30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.6)

Huomenna on raskausviikot täynnä, mutta eipä tunnu meidän vauva olevan vielä syntymässä. Jotenkin olin ajatellut, että tämä toinen lapsi syntyisi pikkuisen aikaisemmin kuin ensimmäinen, mutta eipä nyt enää näytäkään sille... Vointi on ollut onneksi varsin hyvä, tällä viikolla vähän hankalampaa, mutta ei kuitenkaan niin kovin hankalaa. Vähän enemmän väsymystä, kävely hiukan hankalaa (vauva kai painaa jptain hermoa) ja lievää päänsärkyä (vaikka pianeet ok ja pissa puhdas). Yöt ovat onneksi menneet vielä ok. Huomenna ajateltiin mennä koko perheen voimin hiihtämään, jos minusta siihen sitten on... Josko se vauva saisi siitä päähänsä sitten syntyä.

Mitä kuuluu Tehillalle? Heksulla on ihanasti tullut hujauksessa raskausviikkoja. Kaikku, ihanaa että olet saanut äitiysvaatteita vinon pinon työkaverisi vaimolta, oli varmasti kiva yllätys. Epulis, toivottavasti olet hieman rauhoittanut tahti, jotta supistukset laantuisivat. Ja kaikille muillekin terveiset ja tsempit. Täällä alkaa porkkanakakun leivonta.

Fanni rv 39+6
 
Hello!

Täällä ei mitään uutta auringon alla.. Niinkuin Fannilla, nyt vasta olo hieman vaikeutunut. Tai pari yötä kuulosteltu menkkakipuja, joskus päivälläkin. Vkon kuluttua laskettu aika, mutta kun oma olo on ok, niin saa vauvakin vielä olla yksiössään. Kunhan nyt tässäkuussa syntyisi..

Synnytyssairaalassa käytiin tutustumassa. Se oli kyllä mulle helpottava kokemus, nyt tiedän mihin olen menossa, sitä ennen ei ollut hajuakaan. Ei mua synnytys ole pelottanut missään vaiheessa, mutta edelleen hirvittää miten se arki lähtee rullaamaan. Ja tiedän kyllä että nopeastihan sitä tottuu, kun on opeteltava ja tehtävä koko ajan.

Me otetaan täällä nyt iisisti. Remontti tehty ja vauvanhuone valmis. Tänään meinaan uskaltaa laittaa vauvalle lakanat (taikauskoisena luulen että kun lakanat saapi sänkyyn niin heti ensi yönä syntyy...)

Terv. :wave: Tehilla ja E 38+5
 
Heippa taas pitkästä aikaa ja onnea kaikille vauvutuneille! :flower:

Täällä sitä vaan porskutellaan reilun kilon kokoisen keilapallon kanssa.. ensi viikolla mennään taas neuvolan tätin juttusilla ja toivotaan että valkuaisen määrä virtsassa olisi vähäisempi ettei sen takia joutuisi seurantaan. No onneksi se onkin tällä hetkellä ainut vaiva.

Mekin käytiin viime lauantaina tutustumiskäynnillä synnärillä... Eipä se minun oloani hirveästi helpottanut.. synnytys jännittää vieläkin ja paljon.. mutta josko se siitä menis sitten ihan omalla painollaan.

Eipähän täällä sitten sen suurempia.

Hippitatti ja Kustijuhani 29+6
 
Moikka kaikille ja lämmin KIITOS onnitteluista! =)

Heksulle paaaljonpaljon onnea tärpistä! Ihanaa, että sinuakin on nyt onnistanut! Meillähän tärppi tuli myös siinä vaiheessa, kun onnistuin jo melkein luovuttaneena ajattelemaan ihan muita juttuja ja olin palstaltakin pois...Krizzelle myös onnittelut plussasta ja tsemppiä alun pitkiin viikkoihin.

