<3 PIKKUKAKKOSTA TOIVOVAT Vol. 29 <3

Äiti-07: haleja!

Manije: onnea!

Penni: Toivossa on aina hyvä elää =D Mä tiedän ton tunteen, kun tuntuu, että kaikki muut kertoo raskausuutisistaan. Se tapahtui esikoista yrittäessä (6. yritys tärppäsi) ja taas tämän yrityksen aikana on tullut kuultua jo monen kaverin uusista raskauksista.

Tytön vieminen päiväkotiin on mielestäni ollut hyvä juttu, hänellä tulee 1v4kk täyteen tässä kuussa ja hän on luonteeltaan sosiaalinen. Kotona oleminen on ollut haastavaa jo monta kuukautta, koska hän kaipaa paljon virikkeitä ja turhautuu meidän ollessamme kahdestaan. Erityisen paljon toivon toista lasta tyttömme vuoksi.

Eilen oli kp7 ja illalla iski kova menkkamainen kipu (pelkästään oikealla puolella), vaikka edellinen vuoto hädin tuskin loppunut. Saattaa olla oviskipuja ja jostain luin, että noin 3-5 päivää kipujen jälkeen on ovulaatio. Onko teillä oviksia testanneilla tämä pitänyt paikkansa? En vielä lähikuukausina ajatellut hankkia ovistestejä.
 
*****Keskiviikko21.8.2013*********




Penni79..................tyttö 7/12....................kp9/23-26..........yk10
mannamaaria.........tyttö5/12......................kp22/26-54............yk3
Venla84..................tyttö 4/12 ..................k22/21-28...........yk 7
karmini.................tyttö2/12......................kp30/26-28...........yk1
hiulu.......................poika 09/11.................kp35/28-32............yk 3
Kultapupu.................tyttö2/13......................kp37/30?...........yk1
Bambini(32).........poika 8/08...................kp 48/30 (?).....yk5/yk9-10 (?)
oktonautti...............tyttö 02/09.................kp 48/26-28............yk 6







RKTT :heart:



JÄNNÄILIJÄT :popcorn:




TAUSTAILIJAT
Neiti Näpsän äiti (yk32)
Tahdokas (yk21)
yöperhonen-
bubunen
Wuf
äiti -07(yk21)
Läiti (yk18)
natacha 28v esikko 08/12 ja kierto 28-34 yk1

PLUSSANNEET

Elokuu 2013
manije (yk4)

Heinäkuu 2013
niiskunenä (.yk 9 )

Kesäkuu 2013
chiaraa(yk 5) , sini_tintti (yk 4),jenniii90(yk4)

Toukokuu 2013
Ihanamami(yk 3)

Huhtikuu 2013

SnowFlakes, Kolibrinkukka (yk5)

Maaliskuu 2013
pupup (yk 1), Susimieli (yk1)

Helmikuu 2013
Laala (yk9), Pörrö (yk3), Tagzy, Bethany, Jau11 (yk1), Niiskunenä(yk5), Sona82(yk6)

Tammikuu 2013
Kirskis, eskapismi (yk2), Kulkuriina (yk11), Pauki (yk8), Lempo (yk4), Viida (yk3)

Joulukuu 2012
Carriina (yk1), syysmyrsky (yk2), Bambini (yk4), Nöhvi1 (yk16/yk3)




Päivityspyynnöt punaisella
 
Viimeksi muokattu:
Huhuu,onko linjoilla ketään? :confused:

Eilen illalla menkkamaista jomottelua/polttelua alavatsalla,ei sen kummempia. Tänää pieniä vihlasuja mut ei mitää merkittävää. Odottavan aika on piiiitkä.

Oon tässä koittanu muistella edellisen raskauden (ensi)oireita ja yks on syöpynyt mun mieliin; elohiiri silmässä! Juma et se oli sitkeessä..parhaimmillaan varmaan kuukauden verran melkis joka päivä..Jos silmät sulki kovempaa kiinni niin toinen silmä (muistaakseni vasen) ja avauksen jälkeen nykimään oudosti. Nyt sit koittanu bongailla samaa :D
 
Täällä on kans ollu menkkamaista jomottelua mahassa ja selässä eilen ja tänään. Dpo 6-7. Lisäksi näin yöllä unta että tein positiivisen testin. Viikonloppuna varmaan taas alkaa tuhrut ja voi heittää kirveen kaivoon parin päivän haaveilun jälkeen..
 
