4-vuotiaan vatsakivut

com
Hei,

neljävuotias tyttöni on valittanut vatsakipuja nyt vajaa kolme viikkoa. Vatsaa koskee joka ruokailun jälkeen ja aina aamuisin heti herättyä. Joskus kipuun liittyy myös pahoinvoinnin tunnetta. Ollaan käyty lääkärillä kahteen otteeseen, jossa tätä epäillään toiminnalliseksi. Perusverikokeet on otettu, jotka kunnossa. Keliakia pikatestikin oli negatiivinen. Maidotonta ruokavaliota koetettiin jo aika aluksi ilman vaikutusta.
Tyttö kakkaa normaalisti muutaman kerran päivässä ja ihan tavallista kakkaa näyttäisi olevan. Muuten on hyväkuntoinen, mutta kipeyden hetkillä vetäytyy makoilemaan ja on hiljakseen. On myös ehkä normaalia tyytymättömämpi ja kiukkuisempi. Tätä ennen toukokouun lopussa tytöllä oli vatsatauti,mutta siitä näytti paranevan hyvin. Voisiko olla jotain siihen liittyvää? Tai onko muilla jotain samankaltaista?
Itsellä alkaa olla aika neuvoton olo.
 
Meillä oli tytöllä kovia vatsakipuja (4½ vuotias), ummetusta oli jatkuvasti ja tyttö valitti monta kuukautta vatsakipuja. Nyt on helpottanut, kun olalan osittain siirrytty hyla-tuotteisiin. Oon miettinyt että veisin tytön lääkäriin, saattaa olla myös keliakiaa... Tarkkailen tilannetta vielä, tuo osittainen hyla-tuotteisiin siirtyminen on tosiaan auttanut. Muuten tyttö on tyytyväinen ja myönteinen, elämäniloa riittää.
 
Meillä kokeiltiin pitkään jatkuneiden vatsakipujen ja huimien prutkujen takia 5-vuotiaalla laktoositonta ruokavaliota aloittaen ruokajuoman vaihtamisella viikoksi, maidon sijasta vettä. Vatsakivut loppuivat, samoin prutkuttelu väheni huomattavasti. Nyt poika on juonut ruokajuomana laktoositonta maitojuomaa koko kesän.
Olen itse "laktoosivammainen", joten olen osannut odottaa vaivan ilmaantumista jollekin lapsistamme.
Kannatta testata siis kotikonstein vaihtamalla ruokajuoma joksikin ajaksi.
 
Meillä myös hiukan vajaa 5v tyttö ja on valittanut masuaan jo vuoden päivät. Kakkaa normaalisti kahdesti päivässä ja normaalia on uloste väriltään ja koostumukseltaan.

Koska suvussa paljon keliakiaa se suljettiin heti ekana pois, verikoe oli negatiivinen. Sitten huomasin että tietyntyyppiset ruuat pahentaa vaivaa. Meillä ei juoda enää kaakaota vaikka kuinka olisi viileällä ilmalla kiva ulkoa tullessa juoda lämmintä kaakaota niin sitä ei juoda koska sen jälkeen takuuvarmasti on masupippa. Laktoosivaivoista ei ole kyse koska vanilijajätskiä ja ns. raakaa maitoa syö ja juo ilmaan mitään oiretta tai vaivaa. Samaten hiukankin rasvaisemmat ruuat kuten rasvainen osa kanaa ja lihaa/jauhelihaa on jätetty pois. Tuntuu että rasva pahentaa oireita. Miehelläni on samanlainen maha kuin tytöllä, kipeytyy todella helposti, hänellä kaikenlisäksi joka ruuan jälkeen ruikulilla maha ja muutenkin. Mitään pidempää autoreissua ei esim voi tehdä ilman että on otettu selvää että reitillä on varmasti vessaja vähän väliä. Koska tuttua on että me muut istutaan autossa kun toinen istuu plöröllä huoltoaseman vessassa. Hänet on myös tutkittu ja tähystetty ja kaikki ok ja on luokiteltu ärtyneeksi paksusuolioireyhtymäksi.

Kun siis on siirrytty paistijauhelihaan ja kanasta rasvattomampaan rintafileosaan ja muutenkin ruuan kypsennystapoja siirretty pääosin uunin puolelle tuntuu tytön ja miehen masuvaivat parantuneen merkittävästi.

Sitä en tiedä miksi rasva aiheuttaisi tuollaista, mutta olen aatellut että jos ovat vaan keskivertoa herkkämahaisempia ja siksi juurikin rasva ja kofeiini (kaakao) ärsyttää kovasti.

Mitään läketieteellistä perustettahan tälle ei ole, kunhan vaan tosielämässä kokeiltu ja meidän perheelle auttanut.
 
En tiedä voisko olla esim. seuraavanlaista. Itse kärsin vatsakivuista lapsena ja ne kivut jatkuivatkin ihan ala-asteelle saakka. Ne paljastuivat sitten myöhemmin ns. stressin aiheuttamaksi. Eli aina jos oli jotain pelkoja tai hermoilemisen aihetta, niin ilmestyivöt myös vatsavaivat. Jos tiesin että huomenna piti mennä hoitoon, niin kivut alkoivat jo silloin eli pelkästä tietämisestä,..
 

Yhteistyössä