40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Äiti -74 kerro lisää Ovumiasta (vaikkei tänne asia kuulukaan). Montako hoitokierrosta sulle tehtiin ja miten paljon teillä meni rahaa? Olen miettinyt itse, mennäkö sinne hoitoihin vai johonkin muuhun osoitteeseen.
 
Tulenarka aihe, Helmi, mutta kerron oman kokemuksen: meillä esikoinen pääsi isovanhempien luo hoitoon kun oli 1v 4kk ja se tuntui hyvältä ja "riitti" hänelle. Aloitti päiväkodin 2,5v ja siinä vaiheessa oli jo tovin tuntunut, että kaipaa kavereita.

Nyt kuopuksen kanssa yritän olla kotona kunnes hän on yli 2-vuotias. Minusta tuntuisi pahalta laittaa sitä nuorempaa hoitoon.

Yhtä totuutta ei ole, tämä oli meidän totuutemme :)
 
Viimeksi muokattu:
Virkki, me siirryttiin Ovumiaan huhtikuussa viime vuonna. Sitä ennen olin tosiaan Mehiläisen asiakkaana (ultria ja clomifen kiertoja 4-6 kpl). Petyin kuitenkin mehiläisen toimintaan ja heidän uuteen lääkäriinsä ja vaihdoin. Ovumiassa heti toukokuussa yritettiin IVF stimulaatiota lyhyellä kaavalla, joka muutettiin inssiksi kun kasvoi vain yksi folli. Inssikiertoja tämän jälkeen vielä kaksi. Toista IVF stimulaatiota koitettiin pitkällä kaavalla marraskuussa, edelleen vain yksi folli. Tammikuussa aloitettiin kolmas IVF stim. letroilla (kun niillä oli jossain vaiheessa kasvanut kolmekin follia), mutta ei, sekin keskeytyi kun vain yksi folli kasvoi. Sen jälkeen oon käyttänyt jäljelle jääneitä lääkkeitä itekseni (loput menopurit alkuvuodesta, letroja sen jälkeen).
Kyllä noille hoidoille hintaa tulee kuten varmaan tiedätkin.
(Kelat jo vähennettynä)
-Alkukäynti ja suunnittelukäynti varmaan ~200e.
-Yksi ultrakäynti on sen 150 e.
-Yhteen inssiin menee ainakin 350 e (siemennesteen keräys ja pesu, toimenpide ja ultra siinä samassa). Mä en käsitä vaan miksi me tehtiin noi kaksi muuta inssiä, kun siittiökanta oli todella surkea siihen aikaan (pesun jälkeen vain 200t kun normimäärä joku 2M).
-IVF stimulaatioon menee ne ultrakäynnit (2-4kpl), ja jos punktioon pääsee niin sitte menee ne pari tonnia punktioon, viljelyyn ja siirtoon ja pakastukseen yms)
-Lääkkeet, joista mulle meni lääkekatto täyteen viime vuonna ja tänä vuonna (eli sellaset reilu 600e vuosi). Kela korvattavia ei ole kaikki, esim. luget maksaa n.20e paketti.
- Ei pidä unohtaa labrakokeita, joihin menee IVF kierroksella aina se joku 50e/hlö per testaus (labrat voimassa 3kk, jonka jälkeen ne pitää uusia, jossei tuo tyhmä laki ole poistunut tähän mennessä).
Jos lähtee yhtä IVF kiertoa koittamaan, se on sitte vaan sen verran kuin mitä siihen kuuluu toimenpiteitä yms.

Toivottavasti sait jonkun käsityksen tästä sepustuksesta.

Mutta olen ollut muuten tyytyväinen Ovumiaan, asiallisesti suhtautuvat ja aikoja löytyy suhteellisen hyvin. Nytkin kun soitin niin perjantaiksi löytyi ultra-aika (satasen verran maksaa), hui kun nyt jännittää (vaikka aika ei oo Johannalle).
 
Tuo hoitoon laittamisen ajankohta tosiaan on tulenarka aihe. En tässä missään nimessä halua aiheuttaa mitään eripuraa. Haluan vain kuulla mitä kokemuksia teillä jo lapsellisilla on.

