3-vuotias yökuivaksi

  • Viestiketjun aloittaja Niinpä
  • Ensimmäinen viesti
Niinpä
Onko teidän 3-vuotiaat jo yökuivia? Meillä ei pidetä kiirettä asialla, mutta päiväkodista jo kehottelevat jättämään yövaipan pois. Itse olen sitä mieltä että tuo on kyllä meidän asia milloin oppii yökuivaksi. Onko teillä mennyt kauan opetteluun?
 
vieras
Ei kannata olla huolissaan 3-vuotiaan yökuivuudesta.
Meillä 5-vuotiaskaan ei ole vielä täysin yökuiva. 4,5-vuotiaana jäi yövaippa pois, mutta edelleenkin tulee vahinkoja viikottain. Tulossa kokeiluun hälytin patja piakkoin.
 
No jos se vaippa on edelleen aamulla märkä niin silloin tuskin kannattaa jättää vaippaa pois :D Mä jätin vaipan pois kun oli ollut vissiin kuukauden aamuisin kuiva vaippa ja juoksi aamulla pöntölle, eli oli selkeesti oppinut pidättämään. Eihän ne siellä pk: ssa tiedä että onko se vaippa aamulla kuiva vai ei :)

Opettelua ei kai voi muuten tehdä kuin että käyttää illalla ennen nukkumaan menoa pissalla ja opettelee saman rutiinin myös aamuksi, ja sit kun vaippa pysyy kuivana, on valmis. Sehän on hormonaalista, että koska kykenee pidättämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Onko teidän 3-vuotiaat jo yökuivia? Meillä ei pidetä kiirettä asialla, mutta päiväkodista jo kehottelevat jättämään yövaipan pois. Itse olen sitä mieltä että tuo on kyllä meidän asia milloin oppii yökuivaksi. Onko teillä mennyt kauan opetteluun?
ei sitä voi opettaa ja lapsi kypsyy yökuivuuteen. Ei tarvi välittää päikyn kommenteista, niiden kyl pitäs toi asia tietää. Itse olen oppininu reilu 3v ja tunnen monia myöhemminkin oppineita. Mulla on 2v5kk ja muutamia öitä menny kuivana tai pikkulirulla. Oppii omaa tahtiaan.
 
Siis mitä?
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Onko teidän 3-vuotiaat jo yökuivia? Meillä ei pidetä kiirettä asialla, mutta päiväkodista jo kehottelevat jättämään yövaipan pois. Itse olen sitä mieltä että tuo on kyllä meidän asia milloin oppii yökuivaksi. Onko teillä mennyt kauan opetteluun?
Kehottavat päiväkodissa jättämään yövaipan pois? Miksi ihmeessä? Ja mitä se päiväkodille edes kuuluu? Yökuivaksi ei opita vaan se vaatii erään hormonin tuotantoa ja sitä ei saa syntymään ottamalla vaippa pois. Pilaatte vaan kaikkien yöunet.
 
Katia
Meillä ei mennyt siihen kuin muutama viikko. Herättelimme poikaa muutaman kerran yössä pissalle ja se riitti.
Onko teillä jokin syy siihen, että poika käyttää vielä yövaippoja?
 
Meillä ei 3v oo vielä yökuiva , en oo vielä huolissani koska isosiskonsa oppi yökuivaksi vasta 4v, tais olla lähempänä 5v. Ja yökuiksihan ei pysty opettelemaa kun se on ihan kypsymistä....
 
no
Meidän 4v ei ole yökuiva, enkä tiedä miten saiskaan yökuivaksi. Ollaan nukutettu 3 viikkoa ilman vaippaa, mutta mitään edistystä ei tapahdu. Ottaa aivoon jatkuva lakanoiden pesu..
 
tiina
Meidän poika alkoi olla yökuiva n. 2v8kk ikäisenä, jonkin aikaa sitten oli vielä varmuudeksi yövaippa mutta koska se oli aina kuiva otettiin sitten vaippa kokonaan pois. Nyt vuotta myöhemmin on vaihinkoja sattunut ehkä 4 kertaa sänkyyn.
 
