selkeä. :love: Ja nythän se kasvu sitten alkaa.. Tota just pelkään Merope, että viikolla 20 on varmaan jo täysissä normiraskauden mitoissa :ROFLMAO: Huuh.. Just kun ehdin iloita, ettei oo raskausarpia vielä. Nooh.. Niiden aika on varmasti vielä tuleva.. :ninja:

Hyvä, että pääsit Merope kuitenki tarkastettavaksi sen kaatumisen jäljiltä! Helpostihan sitä itse aina vähättelee tilannetta, mut hyvä et joku muu potkii sitte persuksille :D Mut ny on kaikki tarkastettu ja pääsitpähän ylimääräiseen ultraan!! (Kade!)

Minä oon pyöräillyt jo 10v kaikki työmatkat ja tuntuu, että tasapaino pyörällä on parempi kuin kävellessä :) On jotenkin tosi varma olo pyörän selässä (kuuluisat viimeiset sanat..). Maastossakin on tullut ajeltua. Pahinta on nyt loska-aikaan sellainen paksu sohjo, jossa renkaat luisuu suuntaan jos toiseen. Mut oon kyt reilusti hidastanut niillä kohdin vauhtia tai jopa taluttanut tarvittaessa. On nimittäin aiempina talvina käynyt sitä, että kun pyörä 'muljahtaa' sivulle tai töksähtää loskakasaan, törmään häpyluullani tuohon ohjaustangon keskiosaan :eek: Ei meinaan tunnu kovin hyvältä.. (Ja kaupungissa kun ollaan, ilmekään ei värähdä ja matka jatkuu muina miehinä :LOL::LOL:) Nojoo, mut tuollaista tilannetta en nyt tässä siunatussa tilassa kaipaa!

Oliks sulla muuten mitään 'istukka-ultraa' joskus sen nt-ultran jälkeen? Täällä kaksosraskauksissa tehdään sellainen, mulla viikolla 17. Siis jotenki ymmärsin, et siinä lääkäri tsekkaa sikiöiden istukat, että onko erilliset tms. Ja ilmeisesti ihan rutiinijuttu, koska kaikki oli nt-ultrassa normaalisti.

Ja pakko sanoa, että ihanaa kun oot Merope niin onnellinen!! :love::love: Perässä tullaan, fiilis on jo niiiiiiiin paljon parempi kuin pari viikkoa sitten. Ja mitä pidemmälle viikoissa päästään, sitä enemmän henkinen olo helpottuu. Mulla on vähä samaa, että vaikka lenkkeilyn jälkeen kohdun kannattimet on 'tulessa', kärsin siitä hymyssä suin kun tiedän mistä se johtuu.

Mut vielä en oo päässy tuohon hankintalinjalle.. Ehkä sitte rakenneultran jälkeen vois uskaltautua :rolleyes: Teillähän on sekin jo kohta, eikö?!

Ricardina: Kiitos tsempeistä meille vieraammillekin! :) Minä muistan sun nimimerkin kyllä ajoilta, jolloin vasta lueskelin palstaa. Onnittelut sinnekin pienestä prinsessasta! :love:
(Muoks. Niin mullakin tekstit osin sumpussa ja osin päällekkäin, tosi vaikea välillä lukea! Käytän tablettia ja joskus auttaa, kun kääntää tän pystyasentoon!)

Tamariinille samat sanat :) Perässä tullaan! (Kun ei malttaisi enää odottaaaaaa....)

Tilulilu 14+2
 
Meillä oli maanantaina rakenneultra. Ihan hyvältä näyttää, tyypeistä toinen oli arvion mukaan 290g ja toinen 320g. Mutta kyllä se lääkäri onnistui säikäyttämään, kun löysi toisen aivoista ylimääräisen nesterakkulan. :unsure: Kuulemma se SAATTAISI viitata kromosomihäiriöön, mutta mitään muuta vikaa ei löytynyt eikä lääkäri suositellut lapsivesipunktiota. Vähän jäätiin hämillemme, että miten suuri riski tässä nyt on. Kotona oli pakko googlettaa, ja ilmeisesti rakkulat on ihan tavallisia ja häviävät kehityksen myötä. Ehkä prosentissa on jotain vikaa, mutta se ilmeisesti pitäisi näkyä ultrassa. Tätä kaikkea lääkäri (tai kaksi, siellä oli koko kööri ukkoja paikalla!) ei onnistunut selittämään. Toivotaan nyt, että neljän viikon päästä seuraavassa ultrassa se on hävinnyt. Mun tunne on jostain syystä kuitenkin hyvä, en osaa nyt pelätä.

Tässä viikon aikana olen havainnut ekat harjoitussupistukset ja liitoskivut. Ei ne onneksi pahoja ole, ja supistuksia tulee joskus istuessa, hyvin lyhyitä. Reissussa oltiin ja jaksoin kohtuullisen hyvin, välillä kaupungilla kävellessä maha rupesi painamaan vähän liikaa. Mullekin annettiin samanlainen ohje kuin Tilulilulle, että itse parhaiten tietää milloin liikkumista pitää vähentää. Sohvalle ei kuitenkaan pidä jäädä, jos ei ihan kauheasti supistele. Ilmeisesti toi vatsan kiristely on vähän samaa kuin supistelu, mutta ei kovin vaarallista. Kohdunkaulakin katsottiin ultrassa kun pyysin, se oli normaali. :) Mä olen kävelyn lisäksi käynyt pari kertaa hitaasti hiihtelemässä, ja se sujuu varsin kivasti.

