40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Hb oli viime keskiviikkona 157. Ollaan loistokunnossa. Välillä sitä aivan unohtaa olevansa raskaana. Säryt tulevat vasta illalla, jolloin muistaa, että on raskaana.:)
rv 36+4 menossa. Ja ei täällä edelleenkään mitään äitiyslomaa vietetä.

PAINON NOUSUSTA ei kannata tehdä numeroa. Se nousee tai ei. Edellisessä raskaudessa minulla vain nousi 1kg ja vauva painoi yli 3kg. Tässä raskaudessa tullut n. 4kg. Riippuen raskaudesta on painon nousuni ollut erilaista ja kaikki vauvat ovat olleet syntyessään 3kg-vajaa 4kg. Vauva ottaa aina tarvitsemansa äidistä. Jos joku jää vaille, on äiti itse. Kyllä itse lihoan mieluummin liian vähän kuin paisun jopa monia kymmeniä kiloja. Kaikilla ei ne kilot tipu edes imettämällä niin kuin siitä yleensä toitotetaan. Itse lihoan imetysaikana, vaikka en söisi liikaa. Kaksi ekaa viikkoa synnytyksessä paino tippuu, mutta sitten alkaa nousemaan. Ja raskausaikoina painon nousu pysyy kurissa.
 
Heissan!

Nicola olet päässyt vihdoinkin Suomeen. Jäätkö tänne nyt pysyvästi vai aiotko muuttaa taas ulkomaille kun vauva on syntynyt?

äiskälläkin ihana masupampula jo. :heart: Mulla alkaa olemaan sellainen olo, että tästä masusta vois jo kohta haluta päästä eroon. :p

ON: Neuvolassa käyty tänään taas pitkästä aikaa. Painoa tullut 9 kg, sf-mitta 28,5 cm, glukoosi +1, hb 123.

Aamupalan jälkeinen sokeriarvo on ollut koholla ja jos se on vielä tälläkin viikolla kohollaan, niin sitten saan lähetteen diabeteshoitajan pakeille. Katsotaan mitä käyrä sanoo. Olisin kyllä ihan tyytyväinen jos sinne pääsis ja sais jutella asiantuntijan kanssa.

Mulla on myös sellainen outo oire, että alapää on aika turvoksissa... :ashamed: Ekassa raskaudessa ei sellaista ollut, mutta nyt on näköjään sellainenkin muutos tapahtunut. Googlailin sitä ja kysyin nyt neuvolassakin ja on kuulemma ihan normaalia. Kaikennäköistä...

Äippälomaan 4 viikkoa ja 4 päivää. Jeeeeeeeeeeeeee!

Sirppuliini 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: äiskä-73
Sirppuliini mulla kanssa ollut edellisessä ja tässä raskaudessa alpää turvoksissa mutta ainakin viime raskaudessa palautu melko nopeesti synnytyksen jälkeen normikokoiseksi ;) eiköhän se sinullakin sitten synnytyksen jälkeen taas palaudu :) Oishan se ihan hyvä jos pääset diabetes hoitajan juttusille ja saisit sitten parempaa tietoa asiantuntijalta sokeriarvoihin ja voihan sekin olla että arvot tasaantuvat synnytyksen jälkeen. Mulla oli kanssa edellisessä raskaudessa sokerissa sanomista ja seurasin arvoja kotona sitten loppuraskaudessa kävinkin useammin synnytyssairaalassa ultrassa ja kontrolleissa mutta ihan normaalikokoinen vaavi syntyi ja sokerit asettu eikä tässä raskaudessa ole ollut mitään sokerienkanssa. Kauheeta joko sinä siellä olet 30+0!!!! mihin tää aika oikee katoaa :D ja kohta sulla jo äippäloma koittaa :heart:

Täällä oottelen vaan ens.ma että se ultra koittaisi :popcorn:

äiskä ja villahousu 19+6
 
Hupiaelämään, niin se näyttää olevan että vauva ottaa kaiken tarvitsevansa äidistä kun kasvaa hyvin ja mulla kavenee kaikki muu paitsi vatsan seutu =)

Sirppuliini, olen jäämässä äitiyslomalle nykyisestä työstäni ja katsomme tilannetta ulkomaille lähdön kannalta sitten lähempänä kun äitysloma alkaa loppua. Toivottavasti saat sokeriarvot kuriin, ettei tartte alkaa piikittelemään.

Mä olen aloittamassa äitiysloman jo ensi viikolla =)
 
äiskä helpottaa kuulla, että jollain muullakin tulee alapäähän muffinssi... :D Ja toivon tosiaan että se palautuu entiselleen... Heh. Ja kääk, en mä ollut edes ajatellut että sokerit vois jäädä palautumatta normaaliksi! :O Mä kuvittelin, että radi on radi ja sit kun vauva on pihalla, niin hommat palautuvat normaaleiksi. Apua.

