40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Jee, flunssa iski sit ihan kunnolla -eilinen ilta ja tää päivä punkan pohjalla, kun ei jaksa pystyssä olla. Ihanaa, olis ollu vähän muutakin tekemistä.

Hitsi mä odotan tuota kukkeaa keskiraskautta -yleensä mulla on iho ja kynnet aina raskausaikana olleet tosi hyvässä kunnossa, eikä mulla muutenkaan ole mitään iho-ongelmia, niin nyt rasvoittuu naama ihan kauheesti, erityisesti otsa. Ja tukka on kans paras pestä joka päivä, vaik aiemmin riitti max joka toinen päivä.

Loppuraskaudesta muistan sen, et kaikki kumartelu ja kyykistely oli yhtä puhinaa ja ähinää ja jostain syystä vähän väliä tuli tunne, et henki ei kulje, vaikkei vauva edes painanu keuhkoja. Ja nukkumisesta ei tullut mitään, kun hyvää asentoa ei löytynyt. Että sitäpä odotellessa :LOL:
Miula kävi päinvastoin eli naaman rasvotus ja näpyt on iha minimissä ja hiuksetkaan ei rasvotu oikeen millään.
Toivottavasti kropan hormoonihommat heittäis härän pyllyä ja ei tulis enää näpytyksiä!!!!
 
Syyslomaterkkuja Kreikasta

muutama viikko sitten surin oireetonta oloa. Noh, nyt on 24/7 kuvotus ja ihan järkky tynnyripöhötys. Onneksi ei ole tarvinnut kahteen viikkoon tehdä ruokaa, sillä vähän kaikki etoo.
Aamuisin oksentaisin jos olisi jotain mitä oksentaa. Paljoa ei voi syödä kerralla kun alkaa pahoinvointi ja sitten onkin taas nälkä parin tunnin kuluttua ja etoo se tyhjä vatsa. Huomenna kotiin ja paluu arkeen, Prismaan ja omaan keittiöön, pöh.

Heräsin tuossa pari tuntia sitten kovaan vatsakipuun. Alavatsaa jomottaa ja särkee, tuntuu painetta. Pelottavaa! Viikkoja kuitenkin vasta se 9+2. Syke löytyi ultrassa, mutta kaikki on kai mahdollista :(
Saattaa kyllä johtua ruuastakin. En yleensä syö leipää, mutta normaalista poiketen lihan syöminen tökkii ja kaksi viikkoa Allinclusive -ruuilla tökkii jo tosi pahasti. Syön sitten leipää ja vegepitsaa nälkääni. Makeeta ei tee mieli, paitsi hedelmiä. Poikaolo muutenkin. Mut en tiedä, toi alavatsan jomotus ei tunnu normaalilta. Seuraava ultra 2.11.

Tyydeli, mä en edellisessä raskaudessa löytänyt kotidopplerilla ääniä kuin vasta 16+ jälkeen. Ja silloinkin vain satunnaisesti.

Onnellisia aikoja kaikille!

Zenmama 9+2
 
  • Tykkää
Reactions: hannuliini
Mulla jo edellinen oli "riskiraskaus" 34v kun on toi verenpainetauti. Sokerirasitus tehtiin nyt mitta sillon viimeksi ei ..toki viimekertasesta (onnistuneesta raskaudesta )on jokunen vuosi :geek:.

Ei näköjään tänä päivänä toi riskiraskaus aiheuta muuta kun kaks ylimäärästä lääkärikäyntiä ultrineen. Sillon edellisestä juoksin lääkärissä / ultrassa kerta kk. Ja muistivat joka kerta mainita että kun on tää riskiraskaus.. Nyt ei ole kukaan sanonut mitään mitta näkyy omakannassa neuvolan muistiinpanoissa. Lääkäri mainitsi kerran että tämä käynti on nyt ylimääräinen ja sovittu tuon minun ikäni takia.