Mun mielestäni maha on ihan valtava! Se alkoi kasvaa kunnolla silloin 14-viikolla, ja nyt kun katsoin kokovartalopeilistä niin suorastaan hämmästyin. Ylhäältä päin se ei näytä ihan niin isolta... Sukkien laitossa saa välillä ähistä, mutta muuten vielä pärjäillään. Tavoite olisi jatkaa töissä vielä 1,5 kk, onnistuukohan? Ja molemmat tyypit muuten liikkuu varsin vilkkaasti, sen huomaa päivittäin.

Hankintoja en jaksaisi oikein ajatella, mutta pakko on kohta käydä vähän vaunuja ja kaukaloita katselemassa, ettei jää liian viime tippaan. Ei vaan hajuakaan, millaisia vermeitä pitäisi olla. Paitsi tukevat, hyväpyöräiset kärryt.

Merope: Hyvä ettei käynyt mitään ja tuli tarkistettua! Tosin eihän kai suurta vaaraa pitäisi olla, jos ei hirmu kovasti tömähdä tai suoraan vatsalleen laskeudu. Mutta yritän kyllä itsekin olla supervarovainen.

Eliza Day ja tuplat 21+1
 
Ai niin, piti vielä sanoa, ettei vieläkään saatu ultrasta mitään havaintoa sukupuolista. (n) Nimien miettiminen saa edelleen odottaa. Jostain syystä rupesin silti kutsumaan tyyppejä neiti A:ksi ja herra B:ksi, ihan vaan koon ja vilkkauden perusteella. Todennäköisesti menee ihan metsään!
 
Eliza Day: Hyvä kun rakenneultrassa oli kaikki kunnossa :) Olen varma, että tuo rakkula-asiakin on harmiton, kuten selvittelit. Muutenhan he olisivat laittaneet lapsivesipunktioon. Lääkärit eivät aina tajua olla kauhean sensitiivisiä sanomisissaan ja sitten huolet jäävät painamaan mieltä :rolleyes:

Tilulilu: Hienoa, että olet jaksanut pyöräillä! Mulla on pyörä talviteloilla ja mietin, pitäisikö se nyt maaliskuussa ottaa esiin ja huollattaa. Mutta mua kyllä pelottaa pyörällä kaatuminen! Kypärä suojaa omaa päätä, mutta vatsaa ei suojaa mikään :oops:

Pahoinvoinnista... pitäkää peukkuja nyt, en ole torstain jälkeen oksentanut!! Tämä on pisin aika oksentamatta sitten viikon 8, jolloin oksentaminen alkoi (y) Kunpa pahoinvointi alkaisi jo mennä ohi!! Sitten jaksaisi taas tehdä asioita ja ottaa kevättä vastaan, eikä aika menisi sohvalla kanavia surffatessa ja pakkosyödessä!

Mua alkaa jo kovasti kiinnostaa, mitä Emmylle kuuluu, joko vauva on sylissä?

Ja kukas meistä on Emmyn jälkeen seuraava? Eliza Dayko?

Kevätauringosta varovaisesti nauttiva

raida 14+2
 
Eliza Day: Heiii!! Kiva kun kerroit hyvistä rakenneultrakuulumisista! (y)(y) Ihan sattumalta tuossa viikonloppuna lueskelinkin noista aivojen nesterakkuloista, että ovat tosi yleisiä ja yleensä häviävät itsestään. Yritin jo valmiiksi psyykata itseni siihen rauhalliseen tilaan, että JOS sellainen löytyy niin en menisi heti paniikkiin. Mut jäähän siitä varmasti vähän epävarma olo. Mut jos olisi epäilystä, että se merkkaisi jotain, ois se lääkärijoukko sulle varmasti sitä punktiota suositellut! Tooooosi ihanaa, että muilta osin teillä oli kaikki hyvin! :love: Toivottavasti saatte sukupuoletkin jo ens kerralla selville :)

Mulle muuten tuli sama fiilis siinä nt-ultrassa, että päikkäreistä nautiskeleva A on varmasti tyttö (tulee äitiinsä) ja se siskoaan päähän monotteleva B on selkeä poika (tulee isäänsä, aktiivisuudessaan, ei siis siinä potkimisessa :ROFLMAO:) Pieleenhän nää varmasti menee, mut kiva tälläsiä on miettiä. Että ymmärrän hyvin nuo sun sukupuolituntemukset! :rolleyes:

Ja uskon, että maha tuntuu jo valtavalta :LOL: Mullakin jo välillä kenkien laitto aiheuttaa ähkintää, yleensä siksi, että oon niin turvoksissa ja on sellainen tukala olo. Mut ottaahan tuo maha jo vähän kiinnikin joka paikkaan.. Suihkussa on inhottavaa kun sopivasti kumartuu ja maha osuu reisiin :ROFLMAO: Siis kumartuessa se kyllä on valitettavasti sellainen löllykkä, mut ei se nyt silti ennen oo reiteen osunut!! :eek::eek: Tuntuu.. paksulta. Just tuossa analysoin miehellekin, että seistessä se on ihan sellanen tiivis kupu. Mutta kun käyn istumaan, on se silkkaa löysää. (Kannattikohan just syödä vähän lisää brownieta..)