Olen itse ajatellut, että tämä ja seuraava lapsi saisivat tulla peräkkäin eli en menisi siinä välissä töihin. Mutta sitten sen toisen lapsen vanhempainvapaan jälkeen meillä varmaan alkaa olla talous jonkin verran tiukalla (ellei voiteta rahhoo). Toki sama tilanne tulee sitten, jos toinen ei ilmoittele tulostaan eli sitten menen tietenkin töihin. Muistelen, että joku lastentarhassa töissä oleva sanoi joskus, että olisi hyvä, jos lapsi osaisi kävellä kunnolla ja vähän puhuakin, kun menee hoitoon. Mutta tuo puhehan tulee vasta siinä kahden vuoden tietämillä eli varmaan aika hankalaa monella olla näin kauan poissa töistä niin rahallisesti kuin että haluaako edes olla. Itselläni ei mitään varsinaista uraa tai erityisen mielekästä työtä edes ole, joten en jää mistään "urakehityksestä" paitsi, jos en ole töissä.
 
Mä kävin siellä istukan paikan ultraäänikontrollissa kätilöllä aamulla ja on se sieltä ihan vähän hilautunut pois, mutta ei tarpeeksi vielä. Tuli siis vielä toinenkin kontrolli ja tämä tuli lääkärille neljän viikon päähän. Vauvalla muuten kaikki hyvin ja kasvaa siellä keskikäyrän yläpuolella viikon ja ne niiden laskelmat antaa mittojen perusteella kokoarvioksi 1350g ja 28+6. Sokerirasitukseen ei tarvitse mennä uudestaan. Lapsiveden määräkin oli "laskenut" normaalin ylärajoilta normaaliksi eli tästäkään ei enää erikseen maininnut mitään muuta kuin, että bueno.

Helmi1234 28+0
 
Moi,

Kaunis kesäpäivä tuloillaan ja ystävä tulee terassikahveille. Ihanaa! Eilen jaksoin kävellä hiukan enemmän, vaikka kovasti oikealle puolelle repikin. Liitos on kipeä, mutta jos neiti pysyy hiukan ylempänä, niin ei koske ihan niin paljoa kuin ennen. Olen pessyt valtavat määrät vaatetta pienelle ja meillä on oikeastaan nyt kaikki valmiina. Eilen ostin hoitolaukunkin :love: pelkoja nousee välillä pintaan, mutta ei synnytykseen liittyen vaan siihen, että jos lapselle sattuu vielä jotakin ja tämäkin aarre meiltä viedään. Tulee kuitenkin olemaan suurella todennäköisyydellä ainokaisemme.

Hoitoasia on minusta ihan jokaisen perheen oma juttu eli en näe sitä tulenarkana ollenkaan. Kukaan muu ei voi sitä päättää milloin kukakin lapsensa hoitoon laittaa tai joutuu laittamaan. Saa siis ihan miten paljon vain paheksua, kunhan osaa pitää mölyt mahassaan. Itse olen kotona koko ensi vuoden ja mies jatkaa hoitovapaalla sitten jonkin aikaa. Lapsi tulee menemään hoitoon alle 2-vuotiaana, mutta se on vain realiteetti, että talolainat on maksettava ja töistä ei voi olla minun tapauksessa vuosia pois, jos aikoo pysyä kiinni asiantuntijatyön arjessa. Turvaverkostoa meillä on, mutta lapsi ei tule saamaan mummoa tänne hoitamaan. Alueella on loistavat päiväkodit ja sieltä saa kavereita ja sitä lapsen kaipaamaa virikettäkin. Toki saatan tehdä lyhyempää työaikaa eli olla osittaisella hoitovapaalla, jottei päivät hoidossa olisi aluksi niin pitkiä. Aika näyttää (y)

Leppoisaa kesää!

Vauvis ja prinsessa 29+0
 
Sanoin aihetta tulenaraksi siksi, että kyllähän se aiheuttaa varsin kiivastakin keskustelua julkisuudessa ja keskustelupalstoilla. Henkkoht olen myös sitä mieltä, että jokainen tekee päätökset oman tilanteensa mukaan. Hirveän helposti keskusteluun tulee kuitenkin syyttävä ja/tai puolusteleva sävy. Toivottavasti omassa viestissäni onnistuin välttämään molempia :)
 
Viimeksi muokattu:
Rakenneultrassa kaikki hyvin :love: Rv menkoista 21+0, mitat ultran mukaan 20+4. Paino pikkuisella 379 g, reisiluu sopiva, ylähuuli ehjä eikä mitään huomautettavaa löytyny :) Istukka takana oikealla ihan kohdunsuun vieressä, siitä kontrolliultra syyskuussa. Voi että, kyllä siellä oli ihan oikea pikkuinen vauva! Tyttö tai poika, ei haluttu tietää.
 