Manije oi, onnea! :flower:

Pennii!! Voi miten toivonkaan sun puolesta!! Ei tuhruja, ei! Josko nyt olis sun kuukausi! :heart:

Karmini sulle myös plussapeukuttelut!

Mä olen tosiaan taustaillut ja työntänyt toisen yrityksen ihan täysin taka-alalle nyt siksi aikaa, kun kontrollit kiinnikkeiden leikkaamisen jälkeen ovat ohi. Se on kai mun selviytymiskeino, kun ei jaksaisi millään odottaa että pääsee tästä estrogeenilääkityksestä ja pystyy taas yrittämään kunnolla. Mutta ihan mahtava homma on se, että mulla oli juuri viiden päivän kunnon kuukautiset ilman kipuja!!! Vuotoa tuli kunnolla, kierto venyi taas normaaliin 28 päivään (joka mulla on ollut oikeastaan aina) ilman mitään tuhruja ja ne karmivat kivut olivat poissa!!!!!! :) Enpä tiennyt, että menkoista voi tulla niin onnelliseksi. Kiinnikkeiden poisto näyttäisi siis tällä hetkellä tehneen juuri sen mitä pitikin.

Huomaan, että toivo alkaa nostaa päätään. Toivon niin kovasti, että tämän myötä meille suotaisiin toinen pikkuinen! Jos ovulaatio estrogeenilääkityksestä huolimatta tulisi, niin se ajoittuisi varmaan ensi viikonloppuun. Hyödyntää aiotaan, mutta tosiaan lääkärin mukaan estrogeeni pistää monilla munasarjat jäihin ja vaikka munasolu kypsyisikin, niin se ei välttämättä irtoa. Mutta katsotaan. Ainakin menkat tulivat eikä niitä ilmeisestikään tarvi yrittää tehdä keltarauhashormoneilla niin kuin joskus käy, ja eka kontrolli (ultra) on 1,5 viikon päässä.

Pennille vielä, voi toivottavasti et joudu laparoskopiaan nyt ollenkaan vaan olet raskaana, ja jos joudutkin niin toivon niin paljon ettet joudu käyttämään e-pillereitä sen jälkeen! :hug:
 
Joo ja tulihan ne tuhrut sieltä viikonloppuna, tänään dpo 10 testattu nega. Tuhrut loppuivat eilen, ja tämäkin menee kaavan mukaan jo. Eli yksi tuhruton päivä ja sitten menkat. Teen piruuttani huomennakin aamulla testin kun niitä halpisliuskoja on läjä kaapissa. Niin sittempä ne menkat jo alkaakin..
 
kp 1/ 23-26.. ja yk 10. Ei tästä taida mitään tulla, ainakaan ennen laparoskopiaa :(.

Bubunen: kiva kun jaksat aina tsempata! Näillä mennään. Toivottavasti molemmat saataisiin kivoja uutisia muutaman kuukauden päästä. Mukavaa ettet ole luopunut toivosta. En mäkään oikeesti ole mutta taas tänään on huono päivä..
 
Voi Penni, höh :( :hug: Hyvä, ettet ole luopunut toivosta!! Sullakin on apu tulossa, ja onneksi jo suhteellisen pian. Sen jälkeen mahdollisuudet on taas paljon paremmat, eikö? :hug: Kyllä sä saat sen pikkuisen vielä!

En muuten ole tullut hoitountuvikkoihin vielä, koska yritän pitää ajatukset poissa tästä yrityksestä nyt kontrolleihin asti... kun periaatteessa ajattelen, että yritys on katkolla kun on tuo estrogeenilääkitys.
 
Moikka!
Haluaisin kanssa liittyä tähän, vaikka ei nyt ihan aktiivisesti yritetäkään. Meidän perheessä kuumeilee minä, mies vetää tuuliviiriä :)

Kultapupu.................tyttö2/13......................kp29/30?...........yk1

Elikkä taustoja, me "ei yritetty estää" tota esikoista kolme vuotta, ennen kuin tärppäsi. Ei hakeuduttu tutkimuksiin koska ei ollut kiirettä (ikää nytkin vasta 23, miehellä 28), ehdittiin jo tottua ajatukseen että varmaan meille ei lasta tule. Vaikka oli molemmille kova pala, lopulta ajateltiin että ollaan onnekkaita ja ehditään nauttia elämästä kahdestaan. Ja kas: olin raskaana. Eräänä päivänä tuli sellainen fiilis että pitäis tehdä testi ja tajusin vasta sitten että tosiaan on menkat 2vkoa myöhässä. Loppuraskaus ei sitten tosiaan ollut oireeton..

