3-kymppiset esikoisen saaneet

Saatiin lahjaksi Samasta padasta -kirja, mutta en ole vielä perehtynyt siihen.
Samaa mieltä villasukista. Niitä tuli paljon ja kun vielä itsekin niitä tein...Onhan ne tarpeellisia, mutta kaikkia ei tule käytettyä ja osa jäi jo pieneksi.
Yksi lahjaidea vois olla myös Ruskovillan tuotteet. Itse olen miettinyt kypärälakkia (silkkistä) sieltä. Vois olla kesääkin kohti mentäessä hyvä. Me käytetään vaunuissa kypärälakkia. Se on oikeastaan ainut vaihtoehto, kun muut lakit ei pysy tällä hyörijällä päässä. ;)
 
Me ei olla tosiaan pahemmin kahvilla käyty paitsi nyt on ruvettu käymään. Kaupoissa on käyty heti alusta asti todella usein. Huomenna mennään varmaan kahdestaan pojan kanssa kaupungille shoppailemaan ja kahville tms.

Ajattelin nimiäislahjaksi jotain käytännöllistä ja kivaa, kuten nätisti pakattuja kuvioharsoja ja tutteja yms. Tiedän, että niillä on saajalla käyttöä. Huomenna katselen pojalle jotain asua sinne nimiäisiin.

Meillä käytettiin kypärälakkia toisen hatun alla, kun oli vielä pakkasia. Nyt on käytössä se äitiyspakkauksen ohut hattu ja H&M ohut pipo päällekkäin. Paksusta hatusta luovuin jo.

Villasukkia meillä on enää kahdet, kun yhdet lempparit pakkasin pois kun jäivät pieneksi, ns. muistojen laatikkoon. Siellä laatikossa on ensimmäinen tutti, pojan kotiintulovaatteet, yksi ihana paksu haalari ja heh, positiivinen raskaustesti (tästä pojasta, ei sentään uusi) :D jne.
Säästättekö te mitään juttuja ihan vain muistelu tms. syistä?
 
Luulen et mekin käytäs päivisin kahvilla tai lounaalla jos olis semmosia tuttuja täällä kylillä mut ei oo. Ei einakaan vielä :). Yritän just sit noilla kerhoilla laajentaa vähän reviiriä ja jos vaikka löytyis semmonen kaveri jonka kanssa sit treffais muullonki. Mut onneks nuo omat rakkaat kotikaupungin ystävät taas saapuu huomenna tänne. Kyllä meillä joka viikko ainakin kerran käy vieraita tai käydään ite jossain ettei erakoiduta.
On noi käytännön lahjat kyllä joo varmaan useimmille mieluisia ku 10 hopeapankkia hyllttn pölyttymään.
Poppie minä oon keränny laatikkoon just pienimmän bodyn, tutin, sairaalarannekkeen ym. jonka sitten tytölle joskus luovutan. Joitain pieniä vaatteita oon laittanu myös säästöön, mut suurin osa jatkaa matkaa ku jotenki käytettyihin ei oo tullu semmosta tunnesidettä että tahtois kaikkia säästää. Uskon että mekin jo molemmat haaveillaan toisesta, mutta sen aika on sitten vähän myöhemmin.. Saapi tyttö käyttää niitä vaikka nukenvaatteina jos ei muuta :X3:.
Neitonen pitää välillä ihan jäätävää älämölöä. Kiljuu ja huutaa silkasta äänien päästämisen riemusta :ROFLMAO:. Kellojen siirtäminen meni ehkä kivuttomasti. Tyttö kävi tuntia aiemmin nukkumaan,mutta heräili samaan aikaan ku ennen eli nukku sopivasti tunnin pidemmät unet. Meillä toi tuntuu olevan kellon tarkka välillä suolen tyhjennystä myöten :whistle:.
 
Sama tahti suunnilleen meilläkin eli vieraita käy pari kertaa viikossa. Itse koetan useamman kerran viikossa käydä jossain ns. omalla ajalla. Se on yleensä n. puolen tunnin tai tunnin juttu.

