4-vuotiaan tytön yökuivuudesta...

Olen täsät aikaisemmin täällä kertonut, kun tuo meidän nelivuotias neiti ei tahdo oppia yökuivaksi.

Kesällä oli yöt ilman vaippaa varmaan parin viikon ajan, ja joka yö käytettiin hänet unissaan pissalla ja silti viimeistään aamuyöstä tuli pissat sänkyyn.

Sain useita kehoituksia laittaa tytölle vaipan takaisin ja näin ollaan teht. Joka aamu vaippa on IHAN täynnä pissaa ja joskus jopa tulee aamuyöstä pissa läpi.

Kannattaisiko meidän nyt vain odotella, että se yövaippa alkaolla kuiva vai aletaan yrittämään uudestaan ilman vaippaa, kaikkine yöpissatuksineen...?
 
Jeps
Meidän tytöltä jätettiin yövaipat vasta 5v2kk, kun oli 3 yötä peräkkäin vaippa aamulla kuiva. Iltaisin hyvin vähän juomista, juuri ennen nukkumaanmenoa pissille ja aamulla vietiin heti herättyä vessaan, enää ei saanut pötkötellä ja heräillä rauhassa kuten ennen. Hidas oppimaan kuten veljensäkin :).

Yökuivaksi ei voi opettaa, jos lapsi ei ole vielä valmis siihen.
 
Noh
Oletko jutellut aiheesta neuvolalääkärin kanssa? Luultavasti lapsesi ei ole vielä kypsynyt tarpeeksi, että osaisi olla yökuiva eli hänen elimistönsä ei ilmoita hänelle unen aikana, että nyt olisi hätä, vaan lorotus tapahtuu automaattisesti. Itse pääsette siis helpommalla pitämällä vaipan yöllä. Harjoitellakin toki voi eli viedä öisin pissalle, mutten tiedä sen tehosta, jos tyttö ei oikeasti tunnista unissaan hätäänsä. Myöhään illalla kannattaa myös hieman hiitiä juomista. Tuttavani perheessä on eskarilaisella vielä yökastelua ja heidän kohdallaan olen ruvennut miettimään kypsymättömyyden lisäksi / sen sijaan syyksi sitä, että lapsi saa vielä sängyssäkin juoda ison mukin kaakaota juuri ennen nukahtamista! Toki minuakin pissittäisi liiankin kanssa öisin, jos iltapalalla juodaan ja ennen nukahtamista ja joskus jopa kesken unienkin.
 
vieras
onko tällä 4v:llä pienempää sisarusta?

meillä nimittäin tyttö reagoi pienempään sisarukseen siten että alkoi yökastelun (oli reilun välillä yökuivakin)
Nyt sitten terkka sanoi että (kun meillä tyttöä itseäkin häiritsee tämä) ei kannata asiasta hälle mainita mitään ja sen myös sanoi että yöpissatuksesta ei välttämättä ole hyötyä
ilta juomista vähentää (tästä ei kyllä meillä ole säännöstelyistä huolimatta hyötyä) ja ennen nukkumaan menoa vessassa käynti (tosin meillä tyttö itse juoksee illan aikana useaan kertaan vessassa, koska hän itse kokee yökastelunsa stressaavaksi)
 
sfsf
Yökuivaksi ei voi opettaa, jos lapsi ei ole vielä valmis siihen...... lainaus edelliseltä.

Meillä poika tuossa keväällä, kun oli n. 4v. 8kk alkoi pysymään kuivana koko yön.

Tosin sen jälkeen on tullut pissat sänkyyn n.4kertaa.

HOrmanitoimintahan on silloin epäkypsää kun kastelee yöllä.

Ei meilläkään poika saanut kuin normaali määrän juotavaa, ja iltapalalla vajaa 2dl maitoa, ja käytettiin pissalla juuri ennen nukkumaan menoa, niin silti oli metri x metri pissaläiskä sängyssä, jos ei vaippaa ollut.