Eli ei siis yhäkään tiedetä johtuiko "lapsettomuus" stressaamisesta, painostani (jota tippui edeltävän vuoden aikana raskautumisestani) vai onko jossain vikaa. Tiedän, että kohtuni on taaksekallistunut, mutta nykytiedon mukaan se ei kuulemma vaikeuta raskautumista? Nyt sitten stressaan että käykö toisen kohdalla samalla tavalla : / Kuitenkin haluaisin lapsille lyhyen ikäeron.

Nyt sitten
imetän esikoistani (6kk) ja ensimmäiset menkat tuli 15. tai 17.7., muisti on pitkä.
Pari viikkoa sen jälkeen oli jonkin aikaa (viikko?) että oikein vihloi mahasta ja hieman selästä, nännit ovat olleet imettäessä kipeenä ja ton oletetun oviksen jälkeen (en ole tikutellut) on myös ollut kuvotusta, kuviteltuja oireita on ollut laidasta laitaan ja valkkariakin on tullut. Normaalisti on saattanut oviksen kohdalla tulla parina päivänä menkkakipuja mutta ei vihlontaa, eikä noin montaa päivää, ja muutenkaan ei ole koskaan tisseissä tuntunut saati muita oireita ollut, eli voitte kuvitella millainen mylläkkä tällä hetkellä päässä.

Menkat pitäisi kohta alkaa, kierto on aina ollut melko lailla siinä kuukauden luokkaa tasaisesti, en ole laskenut päiviä. Eilen ja tänään taas ollut menkkamaisia tuntemuksia mutta valkovuotoa vaan tullut. Olen testaillut jo pari negaa aiemmin tässä kuussa enkä uskalla enää tehdä testiä, toisaalta en jaksa odottaa jos loppuviikosta taas kokeilisi :headwall: Tuntuu vaan että oon taas nostattanut toiveet korkeelle (enkä mitään oppinut edellisestä kolmesta vuodesta, en osaa näköjään rennosti yrittää) ja petyn varmaan huomenna kun käyn vessassa..

Mitenkä nopeasti yleensä teillä on oireita ollut, ja milloin rupeatte testailemaan? Olen aika varma (tai yritän olla, etten pettyisi) että kuvittelen kaikki oireet koska, no syitä on miljoona (alkamisaika, imetys, eka kierto vasta->hormoonit....), on ilmeisesti aika yleistä että tulee noita valeoireita kuumeillessa? Onko muita jotka kuumeilee ja imettää? Ja miten pian ootte halunneet toista lasta ekan jälkeen? Oon yrittänyt järkisyistä hillitä vauvakuumettani siitä saakka kun esikko täytti 2kk.. :)
 
Mulle voi päivittää kp 1/26-28 YK 2
Kierto jäi sit tyngäks..en tajua.


MUOKS Eipäs päivitelläkkää vielä mitään..ei se vuoto alkanukkaa kunnolla vaikka aamulla näytti siltä..tuhruttaa vaan,nyt ei todellakaan ole perillä kropastaan :O
 
Viimeksi muokattu:
Kultapupu: Me alettiin yrittää toista kun pikkuinen oli vajaat 6kk. Ja siis edelleen yritetään.. Imetys kun loppui tuolloin niin alettiin heti tosiaan yrittää. Joku väitti että voi mennä vuosikin ennenkun hormoonit tasaantuu. Toisaalta toiset raskautuu jo ennen kun menkat ees alkaa synnytyksen jälkeen..Ja moni raskautuu kun imettää vielä.

Mulla on ollut parissa kierrossa tässä menneinä kuukausina selviä raskausoireita noin viikko oviksesta eteenpäin ,mutta en ole raskaana ollut. Eli toivovan mieli tai hormoonit tekevät kepposia.
 