Meidän poika on jo viisiviikkoinen! Hurjaa vauhtia ovat nämä viikot kuluneet. Ymmärrän hyvin kaikkia - kätilöistä ja neuvolatädeistä sukulaisiin ja puolituttuihin - jotka varoittelevat, että tämä vauva-aika on NIIIN lyhyt, että siitä kannattaa nyt nauttia täysin siemauksin. Ja niinhän me on tehtykin: vauvan tahdissa elämistä, imetystä, vaipanvaihtoa, nukkumista, kotiaskareita. Missään en ole ollut, ja olen nauttinut siitä täysillä. Vaunulenkilläkin on päästy pakkasten takia käymään vain muutama kerta, mutta jotenkin on ollut ihana ikkunasta vain katsoa kiireisiä ihmisiä, jotka viimassa vetävät huppua tiukemmalle syöksyessään töihin. Tottakai tässä kevään mittaan pitää liikkeellekin lähteä, ja on meillä jo yksi reissukin tulossa keväämmällä. Nyt meillä on kuitenkin täällä kotona ihan oma universumi, jonka keskipisteenä loistaa itseoikeutetusti maailman suloisin olento...Itse olen ollut pari kertaa ilman vauvaa kävelylenkillä, muutaman kerran kaupassa jne. Kaupastakin on kyllä joka kerta ollut kiire kotiin. Mihinkään ei ole tehnyt vielä mieli lähteä. Kampaaja-ajan kylläkin varasin. Ihana saada tukka kuntoon! Kampaajapäivänä koitamme ekan kerran lypsettyä maitoa tarjota tuttipullolla (tai siis mies syöttää ), jos nälkä ehtii pienelle iskeä poissaollessani.

Poika on kasvanut jo monta senttiä (pituutta oli tullut jo 3 viikon kohdalla yli 3 cm lisää!)ja tuosta 3,5 kilon syntymäpainosta ollaan jo varmasti viiden kilon hujakoilla - meillä on vasta ensi viikolla seuraava neuvola, joten ihan ajantasaisia mittoja ei ole.

Kaikki on meillä siis sujunut kivasti ja olen nauttinut todella paljon tästä ajasta. Jonkun verran vauvalla on välillä vatsavaivoja, ja sen takia jokunen rankempikin päivä on mukaan mahtunut.

Mitenkäsmona, tirlittan ja vaahtokarkki teillä arki rullaa?

Fannille ja Tehillalle oikein paljon tsemppiä tulevaan koitokseen ja jaksamista viimeisiin päiviin vauvamahan kanssa.

Oletko hippitatti kokeillut jotain rentoutumislevyä tai esim. mammajoogaa tuohon synnytysjännitykseen? Tietysti iso ero on siinä, onko kyse pelosta vai jännityksestä. Itsekin jännitin, mutta jännitys ei muuttunut peloksi. Hymyilytti muuten käyttämäsi sana. Keilapallohan se on tuossa vaiheessa kooltaan se vauva :)

Tirlittan, yksi mahdollisuus olisi, että perustettaisiin oma kerho niiden kanssa, jotka ovat täältä synnyttäneet / synnyttävät lähiaikoina. Kuulin huhua, että sellainen kerho on olemassa täältä samoihin aikoihin aiemmin synnyttäneillä. En ole vielä tutkinut, miten sellainen kerho perustetaan, mutta se voisi olla siksikin hyvä idea, että ryhmä ei "katoa" minnekään, vaikka siellä vähän harvemminkin kävisi. Tietysti sitten voisi myös ehkä hieman vapaammin jutustella joistakin asioista. Itse ainakin jätän jotkut jutut tunnistamis"vaaran" vuoksi täällä palstalla tarkemmin kertomatta.

Toisaalta jos ajatukseni ei saa kannatusta, voin kyllä johonkin pinoonkin täältä hyppiä (en ole ehkä hyvä perustaja, kun mulla on taipumusta välillä käydä harvemmin paikalla...). Sellaista pinoa, mikä sopisi meille ja missä olisi "vanhojakin tuttuja", ei kuitenkaan taida olla...vai onko? Vaahtokarkki ja Mona teitä kaipailen tietysti myös mukaan kuvioihin.

Kivaa helmikuuta kaikille!
 
Hei!

Voi krizze, olipa kurjaa lukea keskenmenosta. Olen todella pahoillani puolestasi. Paljon paljon lämpimiä halauksia sinne.