36 viikon ultrassa kaikki oli hyvin ja tämä oli hyvä uutinen. Samoin se pitkä sydänkäyrä oli ok. Huonompi uutinen oli että tulokas perätarjonnassa ainakin ultratessa ja ens viikon tiistaina uusi keikka. Jos vielä itsepäisesti väärin päin niin yrittävät kääntää. Oliko täällä ketään jolla olis tätä yritetty ?
Jos vielä sama tilanne ens viikolla JA ei käännös onnistu niin saan päättää sektion ja laatien välillä. No eipä siinä miettimistä .. Sektio it will be! En uskalla lähteä vauvaa riskeeraamaan jos jokin meneekin vikaan. Joskin sektio on ollut vieras ajatus koska pelkään pidempää toipumisaikaa ja ehkä viivästynyttä maidontuloa.. Kokemuksia???
 
Eiks vauvatoiveisella ollu perätila ja sektio sen takia.
Mulla vauva kääntyi raivotarjontaan joskus 20-24 viikon välillä vaikkakin silloin se kyllä pystyi varmaan vielä kääntymäänkin siellä. 28 viikosta oli sit ainakin koko ajan raivotarjonnassa ja pysytteli aika samassa asennossa selkä oikeaa kylkeäni kohti ja peppu oikean keuhkon alla. Tälle löytyi sit selityskin synnytyksessä, kun napanuora oli kovin lyhyt ja istukkahan oli takaseinämässä/vasemman kyljen puolella. Vauva oli siis asettunut siten miten pystyi olemaan. Onneks ei ollu istukka ylhäällä, koska sit en tiiä miten ois vauva voinu asettua. Poikittain lie.

Mun teki pahoinvoinnin aikaan sinne viikolle 20 asti pelkkää suolaista, kirpeää, hapanta jne mieli. Sit sen jälkee alkoki tehdä mieli leivonnaisia ja makeaa ja sitä kesti loppuraskauden. Olisin voinut elää sokerilla. Poika tuli himoista huolimatta. Linea negrakin oli tisseihin asti. On itse asiassa vieläkin hyvin näkyvissä.

Napa mulla venyi ja teki kipeetä loppuun asti. Välillä se oli kämmenen kokoiselta alueelta ihan kosketusarka ja sit se meni tunnottomaks. Voitte kuvitella vauvan potkut siihen kohtaan, ne teki kipeää. Nyt se napa näyttää kuin olisi ihan likainen, kun siihenkin tuli sitä pigmenttiä (samaa ku se linea negra ja nännien ympärille tuleva ruskea) aika paljon.

Äsken vauva piereskeli tovin ja nyt on taas rauhassa. Hän on ensi yönä 4 viikkoa. Tiistaina paino neuvolassa 5kg eli aika iso. Noh, hauis kasvaa mulla, ku tota nostelee.

Helmi+poika 4vk
 
  • Tykkää
Reactions: Niittys ja Zenmama
Se on Helmi totta, että kyllä se hauis ihan oikeesti kasvaa kun vauvaa nostelee. Yritä nostaa vuorotellen oikeella ja vasemmalla että kasvaa molemmat tasaisesti :LOL:

Tetu, ei oo vertailukohtaa kun on vaan ollut sektiossa. Pari päivää oli aivan kamalaa, mutta sitte alkoi parantua ihan hyvin. Kamalinta oli kun lääkäri tuli varmaan seuraavana päivänä painelemaan mahaa kun piti kuulemma koittaa miltä kohtu tuntuu. Sattui sit ihan järkyttävästi. Kävin kirjaimellisesti kiinni sen käsiin ja työnsin sitä pois. Mut sen oli pakko kuulemma tunnustella, en muista pitikö joku mun käsistä sit vai mitä tapahtu. Ei se kipu niinkään muulloin ollut paha, mutta se kun ei pääse kävelemään mihinkään... maidon tulosta en myöskään osaa sanoa, kyllä sitä tuli ihan kai normaalisti, oma moka taisi olla kun en jaksanut syöttää tiiviisti, että imetystä kesti vain runsaan kuukauden. Tai sitten ei vaan maitoa meikäläiseltä irtoa sen enempää missään olosuhteissa. Toki me ensin yritettiin sitä alatiesynnytystä, en tiedä auttaako se yleensäkin tuohon maidon tulemiseen(?)