Penni79 kiva kuulla kohtalotovereista, harmi ettei ole vielä tärpännyt! Joo olen ajatellut imettää siihen asti että tämä pikkuykkönen olis vuoden tienoilla, raskaudun tai en.

Noi oireetkin on aina vähän katsojan silmistä: kuulemma hampaita tekevän lapsen sylki voi aiheuttaa tissien kipeytymisen, pyörrytykset ja kuvotukset voi olla ihan henkisiä tai vaikka ruokavaliosta... Tai sitten on tosiaan hormoonit aivan sekaisin. Mulla näkyy yleensä tukassa kaikki: raskauduttuani, synnytettyäni ja ennen ekoja menkkoja lähti tukottain hiuksia. Ja jatkuu sama vieläkin, mikä puhuis sen puolesta että vielä ei olis hormoonit tasapainossa :(

Muistan myös ennen ekaa raskautta että monena kuuna olin aina varma raskaudesta, mutta sitä ei vaan kuulunut. Sitten kun unohdin asian, tajusin vasta jälkikäteen pari oiretta, ja muutenkin niitä ei ollut paljoakaan. Muistan vaan että hiukset lähti päästä ja oli noita menkkatuntemuksia mutta menkat ei vaan ikinä alkaneet. Pelkäänpä että oon aika herkkä stressin vaikutuksille, ja helposti myös luon sitä itselleni..

Kauan ihmisillä on yleensä mennyt ensimmäisen lapsen saamiseen?

Ja Karmini en halua herätellä turhia toiveita mutta kiinnittymisvuotoa?
 
Kultapupu Mut jo kolmatta päivää?? :O Voiko olla..oireita ei ole minkäänmoisia. Paitsi eilen meinasin oksentaa linkissä..johtu varmaan siitä et siellä oli niin tuskasen kuuma ja ilma ei kiertäny mistää..
 
Karmini eiks ne oireet tuu vasta kiinnittymisen jälkeen? Oon kuullut sellaista joskus että kiinnittymisvuodot on olleet "parina päivänä" tiputtelua, mut toisaalta välillä voi mennä kierrotkin sekaisin eli voi olla ihan kumpaa vaan? Ajattelin jos on ollut vaan sellasta tuhrua ja jos sulla normaalisti on suht säännölliset ja runsaammat vuodot? En tiedä sun taustoista :p

Mulla ei ole kokemusta noista kiinnittymisvuodoista, ei ollut ekassa raskaudessa ainakaan sellaista, eli nää on ihan kuulopuheita :) Mietin kun vissiin aiemmin olit laittanu jotain et vihlo mahasta niin jos se olis ollu ovis tai kiinnittymistä just? Eikö siitä hedelmöittymisestä mee 6< päivää kiinnittymiseen?

Mut älä kuuntele mua, just tällaisten järkeilyjen takia olen ennen ensimmäistänikin pettynyt monesti :D Toivossa on kuulemma hyvä elää :)

Itse en jaksanut odottaa kun kuukautisia ei oo nyt kuulunut. Tein raskaustestin tänään ja taas oli nega. Toisaalta taas oon miettinyt että kuinka varmaa että tulee edes kuukautiset taas kun vasta yhdet on tulleet, ja neidille on ehkä tissi maistunut taas useammin, vaikka soseitakin kyllä vetää napa vääränä.. Ja sit taas oon miettinyt että viimeksikin näkyi vasta rv4 haalea viiva.. Eli piinaan siis itseäni, varmaan turhaan :headwall:

Mitä muuten toi "RKTT" tarkoittaa?
 
Heippa, täältä löytyisi yksi toista lasta kumeileva. Esikoinen täytti juuri vuoden, aika rankka vauva aika mutta sieltä se vauvakuume vaan nostaa päätään. Puhumattakaan synnytyksestä... se vähän mietityttääkin että miten sitä enää raskautuukaan kun synnytyksen jälkeen oli useampi kaavinta ja kohtutulehdus...
 