Krizzen surullisten uutisten jälkeen on kurja hehkuttaa omaa onneaan. Mutta meille tosiaan syntyi maanantai iltana poika, paino n. 3.5 kg ja pituus 50 cm. Keskiviikkona jo kotiuduttiin ja nyt on opeteltu vauva arkea suloisen pienokaisen kanssa.

Minulla oli maanantaina neuvola (rv 40+2) ja sieltä sitten laitettiin kohtalaisen korkeiden verenpaineiden (144/96) ja selkeän pissassa olleen valkuaisen (2+) takia käymään äitiyspoliklinikalla, vaikka olo ei ollutkaan erityisen päänsärkyinen tai huono. Siellä otettiin vauvan sydänkäyrät ja supistuskäyrissä näkyi supistuksia, vaikka en niitä itse tuntenutkaan. Lääkärin tekemässä sisätutkimuksessa kohdunsuu oli auki 4 cm (en tiedä miten se on mahdollista, kun ei niitä kivuliaita synnytyssupistuksia ollut vielä ollut) ja lääkäri totesi, että koska tilanne on jo niin pitkälle edennyt on turha venyttää synnytystä sen enempää vaan käynnistetään synnytys mahdollisimman pian. Siirryin siis suoraan synnytyssaliin, jossa kalvot puhkaistiin ja tunnin sisällä tästä syntyi vauvamme. Mitään kivunlievityksiä en ehtinyt saamaan, kun tilanne eteni niin nopeasti. Kipujen osalta synnytys oli kohtuullisen raju ja mieluusti olisin ottanut ne kivunlievityksetkin vastaan, jos jotain olisi ehditty antaa. Vauva sai hyvät pisteet ja kätilö totesi, että jotenkin ne vauvat vain ovat terhakampia silloin, kun kivunlievityksiä ei käytetä. Kalvojen puhkaisun yhteydessä todettiin, että lapsivesi oli vihreää ja lapsi oli jostakin syystä kakannut lapsiveteen, mutta on voinut ihan hyvin eikä tästä ilmeisesti aiheutunut mitään ongelmaa.

Etenkin isosiskolle 1v. 1kk, tämä on tosi iso muutos. Tiistaina isän kanssa vieraillessaan sairaalassa esikoinen ei ollut tuntevinaankaan minua, eikä suostunut tulemaan syliin ja kun kotiin tulimme, niin ensimmäinen asia mitä hän teki oli lyödä äitiä. No nyt on jo silittänyt vauvaa ja luulen, että heistä tulee vielä oikein hyvät kaverit.

Ihana oli lukea Merilintu teidän vauva arjesta. Kiva, että kaikki on mennyt hyvin. Kannatan kyllä kerhon perustamista eli tulisin mukaan mielelläni.

Joko Tehilla olet saanut sinäkin nyytin syliin?

Kaikkea hyvää teille raskaana oleville raskauksienne kanssa ja pienen nyytin jo omaaville vauvanhoito intoa!

Vielä hiukan väsynyt Fanni
 

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Ihan ensi alkuun pahoittelen, etten ehdi lukemaan kaikkien kuulumisia ja kommentoimaan. Se täytyy ehdä myöhemmin kun on sen verran kiirusta. Mutta onnitteluni Fannille vauvasta ja ihanaa vauva-arkea!

Täällä makailen sylissäni jo kaksikuukautinen tyttö. Tavallaan aika on kulunut nopeasti, mutta toisaalta en enää muista elämääni ilman häntä. Äitiys on tuntunut luonnolliselta ja oikealta. Tyttö on siropiirteinen, hoikka ja pitkäraajainen vauva (hassua sanoa vauvasta näin, mutta tottahan tuo on.. :). Esim. bodyt jäävät hihoista koko ajan lyhyeksi vaikka muualta olisivat vielä isot. Hän hymyilee ja naureskelee paljon ja silloin näkyvät hampaattomat ikenet suloisesti suusta. Hän syntyi aika pienenä (2970 g), mutta painoa on tullut oikein hyvin ja äidin maito maittaa. Tällä hetkellä tytöllä on kuitenkin flunssa ja nenä tukossa. Onneksi ei ole kuumetta, tämä yskiminen ja nuha on jo tarpeeksi huolestuttavaa äidin mielestä.