Onks sulle muuten Eliza Day sanottu lääkärin toimesta, että rv 26 vois jäädä pois töistä? Kun oon nähnyt netissä sellaista, että kaksosraskauksissa sitä suositeltaisiin. Ihan virallisilla Duodecimin tmv. sivuilla siis! Ajattelin vaan kun sanoit, että 1,5kk pitäis vielä jaksaa, niin sehän ois sit aikalailla just se rv26. Kun mitä keskusteluja lukee, niin tuntuu et puolet on töissä ns. loppuun asti (niinku normiraskauksissa) ja toinen puoli sitte vuodelevossa jalat kohti kattoa :LOL: Että oon miettinyt, et noudatetaanko tuota rv26 --> sairaslomaa?

Minä oon 'vähän' katsellut noita vaunuvaihtoehtoja.. Lähinnä aloin katselemaan siksi, kun kiinnosti tietää mahtuuko ne meidän hissiin! Mut yllättävän kapeita nuo uudet kaksostenvaunut on. Sellaisia suositeltiin monessa paikassa, kuin Bumbleride Indie Twin. Kun en ominaisuuksista ymmärrä, niin en osaa noita sen kummemmin arvostella tai vertailla. Mut nuo mainittiin monessa keskustelussa!

..ja kunhan runko on valittu, pitäis päättää ottaako sellaiset pehmeät kantokassit vai sellaiset vaunukopat jajaja.. o_O Tässä tarttis kyllä jonkun kokeneemman konsultaatioapua!

Raidalle peukut pystyssä! (y)(y) Tuohan on jo tosi hyvä saavutus! Tervetuloa (varovasti) takaisin elävien kirjoihin!! Pääset nauttimaan olostasi pikkuhiljaa.. Pitkät on varmasti olleet nää viikot sulle..

Niin ja Emmyn ja PikkuPöllön kuulumisia tosiaan odotellaan.. :)
 
Moikka kaikki :)

Me päästiin eilen kotiin sairaalasta 10 pvän sairaalassa olon jälkeen. Poika syntyi 23.2 (40+1) lopulta kiireellisellä sektiolla. Kaikki meni lopulta onneksi hyvin ja vauva :love: voi hyvin. Itsellä vielä vähän hankalaa sektiohaavan kanssa. Mulla verenpaineet alkoi olla korkeat muutama viikko ennen laskettua aikaa ja niitä sitten seurailtiin ja niiden kanssa jouduin sisään osastolle.
Nyt synnytyksen jälkeenkin paineet vielä korkeat ja olen verenpaine lääkityksellä.
Poika mitat 4140g ja 52cm, pipo 36,5cm

Imetys tuottaa vaikeuksia, pullosta söisi vaan ja ainoastaan.
Vielä on jotenkin niin poikki tuosta sairaalassa olosta ja kaikesta, että ei osaa kirjoittaa kunnollista raporttia.

Poika on aivan ihana, olemme ihan rakastuneita :love:
 
Kiitos Tilulilu ja onnea sinullekin! Ja kiitos vinkistä kääntää padi, näkyy paljon paremmin :)

Merope :love::love: ihana olet. Mä laitoinkin sulle jo viestiä, mutta noin niinkuin tiivistetysti hyvin on mennyt ja ainakintän vuoden olen vielä kotona, pitempäänkin jos saadaan lyhennysvapaata kesällä otettavaan asuntolainaan.

Megana onnea myös Emmy-77 pojasta, nauttikaa :love:
 
Terveiset täältä suunnalta! Meidän pikku prinsessa syntyi viikko sitten maanantaina 22.2 ja perjantaina päästiin pienten alkuvaikeuksien takia vasta kotiin. Neiti alkoi kellastua ja joutui yhdeksi yöksi valohoitoon.

Synnytys alkoi perjantai-iltana supistuksilla, jotka jatkui ja jatkui noin 5-10 min välein sunnuntai-iltaan asti ja vihdoin maanantaiaamuna neiti päätti syntyä. Synnytyksen jälkeen jouduttiin vähän avittamaan hengitystä kun neiti ei hengittänyt heti. Onneksi loppupeleissä kaikki hyvin ja me ollaan ihan myytyjä tähän pakkaukseen. :love::love:

Mitat 49cm ja 3192g pää 34,5cm.
 
  • Tykkää
Reactions: raida
Suuret onnittelut Emmylle ja Kipulle :love:

Tilulilu, mä painiskelen kans tuon vaunuasian kanssa :( Tuntuu, että olis helpompi ostaa uusi auto kuin vaunut! Ja mun tarvii kuitenkin hankkia vain yksöiset. Meillä on tosi vähän säilytystilaa ja pieni hissi, niin että on pakko olla kevyet ja pienet vaunut. Samasta syystä ei voi hankkia useita, vaan täytynee pärjätä yhdistelmillä.