Sahramiini: Onnea! Onpas hienoja uutisia. Rakenneultran aikoihin tuo istukka ilmeisesti on vielä n. 30% odottajista siellä kohdunsuun lähettyvillä. Ja jos ei ole päällä, niin useimmiten siirtyy. Sit ne kellä ei siirry kuuluvat siihen 0,5-1%. Eli todennäköisyydet siirtymiselle on erittäin korkeat.
 
Mahtavia uutisia Sahris, kyllä varmaan oli mieltä rauhoittava käynti. Onnea!

Kiva Vauvis jos elo tuntuu hyvällekin välillä kipujen keskellä.

Me vietettiin pojan kanssa lähes koko päivä rannalla (ja mun selkä on siitä kohtaa ravunpunainen, johon mun sormet ei yltänyt).

Oireita ei oikeen ole, tänään ollut vatsa aika kipeä ja vessassakin saanut istua, toivon että johtuu helteistä o_O
 
Olo on täälläkin erityisen helpottunut. Siellä se pikku nuppu näkyi, oikeassa paikassa suhteellisen keskellä, sydän sykkien ja täysin viikkoja vastaava (omien laskujeni mukaan). Jostain syystä tämä lääkäri sai lasketuksi ajaksi päivän vähemmän kuin minä (päivä vähemmän, mutta alkion olisi pitänyt olla jo 7+1??). Istukka näytti hyvältä ja saankin parin viikon päästä lopettaa lugesteronin kokonaan (vaikkei mun olis sitä tarvinnut ehkä aloittaa ollenkaan).

Eli tällä hetkellä vielä nautitaan täysin rinnoin (ja kyllä ne vähän täydemmät taitaa olla kuin ennen). Muuten oireita on ihan minimaalisesti.

NIPT tutkimusta tuo lääkäri suositteli. Tietääkö joku teistä, kummasta paremmin saa kromosomit tutkittua, NIPT vai lapsivesipunktio? Vai ovatko ihan vastaavia tutkimuksia? Entä onko joku kysellyt yksityisen hintoja NIPT testiin?
 
  • Tykkää
Reactions: Hiskias
Voi Äiti, oon tosi iloinen puolestasi :) ! Mahtavaa - niinkuin sinun mahasikin kohta :LOL: Noista NIPTeistä ja punktioista ei oo kokemusta, mutta minulla on sellainen käsitys, että NIPT olisi ainakin yhtä tarkka kuin punktio eikä siinä ole keskenmenoriskiä. Korjatkaa jos oon väärässä. Sitä vaan ei tehdä läheskään joka paikassa, joten oletan että se on kalliimpikin. Suositteliko lääkäri että siihen kannattaisi mennä, vai oliko se vain parempi vaihtoehto punktiolle? Meinaatko mennä joka tapauksessa ja otatatko veriseulan? Minulla muuten alko huonohkot olot vasta joskus kasiviikolla, hyvin ennätät kokea vielä muutakin kuin turpeat tissit!
 
Mä en oikein tiedä mihin mä nyt sitten menen :barefoot:. Verikokeeseen ja NT ultraan on ajat varattu. Kyllä tuossa mun eilisessä lapussa kuitenkin lukee, että "Seuranta neuvolan kautta, suositellaan NIPT testi". Kai sitä pitää oottaa mitä neuvolan kanssa sitten voidaan sopia. Neuvola olis 16.7., jos vaan sinne saakka pysyy mukana.

Innoissani unohdin eilen soittaa kilpparitestienkin tulokset, jospa muistais maanantaina, mutta silloin pitäisi myös lähteä ulkomaille reissuun.

Äsken vedin antaumuksella mustaa makkaraa, ei kai se kuulu kiellettyjen listalle :alien:. Mä en sitten taas voi muistaa näitä ruokasäännöksiä o_O

Joko sulla Sahris alkaa säännölliset neuvolakäynnit?

Pahaa oloa ei tullut ekassa, sormet ristissä ettei nytkään (y)
 
Kyllä Äiti sinun tilanne vaikuttaa aika hyvältä :) 16. päiväänkään ei oo enää pitkä aika, ja eka neuvola jotenki tekee koko hommasta todellisen. Ainakin itellä, kun kaikista epävarmuuksista huolimatta joutuu puhumaan asiasta ääneen.