Vauva-arki on ollut ihanaa ja samalla rankkaa, en voi muuten sanoa. Mua ovat koetelleet niin alun hormonimyrskyt ja muutoksen tuoma stressi (olo on oikeastaan alkanut tasoittua vasta muutama viikko sitten) sekä hurja univaje. Tyttö ei siis vatsavaivojensa takia nuku hyvin ja mä olenkin kokenut sellaisia uupumistiloja, etten olisi osannut kuvitellakaan. Joinakin öinä olen saanut vain 1-2 tuntia unta ja sitten vain pikkutorkahduksia päivän mittaan. Tyttö ei siis aluksi nukkunut pitkiä pätkiä muuten kuin sylissä (syli tuntui tuovan lohtua vatsakipuihin). Nyt on tilanne jo hieman parempi ja joskus vahingossa tyttö nukkuu viisikin tuntia putkeen. Hän nukkuu sitä paremmin mitä lähempänä äitiä saa olla joten me nukutaan usein aivan kylki kyljessä kiinni. :) Ja niinhän tietty nämä päivätkin menee, noin niin kuin kuvainnollisesti kylki kyljessä kiinni. Mustakin tuntuu vahvasti, että tämä on nyt mun paikka eikä muualle ole kiirettä. Onneksi tyttö nukkuu hyvin myös isän vieressä ja ottaa isältä äidinmaidon myös pullosta, joten viikonloppuisin saan nukkua hieman enemmän (tai jopa yön läpi) kun isä hoitaa yövalvomisen.

Synnytyksestä en ole tainnut kertoakaan! Kerronpa nopeasti. Multa siis meni lapsivedet yhdeltä yöllä 17.12 eli päivää ennen lasketta aikaa. Supistuksia ei kuitenkaan kuulunut joten soitin vasta aamulla kätilölle, joka neuvoi vain odottelemaan ja seuraamaan yhä tippuvan lapsiveden väriä. Käytiin kävelyllä ja yritin muutenkin olla aktiivinen jotta supistukset alkaisivat, mutta mitään ei tapahtunut. Illalla menimme sairaalaan, jossa sydänkäyrän ja ultran jälkeen todettiin vauvan voivan hyvin. Joten takaisin kotiin. Seuraavana päivänä uudelleen tsekkaukseen sairaalaan ja taas todettiin vauvan voivan oikein hyvin. Lapsivettähän musta tippui yhä koko ajan ja kuljin vaipat housuissa, mutta lapsella oli kuitenkin koko ajan juuri tarpeeksi vettä. Käynnistys sovittiin seuraavalle aamulle eikä sairaalaankaan tarvinnut vielä jäädä.

Seuraavana aamuna sitten todettiin, että kohdunkaula ei ollut vielä lyhentynyt ja kohdunsuu oli napakasti kiinni. Joten ennen käynnitystä mulle annettiin paikallista hormonia kohdunsuulle, jonka tarkoitus oli 'valmistella paikat' ennen käynnistystä. Meitä varoiteltiinkin että tähän voi mennä jopa kolme päivää. Parin tunnin kuluttua alkoivat pikkusupistukset, jotka jatkuivat oikein siedettävinä parin tunnin ajan. Mulle sanottiin, että ovat vain hormonin aiheuttamia supistuksia eikä synnytys siis ole vielä käynnissä. Me katseltiin miehen kanssa telkkaria ja mietittiin pitäisikö pelata korttia ajankuluksi. :)

Silloin tunsin yhtäkkiä voimakkaan napsahduksen sisälläni ja sitä seurasi iso ja hyvin kivulias supistus. Yritin mennä suihkuun, mutta seuraava supistus tiputti mut suihkun lattialle. Huomasin vuotavani verta, joka pelästytti kovasti. Mut autettiin takaisin sängylle ja lääkärin tarkistus selvitti että kohdunsuu oli auennut kolme senttiä. Seuraavan puolenoista tunnin ajan hurjat, pitkät supistukset seurasivat toinen toisiaan lyhyin väliajoin. Voin pahoin supistusten aikana enkä pystynyt kivulta oikein muuta tekemään kuin huutamaan ja yrittämään oksentamista. Lääkäri suositteli epiduraalia.