Onko kellään tähän mitään hyvää vinkkiä tai nettisivua, jota voisi tutkia? Tuntuu, että verkkokaupoista on tosi vaikeaa löytää mitään, kun malleja ja merkkejä on niin monta tsiljoonaa ja vertailtavia ominaisuuksiakin on niin paljon (n)
 
Onnea vauvoista!! :)

Tilulilu: Mä en tosiaan ollut kuullut mitään rakkuloista/kystista aiemmin, joten kaikki vaan hämmästytti. Nyt näin Omakannasta, että niitä oli B:llä itse asiassa kaksi, symmetrisesti molemmilla puolilla. Yritän ajatella sitäkin, että onhan mullakin ollut kystia munasarjoissa ja poskionteloissa, niitä vaan tulee ja menee.

Mulle on vissiin parikin hoitajaa sanonut, että rv 28 todennäköisesti käskettäisiin sairaslomalle (kun olen vielä tällainen kääpiökokoinen). Sen mukaan olen arvioinut, että huhtikuun puoleenväliin asti, ja sen sanoin työnantajallekin. Mutta varmaan riippuu lääkäristäkin, mitä ne lopulta sanoo. Tosin veikkaan, että ihan pyytämällä saa saikkua aika helposti... Työ on aika paljon koneella istumista, mutta vaatii myös liikkumista ja seisoskelua. Toukokuun alusta mulla olisi joka tapauksessa kesäloma, joten sitä pidempään en ainakaan aio olla töissä.

Taisin muuten minäkin katsoa noita Bumbleriden vaunuja. On tosiaan kiva, ettei ne ole kauhean leveitä, mutta missään ei sanota, paljonko ne vie tilaa kokoon taitettuna autossa. Täytyy kyllä lähteä ihan liikkeeseen katsomaan, olisiko niillä jotain mallikappaleita. Tuplavaunuissa on sentään vähemmän valinnanvaraa, yksösistä onkin ehkä vielä vaikeampi etsiä! Mutta sitten ne turvakaukalot. Niistä en ymmärrä yhtään mitään. Ja pitääkö olla telakka vai ei?

Auto meillä vaihdettiinkin jo tammikuussa varmuuden vuoksi, eikä ollut helppoa muuten sekään löytää sellaista, johon varmasti mahtuu tuplat kaukaloineen, pitkä mies ja koira.

Kauheita bileitä on vauvat pitäneet mahassa jo pari päivää! Voin hyvin kuvitella, kuinka tukalat oltavat vielä tulee, kun ne isompina mellastavat.
 
Tilulilu: Nyt löysin Omakannasta mun tutkimusten tiedot :) Eli siinä vain kesti hieman aikaa.

Eliza Day: Mustakin nuo turvakaukalot ja telakat ovat ihan hepreaa :D Siis ilmeisesti turvakaukalon saa telakalla vielä turvallisemmin kiinni auton penkkiin kuin kolmipistevyöllä. Mutta jos ei ole autoa ja ajaa taksilla, niin ei kai sitä telakkaa taksiin voi kiinnittää..?

Seuraavaksi neuvolaan :)

Terveisin raida 14+5
 
Mä kirjoittelen sitten itsekseni täällä :) Saatiin ostettua vaunut! Tein paljon vertailuja ominaisuuksien ja hintojen välillä lukemalla blogeja yms ja löytyi sekä kukkarolle sopivat että muuten ominaisuuksiltaan hyvät :) yks stressin asia vähemmän!

Mitenkäs muilla menee?

Mulla on lopulta alkanut pahoinvointi laantua, oksennus lentää enää vain n kerran viikossa :) Paitsi välissä oli karsea rautatanlettiepisodi, kun neuvolasta neuvottiin aloittamaan obsidan tyhjään mahaan, ja se ei sopinut mulle YHTÄÄN :eek: yks yö meni oksentaessa.

Ootteko muut jo aloittaneet raudan ja miten on sopinut mahalle?

terkuin raida 16+1
 
Heh, kiva Raida kun kirjoittelet! :LOL: On ollutkin vähän tylsää käydä joka päivä kattomassa "eioota" uusien viestien osalta. Toki en itsekään oo asian eteen hirveesti tehnyt.. ;)

Vautsi, vaunut jo hankittu! :) Meillä vielä se ihanuus edessä..

TOSI hyvä, että pahoinvonti on jo noin paljon helpottanut! Kyllä eilen taas mietin, kuinka vähällä oon itse päässyt (fyysisesti). Ihan hävettää valittaa, että se aavistuksen etova olo oli hirveää :ROFLMAO:

Mulle aloitettiin myös rautatabletit, toistaiseksi joka toinen aamu otan yhden. Mun maha on yllättäen kestänyt ihan hyvin, vaikka ongelmavatsa mulla on aina muuten ollutkin.
Tällä viikolla oli yks päivä, jolloin oli huonon/vääränlaisen syömisen vuoksi hurjat turvotukset mahassa ja muutenkin huono olla. Siihen sitten päälle tää raskaus ja tää raskausmaha (joka alkaa olla jo pelottavan iso!), niin olo oli tosi tukala! Piti lähteä töistä pois kun koski selkää ja alavatsaa niin paljon. Istuessa tuli aina heti sellainen kipu-/kramppiaalto ja olin jo varma, että ne oli supistuksia :eek: Itkua tihrustaen menin kotiin, mutta kivut loppui melkein heti kun pääsin makuulleen. Pysyttelin sitten kylkiasennossa koko loppupäivän ja olo on siitä asti ollut hyvä. Eli oli varmasti vain sitä ruoansulatusvaivaa yhdistettynä kasvaneen kohdun aiheuttamaan ahtauteen tuolla suoliston kulmilla.. Onneksi! Näin jo itteni äitipolilla o_O