Mulla ei missään kannassa lue, että riskiraskaus(?)

Äiti74 ja poju 22+0 (poks)
 
Tetu: mun tyttö oli perätilassa ja yritettiin kahdesti kääntää. Ei toivoakaan, että olisi kääntynyt. Ei mikään miellyttävä kokemus, koska mulla oli pahat liitoskivut ja käännös koski ikävästi sekä häpyliitokseen että kipeään ylävatsaan (tyttö hakasi päätään koko ajan). Käännöstä kannattaa yrittää kyllä. Tyttö syntyi sektiolla. Itse sektiosta ei jäänyt mulle huonoja muistoja. Aika kipeähän sitä oli vähän aikaa, mutta tuskinpa oliein ollut kivuton alatiesynnytyksenkään jälkeen. Mulla on vain ollut huono tuuri ja edelleenkin kohdussa on hyytymä, joka ei tule ulos. Kerran yritetty jo kaapia, mutta ei uskallettu viedä loppuun. Harvinaista. Lasta en alatiesynnytyksellä olisi ikinä riskeerannut, kun oli väärinpäin...
 
Mulla siellä kannassa on pitkä liuta diagnooseja. Mm. Vanha ensisynnyttäjä, muu lihavuus, raskausajan diabetes jne... Muutoin ei kyllä tuo kanta toimi yhtään täällä. Ei löydy kuin satunnaisia potilaskertomuksia ja ei yhtään ainoaa labravastausta...
 
Tänään 12+0. :)
Kaipa se jonkinmoinen merkkipaalu on. Jonne en edes kuvitellut pääseväni. Mutta tärkeämpi paalu on tiistaina eli ultra. Kyllä sinne nyt jaksaa odottaa. Taidan mä kuitenkin olla raskaana. Se on sitten eri asia, meneekö ultra muuten hyvin ja hälyyttääkö seula. Mutta se murehditaan sitte.

Tyydeli ja 12+0 poks!

En ole tässä nyt kirjoitellut ,mutta Pe oli neuvola ja pojalla kaikki kunnossa. viime MA oli lääkäri kaikki paikat OK. Itse kärsin nenän tukkoisuudesta . Johon apuna Sesam nenäöljy / tavallinen Otrivin . Sipuli yö pöydällä halkaistuna :D. Seur. Neuvola 6 viikon kuluttua,koska verenpaineetkin laskeneet normi tasolle ja muut kokeet puhtaat (Sokeri rasitustesti vasta viikolla RV.28 tienoilla :sick: . Marraskuun alussa Äitipoli käynti . Poika liikkuu päivällä enemmän ja n.klo. 23,00 masussa hiljenee ja myllääminen alkaa vasta 5-6 aikaan aamulla. (Jolloin noustava syömään ) :p.Sitten 9 aikaan kamala potkiminen ja heiluminen masussa alkaa taas :D.
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Järkky, sullahan on vaavilla jo ihan hyvä rytmi :)

Mulla on kans nenä tukossa ja oon nyt kahtena iltana nuuskannut ihan naso ratiofarmia vai mikä nyt olikaan. Onhan siinä, ettei pitäis ilman lääkärin konsultaatiota, mutta ei mulla muutakaan ole ollut ja tosiaan yks nuuskaisu nyt sinne tai tänne tuskin mitään hallaa tekee. Eri olis sitte jos koko ajan käyttäis ja paljon. Ja tänään jouduin ekaa kertaa raskauden aikana ottaan päänsärkyyn lääkettä, Panadol Fortea, eiks se just ollutkin sallittujen listalla. Yöllä kun oli monen monituista herätystä.