Mut kärrättiin synnytyssaliin epiduraalia varten ja kun mut aseteltiin istuma-asentoon piikkiä varten, tunsin voimakasta tarvetta ponnistaa. Epiduraali kuitenkin annettiin ja sen jälkeen lääkäri tsekkasi mut todeten, että olen auennut kymmenen senttiä ja on aika ponnistaa! Olin siis auennut puolessatoista tunnissa loput 7 senttiä -ja siitä johtui varmastikin myös kipujen intensiivisyys. Mulle annettiin hetki aikaa rauhoittua, sillä olin aikamoisessa shokissa kivun ja tilanteen nopeuden takia. Huoneen lämpötilaa nostettiin ja mut peiteltiin hyvin, sillä olin hyvin kylmissäni ja tärisin kontrolloimattomasti. Hetken kuluttua sitten alettiin tosi toimiin. Lääkäri päätti pitää epiduraalin päällä ponnistusten ajan, sillä hän epäili etten pystyisi kivulta keskittymään ponnistamiseen. Mikä oli varmastikin aivan totta. Ponnistusvaihe olikin sitten ihanan pehmeä, sillä en enää tuntenut paljonkaan kipua. Yhdessä kätilön ja lääkärin kanssa pääteltiin koska piti ponnistaa -ja pystyinkin hyvin kuuntelemaan neuvoja. Ponnistusvaihe kesti lopulta 22 minuuttia.

Niin syntyi siis meidän tyttö 19.12!

Mun täytyy nyt lopetella mutta palailen taas! Mielelläni kirjoittelisin synnyttäneidenkin ketjussa jos joku osaisi neuvoa mihin ryhmään ihmiset täältä sitten siirtyvät.

Kaikille hyvää jatkoa vaiheisiinne!
 
Onnea Mona ja Fanni! Ihanaa vauva-aikaa teille molemmille!

Täällä kävin kurkkimassa pitkästä aikaa tuttujen kuulumisia. Erityisesti oli mukavaa lukea Merilinnun vauva-arjen lähteneen mukavasti käyntiin näin pakkasista ja lumisateista huolimatta. Joo, se aika on tosi lyhyt, joten "kannattaa ottaa ilo irti" kaikesta, minkä vain saa.

Meillä poika on "jo" 1v. 2kk, niin se aikaa vaan menee. Tällä hetkellä täytyy täällä kotosalla hoidella kovin flunssaista pientä poikaa ties kuinka monennen kerran jo tämän vuoden puolella. Jaksamista vaan kaikille!
 
Täällä menossa viikko 13+0 joten riskiviikot takana...olo mitä mainioin...mähän siis en voinut pahoin yhtään kertaa. Ruoka ja uni maistuu todella hyvin...kun ei tulisi liikaa painoa sitten, Joitakin pikkuvaatteita olen hankkinut, mutta keväämmällä aion hankkia muuta kamat...aika paljon saan ostaa kavereilta vaunut ym. en aio siis uutena kaikkia ostaa...muutenkin mietin mitä oikeesti tarviin.
seuraava neuvola on vasta ensi kuussa...sitä odotellessa. Np-ultrassa en käynyt, koska me ei missään nimessä keskeytetä raskautta sen takii...mutta viime torstaina oli 12+1 viikolla ultra ja kaikki ok.
Todella liikkuva pikkuinen siellä olikin.
Mukavaa vauva-arkea jo synnyttäneille...ja muille voimia odotukseen...
Minä edes en toivo että aika menee äkkiä, vaan nautin joka päivästä :LOL:
 
Hehei!