Maha on siis jo aika iso! Kengännauhojen solmiminen on hankalaa, kun en saa henkeä :sick: Oispa jo kesä ja sandaalikeli. Flipflopit jalkaan ja se on siinä! Takit ei mene enää kiinni, enkä viitsi uusia ostaa. Takki auki vaan ja paksua huivia kaulaan! Anoppi lupasi tuoda näytille jotain väljempiä takkejaan ;)

Liikkeitä ei tunnu vaikka kuinka yritän niitä hipaisuja kuullostella :) En malttaisi odottaaaaaaaa...

Keskiviikkona on seuraava ultra, niihin istukoihin liittyen. Nyt oon aika rauhallisin mielin, 2 viikkoa sitten kuitenkin kuultiin sydänäänet. Ja mahan kasvu kertoo ehkä jotain tuolla edelleen tapahtuvan.. :)

On tää vaan jännää aikaa, meille kaikille! :love:

Kertokaahan tosiaan muutkin kuulumisianne, ihan kaikenlaisia fiiliksiä! :)

Tilulilu, 16+2
 
Höh, unohdin nuo aiemmat viestit lukea kokonaan!

Eli onnea Emmy ja Kippu vauveleista!! :love::love:

Eliza Day: Joo oon lukenut tosiaan monesta paikasta, että rv 26-28 lääkärit 'määräisi' saikulle. Toki paljon varmasti omasta fiiliksestäkin kiinni. Pitää vaikka nyt ultrassa kysellä, että osaa sitte töissä varoitella. Etteivät laske minua kesävahvuuksiin mukaan.. Oon yrittänyt aina välillä vihjailla tuosta mahdollisesta aikaisemmin poisjäämisestä, mut ei minua ehkä oo otettu vakavasti kun mun tiedot on kaivettu Googlesta ;)
Mut kuten sanoit, helposti varmasti saa sairaslomaa jos yhtään tuntuu, että ei enää jaksa. Vaikka työmotivaatio ei nyt enää ihan huipussaan olekaan, toivon silti hartaasti, että pysyisin suht hyvässä kunnossa loppuun asti. Aika menee paljon nopeammin, kun voi touhuilla kaikenlaista. On se sitten vaikka töissäoloa ;) Mut toki mieluummin sitä touhuilisi ihan kotosalla.. :whistle: No, saa nyt nähdä! Tähänkään asiaan ei voi ihan hirveästi itse vaikuttaa :)

Turvakaukaloista: Me varmasti hankitaan sellaiset telakalliset. Ne on kai jotenkin turvallisemmat/tukevammat, mut myös helpompi irroittaa ja laittaa paikalleen kuin sellaiset vyöllä kiinnitettävät. Ja siis tosiaan, kumpiakaan en oo nähnyt livenä, joten mun mielipiteet perustuu vain netistä luettuun :LOL: Monet kyllä kirjoitteli, että ei siinä vyöllä kiinnitettävän kaukalonkaan asentamisessa kauaa mene. Että makuasia varmasti :)
 
Me päädytiin ottamaan turvakaukalo ilman telakkaa, kun omaa autoa ei ole ja taksiin sitä ei kuitenkaan saa. Vöillä kiinni sitten :)

Tilulilu, onpa sulla jo maha kasvanut!Alkaa näkyä että siellä on kaksi.

Mun mahan kasvu on maltillista, välillä jopa stressaan että onko kaikki hyvin, kun se ei kasva :cautious: mutta tajuan, että se on ihan turhaa huolehtimista.

Mullakin on ollut noita vatsan toimintaan liittyviä vatsakramppeja, sattuu :( ei liian usein kuitenkaan onneksi!

Raida 16+2
 
Kiva kuulla että teillä vaikuttaa menevän ihan hyvin. :) Niin täälläkin pientä flunssaa lukuun ottamatta. Jotenkin kävelylenkitkin olleet pikkuisen helpompia viime aikoina, ei valtavaa kiristelyä. Tai sitten olen vihdoin oppinut kävelemään tarpeeksi hitaasti.

Kävin just laittamassa äitiyspakkaukset tilaukseen ja äitiysrahan hakuun. Että kyllä mieli alkaa olla jo siellä perhevapaan puolella vaikka ihan töissäkin viihdyn.

Mä välillä toivon, että olisi vain yksi kyydissä, niin mahakin olisi pidempään pieni ja söpö. Nyt ollaan juuri ja juuri yli puolenvälin, ja tää on tällainen rantapallo... Mutta vaikken notkea enää olekaan, olen kuitenkin tosi kiitollinen että kaikki on tähän asti mennyt näin helposti. Maanantaina on seurantaultra niin näkee kuinka tirpanat ovat kasvaneet.

Varusteista vielä: kuulin tosiaan muualtakin, että telakallinen kaukalo on kätevä. Että ehkä sitten tutkitaan sellaisia. Ja ymmärrän hyvin, että autottomassa taloudessa taas telakalla ei tee mitään. Jos vihdoin silloin maanantaina pääsisi myös kaupoille tavaroita tutkimaan.