Ootteko aloittaneet jo jumpan tai muun liikuntaharrastuksen? Mulla on jäänyt vielä lähinnä tähän ulkoiluun. Joka päivä kuitenkin ulos ja lenkille pikkuisen kanssa.

Meillä kans kerätään muistoja. Tällä hetkellä laitan äitiyspakkauksen laatikkoon pieneksi jääneet vaatteet säilöön mahdollista pikkusisarusta varten. Samaiseen laatikkoon olen myös esikoista ajatellen säästänyt esim. 2 ekaa tuttia, kastejuhlan kakkukoristeen jne. Plussatesti löytyy myös. :)
 
Mulla on kanssa liikunta vielä ollut vaan lapsen kanssa ulkoilua, en kyllä ollu mikään salillakävijä ennenkään. Selkää pitäis tosin vähän vahvistaa omaks iloks pikkuhiljaa.

Mä oon säästänyt vauvan sairaalarannekkeen ja lappusen mihin kätilö kirjotti strategiset mitat. Sen lisäks säästetään pojan Suomi 100v pipo ja villasukat. Vaatteet tosiaan menee vielä säästöön mahdollista pikkusisarusta varten, tai lemppareimmat vaatteet. Jos ei oo ollut käyttöä niin oon laittanu kiertoon. Ja aattelin tosiaan että sitten aikanaan säästän kotiintulovaatteet, äp:n makuupussin ja ehkä mun äidin neuloman villahaalarin jota on tää talvi käytetty.

Meillä meni kanssa kellojen siirto aika ok. Eilen nukahti kyllä tunnin myöhemmin kuin yleensä, mutta tänään herättiin sitten samaan aikaan kuin normaalisti. Matkataan mun siskon luo parhaillaan junalla ja bussilla, onneks otin kantoliinan mukaan!
 
Mites teillä kuolataan? Meillä kuola valuu norona ja pöristellään kuplia. Jotain on kokoajan suussa; kädet tai lelu. On ollu myös tämmöinen kunnon kitinä päivä niin mietin et joko käy hammasta puskeen :eek:. Sit luin et sehän voi ilmeisesti tehä tuloaan kauankin. Toisel on selkeesti vähän kurja olla. Mut ruoka ja uni maistuu ja on sitä oltu hetkittäin ilosiakia ni en oo kauheen huolissaan ollu.
Se ois ens viikolla 4kk..o_O
 
Joo kuolataan paljon. Mähän tosiaan myös epäilin hampaita, mutta neuvolassa todettiin, ettei vielä ole tulossa.

Hyvä kun oli puhetta noista sairaalarannekkeista ja -lappusista, niin laitoin nekin talteen siihen muistojen laatikkoon.

Käytiin tänään siinä kielijänteen operoinnissa ja poika oli tosi reipas. Pikkuitku pääsi kyllä, kun suuta operoitiin mutta loppui sitten nopeasti.
Äidillä taisi olla kamalampaa :whistle: Suun tilanne tarkistetaan vielä sitten uudestaan vanhempana (no sitä ennen on kyllä hammastarkastuksiakin, että varmaan huomataan ajoissa, jos pitää vielä jotain tehdä).

Vaari oli löytänyt hienoja leluja pojalle kirppikseltä, nyt on taas vaikka mitä :)
 
Miekin todella toivon että ei tulis ihan vielä purukalustoa :whistle:
Millaisilla leluilla teidän pienet tykkää touhuta? Meillä hitti on se liberolaukun perhonen. Se killuttaa suussa kivasti ku on pieni ja rapiseekin vielä. Sitte odtin helistimen jossa oli 10 irrotettavaa rengasta ni ne renkaat on kevyitä ja helppo laittaa suuhun (y). Nää on nyt viimepäivinä ollu the juttu.
 
