4vuotiaalla yövaippa

Meidän 4v.7kk pojalla on edelleen yövaippa käytössä. Joka yö vaippaan tulee pissiä, välillä niin paljon että sänky on märkänä. Millä ihmeellä tuon pojan saisi yökuivaksi. Olen jutellut hänen kanssaan asiasta ja hän on itse sitä mieltä että hän jättää yövaipan pois kun on 5v. Onko jollain jotain hyviä ideoita asian suhteen?
 
Oletteko kokeilleet olla ilman?
Meidän esikoinen pissas aina yövaippaan kun se kerran oli, sit ku kokeeksi otin pois ei pissaa yöllä tullutkaan (tällöin ikää vajaa 4v.) ja siitä hetkestä ollut yökuivakin. Mut siis meillä ainaki se, että olisin jäänyt odottaan kuivaa yövaippaa olis johtanut vaan siihen että vaippa olis varmaan vieläkin öisin. Hän ku mukavuuden haluisena liritteli sängyssä ihan tahallaan ja salaa pissat vaippaan joko aamulla tai illalla vielä ennen nukahtamista.
 
Meillä 3-vuotias "oppi" yökuivaksi juurikin sillä että oikeasti unohdettiin laittaa yksi yö vaippa. Jos oli vaippa, käytti tilaisuutta hyväkseen ja liritteli yölläkin. Tokihan vahinkoja sattuu välillä useestikin mutta siltikään ei olla palattu vaippailuun.

Meidän muksu oli vielä 2-vuotiaana sitä mieltä ettei koskaan käytä pottaa saati vessaa.
 
Kyllä mä oon sen kannalla, et vaippa pois vaan. Toiset on niin mukavuudenhaluisia.. Ja vahinkoja voi sattua kelle vaan. Ehkä vähän kannattaa katsoa, ettei kamalan paljon juo illalla ja et aina ennen unia käy pissalla..

Nää lapset on kyllä niin persoonia, mulla kaksi poikaa. Esikoinen pian 5v ja nuorempi pian 3v. Esikoinen oppi heti 2v päiväkuivaksi, mut yövaipasta eroon tosiaan vasta olikohan 3v9kk ja "pakolla" vasta. Vahinkoja esikoisella on sattunut ehkä kaksi ja ikää on nyt parin vk:n kuluttua 5v.
Sit tää kuopus ei taas millään oppinut potalle/päiväkuivaksi. Yritykset aloitettiin ajoissa heti 2v, mutta vasta nyt talvella (noin 2v9kk) onnistui kun mä hermostuin ku toinen osas pinnata ilmiselvästi mut silti pissas housuihin.. En laittanut vaippaa 2 viikkoon (edes päiväunille ku pinnas ja pissas aina päikkyvaippaan) ja lopuksi ku näin, että sillä oli hätä koetin vaan pitää väkisin potalla (huutavaa rimpuilevaa lasta) niin et istuin itse takana ja pidin kaikin voimin kiinni. Pari viikkoa meni, että saatiin pari pissaa pottaan ja sit yhtäkkiä poika antoi periksi ja siitä saakka (joulu) ollut päiväkuiva. Viime yönä samainen vastarannan kiiski yllätti eikä pissinyt yövaippaan ollenkaan, joten ajattelin ettei sitä enää laiteta. Katsellaan viikko-kaksi ja jos enemmän on kuvia öitä ei vaippaa enää takaisin öisin laiteta. Ikää vajaa 3v nyt.

Meillä on siis menty ainaki kuopuksen kanssa vastoin kaikkia lapsenkasvatus oppaita. Lasta kun ei ammattilaisen mukaan saisi pakottaa.. Mutta, täytyy sanoa että ainaki nuoremman kanssa se on ollut vähän pakko. Olis vaipoissa vieläkin, jos en olis vaan ollut päättäväinen. :)
 
Jaa,a...Mulla on laps kohta 3,5v ja hän ei kyl ole ollenkaan yökuiva vaikka päiväkuivaksi oppi piirua yli 2v. Oli vaippa tai ei niin pissaa ja joi illalla tai ei niin pissaa. Ei herää hätään. Joka kerta herää märkään sänkyyn joten alko väsyttää kaikkia se jokaöinen sängyn sijaus ja heräily. Vaipassa kun on niin kaikki saavat nukkua.
5v neuvolassa kai asiasta puhutaan jos vielä yökastelee. Kaikilla se vaan ei oo mukavuusasia vaan yökuivuus vaatii sen hormonin erittymisen joka toisilla riittää vasta vanhempana.
 
Meillä 5,5-vuotiaalla yövaippa. Ei ole mitään ihmekonsteja päästä yökastelusta, koska lapsi itse eikä vanhempi voi siihen yleensä vaikuttaa mitenkään. Yökastelu jää pois, kun lapsi on siihen valmis fysiologisesti. Siksi esim. asiasta ei kannata tehdä numeroa, koska voi olla, että lapsi kovasti haluaisi olla yökuiva, mutta ei tosiaan itse voi sille mitään, että kastelee. Mitkään lahjonnat eivät auta, päinvastoin voi lapselle tulla paha mieli, koska ei siis itse voi asiaan vaikuttaa. Iltajuomisella ei ole merkitystä, eikä yöllä kannata lasta herättää pissalle, siinä vain häiriintyy lapsen uni.