Mä aloitin rautalisän jo kuukausi sitten, mutta alkuun otin tosi epäsäännöllisesti, kun en koskaan muistanut sopivaan aikaan. Nyt oli hemoglobiini entisestään pudonnut, joten lupasin yrittää syödä päivittäin. Kumma juttu, mullakin maha nykyään sietää varsin hyvin erilaisia juttuja, vaikka nuorempana olin tosi herkkä. Seuraan nyt myös verenpainetta kotona, kun yläpaine on koko raskauden ajan ollut vähän korkea - tosin ei ole muuttunut miksikään. Mutta kas! Ekat kotimittaukset näytti tosi paljon alhaisempia lukuja. Mä olen vaan jännittänyt neuvolassa niin paljon.:LOL:

Eliza Day ja tuplat 23+5
 
  • Tykkää
Reactions: raida
Kiva kuulla kuulumisia, Eliza Day :)

Olispa mukavaa, jos muitakin kirjoittelijoita ilmaantuisi! Me ollaan tätä keskikastia nyt, kaikki paarustetaan raskauksiemme puolivälin molemmin puolin :D Olisi mukavaa saada joukkoon uusiakin plussanneita.

Mua niin helpottaa, kun toi pahoinvointi on luovuttanut otteensa! Se teki alkuraskaudesta ihan yhtä helvettiä, mutta nyt voi alkaa jo nauttimaankin :love: Ensi viikolla on eka neuvolalääkäri, ja ajattelin pyytää lähetteet kaikkiin mahdollisiin verikokeisiin, joihin suostuu lähettämään ;) Sitten voisi viettää loppuraskauden rauhallisin mielin.

Me ollaan ajateltu mennä mukaan tuohon vauvojen suolistobakteeritutkimukseen, mitä tälläkin palstalla mainostetaan. Aikoiko kukaan muu?

Aurinkoisin terveisin

raida 16+6
 
Hei kaikki!
Ei ole tullut kirjoiteltua, kun tuntuu, että ei oikein mitään ole tapahtunut. Raskauden puolenvälin rajapyykki ylittyi jo tällä viikolla, mutta liikkeitä olen tuntenut todella niukasti tähän asti. Oma olo sensijaan on energinen ja hyvä. Maha on kasvanut tasaista tahtia, eikä tätä enää oikein voi olla huomaamatta!
Tätä päivää odotettiin kuin kuuta nousevaa. Kävimme siis juuri rakenneultrassa. Uutiset olivat kaikki hyviä, pienellä kaikki kunnossa ja koko vastaa viikkoja. Toista vähän ujostutti, kun piti kokoajan käsiä kasvojen edessä. Tämä jätti tietysti toisen paikan suojatta ja paljastui, että meille on tulossa pieni tyttö :love:
 
Heheii, meilläkin oli rakenneultra tänään! Täälläkin kaikki oikein hyvin ja saatiin A vauvasta poikalupaus ja B vauvasta varovainen tyttölupaus. Oon meinannu koko päivän pakahtua onnesta <3

Olen kans alkanut tuntemaan vauvojen liikkeet ja nautin siitäkin äärettömästi. On tää raskaus vaan ihanaa aikaa!

Mä en oo kuullutkaan tuollaisesta suolistobakteeritutkimuksesta? Kerro raida toki lisää?
 
Helouhelou!

Ihania rakenneultrakuulumisia täällä! :love: Onnea Infinitylle tyttölupauksesta! Oliko sulla mitään 'fiiliksiä' sukupuolesta etukäteen, että tuliko yllätyksenä? :)

Ja Merope: Ihanaa!! :love: Tuo ois mullekin se ihanne, tyttö ja poika kerralla :love: Tietenkin kaikki käy, kunhan terveenä vaan syntyisi, mutta oishan se ihanaa saada molempia yksi.. :rolleyes: Oon niiiiin onnellinen teidän puolesta!

Raida: Kiinnostuin minäkin tuosta tutkimuksesta, mutta koskee näköjään vain pk-seutulaisia :( En kuulu heihin/teihin! :LOL:

..meillä oli keskiviikkona se 'istukkaultra', joka osoittautui ihan normaaliksi kasvunseurantaultraksi. Lääkäri lopetteli ultrailujaan niin kysyin, että mites ne istukat? Se oli ihan ihmeissään, että mitä niistä?! :LOL: Istukoiden tsekkausultrana tuota meille mainostettiin, mut ei niissä kuulemma mitään katsottavaa ole - toinen edessä ja toinen takana :D Eli tää oli vain normaali 4 vkon välein tehtävä ultraus. Vauvelit kasvavat hyvin, ovat vieläkin vähän raskausviikkoja isompia. Eli ei ainakaan vielä oo jääneet 'kitukasvuisiksi' kaksosuuden vuoksi. Molemmat lisäksi aika lailla tismalleen saman kokoisia, mikä on tosi hyvä juttu. Mittasivat siis kallon, keskivartalon ja reisiluun. Kaikki kunnossa. Muuten oli vähän sellainen liukuhihnafiilis, ei nähty edes sivuprofiilia kasvoista :( Mut hyvä mieli jäi silti!