Täällä ollaan havahduttu että toden totta LA lähestyy hurjaa vauhtia.. viikkoja jo kasassa 31+5. Mies tuossa viime viikolla tuumasi että pitäisikö tässä sun jo oikeesti miettiä mitä otetaan sairaalaan mukaan että ei tartte sitten paniikissa miettiä.. samalla havahduttiin että pitäisiköhän meidän hankkia sille mukelolle jotain päälle pantavaa :LOL: me ollaan vaan oltu rauhassa että onhan tässä aikaa.. no nyt on onneksi tulevat isovanhemmat valjastettu kirppareita kiertämään ja haalimaan pienokaiselle jotain päälle pantavaa.. ja tottahan sitä itsekin on tullut jotain pientä hankittua.. meinaa vaan olla se valinnan vaikeus välillä.. ja kun vaatteet pitäisi olla sellaisia että menee sekä pojalle että tytölle kun meillä ei ole sukupuoli tiedossa..

muuten täällä on mennyt oikein mukavasti.. synnytysjännitykseen on kokeiltu vaikka mimmosta mantraa ja on se onneksi jo vähän hellittänyt.. ehkä kaikkein parasta valmistautumista on ollut jo synnyttäneiden kertomat kokemukset.. että vaikka olisi maratonsynnytyksiä ja kaikkea matkan varrella tapahtuu niin kyllä niistä selvitään.. joten omakin mieli on vähän rauhoittunut..

hippitatti ja kustijuhani
 
merilintu, oli mukava lukea kuulumisiasi.
Kannatan kerhon perustamista. Kukas sen ottaisi hommakseen?

krizze, suuret pahoittelut. Voimia teille.

Fanni, paljon onnea koko perheelle :heart: :heart: :heart: :heart:

Mona, kiitos synnytystarinasta. Sitä oli mielenkiintoista lukea.
Meidän tyttö kuulostaa monessa mielessä samanlaiselta: pitkäraajainen ja siro, hymyilee ihanasti ikenet näkyen ja nuha on täälläkin koettu, onneksi ilman kuumetta. Ja eihän tytöillämme ole ikäeroakaan kuin tasan viikko :) Toivottavasti teillä vatsavaivat helpottaa pian. Meillä on onneksi pahemmilta vatsavaivoilta vältytty.

kati
, kylläpä aika tosiaan rientää, kun teidän poika on jo noin iso. Vastahan me oltiin yhdessä vauvakuume-puolella.

Heksu, hyvää vointia sinulle jatkossakin! Ihana kuulla, että siellä on kaikki hyvin.

Täällä sujuu arki mukavasti. Tyttö on jo 2 kk ja 2 vkoa vanha, ja kasvu ja kehitys on huimaa. Hän on ennenaikaisuudesta (6 vkoa) huolimatta kehityksessä ihan ikäistensä tasolla, mistä olen yllättynyt ja hyvilläni :) Nyt kun tyttö ottaa jo kontaktia ja hymyilee, niin hän tuntuu heti paljon isommalta. Ihan hirvittää, että pian hän ei ole enää pikku mykkyrä, joka viihtyy rauhassa äidin sylissä :)

Kaikille aurinkoisia kevättalven päiviä.
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Krizze, pahoittelut ja voimantoivotukset kurjassa tilanteessa. Toivottavasti fyysinen toipuminen sujuu hyvin ja kevät tuo uuden mahdollisuuden raskauden suhteen.

Fannille onnittelut pojasta! Olipa sinullakin erikoinen synnytystarina. Onneksi kaikki kuitenkin hyvin toivottavasti isosiskokin löytää roolinsa. Vasta nyt havahduin tuohon teidän kaksikon pieneen ikäeroon. Saanko kysyä, imetitkö vielä kun uusi raskaus lähti alulle? Mietin vain tuota imetyksen ehkäisevää vaikutusta..

Mona, Merilintu ja Tirlittan, kiva oli kuulla teidän kaikkien vauva-arjesta. Kovin samansuuntaisia kokemuksia ja ajatuksia. Harmi Mona, että teillä on ollut masuvaivaa. Se tuo varmasti oman rankkuutensa tuon valvomisen kautta. Mutta onneksi pahimmat kuukaudet taitavat sen suhteen alkavat olla kota ohi. Eikös noin 3 kk mennessä pitäisi helpottua?