Karminille tsemppiä sit tähän kiertoon :)

Täällä ei vieläkään oo näkynyt pisaran pisaraa, menkkajomotuksia yhä vähän väliä (tänä aamuna oli taas sen verran kovia että olin ihan varma että nyt ne alkoi), finnejä tulee koko ajan lisää ja muitakin oireita ja oloja löytyy. Varmasti nyt hormoneissa jotain vikaa koska tikut näyttää negaa (tein eilen taas).. Nyt olis menossa kp32-34/30?. Niin toivoisin että ei näy aikaisuuden takia mutta nyt oon alkanut kallistua siihen ettei vaan ole. Tiistaina olis 6kk-neuvola että jos siellä ottaisi puheeksi, ehkä se täti osaa sitten valistaa että missä mennään :)

Näin untakin tossa aamusella ja koko sekavan unen lopuksi kävin sairaalassa ja plussasin :attn: Että näköjään oon ruvennut vähän liikaa stressaamaan tätä asiaa. Saa vaan nähdä että milloin saa taas ruveta toiveita elättämään jos ei menkat uudelleen alakaan :| Tällä hetkellä tuuliviirikin sentään osoittaa myötätuuleen (mies) :)

muokkaus
Ei vitsi, oon hätäillyt sitten noiden testien kanssa.. Nyt tajusin että ne menkat on tosiaan olleet 17.7.-> eli nyt olis oikeasti se kp32/30?. Eli jos odottelis nyt hieman ja hyppis sitten johtopäätöksiin. Oikeesti pitäis ruveta testailee vasta kun menkat on kunnolla myöhässä, eikä hätäillä ja laskea päiviä..varsinkin kun ei ole mitään varmuutta kierron pituudesta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Osui tällänen silmääni kun selailin jotain keskusteluketjua että kauanko on mennyt raskautumiseen yli 30 v naisilla.. (ei aavistustakaan mistä lähteestä tämän joku sinne on kopsannu):

"Keskimäärin alle 30v ikäisellä menee 4-6 kiertoa raskauden aikaan saamiseen, 30-35v ikäisellä 6-8kk ja yli 35v ikäisellä 1v. "

Eli tämän mukaan aikaa menisi aika pitkään kun ikää on 34 v ja endo..Pitääkin masentaa itseään lisää selailemalla tollasia :|
 
Penni79 ei kauheen rohkaisevaa tietoa mutta noihan on keskiarvoja että ei sitä tiedä vaikka tulis nopeastikin :)

Me oltiin ehkäisyttä 3 vuotta ennen kuin esikoinen ilmoitti tulostaan, vaikka ollaan hedelmällisessä parinkympin iässä. Varmaan kyllä kuljen suu auki viikon jos oon nyt pamahtanut toisesta kierrosta paksuksi, eli yhdet menkat ollut synnytyksen ja täysimetyksen jälkeen. Ja kun vielä imetänkin..

Täällä vaan fiilikset silti vahvistuu, jopa niin paljon että oon ruvennut miettimään sisarusrattaita sun muita. :stick: Ei pitäis kiusata itseään vaan oottaa kiltisti siihen positiiviseen(??) tulokseen mutta jostain syystä on nyt niin vahva tunne ollut. Eli sit pudotaan korkeelta ja kovaa jos oireet johtuu jostain muusta. Menkkakivut on olleet niin kovia että oon monta kertaa juossut vessaan (kaivellut jopa tamppooneita esille) ja ei sitten edes punan häivähdystä ole näkynyt. Tänään siis kp34/30? ja en ole testejä uskaltanut viimeviikon jälkeen vielä tehdä.

Neuvolassa käytiin pikkuisen kanssa ja samalla sitten kyselin raskaustestin mahdollisuudesta jne, kun en viitsi sijoittaa enää ennen palkkapäivää yhteenkään. Th sitten laskeskelikin että mahd raskauden pitäisi näkyä torstaina eli silloin kiikuttelen sitten pissanäytteen labraan ja tuloksista soitellaan sitten.

Pakollinen klisee: odottavan aika on pitkä!
 
kp35/30? ja kuvotusta on parina aamuna ja iltana vähän ollut, pakko oli aamulla vetää puurolautanen kun pikkuinen oli syötetty.. Ja muutenkin jos en nyt oo paksuna niin lihoon sitten muuten vaan, vaikka ei tarttis enää yhtään! Meinaan yölläkin piti vetää spagettia naamariin.. Oon miettinyt kovasti että missä menee raja psykologisten ja fyysisten oireiden välillä, voiko toivova mieli aiheuttaa tällaista? Kai sitä jotkut on toiveissaan oksennelleetkin, en tiedä? Nyt när(k)ästää äsken vetämäni spagetin loput..