Meillä on nyt tässä hurja pohdinta sen NIPT-tutkimuksen kanssa.. Eli se on se sikiön kromosomitutkimus äidin verestä. Meillä on aika varattu huomiselle yksityiselle, että mennään siihen kokeeseen. Muttei olla nyt taas varmoja, halutaanko siihen kuitenkaan. Siis aiemmin meille oli aina selvää, että halutaan kaikki mahdolliset tutkimukset mitä on tarjolla. Ja varsinkin nyt, kun tää kaksosuus rajoitti niitä muiden seulontamenetelmien käyttöä. Mut jotenkin nyt kun ultrissa on kaikki ollut hyvin, alkaa tuo NIPT tuntua turhalta.. Sitä paitsi kyselin HUS:sta asiantuntijan mielipidettä ja hän oli sitä mieltä, että kaksosten kohdalla tuossa tutkimuksessa on vielä useampia epävarmuustekijöitä, että HUS:ssakaan eivät sitä monikkoraskauksissa suosittele. Toki todennäköisyys, että saa luotettavan tuloksen, on jotain tyyliin 99% luokkaa. Eli väärän positiivisen/negatiivisen mahdollisuus on häviävän pieni. Äh.. Hirveän vaikea juttu päättää tällaista. Ja kun ei tätä kukaan muu voi meidän puolesta päättää! Tiedän, että monet pitävät tutkimusta turhana, kun meillä ei ole mitään syytä ultrien perusteella epäillä mitään syndroomaa. Ja sanoinkin tuossa just miehelle, etten edes pelkää sitä, että jos ei mennä kokeeseen, niin jääkö Down tms. huomaamatta. Vaan enemmänkin tuntuu vain vaikealta 'päästää irti' ajatuksesta, että meillä olisi nyt mahdollisuus ko. tutkimukseen ja tuntuisi tyhmältä jättää se käyttämättä. Toki se maksaa ihan hirveästi, mutta jos sillä saisi ns. hyvän tuloksen, voisi nautiskella loppuraskauden ilman pelkoa yleisimmistä kromosomihäiriöistä.. Toisaalta taas jos selviäisi, että toisella on vaikka Down, mitäs sitten tekisimme? Emme varmaan mitään. Eli kannattaako maksaa tuosta tiedosta.. o_O Sitä on vaan niin innostunut/kiinnostunut lääketieteen uusista mahdollisuuksista, että haluaisi kaiken hyödyntää! Rakenneultrahan on vielä edessäpäin, siellähän moni poikkeavuus voi vielä tulla ilmi.

Odotettiin tuosta keskiviikon ultrasta sitä, että oltais saatu lisää tietoa vauveleiden rakenteista. Että jos kaikki näytää hyvältä, unohdetaan tuo NIPT. Mut ei se lääkäri ehtinyt mitään katselemaan, tai ei ainakaan sanonut ääneen ;) Toki reisiluun mitta ja muutenkin normaali kasvu ovat hyviä merkkejä. Äh, ahdistaa! Onhan tässä vielä vajaa 24h aikaa arpoa ratkaisu! :D Illalla jo päätettiin, että ei mennä, mutta tunnin päästä pyörsin jo päätökseni (nainen). Katsellaan nyt sitte huomisaamun fiilistä..

No, se siitä.

Merope: Liikkeet! :love: Niitä minäkin odotan! Mut kuulemma sitten kun ne kunnolla alkaa, sitä toivoisi, että olisivat hetken paikallaan :ROFLMAO: Mut onhan se varmasti ihana tunne.. Minäkin oon tässä pari päivää miettinyt, että kun voi näin hyvin eikä maha vielä hurjemmin oo tiellä, on tää raskaus aika ihanaa :) Tässä vaiheessahan vois olla jo esim. selkävaivoja (varsinkin kun niitä on ollut jo 20v), mutta oon selvinnyt ilman. Pystyn lenkkeilemäänkin ihan ookoosti, mitä nyt sitten kärsin kannatinkivuista tms. seuraavan vuorokauden. Mut Eliza Dayn tapaan sopivan hidas kävelytahti on paras. Ei tuu ehkä sellaista 'hölskyntää' tuonne kohdun ja sen kannatinten suunnalle. Mut että muuten ei oo vielä mitään normieloa haittaavia vaivoja.

Iltaisin kyllä 'rankkojen' päivien jälkeen on monesti tukala olo. Maha on niin turvoksissa, että on vaikea löytää mukavaa asentoa. Perjantaina just huomasin, että ennen raskautta erittäin kuopalla oleva napa oli jo ihan kireä ja tosi 'matala'! Mietin, että nytkö se jo alkaa pullahtamaan! Mut tilanne parani heti kun turvotus laski. (y)

Pelottaa kyllä tosissaan, millainen valas oon sitten elokuussa kun la lähestyy! Ekaa kertaa taidan toivoa, ettei tule hellekesää ;) Lempiasuksi muodustunee kaapu ja Crocsit.. :confused::ninja:

Kysyin muuten lääkäriltä siitä suosituksesta, että milloin on 'tapana' jäädä pois töistä. Ei ollut kuullutkaan mistään rv 26-28 suosituksesta, sanoi vaan, että ihan olon mukaan. Kuulostan varmasti niiiiiiin lusmulta kun aina utelen tuota, että koska vois lopettaa työt :ROFLMAO: Yritin taas selitellä, ettei mulla mitään hätää töissä ole. Teen kevyttä istumatyötä. Mut tottahan se on, että henkinen puoli ei oo enää niin työelämässä mukana kuin ennen.. Sitä ei voi lääkäreile myöntää ;)

Oiskohan siinä kaikki.. Ihanan pitkällä sitä kyllä jo ollaan. Voikaa kaikki hyvin ja paksusti! :D

Tilulilu 17+2
 
Tilulilu, mihin päädyitte?