Tsemppiä Tyydeli ultraan. Ainahan se jännittää.

vauvatoiveiselle nyt sitten toivotaan hyytymän pikaista häviämistä, toimenpiteillä tai ilman. Ei kai se mitään ikävämpää voi saada aikaan?? Onneksi nyt on tiedossa.

Oma neuvola on ens perjantaina. Mulla maha on jo ihan hirmu iso, eikä tarttis tulla paljoa suuremmaks. Ja yhä on usein kiertoliikkeessä (vain kun vaemmalle kiertää) niitä tuntemuksia, että joku jää tuonne väliin :(
Mut liikettä tuntuu ja usein ja välillä on ihan disko menossa.

Äiti74 ja poju 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: Niittys
Onpas kiva kuulla, että riskiraskautta on vähän kaikilla, siis ei silleen, että riskejä on, vaan, että se on normaalia tässä iässä jne.! :) Mä en kyllä tiedä, että mulla olis ylimääräisiä käyntejä, no rakenneultra on varattu lääkärille? Liekö se sitä sit. Täällä maha vaan paisuu, huh pientä sopeutumista vaatii, vaikka muutenkin ylipainoa ollut... Kuvotusta on vähemmän, mutta aina silloin tällöin siltikin! :)

JOtenkin toivoisin, että pian kuulisi jostain sykkeitä tmv, kun oireet vähenee niin rupee jännittään, että onko siellä joku. Mulla on kotidoppleri, mutta en ole vielä sillä mitään kuullut, nyt en ole pariiin viikkoon edes yrittänyt, tänään voisi.. Mutta liekö kuuluu, kun päällä on rasvaa, istukka on edessä ja kohtu taaksepäin kallellaan :D

Tyydeli onnea 12 viikon ylityksestä ja tsemppiä ultraan! Tiistai on jo ihan pian!

Mahtavaa monella jo liikkuu ja heiluu tuleva kakru. Sitä ootellessa..

Karo 14+6 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Niittys
Heps kukkuu!
Karoliina 74 Itseltään on tosi vaikea kuunnella dopplerilla varsinkin alussa. En oikein tiedä, mistä se johtuu mutta näin se vaan on.

Vauvan saaneille kysymys... Miten olette jaksaneet vauva-arkea fyysisesti? Onko kovasti väsyttänyt verrattuna raskausaikaan? Itse on aiemmissa raskauksissa ollut aika raihnainen loppuraskaudessa ja unet olleet tosi huonoja niin ei ainakaan huonommaksi ole mennyt vauvan synnyttyä.

Oma napa: Nyt niitä kummallisia mahan kouraisuja ei ole ollut useampaan päivään. Maha ultrataan parin viikon päästä ja selvitellään, onko jotain tyräporttia, josta sisälmykset yrittää pullistella. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään ylimääräistä mahasta löydy. Toivottavasti kyse olisi vain niistä erkaantuneista vatsalihaksista ja vatsalihasten huonosta hallinnasta, että tuollaisia tuntemuksia tulee. Joo, ja minäkin pääsin siihen NIPT-testiin ihan ikäperusteisesti. Se on ensi viikolla. Toivottavasti sieltä tulee hyvät tulokset.

Niittys hieman rauhallisemmilla fiiliksillä 14+5
 
On mulla sitten huono tuuri .Nuori hoitsu neuvolassa .EI mitään positiivista nää mun raskaudessa :(. Viime käynnillä halusi muistutella kovasti raskaus myrkytyksestä näillä viikoilla sekin kulemma RISKI Iän takia :(. antoi jotakin kaavakkeita miten voimme vertailla vastauksilla tyyliin raksi/pallo paperiin Tokaisi vielä "että jos toinen laitaa tärkeää joku juttu ja toinen tyyliin Ei yhtään tärkeää niin siinä sitä sitten ollaan" Kun alkoi puhumaan ennen aikasista syntymistä näillä viikoilla .Meikä tyttö veti takin päälle ja kiitti käynnistä (y) . Kuulisipa joskus jotakin hyvääkin sanomista (n).
 