Pojan ensimmäinen lempilelu oli Fisher Pricen lelukännykkä, mistä lähtee ääntä (taitaa tulla enoonsa, kun elektroniikka kiinnostaa). Eilen aamulla lemppari oli äitiyspakkauksen pehmolelu. Erilaiset helistimet kiinnostaa aina, kuten Vau-kirjoilta tullut norsu ja Canpol-nalle sekä pyörillä kulkevat puiset eläimet. Uusista leluista muovinen äänikirja on hauska ja poika hytkyy, kun sieltä tulee laulua/ sadun lukua. Lempparit siis vähän vaihtelee ja olen tosiaan tutustuttanut isommillekin tarkoitettuihin leluihin. Pehmohelistimet yms. turvalliset menee suuhun.
Ihan pienenä helistimet, joissa oli kasvot, kiinnitti huomion.

Poika on nyt syönyt nopeammin ja jotenkin sujuvammin sen kielijänneoperaation jälkeen. Harmi, ettei imetys taida enää lähteä käyntiin, nythän sekin varmaan sujuisi.

Taidetaan tänään käydä taas kirpparilla, toivottavasti löytyisi jotain kivaa.
Itse ajattelin varata pöydän ehkä toukokuun alkuun, koska myytävää on jo niin paljon. Alustavasti mietin jo (alhaisia) hintoja ja ihan kivan rahan saisin, JOS kaikki/suurin osa menisi kaupaksi. Täytyy sitten vielä pestä ne vaatteet ja silittää ennen myyntiä. Jotain tarvikkeita ja äitiysvaatteita, hyväkuntoisia kenkiä, laukkuja ja urheilutakkeja sekä sisustavaroita vien samalla myyntiin, mikäli pöytään mahtuu.
 
Täällä kuolaa valuu kanssa norona ja ajoittain kuplina. Kädet olis vähän väliä suussa. Eilen vei ekaa kertaa purulelua suuhun! Lempileluja on ehkäpä tuo sofie kirahvi-purulelu ja leikkimaton killuttimet. Lähinnä tuijottee itseään peilistä ja tykkää tommosesta vedettävästä soivasta tiikeristä myös. Mutta eihän hän hirveästi vielä ymmärrä lelujen päälle.

Tuo kielijänteen kireyshän voi tosiaan vaikuttaa imetykseen paljon. Meillä leikattiin kielijänteen kalvo jo synnärillä! Ja vähän kieli on edelleen herttamainen, mutta syöminen sujuu.

Savon reissu meni hyvin. Oli kiva nähdä siskoa ja siskon tyttöjä kaikessa rauhassa. 11kk typykkä oli pienestä serkusta ihan pikkasen innoissaan. Oli aikamoinen vahtaaminen, ettei käynyt päälle kuin yleinen syyttäjä. Onneks paluumatka kotiin sujui ihan vaan yhdellä junalla ilman muuta häslinkiä.
 
Tää on muuten paha nyt ku otin ite sen kirpparipöydän niin kierrän sen melkein jokatoinen päivä läpi :whistle:. Nyt ei kyl oo ollu mitään meille sopivaa tarjolla. Vois alkaa jo kesää miettimään noissa vaatehanginnoissa...
Musicro, voin kuvitella 11kk innon. Meillä 1v2kk serkku haluis kantaa vauvaa :rolleyes:, mut yhtä haltioissaan on cool 8v serkkupoika. Tultiin just taas vauvakerhosta. On kyl ollu kiva käydä. Vaikka ajattelin että seurakunnan kerhot ei ehkä oo meidän juttu, mut tossa sitä ei kyllä huomaa ettö srkn toiminta kyseessä. Ootan innolla kevään värikylpyä,vauvajumppaa ja ulkoretkeä (y).
 