Kai se pitää huomiseen odotella.. Mitenköhän nopeasti sen tuloksen yleensä neuvolasta saa, jos vie näytteen heti aamusta?
 
Kultapupu ja Natacha, tervetuloa! Neuvolassa osaavat varmaan parhaiten vastata sinulle tuohon kysymykseen, että kauanko tuloksen saaminen kestää Kultapupu. Olisihan se tosi hienoa, jos olisit noin helposti tullut raskaaksi!

Penni onko sulla vielä elokuussa joku tutkimus, vai suoraan se laparoskopia syyskuussa? Ehkä mä voisin tulla sinne hoitountuvikkoihin, miten mä sinne löysinkään? Onko siellä vielä aktiivista vertaistukea, ja voiko vielä tulla osaatko sanoa? :)

Mulle muuten yksi lisääntymislääketieteeseen ja lapsettomuuden hoitoon erikoistunut gyne paukautti tällaisen tiedon: parikymppiset normaalisti raskautuvat 1-2 kuukaudessa, kolmekymppiset 3-4 kuukaudessa ja nelikympin ylittäneet hedelmöityshoidoilla. Olin sen verta suu auki hetken, etten älynnyt kysyä lähteitä. Mutta ainakin tein poikkeuksen siihen molempien kohdalla (jos nyt toista tulee), esikoisesta tulin raskaaksi periaatteessa yk 0 ja tämän kakkosen kohdalla venyy ja paukkuu :)

Karmini :( :hug:

Hiljaista on täällä... mäkin jatkan taustailua vielä. Mulla oli tänään kiinnikeiden leikkauksen jälkeinen kontrolliultra ja ajattelin kirjoitella kuulumisia. Tilanne oli todella hyvä, mut hätähousu ei jaksaisi enää odottaa! Nimittäin uusintaan joudun, vaikka tilanteeni on kuulemma "hyvin onnellinen". Yhdessä kohtaa kohtua oli sen verran kiinnikkeitä, että uusi tähystysaika on kolmen viikon päästä ja silloin ne leikataan. Muu kohtu on terve, limakalvo todella hyvä ja kasvanut myös poistettujen kiinnikkeiden päälle. Mulla on kuulemma vahva hedelmällisyys, koska estrogeenilääkityksestä huolimatta menkat tulivat ja munasarjat toimii. Mutta nyt tuli yrityskielto kunnes tämä hoitojakso on ohi, ei mahda mitään. Eli nyt tarttis jaksaa odottaa, ennuste on kuitenkin hyvä. lääkäri sanoi, että saan olla tosi iloinen, yleensä tilanne on melko heikko mun kaltaisessa tilanteessa ja mun kohtu on nyt toipunut todella hyvin. Eli iloinen olen!!

Lapsi täytti tänään 3 vuotta. Voi mun pientä, maailman ihaninta... :heart: :heart: Eipä tullut sitä kolmen vuoden ikäeroa ei, mutta onpahan mulla ainakin jo olemassa jotain aivan mielettömän hienoa ja rakasta :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Bubunen: kiva kuulla että olet saanut hyviä uutisia- onneksi hakeuduit tutkimuksiin! Ennuste kuulostaa oikein hyvältä. Harmillista odottaa mutta hyvää kannattaa odottaa.

Tule ihmeessä nyt sinne Hoitountuvikot - ryhmään. Siellä on nyt muutama muukin uusi jäsen juuri tullut ja keskustelu aktiivista. Mäkin kertoilen siellä enemmän tilanteestani. eli laita hakusanaksi tohon laatikkoon Hoitountuvikot - alkukäynnille menossa. Kirjoita pari sanaa sinne yleiseen keskusteluun että haluaisit mukaan ryhmään, niin sut liitetään sit sinne suljettuun ryhmään päivän parin sisään. Tervetuloa! Voit kirjoittaa että Penni kutsui.

Mites Kultapupu - tuliko jo vastaus??

Täällä kp 10 ja ovistestissä ihan hailura viiva vasta. ostin pitkästä aikaa digitestejä liuskojen oheen, jos hymynaama ilmestyisi viikonloppuna viimestään- vipa kerta onnistua tai joudun sinne leikkaukseen!
 

Yhteistyössä