Ja juu, mulla alkaa viikot jo kolmosella. Näin pitkälle tässä on päästy. Sullakin puoliväli on ihan nurkan takana. :)
 
Sirppuliin eiköhän ne sinunkin sokeriarvot sieltä normalisoidu synnytyksen jälkeen jos ei sulla muuten normaalisti ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa =)
niinkuin tuo "mufinssi alapää..." :LOL: Oli muuten hyvä :D
niinku sanoin aiemmin ei mullakaan sokerit enää vaivanneet edellisen synnytyksen jälkeen.
 
Kiitos äiskä näistä lohdun sanoista. :) Eiköhän tässä vielä normikuosiin palauduta jossain vaiheessa.

Hitto aloin katselemaan sisarusrattaita ja ihastuin Bugaboo Donkeyyn. Ei tosiaan kannattais - jessus minkä hintainen! En ole siis tehnyt mitään isoa hintavertailua, mutta eka paikka josta katsoin, niin hinta oli melkein 1500 €. Justiinsa... Halpaa kuin saippua. Not. :$
 
Heips

Kiitoksia äiskä ja sirppuliini hauskoja olette :LOL:..alapää muffinssi..

ON, neuvolassa kans käyty, sf mitta oli 29,5..painoa tullut 3 viikossa 0g, jee..kelpas!
viikon päästä typyn painoarvio ultra, jännää päästä vielä näkemään vaavia masussa!!

Mukavaa päivää mammoille!

Odottaja 36+0
 
Hehheh... päivän piristys. Meidän poika viimeraskaudessani huomasi tuon muffinssin. Jumpattiin olkkarissa haarat leveellä koko sakki. Kysyä paukautti, että miks äitillä on noin pullea tuo...tuo ? Mukavasti palautui tuo hetki mieleeni.

Tänään on sitten supistellu viime viikon eestä. Ehdin jo hehkuttaa olotilaani. Tälle päivälle oli suunnittelilla vaikkajamitä, mistä tinkis?
 
  • Tykkää
Reactions: Sirppuliini
Muffinssi :LOL: !! Päivän piristys! Ja just kun on niin vanha ja paska olo... kiitos!

Eli Morjensta kaikille tasapuolisesti PITKÄSTÄ aikaa!! Lueskelen kyllä ketjua, mutta kirjoittaminen on vaan niin vaikeaa...

Radin kanssa temppuilen minäkin, arvot pysyneet ihan ok ruokavaliolla. Joskus aamupaastot vähän koholla, en jaksa valvoa tarpeeksi myöhään ja paastoaika tulee liian pitkäksi.
Supisteluja on, mutta kohdunkaulan tilanne normaali. Voin siis odottaa taas yliaikaista raskautta (edellinen käynnistettiin 42+4).

Niin, että sitä tulin ruikuttamaan, kun kukaan muu äiti/odottaja ei ole yhtä vanha pieru kuin minä!! Kaikki on vaan 20 ja risat, max 30-vee!!
Ottaa niin päähän! No joo, mulla on nyt ollut huono päivä!
Mutta olis oikeasti kiva tavata ihan livenä joku toinen kypsä ja fiksu tuleva mamma. Sellainen joka osaa nauraa muffinssille... (mulla ei ole omakohtaista kokemusta ko. asiasta)

Tsemppiä kaikille mahan kasvattajille!

T: Alexa ja Olio 28+4
 
Alexa täällähän meitä vanhoja pieruja on enemmänkin, mutta taidetaan asua aika kaukana toisistamme. Minä kyllä mielelläni tapaisin ryhmäläisiä. :) (En tosin tiedä miten kypsä ja fiksu mä olen - joskus tuntuu että nauran ihan samoille jutuille kuin joskus tokaluokkalaisena ja järkeä ei ole päässä nimeksikään.)

ON: Mulla taas vähän sokeriarvot olleet kohollaan, niin tulee lähete diabeteshoitajalle. Ihan mielellään menen sinne juttelemaan asiantuntijan kanssa plus että saapi olla töistä pois. Hihhihii. Mä niiiiiin haluan jo äitiyslomalle. N-Y-T!

Sirppis 30+3
 
Asiaa Alexa! Minä olen vielä hippusen alle 40 mutta ehdin hyvin täyttää sen vielä ennen laskettua aikaa. Halusinkin vähän avata tätä.. hävettääkö olla näin vanha -keskustelua?! Minua hävettää, että hävettää. Taidan vältellä siksi asiasta kertomista ja mahan piilottelu tuntuu hyvältä ajatukselta. Ei näin saisi olla. Eiköhän se ole niin, että niin kauan kun ei ole vaihdevuodet alkaneet, lapsia syntyy. Ja koen olevani ensimmäistä kertaa elämässäni tähän valmis ja kypsä. Niih!