Sita pissaa kun erittyy järkyttävät määrät, ja poika nukkuu sikeesti...


KYsele teidän neuvolasta, että josko siellä olisi niitä kasteluhälyttimiä lainaks, tai minkä ikäiselle lainaavat. MEillä Järvenpäässä yleensä 5v. alkaen saa sen patjan lainaks.

Yö pissattamisilla ei voita mitään, eikä sillä ettei anna juotavaa.. sitä pissaa vaan erittyy niin paljon.



 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tällä 4v:llä pienempää sisarusta?

meillä nimittäin tyttö reagoi pienempään sisarukseen siten että alkoi yökastelun (oli reilun välillä yökuivakin)
Nyt sitten terkka sanoi että (kun meillä tyttöä itseäkin häiritsee tämä) ei kannata asiasta hälle mainita mitään ja sen myös sanoi että yöpissatuksesta ei välttämättä ole hyötyä
ilta juomista vähentää (tästä ei kyllä meillä ole säännöstelyistä huolimatta hyötyä) ja ennen nukkumaan menoa vessassa käynti (tosin meillä tyttö itse juoksee illan aikana useaan kertaan vessassa, koska hän itse kokee yökastelunsa stressaavaksi)
( siis oli reilun vuoden välillä yökuiva)....
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tällä 4v:llä pienempää sisarusta?
On joo, pikkuveli kohta jo kolmevuotias. Eli ei ainakaan mitään pikkusisaruksen syntymään liittyvää kastelua ole...

Iltaisin ei anneta paljoa juotavaa, mutta sillä ei ole merkitystä. Toki huomataan, jos on juonut illalla normaalia enemmän, että silloin tulee pissa vaipastakin läpi. Pissalla tyttö käy ennen nukkumaan menoa.

Tyttö itse ei olisi millään halunnut laittaa vaippaa takaisin, mutta on kai nyt jo siihen taas tottunut. Silloin tällöin väläyttää illalla, ettei kai tarvitse taas vaippaa laittaa...?

Kolmevuotiaalla pikkuveljellä on aina silloin tällöin vaippa kuiva aamulla, vaikka päiväkuivakin on ollut vasta pari kuukautta. Tyttö oppi päiväkuivaksi vajaan kolmivuotiaana, mutta tämä yöpissaaminen on nyt vähän hankaluus. Kuivaa vaippaa ei ole aamulla ollut vielä ikinä.

Ootetaanko me nyt siis vaan kärsivällisesti, että vaippa alkaa aamuisin olla kuiva?
 
turhauttavaa
Meillä 5,5-vuotias poika ja edelleen kastelee öisin :( Ollaan jonossa kasteluhälytinpatjaan; toivottavasti siitä löytyisi apu. Pikkusiskonsa oppi sekä yö- että päiväkuivaksi 1v11k. Pienin vielä täysin vaipoissa, 1v7kk.

Ei auta juomisen rajoittaminen illalla, ei vessattaminen yöllä, ei vaipan pois jättäminen (pahimmillaan tulee kaksi pissavahinkoa silloin yössä :O ) Kaikki sanovat, että aika auttaa. Toivottavasti, kun kouluunlähtökin lähestyy...
 
Ei kiirettä vielä
En ole asiantunteva tässä aiheessa, mutta muistaakseni nyrkkisääntö menee, että päiväkuivakis pitäisi oppia 5 vuoden tietämillä viimeistään, ja yökuivaksi kouluun mennessä. Ennen sitä ei asiasta kannata huolestua.