Yhteinen kerho on kyllä hyvä idea. Mielellään näitä ajatuksia tästäkin vaiheesta vaihtaisi, vaikka hieman harvempaa tämä asioiden seurailutahti onkin. Minäkin voin yrittää selvittää, miten kerho perustetaan, mutta jos joku jo valmiiksi tietää niin pistäkääs pystyyn!

Hippitatti, onnea loppusuoralle. Teille osuukin LA ihanasti kevään korvalle. Ja Heksulle nautinnollista raskautta nyt turvallisille viikoille. Nautiskele!

Itse voisin vaan todeta, että tämä aika on hurahtanut siivillä! Tuossa vieressä pötköttää päivää vaille seitsemän viikkoinen tänttähäärä. Ihmeellistä, mitä tuo kasvu ja muutos on ollut jo tässä ajassa. Vauva-aika tosiaan hujahtaa silmänräpäyksessä. Neiti ei ole enää mikään nukkuva nyytti vaan ihanasti hymyilevä ja voimaakkasti kantaaottava pieni ihminen. Meillä ainakin tuntuu tosiaan tempperamenttia löytyvän.. Mutta helpolla olemme päässeet. Oikeastaan ihmettelen, miten luontevalta kaikki on tuntunut. En ole stressannut liikoja, mutta se tietysti johtuu siitä, että kaikki on sujunut hyvin. Tyttönen on kasvanut tasaisesti, täällä on myös enemmän pitkä ja siron mallinen neitonen. Pituutta taitaa olla nyt 57 cm ja painoa noin 4700 g. Yöt sujuvat hyvin, nukutaan noin 23-09, mutta heräillään kyllä ainakin tällä hetkellä jopa viisikin kertaa. Joten tottakai univajetta tulee. Ihme kyllä en ole kokenut itseäni kovin väsyneeksi. Neidille ei maistu tutti tai äidin maito pullosta, joten kovin tiukasti hän on minussa kiinni. Mikä on tietenkin ihana ja ihmeellinen symbioosi. Olen silti piipahtanut kaupungilla, parturissa ja ystävien kanssa jopa kahvilla! Fyysinen ikävä parin tunnin jälkeen on kuitenkin jo hurja. Neitikin on käynyt useamman kerran ruokakaupassa ja parilla kyläreissulla ja hyvin on sujunut. Lenkkeilyä olen kaivannut kovasti ja juuri kun pakkaset helpottivat, olemme päätyneet litimärkinä muutaman kerran räntäsateeseen. Mutta ulkoilu tekee hyvää ja kuinka hyvin neiti nukkuukaan pomppivissa vaunuissa.. Huh, kyllähän näistä vaiheista kirjoittelisi vaikka kuinka. Oikeastaan tärkeimmältä tuntuu kuitenkin se, kuinka luontevalta äitiys ja lapsen hoitaminen tuntuu ja ihan kuten Monako sen taisi sanoa, aivan kuin tämä tilanne olisi ollut näin aina.

Jaksamista ja iloa kaikkien vauva-arkeen ja voimia raskausmetreille!
 
Piiitkasta aikaa moi tahan pinoon. Taallahan minakin silloin joskus odottelin meidan esikoista, joka on nyt jo melkein 19 kuukautta.
Suuret onnittelut Merilinnulle, Tirlittanille ja Vaahtokarkille pienokaisista! :heart: Valilla tuntuu etta vastahan me kaikki oltiin tuolla vauvakuumepuolella odottamassa plussaa. Niin se aika rientaa.

Meille syntyi 18 helmikuuta pikkukakkonen. :heart: Ihana pikkuinen neiti. :heart: Tama toinen raskaus lahtikin alkuun ihan noin vain vahingossa. Esikoistahan ehdimme tehda pari vuotta ja samaan olin varautunut myos taman kakkosen kohdalla. Mutta nakojaan elama voi valilla yllattaa. =)
Olipa kiva lukea pitkasta aikaa tuttujen kuulumisia.
Onnellista odotusaikaa kaikille tahan pinoon! :heart:
 
27.2. syntyi meille POIKA 3556g, 51,5 cm !
Synnytys alkoi vesienmenolla ja kesti pari vrk. Mukava kokemus oli silti. Poika tuli helposti maailmaan. Haluaisin jopa uudestaan siiihen tilanteeseen, kun harmittavasti väsymys ja ilokaasu veivät ajatuksesta täyden terän.