Hauska lukea teidän viestejä ja huomata, kuinka samanlaisia juttuja on menossa. :) Just toi kuolaaminen on nyt meilläkin alkanut jokin aika sitten. Siihen oikein kiinnitti huomiota, kun alkoi tulla usein kuplia ja kuolaa. Etenkin toinen nyrkki suussa ja pikkuinen peukku varsinkin. Suloista. :love: Aluksi hamuaminen tarkoitti nälkää, nyt pitää enemmän tulkita, mitä nyrkin syönti nyt merkitsee. Myös nukkumaan mennessä usein peukku suussa. Tutti ei pahemmin enää kelpaa.
Otinkohan jo aiemmin puheeksi, mutta käyttääkö teillä lapsi selkeämmin toista kättä? Meillä vasen käsi aktiivisempi, mutta voihan se kai muuttuakin vielä. Selvä ero kuitenkin vasemman ja oikean käden käytön välillä.

Kerhokuvioita pitäisi kans alkaa selvittämään. Tuntuu, että tässä kolmen kuukauden täytyttyä voisi olla sopiva aika sellaiselle myös. Meidän vaavi on sellainen, että viihtyy paljon lattialla ja lelujen äärellä, erityisesti lelukaaren alla. Sylissä tylsistyy helposti. Haluaa päästä itse huitomaan ja potkimaan. :) Kädet ja jalat käy vinhaa vauhtia. Useimmiten kyläpaikoissa voi ainakin laskea lapsen lattialle, mutta en sitten tiedä noissa kerhoissa, mitä siellä tehdään ja miten ollaan. Käymällähän se tietysti selviää...(y)
 
Meil on toi käpälä suussa 24/7 :LOL: et nälkää on vaikeempi bongata mut päiviällä se on bout 3 tunnin välein.
Täällä noi vauvakerholaiset ovat makoilemassa lattialla peittojen päällä ja sit jo liikkuvat koheltavat tietysti ympäriinsä. Meitin ujopiimä katteli kyl ekat kerrat sylistä muiden menoa aluksi mut viihtyy jo hyvin mun kahvittelun ajan ohjaajan ja muiden vaavojen kanssa jokellellessa.
 
Meillä mies on sitä mieltä, että vauva käyttäis vasenta kättä aktiivisemmin, mä en oo ite kiinnittänyt kyllä minkäänlaista huomiota asiaan.

Mä oon käynyt kanssa pari kertaa seurakunnan vauvakerhossa ja se on ollut ihan ok. Lattialla tosiaan viltit missä vauvat voi köllötellä, meidän poju on tosin ollut vielä mun sylissä. Muut lapset on ollut aika paljon isompia ja liikkuvia niin jäis kovasti jalkoihin siinä matolla.

Ja joo, nyrkistä ei kyllä enää voi nälkäviestejä tulkita :D se kun menee kohti suuta 24/7. Pitää sitten koittaa muilla keinoin tai tarjota vaan rintaa tasaisin väliajoin.
 
Sitä käyttääkö lapsi toista kättään enemmän kuin toista, kyseltiin fysioterapiassa. Meillä käyttää aika lailla saman verran molempia käsiään.

Me jo annettiin maistaa porkkanasosetta n. vkon etuajassa ja näyttäisi siltä, että soseita uppoaisi heti kunnon määrä mutta maltillisesti edetään. Reipas poika syömään.

Ollaan maalla ja tosi hankalaa nukuttaa poika päikkäreille, kun ei ole vaunukoppaa mukana.

Minkä kokoisia sukkia teidän vauvat käyttää? Meillä nimittäin menee jo pääosin 19-21 koko eli isoimmat vauvasukat...
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kyl molempia käsiä käyttää suht tasapuolisesti. Jostain luin et 2v. kieppeillä sit vasta huomaa kumpi on se käyttökäsi. :cautious:
Miul ei oo oikein käsitystä minkä kokosia sukkia noi on ku ne on kaikki pienentyn pesussa :LOL:. Pitäiski ostaa uusia..
Mekin otettii vähä varaslähtöä ja on jo viikko maisteltu bataattia.
 
Nipsunen, mitäs teidän vauva on tuumannut soseista? Meillä vähän irvistettiin ekalla kerralla mutta hyvin on sen jälkeen uponnut, ts. luulin, että tulisi olemaan vaikeampaa se syöminen.