Minulla on ollu neuvola n. kerran kuussa, seuraava olis 14. päivä. Sillon saan lappuset äitiyspakkausta varten. Jos sit uskaltais jo fiilistellä, me kun ei olla hommattu vielä mitään vauvalle :barefoot:

Jossain väitettiin, että tyttövauvojen äidillä on enemmän pahoinvointia, minulla ei ollu kovin paha. Untuvainen maha viittais poikaan, minulle on ilmestyny sellasta pientä nukkaa (n) Pojat pitää äidin ihon hyvänä niinku minulla, mahan muodosta en oikein osaa vielä sanoa mitään. Suolaistakin tekee enemmän mieli kuin makeaa. Linea negraa ei ole ollu yhdessäkään raskaudessa. Oloja ei oikeastaan ole kumpaankaan suuntaan. Tai tyttö 49/ poika 51 %, vaikka ihan tyttöololla aloitin. Tai ihan rehellisesti kyl vähän enemmän poikaolo... Mites sinulla Äiti? Kumpis se sinun esikoinen on? Tai mitkäs tunnelmat muilla ketkä ei tiedä kumpi tulossa? Tai vastasko arvio sitä miltä tuntu?
 
Viimeksi muokattu:
En oo sitte yhtään perehtynyt tyttö tai poikaoloihin. Poikahan meillä on, kohta 5 v. Eikös se vatsan muoto ole yleensä erilainen? Mulla maha levisty joka paikkaan pojasta. En kaipaa sitä yhtään. En muista mitään nukkaa...

Sain sitte opiskelupaikan. Kaipa sieltäkin äippälomalla voi olla!!?
 
Mun oireet tais mennä iha päinvastoin monessa kohtaa, mut maha on hyvin keskellä ja pallo. Poika tulossa. Linea negra on tisseihi asti, oli pahaa oloa, finnejä pukkas ja tukka meni pöhöks ja omituiseks. Olo oli ihan alussa tyttö, mut ku sikiö alkoi liikkua vaihtui pojaksi. Valkoista karvaa kasvaa mahassa ja aiemmin muukin karvankasvu hieman kiihtyi. Nyt ei enää. Sormustesti meni edes takaisin, ei pyörinyt.
 
Onnittelut hyvistä uutisista äiti74! Tietääkseni tuo nipt on huomattavasti tarkempi eli seuloo enemmän kromosomivirheitä. Ei ole tarjolla edes kaikkialla koko tutkimusta.

Vauvamasusta: vanhan kansan mukaan leviävä maha tarkoittaa TYTTÖÄ ja jalkapallomainen maha POIKAA. Itse en näihin usko, koska täälläkin kommenteista jo näkee, että ei ole ollut mitenkään mahasta arvattavissa kumpi tulossa. Mulla on kuulemma tyttömaha, mutta riippuu ihan kellonajasta. Illalla on enemmänkin jalkapallomainen ja aamulla levinnyt. Vauvan asento kun vaihtelee :love: nukkaa mulla on vatsassa, pahoinvointia oli todella vähän ja iho loistavassa kunnossa. Linea negrakin mulla on paksuna napaan asti ja ohuena rintoihin... Uskon siihen, että nämä ovat yksilöllisiä ominaisuuksia ja eivät kerro mitään sukupuolesta. Enemmän vaikuttaa äidin rakenne ja vauvan asento :)

Täällä on neuvola torstaina ja lääkäri perjantaina. Saikku jatkuu äippälomaan asti. Vointi on hiukan parempi kun neiti on noussut ylemmäksi ja alkaa kai kääntyä oikeaan asentoon.

Vauvis ja neiti 29+4
 
Ihanii uutisii Sahramiini & Äiti 74 :)
Täällä tänää 18+1 ja silmälääkärille näyttämään näärännäppyä.
Ei oo pikanen piipahus, kun keskussairaala 100 kilsan päässä. Jossa synnärikin, huh.

Omista oloista et ei pahoinvointia oo ollu ja nyt näyttäis ikuinen naaman näpytys vähentyneen. Jospa kroppa nyt tajuis, että teiniajat on ohi : D Oon saanu acnesta kärsiä niin pihkeisen pitkään. Hormoonivaihtelut selkeesti syynä ollu..