Harmi kuulla, järkyttynyt! Harmittavia nuo tuollaiset kohtaamiset.

Mulla sen sijaan ihana kätilö äsken Naistenklinikalla. Kun kerroin että jännittää ja kun oli itsekin lukenut toistuvista keskenmenoistani, niin ultratessa sanoi heti ensi sekunneilla, että pieni on turvotus ja kaikki näyttää hyvälle. Ja sen jälkeen tarkisti tarkemmin kaiken muun. Sai turvotukseksi mitan 1,2 ja sai myös 0,6, mutta jätti ensimmäisen voimaan. Mittaa oli vähän enemmän, eli muutti laskettua aikaa aikaisemmaksi 6päivää, eli nyt mennään 13+2päivällä. Ei kai tuostakaan tarvii huolestua, että on isompi? Vaikka me aika täsmäiskuilla mielestäni sekstailtiin?!
Tosin plussan sain aika ajoissa ja oli varhaisultrassakin isompi.

Sydän löi 135, joten olisko poika? :)
Esikoisella oli aina päälle 150, tyttö kun on.

Huh Huh! Nyt helpottaa vähäks aikaa taas!

Tyydeli ja 13+2
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Harmi kuulla, järkyttynyt! Harmittavia nuo tuollaiset kohtaamiset.

Mulla sen sijaan ihana kätilö äsken Naistenklinikalla. Kun kerroin että jännittää ja kun oli itsekin lukenut toistuvista keskenmenoistani, niin ultratessa sanoi heti ensi sekunneilla, että pieni on turvotus ja kaikki näyttää hyvälle. Ja sen jälkeen tarkisti tarkemmin kaiken muun. Sai turvotukseksi mitan 1,2 ja sai myös 0,6, mutta jätti ensimmäisen voimaan. Mittaa oli vähän enemmän, eli muutti laskettua aikaa aikaisemmaksi 6päivää, eli nyt mennään 13+2päivällä. Ei kai tuostakaan tarvii huolestua, että on isompi? Vaikka me aika täsmäiskuilla mielestäni sekstailtiin?!
Tosin plussan sain aika ajoissa ja oli varhaisultrassakin isompi.

Sydän löi 135, joten olisko poika? :)
Esikoisella oli aina päälle 150, tyttö kun on.

Huh Huh! Nyt helpottaa vähäks aikaa taas!

Tyydeli ja 13+2
Meillä Syke pojalla 135-140 :). harmittaa kun odotan posiitiiv. puhetta edes neuvolasta,mutta vielä alkoi kyselemään onko tullut negatiivisia ajatuksia esim. EN jaksa raskaana olla enkä halua tätä lasta :(. (Olisiko pitänyt kysyä tulinko vahingossa Adoptio toimistoon enkä neuvolaan ) :sick: Onneksi tutkimus ja muut oli ohi joten lähdin vaan pois tilanteesta. Ei kyl huvita mennä enään sinne vastaanotolle,kun noin Negat. Hoitsu on :(. Sain kuitenkin Kelaan vielä sen Äippä avustus paperin :).
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavaa Tyydeli! Onnea loistouutisista ultrassa! :)

Järkyttynyt, onpas kurjaa tuommoinen neuvolatäti, liian kokematon, liian nuori, jolloin maailma on aivan liian mustavalkoinen ja "opettamishalutkin" kovat...