Saraldo harmaana
Meidän tyttö oppi yökuivaksi pari viikkoa ennen kuin täytti viisi. Sitä ennen ei ollut toivoakaan, vaippa oli joka aamu kilon painoinen. Yhtäkkiä vaippa alkoi vaan olemaan kuiva aamuisin ja vuoden alussa jätettiin se sitten kokonaan pois, kun tyttö ei ollut viikkoon pissannut vaippaan.

Tähän mennessä ei ole tullut yhtään pissavahinkoa :). Meillä oli muovifrotee ekat pari kuukautta sängyssä, mutta nyt otettiin sekin jo pois. Ei sillä vaipan poisottamisella ole kiirettä. Antaa ajan tehdä tehtävänsä. Ja päiväkodissa on usein aika vääriä käsityksiä vielä tuosta kuivaksioppimisesta... Päiväkuivaksi opitaan, mutta yökuivaksi ei. Meillekin ehdotettiin, että herättäkää lapsi keskellä yötä vessaan. Kokeiltiin sitä pari kertaa, mutta kun tyttö ei edes herännyt siihen, kun istui pytyllä, niin todettiin se ihan turhaksi. Sitä paitsi meillä saattoi olla vaippa märkä aamuyöstä tai tunti nukahtamisen jälkeen, eli siinäkään ei ollut mitään "rytmiä", pissa saattoi tulla koska vaan. Koita siinä sitten arvata, milloin lapsella saattaisi olla taas pissa tulossa.
 
saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meidän 4v ei ole yökuiva, enkä tiedä miten saiskaan yökuivaksi. Ollaan nukutettu 3 viikkoa ilman vaippaa, mutta mitään edistystä ei tapahdu. Ottaa aivoon jatkuva lakanoiden pesu..
Laita vaippa suosiolla takaisin ja anna ajan kulua.
 
hannu
Meillä 3,5-vuotias, joka on nyt viikon ollut ilman yövaippaa omasta tahdostaan. Kokeilimme pariin otteeseen talvella ilman vaippaa nukkumista, mutta laitoimme suosiolla vaipan takaisin, kun se ei vielä onnistunut. Nyt kevällä on ollut niin kuiva vaippa, että kokeilimme taas. Ja poika tuumasi itsekin, ettei hän enää sitä laita.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Katia:
Meillä ei mennyt siihen kuin muutama viikko. Herättelimme poikaa muutaman kerran yössä pissalle ja se riitti.
Onko teillä jokin syy siihen, että poika käyttää vielä yövaippoja?
Se nyt ei kaikilla mene ihan noin. Ei ole omasta halusta tai opettamisesta kiinni yökuivaksi oppiminen vaan valmiudesta siihen.
 
vieras
Muutaman viikon yli 3 vuotiaina ovat meillä ilmoittaneet, että yövaippaa ei tarvita ja sen jälkeen ei juurikaan ole tapahtunut vahinkoja.

Mistä ne päiväkodissa ylipäätään tietävät yövaipasta, onko lapsi kertonut ja kaipaillut sitä päiväunille?

Yökasteluhan on täysin normaalia aina 5 vuotiaaksi saakka.
 
riippuu
No, mä ostin 3-vuotiaalle kivoja pikkareita ja kysyin, että laitetaanko yöksi ne vai vaippa. Ja sitten muistutin, että pikkareiden kanssa pitää sitten mennä vessaan pissalle. Niin jäi meillä yövaipat, vaikkei ne koskaan ollut kuivia olleet...
 
maissihiiri
Meillä poika "oppi" yökuivaksi ihan yhtäkkiä noin kuukausi sitten, eli 3v11k iässä. Sitä ennen oli satunnaisesti ollut kuiva vaippa, yleensä märkä. Yhtäkkiä alkoi vaan vaatimaan että ei yövaippaa, ja pari vahinkoa tuli mutta sitten on sänky pysynyt kuivana.

Mä ihmettelen kanssa, että mitä se päiväkodin tädeille kuuluu että käyttääkö lapsi yövaippaa vai ei? Ei me olla koskaan edes puhuttu koko asiasta päiväkodissa.
 

Yhteistyössä