Arki vielä opettelua, mutta onkai tässä jo jotain opittukin.
Hirveän rakas käärö tuo on :heart: . En olisi uskonut että heti voi niin kiintyä!

Kevättä odotellen, Tehilla ja Eki
 
Tehillalle paljon onnea pienokaisesta :flower:
Täällä vauvalle on tullut jo ikää kuukausi täyteen. Aika tosiaan menee tosi nopeasti. Isosisko on kova silittämään vauvaa ja tietää jo, että se täytyy tehdä hyvin hyvin varovasti. Vaahtokarkki kyselit imetyksen raskaudenehkäisevästä vaikutuksesta. Meillä sillä ei ollut minkäänlaista raskaudenestävää vaikutusta. Täysimetin. Yhdet kai kuukautisiksi laskettavat vuodot ehtivät tulla ennen raskautumista ja olihan se yllätys, että raskaaksi tulikin niin tosi pian. Se oli kyllä ihan toivottua, mutta ehdin jo säikähtää että lapset synytyvät samalle vuodelle, kun esikoinen oli syntynyt tammikuussa. Siitä olin kyllä aika paniikissa ja olin todella helpottunut, kun se vuodenvaihde meni ohi vauva vielä masussa. Aika moni on täällä kirjoittanut ensimmäisen vauvan pitkästä odotuksesta ennen raskautumista ja sitten toinen raskaus onkin saanut alkunsa tosi pian. Mutta hyvin yksilöllistähän se on ja toisilla kuukautisia ei tule ollenkaan ennen imetyksen lopettamista.

Kirjoitteletteko jo synnyttäneet jossakin?

Fanni
 
MOI!

Ihan ensiksi onnittelut Fannille tyttövauvan ja Tehillalle poikavauvan johdosta! Ja IIda-Liina, mikä ihana ylläri kuulla sinusta!!! Onnea pikkukakkosesta! =) Bantskulle myös paljon kiitoksia onnitteluista! Kati, tosi kiva kuulla myös teistä! harmillista, että flunssat ovat piinanneet.

Minun ei ollut tarkoitus tehdä katoamistemppua (sori erityisesti fannille), mutta niin vain olen ollut yli kaksi kuukautta täältä pois - mutta en näköjään ole ainoa... :ashamed: Mulla ei ole tällä hetkellä omaa konetta käytettävissä ja se on lopettanut meikäläisen nettielon melkein kokonaan. Eli vastaus Fannin kysymykseen: En kirjoittele tällä hetkellä missään!!! En kertakaikkiaan ole ollut ollenkaan tällä palstalla sitten maaliskuun... En tiedä muista, huhuu Vaahtokarkki, Tirlittan, MOna...!!? Olisin kuitenkin mielelläni jatkanut juttua...ja kyllä mä nettiin pääsen, hieman hankalammin mutta kuitenkin.

Ja missäs kaikki tämän palstan päähenkilöt eli raskaana olevat ovat??? Mitä kuuluu Hippitatille ja Heksulle???

Meidän poika kasvaa kovaa kyytiä ja on nyt ihanan seurallisessa iässä. Olisi tosi kiva vaihtaa tosiaan hiukan enemmänkin vauvakuulumisia, mutta palataan asiaan, jahka kuulen teistä jotain...
 

Merilintu,
Enpä minäkään oikein paljon netissä ole kirjoitellut viime aikoina. Olisi tosi kiva jossakin kirjoitella! Pitäisi avata vaan uusi ketju tuonne johonkin lapsiosioon, vai mitä?

Täällä arki sujuu hienosti ja elämä on kivasti uomissaan. Nyt kun olen selvinnyt ekojen kuukausien väsymyksestä, nautin äitiydestä todella.

Olisi kiva jatkaa juttua jossakin vauvaketjussa jotta odottajat saavat keskittyä noihin odotusaiheisiin tässä ketjussa..

 

Yhteistyössä