Me onnistuttiin (ehkä) sunnuntai-iltana saamaan vauvan syke kuuluviin kotidopplerilla! Ainakin ihan hetkeksi, sitten kaveri karkasi.. Ainakin siis luulen niin, en sitä vielä missään ole ikinä muutoin kuullutkaan, ni aivan varma en ole. En muuten tajunnut nt-ultrassa, että siellä olis voinut katsoa vauvan sykettä? Hmmm taidanpa mennä taas kantaan katselemaan näkyykö se jossain.. :)

Karo + Bebe 15+2 :)
 
Puran tähän vielä kun muistin siinä käynnistä . Minun nuorin poika kun on 14v. ja muuten minullahan on jo 4 lasta. Neuvola täti EI tosin tiedä että olen ollut viime vuodet vanhusten/Kehitysvammaisten ja Autististen yms. avustaja :D. Niin hoitsu sanoi että ajattele miten helppoa sulla on kun nuorin jo 14v. ajatteles niitä kellä se toinen vaipaikäinen siinä hyörii mukana ,Vastasin vaan ykskantaan on se minullakin ollut 2 krt. sama tilanne :cry:. Olisi pitänyt mainita että olen hoitanut parhaimmilaan YKSIN . vkl. omat 4 ja muut vkl. lainalapset (Kavereiden lapsukaiset )siinä samassa yht. 9 lasta pyörinyt luonani :). Kertoi kun puhelimensa soi että kotona n. 10vuotias lapsi joka soittaa monta kertaapäivässä hänelle ns. Hätäpuheluitaan milloin mistäkin asiasta (n). Itse ajattelin mahtaa hänellä olla tressaavaa kotona
 
Tyydeli, jee, onnea ultrakuulumisista! Me tosiaan mennään aika samoissa, mulla siis nyt menkoista 11+6, mut vu:n mukaan jo 12+3.

Järkyttynyt, no onpa ollut outoa kohtelua, ihme tyyppejä alalle tunkeekin. Mulla oli esikoisen lastennla täti niin tympeä, et tosiaan ei yhtään tehnyt mieli hänen vastaanotolleen mennä.Ä-nlassa kyllä aina ollut kivoja tätejä.

Huomenna np *voih* aika sekavissa tunnelmissa menen, välillä sellainen olo, et ei siellä mitään elämää ole, välillä taas mietin, et jos on elämää, onko kaikki ok, kun pahoinvointi on niin paljon pahempaa ja kestää pidempää kuin aikaisemmin. No, huomennahan se selviää, jos tulee huonoja uutisia, niin niidenkin kanssa on vain elettävä.

Kävin viikonloppuna ostamassa vielä yhden huijausmekon työvaatteeksi, on leikkaukseltaan sellainen, että aika hyvin kätkee vatsankumpareen, mut on kuitenkin kivännäköinen päällä. Onneksi on syksy, niin voi kääriytyä pitkiin villatakkeihin ja huiveihin :)
 
Puran tähän vielä kun muistin siinä käynnistä . Minun nuorin poika kun on 14v. ja muuten minullahan on jo 4 lasta. Neuvola täti EI tosin tiedä että olen ollut viime vuodet vanhusten/Kehitysvammaisten ja Autististen yms. avustaja :D. Niin hoitsu sanoi että ajattele miten helppoa sulla on kun nuorin jo 14v. ajatteles niitä kellä se toinen vaipaikäinen siinä hyörii mukana ,Vastasin vaan ykskantaan on se minullakin ollut 2 krt. sama tilanne :cry:. Olisi pitänyt mainita että olen hoitanut parhaimmilaan YKSIN . vkl. omat 4 ja muut vkl. lainalapset (Kavereiden lapsukaiset )siinä samassa yht. 9 lasta pyörinyt luonani :). Kertoi kun puhelimensa soi että kotona n. 10vuotias lapsi joka soittaa monta kertaapäivässä hänelle ns. Hätäpuheluitaan milloin mistäkin asiasta (n). Itse ajattelin mahtaa hänellä olla tressaavaa kotona
Enkä tosiaankaan kaipaa sitä Jatkuvaa muistutusta iästäni 45v. Mieleltäni olen nuori :D se riittää.
 