Fysioterapiassa kaikki oli ok, käydään kuitenkin ainakin vielä kerran siellä. Se olisi sitten neuvolalääkärikin parin päivän päästä, toivottavasti kaikki olisi ok tällä kertaa.

Ostin nyt pelkän vaunukopan päiväunia varten tänne maalle, oli hyvässä tarjouksessa. Lisäksi ostin rattaat, mitkä saa makuuasentoon ja mikä parasta, mahtuvat autoon (meidän yhdistelmät ei oikein mahdu) ja ne tulisikin käyttöön nyt huhtikuussa, kun mennään lapsimessuille.
 
Ekat lusikankärjelliset pyöri suussa ja sit neiti työns ne kielellä pois mut viikon päätteeks maistu jo hyvin, mutta edelleen annoin vaan sen lusikallisen. Nyt tehtiin porkkana-perunaa niin se maistu ihan jees, ei ilmeilyjä :LOL:. Oon miettiny et millä hedelmällä sit alottais? Varmaan joku ei niin ihanan makea jotta ei sit tuu muut shokkina:rolleyes:
Meil olis matkarattaat hakusessa,jotka sais vaateriin. Kesällä onnistuu sit siinä reissuissa nukkuminenki. Meil yhdistelmä menee just ja just mut sit ei paljo muuta mahdukkaa koiran lisäks paksiin. Ja sit ois helpoo kaupungille ottaa mukaan. Toi lähtee varmaan kohta jo kiertoon mihin kantokopan saa kiinn. Tuntuu et neiti tursuaa kohta jo kopasta yli :eek:.
 
Meillä oli tänään 3kk neuvola, 6,2kg ja 62,5cm oli miehellä mittaa. Hyvin kasvaa siis. Rokotteet tuli, ei vielä ainakaan oo mitään aiheuttanut onneksi.

Meillä taitaa ehkä olla kanssa jo 19/21 sukat käytössä, en oo ihan varma. Kävin niitä Lindexin isoimpia vauvojen sukkia ostamassa kun alkoi olla jo liian pieniä aiemmat. Pitkät varpaat tällä pojulla on.

Yöhön on tullut kolmas syöntikerta selvästi, mutta nukkuu muuten välit hyvin. Ja välistä hän on aika vaativainen huomion suhteen, ei oikein tykkää jos ei mun naama oo näkyvissä.

Päivät menee hirmu nopsaa. Naapurissa asuu 2vkoa vanhempi vauva, niin käydään sen äidin kanssa vaunulenkeillä jokusen kerran viikossa. Työkavereiden kanssa nähdään ehkä kerran kuussa/kahdessa ja sit on muitakin mammakavereita niin menoja riittää.
 
Meil neiti 4kk musicro muuten saman mittanen mut painoa huikeet 100g enemmän :rolleyes:. Kotona tuntuu et hyvänkokoin pikkupallo on hän, mut sit just kerhossa näkee et kirppuhan se on. Mut keskikäyrillä kasvaa.
Oli lääkärineuvola ja lääkäri kävi heti tuumasta toimeen ni meidän tyttö se huus pää punasena et kuka hitto tää on ja miks se koskee minuun. Ku nyt riittää et vieras ihminen tulee lähelle jutteleen niin saattaa tulla parku. Kaipa tuo sai tarvittavat tutkimukset tehtyä vaikka kovin siinä huokaili yrittäessään käännellä tyttöä..
 
Musicro ja Nipsunen hyvin kasvettu teillä!
Meilläkin oli 4 kk lääkäri. Poika painaa 5995 g ja on 63,7 cm pitkä eli edelleen pitkä ja siro :)

Hedelmistä ajattelin aloitella varmaan omenalla. Neuvolassa kehoitettiin lisäämään öljyä itsetehtyihin soseisiin.
Maissipuuroakin ostin, jos sitä antaisin vaikka aina aamuisin.
Ensi kerralla olisi taas rokotukset...

Hih, tehtiin kaikille isovanhemmille kortit sormiväreillä. Tuli hienot ja yllättävän vähän sotkua. Kaikilla on juhlapäivä keväällä, niin vähän taiteiltiin pojan kanssa ja hyvin meni.
 