Eli koita vaan jaksaa ja olla kärsivällinen, ei kannata ajatella koko asiaa. Yökastelijalle ei erity hormoonia, joka tavallaan tiivistää pissan väkeväksi, jolloin se mahtuu rakkoon, yökastelijan pissa on yleensä laimeaa ja sitä erittyy paljon, ei mahdu rakkoon ja lapsi kastelee. 5-vuotisneuvolasta voi saada lähetteen yökasteluhoitoon, yleensä hoidetaan hälytinpatjalla ja/tai Minirin-lääkkeellä. Meillä kokeiltiin lääkettä, ei auttanut ja nyt annetaan vaan ajan kulua. Nyt onkin pissaaminen vähentynyt öisin paljon, pieni pissa on aamuisin vaipassa, kun ennen tuli jopa vaipan läpi ja vaippa painoi tosi paljon aamuisin. Jossain myös suositeltiin, että voi huolehtia siitä, että lapsi käy tasaisesti koko päivän vessassa, ei vain ennen nukkumaan menoa.

Tsemppiä ja suosittelen antamaan ajan kulua, kyllä se siitä :)
 
koynnos
Haluan kommentoida terveydenhuollon ammattilaisena viestiäsi: Älä ole huolissasi. 5-v. asti (ja pidempäänkin) voit odotella ihan rauhassa yökuivaksi oppimista. Lasten kypsyminen on yksilöllistä eikä tuon ikäisellä ole kiirusta. KUn lapsesi oppii kuivaksi, ei hän varmasti "mukavuudenhalun" vuoksi halua vaippaa turhaan päällensä.

Jos vaippa on joka yö märkä, en itse ottaisi sitä pois. Kurjaa ruveta yöllä vaihtelemaan lakanoita ja sijaamaan varapetiä. Lapsellekin kurjaa, kun huomaa, ettei kykene johonkin, mitä vanhemmat toivoisivat (itse kun ei oikeasti voi yökastelulleen mitään, kyse kypsymättömyydestä).

Tiedätkö itsestäsi tai lapsesi isästä, minkä ikäisenä olette oppineet yökuiviksi? Usein perinnöllistä.

Vasta yli 5-v. voidaan odottaa sellaista kypsyyttä, että yökastelua voidaan hoitaa. Hoitovaihtoehtoina kasteluhälytin tai desmopressiini-lääke.
 
Meillä poika 3v jätti juuri yövaipan pois. Tähän asti on joka yö vaippa ollut ja se onkin aamuisin ollut ihan täynnä pissaa, toisinaan niin paljon että sänkykin on tullut märäksi. Mutta sitten vaan aateltiin että kokeillaan nyt miten menee ja ainuttakaan pissaa ei ole housuun tullut! =)
Eli ilmeisesti hän pissasi vaan koska voi niin vaipan ansiosta tehdä ja nyt kun tietää ettei vaippaa ole niin ei tule sitä pissaakaan. Yällä on jopa herännyt käymään potalla jos on hätä iskenyt.

Eli kannattaa kokeilla sitä vaippaa vaan pois. Toki voi käydä niin että alkaa sänky kastumaan. Sitten ehkä laittaisin vyövaipan takaisin ja odottelisin hetken aikaa että lapsi olisi itse tosiaan valmis siitä vaipasta luopumaan! :)
 
Vaikea antaa ohjeita, koska lapsemme ovat olleet yökuivia 3- ikävuoteen mennessä ja nuorimmainen 1,5 vuotiaana, jolloin vaippa jätettiin pois. Pojat yleennsä ovat "vaikeampia" ja luehan tilastoja, kuinka moni kastelee yöllä vielä kouluiässäkin. Hoitovaihtoehtoja sitten ennen kouluikää kannattaa etsiä.
 
Oletteko hälytintä kokeillu?Meillä ei toiminu mikkää tytölle.Se oli vähän päälle viiden.Sillä itelläki jo häiritsi se kun yövaippaa joutuu käyttäää.Vuokrattiin sitten hälytin ja ostettiin ne lakanat.Alta kaksi viikkoa nii tyttö oli yökuiva :) Ja sen jälkeen ei ole sänkyyn tullut :)
 
Onko se aina yökastelua jos ei herää yöllä pissahätään, vaikka olisi päiväkuiva? Minun mielestäni ne ovat kaksi hieman eri asiaa, eli on näitä lapsia jotka vaan pissaavat vaippaan kun se on (mukavuudenhalusta) tai eivät ole vielä hoksanneet, että yölläkin voi tunnistaa pissahädän ja käydä potalla ja sitten on todelliset yökastelijat jotka tarvitsevat aikaa ja muita apukeinoja vaivasta pääsemiseen.
Meillä molemmat lapset ovat olleet päiväkuivia 2-vuotiaana ja yökuivia reilu 3-vuotiaina. 3-veelle käy silloin tällöin vahinkoja vielä. Molemmilta on otettu vaippa pois kun se on ollut joitain kertoja kuiva ja pissatettu ennen kun itse mennään nukkumaan. Kumpikaan lapsista ei ole siihen herännyt ja pissaavat joka kerta. 5-veetä ei enää pissateta, hän on käynyt jo pitkän aikaa itsekseen vessassa tarpeen tullen, mutta 3-veetä käytetään tuossa puolenyön aikaan pissalla. Tämä järjestely tuli aikoinaan esikoisen kanssa, kun hän pissasi niin paljon yön aikana, että vaippa (mikä tahansa turbo!) valskasi ja oli alettava pissattamaan häntä jo silloin kun vaippa oli vielä käytössä ettei vaippa olisi aina aamulla lainehtinut. Kun yövaippa sitten jäi pois, niin tuo pissatuskulttuuri jäi ja se on ollut hyvä systeemi yökuivuuden alussa. Minimoi vahingot :)
 

Yhteistyössä