Mutta muita asioita. Ientulehdus, liian matalat verenpaineet, alanikamien jumittuminen.. verensokerimittailut. Ja ylimääräinen ultra, se oli todellakin hyvä ratkaisu mennä yksityiselle ihan kesken keskiraskauden. Näin, että rakenteet kunnossa, istukka hyvässä paikassa ennakkotiedoista poiketen ja kaikki niin hyvin kuin olla ja voi. Sukupuolestakin on nyt melko varma käsitys. Se on ihan mukava juttu sekin, että tyyppi alkaa saada enemmän hahmoa. Olo on nyt hyvä ja nuo vaivatkaan eivät tunnu enää vaivaavan, koska tiedän että asiat hyvin.

Verenpaineiden takia olen käynyt ottamassa katukontaktia parikin kertaa mutta verensokerit onneksi eivät kotiseurannassa ole nousseet rajojen yli. En tiedä, mitä paineille on tehtävissä, juotava lisää kahvia ja syötävä suolaa? Ja ientulehdus, pitää vaan alkaa hoitamaan hammaslangalla ja tikuilla ihan tosissaan. Huomasin tämän ehkä kuukausi sitten mutta en tajunnut, että tilanne oli niin huono, mitä hammashoitaja sanoi.

Mutta rv 17. menossa hyvää vauhtia. Tänään on hyvä päivä :)
 
Moro

Minäkin olisin valmis tapaamaan ryhmäläisiä!

Johanna, mä kans "kärsin" matalista paineista..aina olleet matalat. Juuri neuvolassa tätsy sano että mulla paineet laskee ja toisilla nousee :)..aikoinaan synnytyksessäkin mulle sanottiin että on se kumma kun ei edes synnytys saa aikaseksi et paineet nousis!! kai mun kroppa on tottunu, välillä huimaa ja sit on lupa syödä lakua ja salmiakkia, NAMI NAMI!

Aurinkoista päivää kaikille!
Odottaja 70 36+2 (La kun lähestyy rupee iskee paniikki :D karkuunkaan ei voi enään juosta ja silti yhtä paljon haluis jo synnyttää..)
 
JohannaT mua ei kyllä hävetä yhtään olla tämän ikäinen ja raskaana. Ja mun mielestä yksi syy siihen on se että tämän ikäisenä ei tarvitse enää esittää mitään eikä miettiä sitä mitä muut ajattelee - on niin sinut itsensä kanssa. Mitä hittoa se muille kuuluu ja ei 40-vuotias oikeasti ole mikään vanha. Itse asun Helsingissä ja en tietysti osaa sanoa kuin omasta tilanteestani, mutta ei täällä kukaan mielestäni paheksu tämän ikäisen raskautta - aika yleistähän se nykyään on että tehdään uraa ensin, oikea isäehdokas löytyy vasta myöhemmällä iällä tai ei muuten ole sellainen olo että haluaa tehdä lapsia 2- tai 3-kymppisenä ja sitten lapset tulevat vähän myöhemmin.

Elä nyt oikeasti hyvä ihminen tuota häpeä! Ihana asiahan lapsen saanti on ja ilon paikka. Nauti siitä että vatsakumpu kasvaa ja helli sitä palloa. Tiukkaa paitaa vaan päälle ja kumpu esiin! Sitä paitsi tohon sulle 5-6 viikkoa lisää ja ei tarvii miettiä että piilottelet sitä... :D Kun ei sitä saa piiloon.

Ollaan ylpeitä meidän masuista ja onnellisia siitä, että meidän kohtuihin on vielä pieni alkanut pesäänsä rakentamaan, eiks je! Eihän myö oikeasti mitään mummoja kuitenkaan vielä olla (mutta nyt meillä on mahis tulla sellaiseksi joskus :))
 
TR
Heippistä :heart: linkitänpä tännekin mun masukan rv. 17+3 (kääk vaan)

[/URL][/IMG]

Että juu, aikamoinen pötsi on jo, enkä kyllä tota katellessani yhtään kummastele, että on se kuus kiloa jo tullut! Kauhukuvanani siis välillä on, että sieltä löytyy se kolmaskin asukki, kun kuvittelen Doplerilla kolmet äänet välillä pongaavani...:LOL: (ei kyllä naurattais jos kohalle osuis...).