Tyydis, onnea :love: Kaikki on vaikuttanuki niin hyvälle etten ole ultrakuulumisista yllättyny, mutta ainahan se on, varsinkin odottajalle itelleen, ihana saada oikeaa faktaa :) Hienoa!

Järkky, onpa sinulla ollu ankee nlatäti :confused: Olisit sanonu sille ettei kaikilla lastenhoito oo yhtä rankkaa kuin tädillä itsellään tuntuu olevan :LOL: Meillä kaikki minua hoitaneet on aina sanoneet, että ethän sinä vielä mikään vanha ole ja on olleet tosi kannustavia. On ollu kiva käydä neuvolassakin kun siellä täti -minua nuorempi - on vähintään yhtä innoissaan kuin minä ite.

Onpas teitä tokan kolmanneksen alussa olijoita paljon (y) Ihana seurata teidän jutustelua ! Mytti ja Tetu sit minun kans samoissa, kertokaa ihmeessä millaset fiilikset teillä on ja joko alkaa ajatuksissa loppu häämöttää?

Minulla meinaa yöt mennä vähän plörinäks kun selkää kuumottaa ja nyt mahankin puolella on kipeitä suppareita. Ei tosin mitään ihan kamalia eikä mitään synnäriin verrattavia :eek:, mutta kuitenkin sellasia ettei saa nukuttua. Mahakin tuntuu laskeutuneen ja sisuksissa tuntuu juilimista. Aiemmista lapsukaisista ei oo ollu mitään ennakko-oireita. Mites pitkään hoi synnyttäneet teillä on oireillu ennen tositoimia (n) ? Alkaa pikkuhiljaa jänskättää...

Sahris 36+6
 
Mulla on nyt vaavi kuukauden ikäinen ja valvominen ottaa koville. Eka lapsi ni en tiiä millasta tää ois ollu nuorempana. Mulla oli kolotuksia ja huonoa nukkumista loppuraskaudessa, mut silloin pystyin nukkuu päivällä. Tää vaavi joko valvoo päivällä tai sit nukkuu lyhkäsiä pätkiä, ni en mä ehi nukkuu missää välissä. Ja tää syö päivisin 1,5-2 tunnin välein. Mulla ei raskauden vaivat todellakaan hävinneet synnytyslaitokselle. "Kärsin" edelleen nivel-, selkä- ja nivuskivuista. Häntäluu on kans kipee, oli koko raskaudenkin. Jälkivuoto jatkuu niukkana, mut värillisenä edelleen.

Sikiön syke vaihtelee aika lailla koko raskauden ajan, riippuu mitä se puuhailee. Mulla oli neuvolassa siinä 150 paikkeilla joka kerta. Käyrillä ku kävin sairaalassa, ni vaihteli 120-180 välillä joka kerta. Mä sain alkuraskaudessa kotona kuulumaan sillai, että painoin dopplerin anturia häpyluun yläpuolelta mahaan ja liikuttelin sit paikallaan eri kulmiin hitaasti. Mulla oli kohtu takana, istukka ei kylläkään ollut edessä. Sen muistan, että kovaa sain painaa ja en kauaa viittinykää kuunnella, ku oli inhaa painaa. Mä en kyl kuunnellu ku pari kertaa. Liikkeet alkoi tuntua aika varhain niin sit ei tarttenu doppleria. Neuvolan dopplerit on tehokkaampia eli niillä kuuluu herkemmin syvemmältä. Eivät myy sellaisia kotikäyttöön. Jotku sanoo, että kotidopplerien kantama on vain joitakin senttimetrejä eli ei ihme jos ei kuulu.

Mulla ei tullu synnytystä ennen oikeastaan mitään oireita. Pari päivää ennen havaitsin itselleni uuden tuntemuksen ja se oli vihlaisuja kohdunsuulla. Tuntui papa-kokeen nipistykseltä. Seuraava oire oli synnytyksen käynnistymispäivän aamuna se, että nukuin sikeästi ja n. 2,5 h pitempään ja sit tuli kakka kaks kertaa. Sit meni vedet iltapäivällä.
 