Viimeksi muokattu:
Just mietinki et minkä hedelmän sitä ottais ekana. Ehkä omppu oiskin jees. Kuulostaa hyvältä Poppie teidän askartelut :). Me tehtiin äsken kerhossa tipuja sormiväreillä. Äiti piirs sit nokan ja räpylät. Sitten meillä tapahtuki joku totaalinen hermoromahus ja tyttö huus ja karju enkä saanu hiljaiseks ku vaunuihin. Et vähän lyhyeks jäi kerho tältä erää. :D Eipä ennen oo tommosta huutoa tullu et tutti ja syli ei auta. Jotenkin sitä nolotti vaikka varmaan kaikki siellä on kokennu saman:whistle:.
 
Mä oon kans miettinyt, jos äitienpäiväks sais vaikka kortit askarreltua. Toistaseks on vielä ollut vaan ajatuksen tasolla kaikenlainen toteutus :D

Hyvin taitaa kaikki vauvat kasvella, kukin omaan tahtiinsa. Ei tuo meidänkään poika mitenkään mahdottoman iso oo sitten moneen muuhun vauvaan verrattuna, vaikka pyöreyttä alkaa jo hyvin ollakin. Neuvolatädin mukaan hoikka poika vielä.

Mulla on jotenkin hirveä haikeus siitä, että jo 4kk jälkeen pitäis alkaa antaa maisteluannoksia, vaikkakin vaan altistusmielessä. Jotenkin hankalan alun jälkeen imetyksestä on tullut tosi tärkeetä. Mut ehkä venytän maisteluita lähemmäs 5kk, kun käydään ehkä pikku reissussa siinä 4,5kk iässä. Ja järki sanoo, että onhan se maito pääasiallinen ravinto vielä pitkäänkin, mutta pää ei näköjään pysy perässä.

Ja kantoliinailu on tosiaan lähtenyt jo ihan lapasesta. Nyt on kolme liinaa, neljäs lainassa ja yks vielä kiikarissa :whistle: ja mies haluaa kantorepun.

Tuliko teidän vauvoille niistä 3kk rokotteista mitään oireita? Meillä oltiin eilen vaan ehkä vähän väsyneempiä ja vauva viihtyi enempi sylissä kuin yleensä. Mut ei mitään lämpöä oo ollut, eikä reisiäkään arista. Rotasta sillon ekalla kertaa tuli vasta viikon päästä oireita, saa nähdä tuleeko nyt mitään enää. o_O
 
Pojalle tuli lämpöä niistä 3kk rokotteista ja hieman itkuisuutta. Saa nähdä tuleeko 5kk neuvolan jälkeenkin, kun saa sitten taas rokotteita. Noh sen näkee kuukauden päästä.

Itsetehty omenasose uppposi täällä oikein mainiosti. Porkkana on ehkä se hankalin, sitä ei tunnu uppoavan niin hyvin, kuin vaikka tuota omenaa. Aamulla annoin maissipuuroa ja se menee myös oikein hyvin alas.

Poika kääntyi tänään ekan kerran vatsalleen, sohvalla tosin eli pehmeämmällä mutta kovasti on tänään liikuskellut muutenkin.

Kerroin aiemmin siitä, että pojan pää oli vähän litistynyt, ilmeisesti paljosta selällään olemisesta/nukkumisesta, niin nyt se on pyöristynyt takaisin/alkanut palautumaan (näinkin nopeasti eli n. kuukaudessa). On siitä sanottukin, että selkeästi muokkaantunut ns. oikeaan muotoonsa. Hyvä näin.

Musicro, kyllä tässä tuntuu, että sitä hurahtaa eri asioihin. Mä en ole liinaa kokeillut mutta kantoreppu on silloin tällöin käytössä.

Nipsunen, juu eiköhän kaikki ymmärrä sen jos vauva vaan huutaa mutta ymmärrän kyllä, että se voi vähän hävettää :)
 

Yhteistyössä