Ja niin hei, vai vanhoja; täällä kohta 45 mittarissa, että älkää nyt viittikö, me ollaan ihunia ja just sopivan ikäsiä, eiks je (ja mä oon ainakin superrrr ylpeä masustani)

Mahtavaa syyspäivän jatkoa kaikille :wave:

TR ja Tiuhti&Viuhti rv. 17+5
 
TR ihan mahtava masu sulla jo nyt. Ei sitä turhaan sanota, että tuplista tulee aika paljon isompi masu kuin yhdestä asukista! Loppuvaiheessa ei varmaan hirveästi pysty liikkumaan kun iso maha alkaa olemaan tiellä ja niin raskas, että tuntuu varmasti ikävältä. Plus vaikea kuvitella miltä kahden vauvan potkut ja liikuskelu tuntuu kun yksikin saa aika tukalan olon aikaiseksi välillä. Hirmutsempit sulle sinne ja toivotaan tosiaan että siellä ei ole vielä kolmattakin. Se olis jo melkoisen hankala tilanne.
 
TR Mahtavan ihana masukumpu sinullakin siellä :D:heart:

Johanna pääpystyyn ja häpeät pyyhkäiset matonalle jooko :confused:
nautit vaan tuosta ihanaisesta raskaudestasi.
Niinkuin Sirppuliini tuolla aiemmin maitsi kanssa että ei yhtään hävetä olla nelikymppisenä raskaana ja samoilla linjoilla myös täällä mennään enkä kyllä minäkään ole saanut yhtään paheksuvaa kommenttia raskaana olostani, enemmänkin onnitteluja ja kannustusta on tullut.

Ja täällä enää tää viikonloppu sit päästään ultraan kurkkimaan pikkusta jees....
kyllä sitä oon oottanutkin, sitten kun noi neuvolatkin on niin harvoin että ei ees pääse kuuntelee pikkusen sydänääniä plääh... eikä sit tullu hankittua sitä dopperiakaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille

äiskä ja villahousu 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: Sirppuliini
Moi!

Neuvolassa käyty!
Sf 27cm
Paino -800g
Olio pää alaspäin
Pissa ja RR ok!
Kohdunkaulaa jäljellä 3cm ja kiinteähkö.
Sokereista hieman keskusteltiin.
Saikku jatkuu nyt vuosiloman alkuun ja siitä sitten äippälomalle.
Supistusten ja väsymyksen takia saan nyt lepäillä kotona... Lähden kohta hakemaan "vauvaa" eskarista.
Supparit ei ole aiheuttaneet mitään muutosta kohdunsuulla, eli ei varmaankaan tule vauva etuajassa ulos!
N. vkolla 36 pitäisi olla Kättärillä kokoarviokontrolli, aikaa odotellessa.

Ihanaa viikonloppua kaikille!

T: Alexa ja Olio 28+6

P.s. Jostain syystä alkoi tehdä mieli kylmää valkoviiniä! "Hetki" pitää vielä odottaa... :-D !
 
Johannat39 Kyllä hävettää ikä silloin, kun muistaa olevansa näin vanha. Onneksi sen unohtaa...|O täytän joka vuosi 20v.:)

Kyllä mulla on ollut jo näillä viikoilla ennemmän supistuksia kuin nyt. hyvä jos kerta päivässä yksi supistus tulee.

ALEXA En oikeastaan juo ei raskaana olessanikaan, mutta aina välillä tekisi nyt mieli lonkkua. tai enhän se minä halua vaan varmaankin se vauva...:) Se saakin odottaa vielä 18vuotta sitä.:LOL:

37+3
 
Moro,

vieläkö mahtuu mukaan uusi melkein 4-kymppinen odottaja? Te muut ootte kyllä jo niin pitkällä, et jään tänne pian yksinäni haahuilemaan, mut noi kuukausiketjut ei taida olla mun juttu. Kolmatta kun odottaa, niin ei enää jaksa seurata keskusteluja, joissa mietitään, voiko viinirypäleitä ja raejuustoja syödä vai ei:D Ja kun muut on siellä niin nuoria, niin näkemykset ja elämäntilanteet on kovin erilaiset, et en oikein tunne kuuluvani joukkoon.

Ikä joskus mietityttää, kun täytin kesällä 39, mutta toisaalta nautin kyllä tästä iän mukanaan tuomasta varmuudesta eli ei ole herkkä enää muiden mielipiteille ja omissa mielipiteissään ei enää ole niin ehdoton ja työt ja talousasiatkin on saatu kuntoon, niin ei tarvitse niitä enää murehtia. Ja nuorena ehdin mennä mielinmäärin, niin nyt viihtyy kotonakin oikein hyvin -hiukan siistimmässä kodissa tosin viihtyisin vielä paremmin:LOL:

Mukavaa viikonloppua! Ollakovai..? ja 8+5
 
  • Tykkää
Reactions: äiskä-73

Yhteistyössä