Eli mielestäni teillä ei ole vielä mikään kiire saada 4 vuotiasta yökuivaksi, koska päiväkasteluakaan ei luettaisi vielä huoletstuttavaksi. Ja kuvailujesi perusteella yhdyn niihin edellä oleviin, jotka sanoivat, että tyttö ei tunnu olevan vielä "kypsä" yövaipan poisjääntiin. Itse ainakin odottelisin, että yövaippa on edes joskus muutaman päivän peräkkäin aamusin kuiva. Pääsee itse helpommalla... ;-)

Myös minä olen joskus joutunut selittelemään, kun kolmivuotias (huom minusta vielä pieni) ei ollut yökuiva, kun serkkunsa (lähes vuoden nuorempi) oli jo kokonaan pois vaipoista. Tyynesti vaan totesin, että kaikki aikanaan. En jaksa ottaa turhasta stressiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kiirettä vielä:
En ole asiantunteva tässä aiheessa, mutta muistaakseni nyrkkisääntö menee, että päiväkuivakis pitäisi oppia 5 vuoden tietämillä viimeistään, ja yökuivaksi kouluun mennessä. Ennen sitä ei asiasta kannata huolestua.

Eli mielestäni teillä ei ole vielä mikään kiire saada 4 vuotiasta yökuivaksi, koska päiväkasteluakaan ei luettaisi vielä huoletstuttavaksi. Ja kuvailujesi perusteella yhdyn niihin edellä oleviin, jotka sanoivat, että tyttö ei tunnu olevan vielä "kypsä" yövaipan poisjääntiin. Itse ainakin odottelisin, että yövaippa on edes joskus muutaman päivän peräkkäin aamusin kuiva. Pääsee itse helpommalla... ;-)

Myös minä olen joskus joutunut selittelemään, kun kolmivuotias (huom minusta vielä pieni) ei ollut yökuiva, kun serkkunsa (lähes vuoden nuorempi) oli jo kokonaan pois vaipoista. Tyynesti vaan totesin, että kaikki aikanaan. En jaksa ottaa turhasta stressiä.
Ihanan lohduttavasti kirjoitat. :hug:
Mepä nyt sitten odotellaan. Kaikki aikanaa, niin kuin sanoit.
 
Ohis
Meillä pissatetaan joka yö meidän 4v poika. Päiväkuiva on ollut jo vuoden, mutta yöllä jos jää vahingossa pissattamassa, niin aamulla on lammikko. Eikä poikaraukka edes tajua pissaavansa, vaan herää sitten märästä sängystä... Mä en ole pitänyt kiirettä vielä, vaan luotan että kaikki aikanaan. Itsekin herään usein öisin pissalle (olen aina herännyt) eli odottelen vain, että toi 4v oppii itse heräämään siihen pissahätään.
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tällä 4v:llä pienempää sisarusta?
On joo, pikkuveli kohta jo kolmevuotias. Eli ei ainakaan mitään pikkusisaruksen syntymään liittyvää kastelua ole...

Iltaisin ei anneta paljoa juotavaa, mutta sillä ei ole merkitystä. Toki huomataan, jos on juonut illalla normaalia enemmän, että silloin tulee pissa vaipastakin läpi. Pissalla tyttö käy ennen nukkumaan menoa.

Tyttö itse ei olisi millään halunnut laittaa vaippaa takaisin, mutta on kai nyt jo siihen taas tottunut. Silloin tällöin väläyttää illalla, ettei kai tarvitse taas vaippaa laittaa...?

Kolmevuotiaalla pikkuveljellä on aina silloin tällöin vaippa kuiva aamulla, vaikka päiväkuivakin on ollut vasta pari kuukautta. Tyttö oppi päiväkuivaksi vajaan kolmivuotiaana, mutta tämä yöpissaaminen on nyt vähän hankaluus. Kuivaa vaippaa ei ole aamulla ollut vielä ikinä.

Ootetaanko me nyt siis vaan kärsivällisesti, että vaippa alkaa aamuisin olla kuiva?


ei muuta kuin kuivia öitä odottelemaan, samoin teen minä täällä (kuten myös meidän tyttö) kyllä miekin uskon että aikansa kaikella :)
 

Yhteistyössä