Mulla on sellainen eettinen periaate, että olen jättänyt seulonnat väliin. Paitsi nt-ultrassa käytiin ihan sen ultran takia. Rakenneultra toki jännittää, jos sieltä löytyykin jotain! Mutta raskautta ei keskeytetä, ellei se itsekseen keskeydy syystä tai toisesta. Nämä on kyllä isoja kysymyksiä miettiä! Vielä kun on esikoinen kyseessä niin ei tiedä mikä on "oikein"...

Mulla on jotenkin työmotivaatio palautunut, jopa ihan harmittaa se, että olen töissä enää 3kk ennen pois jäämistäni! Niin moni projekti jää kesken... Ihanaa aikaa varmasti on kotonakin olla, mutta olen hyvin työorientoitunut :rolleyes: Eiköhän tää mieli tästä vielä muutu, kun vatsa alkaa toden teolla painaa ja askel lyhenee :D

Viikonloppuna saatiin taas sukulaiselta iso kassi pikkuvauvavaatteita. Niitä alkaa jo olla sen verran, että varmaan pärjätään niillä ja äitiyspakkauksella aika pitkälle. Jee. :)

Mites teillä muilla, joko alkaa olla hankintoja kasassa? Meillä isoin hankkimaton asia on pinnis, ja hätätapauksessahan vauva voi nukkua ekat yönsä äitiyspakkauksessa ;)

raida 17+2
 
Raida: Peruin sen tutkimuksen. Illalla kun en asiaa enää pohtinut jokaiselta mahdolliselta kannalta, tuntui se tutkimus jo aika turhalta. Eikä vielä ainakaan kaduta! :LOL: Voinhan toki varata sen tutkimukseen menon taas uudelleen vaikka ens viikolle, jos mieli muuttuu ;) Mies on sitä mieltä, että selvitään ilman, mutta sanoi että minä saan päättää o_O No, minähän sitten päätin!

Eihän näissä seulonta-asioissa ole oikeaa ja väärää tapaa toimia. Jokainen tekee omien periaatteidensa mukaan :) Meille on aina ollut selvää, että halutaan poissulkea kaikki mahdollinen. Ja jos kyseessä olisi normaali yksösraskaus, olisimme varmasti jo tuon NIPTin teettäneet aikoja sitten. Mutta ihan yhtä oikein on olla haluamatta näitä, jokainen myös päättää mahdollisesta raskaudenkeskeytyksestä omien lähtökohtiensa perusteella.

No sama se, nyt vaan toivotaan parasta! (y):)

Hankinnoista.. Meillä ei ole mitään hankintoja tehtynä! Ei sukan sukkaa tai bodyn bodya! :LOL: Saatikka mitään tavaroita. Ollaan sovittu, että vauvelit nukkuvat alkuajan tosiaan niissä äitiyspakkauksen laatikoissa ja hankitaan pinnasängyt varmasti vasta lasten synnyttyä. Ellei innostuta aiemmin ;) Toisaalta kaksoset kuulemma myös nukkuvat mielellään yhdessä (toki tapauskohtaista), joten ekat pari kuukautta nukkuvat mahdollisesti samassa pinnasängyssäkin. Katsoo nyt sitten. Mutta en usko, että hankitaan mitään ennen rakenneultraa. Eikä välttämättä heti sen jälkeenkään. Pinnistelen, pinnistelen.. Sitten kun aloitan, lähtee hankinnat kuitenkin käsistä! :LOL:

Mut aika hienoa, että teillä on jo noin hyvällä mallilla! :LOL:(y) Vaunut varsinkin kun on sellainen hankala juttu, helpottaa hurjasti sitten kun ne on ostettu. Minkä merkkiset muuten ostitte? Vaihtoehtoja tuntuu olevan hurjasti!
 
Meille tuli Brion Smilet, ja vielä tosi kivalla värillä, eli saatiin kaupan vikat vihreät :) Toi on poistuva malli, joten siksi oltiin aikaisin liikenteessä.

Muutenkin mulla on noita hankintoja siivittänyt se, että kun olin alkuraskauden pahoinvoinnin takia niin totaalisen pois pelistä, niin nyt kun pystyy hoitamaan asioita niin haluan hoitaa mahdollisimman paljon alta pois ennen kolmannen kolmanneksen mahdollista liikuntarajoitteisuutta :D Muuten puoliso joutuu hoitamaan kaiken shoppailun yksin enkä mä pääse vaikuttamaan asioihin! :p

No joo, tosi paljon ollaan saatu vaatteita ilmaiseksi tutuilta, niitä olisi tuskin muuten tullut haalittua näin aikaisin. Jostain syystä he tarvitsevat omaa kaappitilaansa ;)
 

Yhteistyössä