Hienot ultrakuulumiset Tyydeli! Onnea!
Ilmeisesti ei mitään ihan kauheita kokemuksia ne sektiot Ä74 ja Vauvis...

Minulla oli nopea äitipolikäynti. Pimu oli tiukasti pää alaspäin lähtökuopissa. Tosin kätilö käski mainita kun H-hetki koittaa, että nopeasti tarkastavat tilanteen .. saattaa kuitenkin vielä mahtua kiepsahtamaan väärään suuntaan vaikka tilaa ei pitäisi enää juurikaan olla.
Sahramiini: aika kulkee kuin hidastetussa filmissä. Ja jänskättää millon tulee lähtö ja miten alkaa.

Esikoisesta meni vesi ja supistukset heti alusta vahvat ja kivuliaat. Kakkosesta taas supistukset alko hissukseen ja sairaalassa jo hyvällä mallilla. Mutta sitten kätilö sano, että jos vaikka suihkuun ja minä tein työtä käskettyä. Seurauksella, että loppu supistukset täysin. No sitte lääkärikin ehti paikalle ja laitettiin synnytys käynnistykseen.. olisi ollut siihen aika muutenkin seuraavana maanantaina.

Onnea huomiselle Ollakko vai!

Eikö äitiysavustuksen ehto ole, että nevolassa on käytävä neljännen kuun loppun mennessä eli onko se viimestään viikko 20??

37+1..ai niin..käytiin maistraatissa vihillä vime viikolla. Helpottaa paperihommia. Häät oli tarkotus pitäää ensi kesänä muutenkin jo ennen kun vauvasta tietoakaan. Pidetään tämä maistraattikäynti ihan omana tietonamme
 
Onnea tetu maistraattikäynnistä :).

Itseä alkanut jo vähän jännittämään tuo lähestyvä synnytys ja nyt kun varmistui se kalvokiinnitteinen napanuorakin. Ja napanuora on istukan reunassa kiinni niissä kalvoissa, en kyllä tiedä mitä merkitystä on sillä että missä kohti istukkaa se on? Istukka on takaseinassä mutta osin etuseinässäkin. En ymmärrä oikein mitään näistä (n). Mutta nyt laitettiin lähete äitipolille, haluan sektion tuon kalvokiinnitteisen napanuoran takia.

Täällä hankinnat on jo aika hyvällä mallilla. Olen miettinyt että mites tuon imetystystyynyn laita on. Onko teillä ollut, onko hyvä vai pärjääkö tavallisilla sohvatyynyillä? Entäs imetyspaidat? Olen aikaisemmin pärjännyt ilman, mutta nyt miettiny että olisiko tarvetta tyynylle ja paidoille (n).
 
Kiitos tsemppauksesta, totuuden hetki tunnin päästä :eek: Ja miks just tänään tulee inhaa valkovuotoa, kun muuten on kuin saharassa :mad:

Flutur, mä huomasin viimeksi, että imetystyyny ja imetyspaidat helpottaa arkea tooosi paljon. Ja jos hankinnat tekee heti, niistä ehtii nauttia koko rahan edestä. Mulla ei ainakaan sohvatyynyt ikänä kestäneet paikoillaan, kun niiden kanssa yritti vauvaa imettää. Ja imetyspaidat on kans käteviä, kun sen tissin saa esille heti, kun yleensä se ruokailija ei jaksa mitään riisumisrituaaleja odotella :LOL:

Tetu, mä en kyllä ikänä uskaltaisi yrittää synnyttää perätilassa, jotenkin musta vaikuttaa niin pelottavalta ajatkselta, vaikka toisilta se on ihan hienosti sujunut, mut mulla siis ajatuksen tasolla kauhistuttaa.
 

Yhteistyössä