Toiveissa ois tyttö." Hokenu" oon sitä ja ns. kropan ulkopuolisii ennusmerkkei ollu tytön suuntaan...

Alkaa masu vähitellen näkymään :)
Ja ihaninta on tän viikon lopulla nähdä oma äiti ja olla hänen kanssaan seuraavat pari viikkoa!
On äidillenikin ihme odotukseni, kun siskoni lapset ovat molemmat puoles välis 3-kymppiä :D

Mies vaihteeks tuittuilee omis touhuissaan, että kuinkakohan pitkään jaksan sitä..Onneks eri huusholleis asutaan.

Tämän päivän ja monet muut päivät koitan olla positiivinen ja iloinen suuresta ihmeestäni, jonka kunnian oon saanu osakseni <3
 
Eilen alkuyöstä saavuttu paikan päälle. Ehdin jo haukkailla sulatejuustosämpylää ja suklaankin sisällä oli jotain viinaa. Oireita ei oo ilmaantunut sen enempää, melkeinpä taas vähemmän. Näillä helteillä on pakko kuleksia topeissa ja vatsa se pömpöttää ikävästi.
 
Äiti, ei vatsa pömpötä ikävästi kun on raskaana :love:

Minä peittelin vatsaani tosi pitkään kun itellä ei ollut vielä ihan selkäytimessä että raskaus on totta. Nyt on ihana olla t-paidassa, kun on ihan oikea raskausvatsa ja potkuja tuntuu vähän väliä. Tekee mieli itekin silitellä ja kaupan ikkunoista on pakko kurkata profiilia :barefoot: Minun masu :barefoot:

Ihanaa Vauvis että sinulla alkaa olot helpottaa :)

Mytti, eikö ookkin pieniä ihmeitä nää mei mussukaiset? Kaikkee se kroppa osaa vielä tässäkin iässä (y)
 
Olo on täälläkin erityisen helpottunut. Siellä se pikku nuppu näkyi, oikeassa paikassa suhteellisen keskellä, sydän sykkien ja täysin viikkoja vastaava (omien laskujeni mukaan). Jostain syystä tämä lääkäri sai lasketuksi ajaksi päivän vähemmän kuin minä (päivä vähemmän, mutta alkion olisi pitänyt olla jo 7+1??). Istukka näytti hyvältä ja saankin parin viikon päästä lopettaa lugesteronin kokonaan (vaikkei mun olis sitä tarvinnut ehkä aloittaa ollenkaan).

Eli tällä hetkellä vielä nautitaan täysin rinnoin (ja kyllä ne vähän täydemmät taitaa olla kuin ennen). Muuten oireita on ihan minimaalisesti.

NIPT tutkimusta tuo lääkäri suositteli. Tietääkö joku teistä, kummasta paremmin saa kromosomit tutkittua, NIPT vai lapsivesipunktio? Vai ovatko ihan vastaavia tutkimuksia? Entä onko joku kysellyt yksityisen hintoja NIPT testiin?
Moi, mulla seulojen( verikoe/niskaturvotus) riskiluku esim. Downin suhteen oli 1/1304 (iästä huolimatta) ja
sellasella tuloksella ei saa lähetettä NIPT- testiin. Vähäisestä riskistä huolimatta haluttiin se testi tehdä ja Helsingissä sitte yksityisellä klinikalla 700:-.

Sehän on vielä pelkkä seulonta vaikka antaakin hyvinkin tarkkoja tuloksia mutta vain yleisimpien trisomioiden (13/18/21) suhteen.

Meille tuli tulos "ei kohonnutta riskiä" = pienempi kuin 1/10000( alle 0.01%) . Jos tulos olisi ollut " kohonnut riski" olisi edessä ollut vielä lapsivesipunktio tuloksen varmistamiseksi, koska se on edelleen se virallinen ja 100% varma testi.
Siihen ei taas sen pienen keskenmenoriskin takia haluttu alunperinkään.

Olihan se NIPT seulojen tulokset huomioonottaen EHKÄ hätävarjelun liioittelua mutta kyllä se vaan helpotti. Jouduin käymään kyseisessä testissä kahdesti, koska eka kerralla ei saatu kerättyä tarpeeksi sikiön DNAta (15+1) minun verenkierrosta kromosomien tutkimista varten.

Huomenna täynnä 23 viikkoa and counting ...
 

Yhteistyössä